Vis ubesvarede emner | Vis aktive emner | Dato og tid er 03 sep 2010 02:42 am

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar pÃ¥ emne  [ 48 indlæg ]  GÃ¥ til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel: Husk rettigheder & betingelser!
Administrator
Administrator
Brugeravatar

Køn: Mand
Geografisk sted: Aalborg
Kamera: Sony Alpha A900 + A700 + Konica Minolta DYNAX 5D
Mange -både fotografer og modeller- glemmer at sikre sig deres rettigheder i forbindelse med modelbilleder.

Som udgangspunkt ejer fotografen alle rettigheder, men fotografen må ikke fremvise billederne offentligt (herunder på internettet) uden modellens samtykke.

Derfor er det en god idé at skrive en simpel kontrakt, der sætter spillereglerne, så ingen bliver forulempet efterfølgende.

Kontrakten skal skrives FØR fotosessionen starter, senest lige før fotosessionens begyndelse.

Download FotoStart.dk's fotomodel kontraktudkast GRATIS her:
:: DOWNLOAD ::
(velegnet til generelt brug; dog ikke videresalg hos udenlandske stocksites, såsom iStockPhoto, Fotolia, Corbis, Dreamstime osv.)

Download FotoStart.dk's model release til stockbrug GRATIS her:
:: DOWNLOAD ::
(velegnet til generelt brug, inklusive stocksites. Kræver dog at både fotograf og model besidder engelskkundskaber for at læse og forstå indholdet)

Husk at en mundtlig aftale er lige så bindende som en skriftlig - juridisk set - men den skriftlige er en del nemmere at bevise efterfølgende, såfremt der skulle opstå tvister.

Sidst rettet af jakobdam 31 mar 2009 13:09 pm, rettet i alt 4 gange.

Titel:
Rang: Nyankommen

Geografisk sted: DK
Super vigtigt emne du har fat i her Jacob...

Det er så pinefuldt nødvendigt at få (især yngre piger) oplyst om at man under ingen omstændigheder aftaler med en "fotograf" man eksempelvis har mødt på en datingside, eller et chatforum eller lignende, at mødes og få taget billeder uden at sikre sig nogle helt basale ting!

De seneste par år har vi jo i dagspressen oplevet flere eksempler på at disse såkaldte "fotografer" har haft andet i tankerne end blot at lave billeder...

Så mit råd til alle der ønsker at få taget nogle billeder af sig selv, er lige at tjekke følgende simple trin inden de kaster sig ud i det:

1. Tjek at fotografen har en hjemmeside, og selvfølgelig kig den godt igennem. Adresse, telefonnummer mv. viser professionelle altid på deres web, ellers tænk dig godt om. Igen, se gerne efter på degulesider.dk om telefonnummer og adresse stemmer overens...

2. Er det en professionel fotograf, viser han/hun gerne et CVR.nr. - der er Danmarks "CPR-nummer" for virksomheder, og på www.cvr.dk kan du taste nummeret og se virksomheden... Som udgangspunkt er dette næsten den bedste garanti for din sikkerhed... Som eksempel kan du på cvr.dk tjekke mit cvr.nr. og se at kategorien fortæller min virksomhed er registreret som "Branche: 748110 Fotografer".

http://www.cvr.dk/Site/Forms/PublicService/DisplayCompany.aspx?cvrnr=26636442

3. Er det en amatørfotograf du har kontakt til, vil jeg råde dig til at kigge på siderne modelz.dk og lignende sider. Der er forskellige krav, nogle sider kræver at fotograferne SKAL være momsregistreret, dvs. være selvstændige fotografer med firma, andre laver blot et grundigt tjek af fotografernes profiler inden de bliver godkendt.

Kig eventuelt også på om andre piger har kommenteret offentligt i forums, debatsider mv. at de har fået lavet billeder af den pågældende fotograf samt kan fortælle om det har været en god/dårlig oplevelse!

