Vis ubesvarede emner | Vis aktive emner | Dato og tid er 28 maj 2017 14:24 pm

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 196 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Næste
Forfatter besked
 Titel: Minolta objektiver på Sony
Rang: ELITEBRUGER
Brugeravatar

Køn: Mand
Minolta objektiver på Sony.

Lad mig først slå fast at alle Minoltas spejlreflex objektiver, som har autofokus, også passer til Sonys digitale spejlreflex kameraer, pt . A100 og A700. Eneste undtagelse er at Minoltas Vectis objektiver ikke passer.

Alle programmer og indstillinger kan bruges ganske som om det var originale Sony objektiver.

Kvaliteten varierer naturligvis, men hvis man ved hvilke modeller der er værd at gå efter, kan der købes super glas ret billigt. Og hvem er ikke interesseret i det.

Der findes mange andre objektiver som passer på Sony DSLR, jeg har kun medtaget dem jeg kender, hvor pris/kvalitetsforholdet er i top.

Minolta 50mm / f1.7
En 50mm prime, som bør kunne købes for 100€ i perfekt stand. Brugbar fra blænde 1.7 og skarp i center fra blænde 2.2. Ved mindre blænde er alt superskarpt.

Et oplagt valg til portræt og fotografering i svagt lys.

Der findes 2 forskellige modeller - begge gode - men den bedste er den som er lavet i metal. Den anden model har betegnelsen RS og er optisk lige så god, men byggekvaliteten er dårligere.

Det skal lige nævnes at den har indbygget modlysblænde, som kan skydes ud. Den kan være svær at finde hvis ikke man ved den er der (spørg evt. Hr. Dam):-)
Billede

Minolta 28-135 f4-4.5
Efter min mening nok det objektiv, som giver det bedste pris/kvalitets forhold. Bør kunne købes fra ca. 150€.
Jeg er også den glade ejer af Carl Zeiss 16-80 og hvis man sammenligner, fra 30 til 80mm er denne ”gamle” Minolta model mindst ligeså skarp.
Farvegengivelsen er pragtfuld og bokehen er lækker og cremet.

Har via en skydeknap macrofunktion ved 28mm. Den kan naturligvis ikke bruges til insekter, men er udmærket til for eksempel blomster.

Der findes desværre ikke en original modlysblænde, hvorfor der i vandskellige lysforhold nemt opstår flare.
Lidt mindre kontrast end et moderne kvalitets objektiv leverer.

Det siges at Minolta fik hjælp af Leica til dette objektiv. Sikkert er det at den blev håndbygget på Minoltas fabrik i Osaka. Samme sted som G objektiverne blev designet. Både den optiske kvalitet og samlekvaliteten er efter min mening på højde med G serien.

Køb den.
Billede

Minolta 75-300 f4.5-5.6 Big Beercan
Et teleobjektiv som har overraskede mig meget. Jeg havde et Sigma 70-300 APO, som omgående blev sat til salg efter jeg havde skudt ganske få billeder med dette objektiv.

Hurtig autofokus, det har en limit knap som forhindrer den hunting man ellers tit oplevet i denne zoom range.

Den har alle de positive egenskaber som har gjort 70-210 f4 Beercan ”berømt”. Farver og bokeh er i særklasse. Skarp lige fra 75 til 300mm.

Original modlysblænde i metal.

Den er ikke til salg ofte, hvis man ser den – køb den. Bør koste ca. 150-200€
Billede

Objektiver som ellers kan anbefaldes, men som jeg ikke har personlig erfaring med, eller kun lige har prøvet er:

Minolta 70-210 f4 Beercan.
Et legendarisk objektiv, som alle bør købe hvis muligheden byder sig. Enestående farvegengivelse og flot bokeh.
Billede

Minolta 100-400 f4.5-6.7
Et godt bud hvis man har behov for 400mm. Meget rost.
Billede

Minolta 24-105 f3.5-4.5
Godt walk around objektiv, en smule overset. Kan derfor med lidt held findes billigt.
Billede

Minolta 35-105 f3.5-4.5
Billigt, billigt og samme gode kvalitet.
Billede

Det bør nævnes, at står der (D) ud for et objektiv, så er det kompatibelt med Minolta/Sony ADI-blitzsystemet.

