Super vigtigt emne du har fat i her Jacob...
Det er så pinefuldt nødvendigt at få (især yngre piger) oplyst om at man under ingen omstændigheder aftaler med en "fotograf" man eksempelvis har mødt på en datingside, eller et chatforum eller lignende, at mødes og få taget billeder uden at sikre sig nogle helt basale ting!
De seneste par år har vi jo i dagspressen oplevet flere eksempler på at disse såkaldte "fotografer" har haft andet i tankerne end blot at lave billeder...
Så mit råd til alle der ønsker at få taget nogle billeder af sig selv, er lige at tjekke følgende simple trin inden de kaster sig ud i det:
1. Tjek at fotografen har en hjemmeside, og selvfølgelig kig den godt igennem. Adresse, telefonnummer mv. viser professionelle altid på deres web, ellers tænk dig godt om. Igen, se gerne efter på degulesider.dk om telefonnummer og adresse stemmer overens...
2. Er det en professionel fotograf, viser han/hun gerne et CVR.nr. - der er Danmarks "CPR-nummer" for virksomheder, og på
www.cvr.dk kan du taste nummeret og se virksomheden... Som udgangspunkt er dette næsten den bedste garanti for din sikkerhed... Som eksempel kan du på cvr.dk tjekke mit cvr.nr. og se at kategorien fortæller min virksomhed er registreret som "Branche: 748110 Fotografer".
http://www.cvr.dk/Site/Forms/PublicService/DisplayCompany.aspx?cvrnr=26636442
3. Er det en amatørfotograf du har kontakt til, vil jeg råde dig til at kigge på siderne modelz.dk og lignende sider. Der er forskellige krav, nogle sider kræver at fotograferne SKAL være momsregistreret, dvs. være selvstændige fotografer med firma, andre laver blot et grundigt tjek af fotografernes profiler inden de bliver godkendt.
Kig eventuelt også på om andre piger har kommenteret offentligt i forums, debatsider mv. at de har fået lavet billeder af den pågældende fotograf samt kan fortælle om det har været en god/dårlig oplevelse!
4. Til sidst, føler du dig utryg ved at skulle mødes med en fotograf du ikke kender / ikke har mødt før, så tag da gerne en ven eller veninde med til optagelsen... igen, er fotografen ude på det rigtige nemlig bare at tage billeder, vil han som oftest ikke have noget imod det!
Og så tag fornuften med i planerne om at få taget billeder!
Når alt dette er sagt, så klø endelig på, det er super sjovt og spændende at få lov og lege foran kameraet, og for os fotografer bliver det aldrig trættende da vi bliver inspireret, og lærer nye spændende ting hver gang
Held og lykke...