4. Til sidst, føler du dig utryg ved at skulle mødes med en fotograf du ikke kender / ikke har mødt før, så tag da gerne en ven eller veninde med til optagelsen... igen, er fotografen ude på det rigtige nemlig bare at tage billeder, vil han som oftest ikke have noget imod det!

Og så tag fornuften med i planerne om at få taget billeder!

Når alt dette er sagt, så klø endelig på, det er super sjovt og spændende at få lov og lege foran kameraet, og for os fotografer bliver det aldrig trættende da vi bliver inspireret, og lærer nye spændende ting hver gang ;-)

Held og lykke...

Titel:
Som Baldersoe også har nævnt er det et kanon vigtigt emne du er kommet ind på her ... Vi skulle jo nødigt have nogle smidt i retten ...

Titel:

Ja kanon emne for OK jeg er IKKE fotograf men kunne KANON godt tænke mig at blive det sådan at starte helt for mig selv og har prøvet at søge nogle piger på forum chatten men det er ikke nemt og et program som operationX har ikke gjort det nemmere og jeg har gjort opmærksom på at de selv må bestemme hvordan de vil fotograferes altså om det bare er alm. billeder eller om det er nøgen fotos for JEG vil IKKE presse dem til noget de IKKE har lyst til og det største problem er jo når man IKKE har prøvet det før så kan de ikke tjekke om man er god eller dårlig til det da man IKKE har noget at vise frem men har I en ide til hvad man gør i mit sted når man gerne vil starte HELT fra bunden?

Titel:
Rang: ELITEBRUGER
Brugeravatar

Geografisk sted: Skåne, Sverige
Kamera: Nikon D700
Frede Olesen skrev:
Ja kanon emne for OK jeg er IKKE fotograf men kunne KANON godt tænke mig at blive det sådan at starte helt for mig selv og har prøvet at søge nogle piger på forum chatten men det er ikke nemt og et program som operationX har ikke gjort det nemmere og jeg har gjort opmærksom på at de selv må bestemme hvordan de vil fotograferes altså om det bare er alm. billeder eller om det er nøgen fotos for JEG vil IKKE presse dem til noget de IKKE har lyst til og det største problem er jo når man IKKE har prøvet det før så kan de ikke tjekke om man er god eller dårlig til det da man IKKE har noget at vise frem men har I en ide til hvad man gør i mit sted når man gerne vil starte HELT fra bunden?

Start med at få venner, drenge som piger, søstre, brødre til at stille op så du får nogen billeder du kan vise frem til nysgerrige.

Rip

Jobsøgende: Dynamics AX, X++, Support og Dokumentation

Titel:
Brugeravatar

Kamera: Olympus PEN
Frede Olesen skrev:

Jeg har ikke de vise sten i denne sammenhæng, men helt ærligt så virker dit indlæg lidt lummert når jeg læser det.
At spørge piger på forum chatten??
Fortælle at de da selv bestemmer om de vil være nøgne!!

Sikkert mig der ikke forstår meningen, men når jeg læser det sådan hvordan læser pigerne det så ikke.

Titel:
Rang: SUPERBRUGER
Brugeravatar

Geografisk sted: Ã…rhus
Kamera: Sony A100
Lahnet skrev:
Frede Olesen skrev:

Jeg har ikke de vise sten i denne sammenhæng, men helt ærligt så virker dit indlæg lidt lummert når jeg læser det.
At spørge piger på forum chatten??
Fortælle at de da selv bestemmer om de vil være nøgne!!

Sikkert mig der ikke forstår meningen, men når jeg læser det sådan hvordan læser pigerne det så ikke.

Jeg kan ikke svare for pigerne, men undertegnede forstår indlægget på samme måde som Lahnet.

Titel:
Brokkehoved

Geografisk sted: 8653 Them
Kamera: Canon EOS 20D
Jens L skrev:
Jeg kan ikke svare for pigerne, men undertegnede forstår indlægget på samme måde som Lahnet.

Samme her :shock:

Titel:

Ja måske er det til at misforstå men med sådan et program som operation X skriver jeg det jo netop for at prøve at forklare pigerne at de selv bestemmer om de vil være i tøj eller nøgne og at jeg IKKE er lige som de to fra programmet at der vil snakke tøjet af dem og at de kan få taget begge slags billeder altså at jeg også vil tage nøgen fotos men KUN hvis de selv ønsker det.