Minoltas topserie er mærket med G (som Canon kalder deres for L), og er alle gode. Priserne er desværre også for høje til at jeg vil anbefale at handle disse brugt.

Genneralt er priserne på vej op på disse objektiver, og jeg forvendter at prisene vil stige yderligere i takt med at Sony vinder markedsandele med deres spejlreflex. Dejligt at kunne handle noget som (forhåbentlig) kun bliver mere værd.

Billederne er fra Dyxum.com

Sidst rettet af Lahnet 12 jan 2008 09:54 am, rettet i alt 3 gange.

Titel:
Konkurrencevinder
Konkurrencevinder
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderborg
Kamera: Sony A700
Fin lille artikel.
Jeg har et par kommentar. Hvis man skal være flueknepper så er det ikke alle AF objektiver som kan bruges. Vectis serien (som ses sjældent) passer kun på de specielle APS-film spejlreflekskameraer.
Minolta 100-400mm hedder 4.5-6.7 og ikke 4.5-5.6

Titel:
Brugeravatar

Tak Gustav

Fejlene er rettet :-)

Du kunne jo evt. smide et link her i tråden til din prisdatabase, hvis den stadig er gældende. Den brugte jeg selv i begyndelsen.

Titel:
Administrator
Administrator
Brugeravatar

Geografisk sted: Skive
Kamera: Sony Alpha 7R/A99/A900/A57/A700/NEX6 + KM DYNAX 5D
gustav >

Og egentlig fuldstændigt pløk at Minolta ikke kørte samme objektiv til 28mm APS-film som 35mm, eftersom både Minolta DYNAX digitalmodellerne og Sonys nuværende, allesammen er APS-størrelse på sensoren, og derfor dækker præcist samme crop som APS-C.

NÃ¥, der er sikkert noget fiddelihut med bagelementet der stikker ud osv...

Generelt;

mht. Minolta 24-105 f/3.5-4.5 (D) skal siges, at den oprindeligt blev solgt som kitobjektiv til visse analoge modeller. Derfor findes den i stort omfang - og kvaliteten er vildt god til pengene, synes jeg!

Derudover bør nævnes, at står der (D) ud for et objektiv, så er det kompatibelt med Minolta/Sony ADI-blitzsystemet. :)

Titel:
Rang: BURST MODE
Rang: BURST MODE

Geografisk sted: Hobro
Rigtig fed tråd! Jeg har læst nogle andre tråde hvor du har taget billeder med nogle af disse gamle objektiver købt billigt på ebay, og det ser jo super godt ud.
Perfekt måde for en fattig studerende at få lidt flere objtektiver at lege med. Et enkelt spørgsmål; 100-400'eren, hvad kan man finde den til ca.?

Titel:
Brugeravatar

Jacob - ADI oplysningen tilføjet.

Rasmus - Prøv at finde Gustavs prisliste på hans hjemmeside. Den giver et super overblik. Du skal dog være opmærksom på at priserne er på vej op. Man kan da heller ikke have noget for sig selv.

Titel:
Konkurrencevinder
Konkurrencevinder
Brugeravatar

Min prisliste er her:
http://www.gustavjensen.com/blog/index. ... oltalenses

Det er længe siden jeg har opdateret den, men den burde stadig kunne give en rimelig idé om hvad en fair pris er.
Jeg har ikke inkluderet alle objektiver, men kun dem som jeg synes er interessante.

Titel:
Rang: Aktiv
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Kamera: Sony A 200 + A700
Det er ret flotte objektiver her på listen, men nu sidder jeg her som nybegynder og tænker, hvad skal man vælge og hvad er nødvendigt.....