Titel:
Jens L skrev:

Det må jeg sige, at jeg også gør.

Titel:
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Brugeravatar

Geografisk sted: Vistoft, Mols
Kamera: Canon EOS 40D
Frede Olesen skrev:
Ja måske er det til at misforstå men med sådan et program som operation X skriver jeg det jo netop for at prøve at forklare pigerne at de selv bestemmer om de vil være i tøj eller nøgne og at jeg IKKE er lige som de to fra programmet at der vil snakke tøjet af dem og at de kan få taget begge slags billeder altså at jeg også vil tage nøgen fotos men KUN hvis de selv ønsker det.

Jeg er ret sikker på at det vil være modvirkende hensigten hvis man starter med at forsvare sig.
I stedet var det nok en ide at foreslå, at hvis man er interesseret i at være model anbefales det at medbringe en veninde/ven eller hvis det er mindreårige, så påkræve at en af forældrene kommer med. På den måde føler de sig trygge og så har man også automatisk en gratis assistent til at holde reflektoren og hente sodavand. ;)

Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: Galten
Kamera: Pentax K20D Canon EOS 5D mk II Canon EOS-1Ds mk II
[quote="haumovie]
Jeg er ret sikker på at det vil være modvirkende hensigten hvis man starter med at forsvare sig.
I stedet var det nok en ide at foreslå, at hvis man er interesseret i at være model anbefales det at medbringe en veninde/ven eller hvis det er mindreårige, så påkræve at en af forældrene kommer med. På den måde føler de sig trygge og så har man også automatisk en gratis assistent til at holde reflektoren og hente sodavand. ;)[/quote]

Præcis, det er lige nøjagtig hvad jeg gør. Ikke at jeg har haft mange modeller. Men den ene gang endte det med at veninden også lige ville have skudt nogle billeder. Man får klart de bedste billeder hvis modellerne er trygge ved situationen.

Titel:

Geografisk sted: Randers
Hej Allesammen

Dette er mit første post.
Jeg selv er 26år gammel og jeg har leget fotograf omkring 5-6 år efterhånden. Jeg er stadig på amatør plan og jeg har lige læst det her om rettigheder og sådan :).. Skulle jeg nok have gjort noget før.

Men jeg har et spørgsmål. Er det sådan at man skal have forældres accept til at tage billeder af drenge/piger under 18? Og nej jeg snakker ikke nøgen fotos. Snakker generelt, hvis man tager nogle billeder af nogle 16 årige der står på skateboard og man skal have styr på rettighederne, er det så iorden at den 16 årige selv skriver under på kontrakten ?

Håber der er nogen der kan svare mig på dette da jeg faktisk står og mangler den info lige pt.

/Brian

Titel:
Moderator
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Kamera: Canon EOS 40D
viewtopic.php?t=1980&highlight=

Her er en tråd om emnet hvor en del af reglerne omkring det bliver hevet frem. Du må gerne fotografere fx en skateboard bane i det offentlige uden godkendelse fra dem der optræder på billederne

Titel:
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Brugeravatar

Geografisk sted: Sejlflod
Kamera: EOS 7D/350D som reserve
Avril,
det er både korrekt og forkert, for hvis billederne skal bruges kommercielt har de afbildede personer krav på at tillade fotograferingen. Og tillader de, skal du kunne dokumentere det.

Fotograferer en del, primært modeller (fashion, high fashion, glamour, art nude) men også almindelige jobs i kategorierne bryllup/konfirmation/portræt (børn og voksne), medarbejderfoto. Laver bl.a. modelmapper og billeder til blade.

Vis indlæg fra foregÃ¥ende:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar pÃ¥ emne  [ 48 indlæg ]  GÃ¥ til side 1, 2, 3, 4  Næste

• TILFØJ BILLEDE - KLIK HER!

Alle tider er UTC + 1 time