Jeg har Sony A200 Twin kit, med 18-70 og 75-300. !8-70 er rimeligt godt, men 75-300 tegner ikke særligt skarpt på ret meget zoom, ved ikke om det bare er mig der er for kræsen...

Så tilspørger jeg jer, hvad anbefaler I at have som begynder. Jeg vil gerne lære portrætter, fugle, bygninger og alm. foto af dagligedagen. Macro sys jeg er sjovt, men det kræver jo bare et objektiv til dette.

Jeg er ikke dus med tallene endnu, så ikke bare slyng tal ud, men gerne lidt om hvorfor og hvad det betyder. Har læst en del om blænder, brændevide osv. men det sidder ikke helt endnu :-)

Ved ikke helt om jeg skal fortryde jeg har købt Sony frem for Canon 400D... der er meget større udbud til Canon og måske billigere

Robert

Titel:
Konkurrencevinder
Konkurrencevinder
Brugeravatar

Køn: Kvinde
Geografisk sted: Arsenal Beach ifølge Google translate
Jeg synes ikke du skal fortryde Sony fremfor Canon - Ja der er måske flere brugte objektiver til salg men også flere købere så udbudet bliver ca det samme...Alle de typer du kan få til Canon kan du også få til Sony..Du kan også bruge diverse Sigma og Tamron objektiver + Carl Zeiss til Sony...Og med Sony har du stabiliseringen i huset og derved få stabilisering i de billige objektiver modsat Canon..
Med de motiver du nævner kunne du måske overveje Sigma's 70-300mm DG APO objektiv i stedet for din 75-300 da du med den får en ganske udmærket Macro funktion som kan bruges indtil man ved om man vil investere i et rigtigt Macro objektiv..

http://flickr.com/photos/lobid

Titel:
Brugeravatar

Kamera: Sony A200
Jeg har købt Minolta Beercan, som er en fantastisk og skarp linse, som hurtigt er blevet en favorit. Så fik jeg lige en 50mm f1.7 ind af døren i går, så efter kun 5-7 testskud er den foreløbige konklusion, at det er en super linse også. Så var jeg heldig og finde en billig 35-70mm F4, som nok bliver den linse der "bor" fast på kameraet, tror jeg - super kvalitet for alle pengene.

Jeg har så også en Minolta 24-105 f3.5-4.5, som dog er sat til salg herinde - vil nok hellere have en vidvinkel linse i området fra 10-20/30-stykker, skal bare lige finde ud af hvilken...

Alt i alt kan jeg kun anbefale det gamle Minolta glas so far.

Titel:
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Er også helt vildt glad for min Big Beercan.
Sjovt nok så synes jeg at det er vildt cool at de gamle objektiver passer på.

Anders Skovmark

Sony A200
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)

Titel:
Rang: SUPERBRUGER
Brugeravatar

Geografisk sted: Holte
Kamera: Sony A580 & A200
Glimerende tråd. Jeg er på udkig efter en prime til mit A200 og har kig på 50mm.
Har fundet denne på ebay, men den ser lidt anderledes ud end det billede du har postet - er denne ligeså god?

http://global.ebay.com/gbh/viItem?ItemId=230248668007

Flickr

Titel:
Brugeravatar

Den 50mm du linker til har ikke AF, såvidt jeg lige kan se. Den 50mm f1.7 som er vist ovenfor og som jeg har købt, kan du sagtens finde på eBay også - har set en del af dem derinde.

Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: Holte
Kamera: Sony A580 & A200
Ok, ja, det kan jeg godt se nu. Takker og kigger videre efter et godt tilbud.

Flickr

Titel:
Konkurrencevinder
Konkurrencevinder
Brugeravatar

Ja det er MD som ikke er AF (ligesom MC). Men udover at den ikke har AF, så vil den heller ikke passe på dit kamera da fatningen er en anden.
Kig her:
http://search.ebay.co.uk/search/search. ... ta+af+50mm

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 196 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Næste

• TILFØJ BILLEDE - KLIK HER!

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]