Vis ubesvarede emner | Vis aktive emner | Dato og tid er 08 sep 2010 00:48 am

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar pÃ¥ emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Objektiv: Helios 44-2 (M42)
Rang: ELITEBRUGER
Brugeravatar

Køn: Mand
Geografisk sted: Vanløse
Kamera: Olympus E-520
Generelt indtryk
Billede

Billede

Helios 44-2 er et lækkert gammelt objektiv med M42 fatning. Det kræver derfor en adapterring for at kunne bruges på DSLR’ere. Det er fuldt manuelt, men takket være særlige adapterringe, kan man opnå fokushjælp. Fokushjælp betyder, at kameraet giver et biiip fra sig, når fokus rammes. Det er en rar hjælp. Sådanne særlige ringe kan fås på eBay til en meget overkommelig penge – og ikke bare til M42. f.eks. også til konverterringe fra Olympus’s OM til fourthirds.

Objektivet fylder ikke alverden i tasken – og heller ikke på kameraet. Det er med filterdiameter på 52mm og det måler mellem 4,7 og 5,7 cm i længden, afhængig af fokusindstilligen. Vægten er helt okay og balancen ligeså. Det ligger godt i hånden.

Objektivet har, så at sige, indbygget modlysblænde, da forreste linse ligger dybt. Faktisk ligger forreste linse hele 1,7 cm nede i objektivet. Det hjælper med til at fastholde en god kontrast – og nedsætter risikoen for flares.

den forreste del af objektivet drejer ikke med, når der stilles skarpt. Derfor forsvinder en eventuel indstilling af polfilter ikke. Det er et prime; dvs fast brændvidde. Men det er ikke på 44mm; brændvidden er 58mm med en maks blænde på f/2. Altså rimelig lysstærkt.

Fokusringen har 270 graders omdrejning. De første 180 grader går fra nærhedsgrænsen (ca. 45 cm) til 1 meter. Det giver god mulighed for præcis fokusering. Fokusringen er glat og den ligger helt tilbage på objektivet. Det er hverken fingervenligt eller særlig hensigtsmæssigt, synes jeg. Heldigvis har ca. 1/3 af ringen nogle fine, gode bølger med riller. Så grebet er ikke helt uden evner alligevel. Ringen går meget lækkert.

Blænderingen er meget tynd og ligger helt forrest. Den er for tynd og den er stram. Objektivet har også en lynindstillingsring af blænden. Denne ring er meget tynd (0,5 cm) og ligger lige bag blænderingen. Denne særlige ring regulerer blænden trinløst inden for maks f/2 og det, som blænderingen er indstillet til. denne funktion er tænkt til at hjæpe med fokusering: Hvis man skyder med f/11, så er søgeren ret så mørk at se igennem – derfor kan man hurtigt dreje hjælperingen til f/2 for fokuseringsprocessen. Når der er fokus, så drejes hjælperingen tilbage, så blænden bliver f/11. Smart. Og en dejlig bekvem måde at afhjælpe mærke søgere på.

Objektivet har otte lameller.

Teknik
Helios 44-2 er bygget og udformet som en kopi af Carls Zeiss Biotar 58mm f/2.

Brændvidde: 58 mm
Blænde: f/2 – f/16
Synsfelt: ca. 38 grader
Vægt: 230 gr.
Linser: 6 i 4 grupper
Lameller: 8
Nærhedsgrænse: 50 cm

Jeg har ikke fundet en tegning over linserne i objektivet. Hvis du finder den, må du meget gerne linke til den herunder.

Det er værd at nævne, at jeg er stødt på en lang række web-steder, hvor 44-2’eren får rigtig flotte ord med på vejen. Det er især dens skarphed, der roses.

Pris
Mit objektiv er fra 1978. Det kostede med £ 20 med gratis forsendelse fra Moskva. Det er en røverkøbspris; og faktisk er der gode muligheder for at få objektivet til en billige penge. For det blev masseproduceret; i stor stil.

Billederne

Der er mange steder på nettet, som viser skud med dette objektiv. Prøv fx
http://www.mflenses.com
http://www.pbase.com/hqdesign/heliosm44
http://www.photography.gordonengland.co ... lios-44-2/
m. fl.

Alle mine billeder er skudt med Olympus E-520. Der er skudt håndholdt.

Altankasse med belysning. Afstand er ca. 3 meter. F/8.
Billede

Hus i vinterlys. Afstand er 75-100 meter. F/8.
Billede

Backgammon. Afstand er 50 cm. F/8. Der er anvendt flash.
Billede

Billede

Frederiksberg Have. Afstand omkring 50 meter. F/5,6.
Billede

Frederiksberg Have, bro. Afstand omkring 40 meter. F/5,6.
Billede

GÃ¥s. Afstand er 3 meter. F/5,6.
Billede

Jeg har også afprøvet objektivet på min gamle, russiske bælg. Her er lidt eksempler, der er skudt uden at gå til den maksimale forstørrelse.

Tommestok, kun resized. F/11.(Noget bedre end 1:1 gengivelse)
Billede

Tændstik med markering af 100% crop område. Billedet er kun resized. F/11. (Også noget bedre end 1:1 gengivelse)
Billede

100% Croppet
Billede

Samlet

Jeg starter med at indrømme, at jeg syntes der er noget særligt ved at bruge de gamle, manuelle objektiver. Jeg er med på, at deres kvalitet sjældent når op på de moderne objektiver, men de gamle har nu alligevel noget over sig – noget i farverne og noget i kontrasten.

Jeg synes, at Helios 44-2 gør et rigtigt godt job: Objektivet er skarpt, bokeh’en er god og trods mine kritiske bemærkninger om objektivets layout, så er det en tilvænningssag at betjene fokusringen.

Skulle jeg lange en karakter ud for objektivets egenskaber i sig selv, så ville 3 eller 3,5 være på sin plads. Skarpheden trækker op, fokusringen trækker ned. Men sammenholder jeg egenskaberne med prisen, så ender jeg alligevel på:

Karakter ud af fem: 3,75

Hermed også sagt, at objektivet er meget anbefalelsesværdigt.

www.hdrfoto.dk

- skyder med hjertet

Titel: Re: Objektiv: Helios 44-2 (M42)
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Brugeravatar

Geografisk sted: Ã…rhus
Kamera: Nikon D60
Hej John,

Du skal have en stor ros for dine anmeldelser. Selvom jeg ikke lige overvejer at prøve M42, så giver de alligevel en del inspiration til mig.

Hvis man kunne uddele respekt i dette forum, så fik du +2 af mig :)

Grunden til at jeg ikke hopper på, er at jeg ikke har fundet en adapter til mit D60 (har dog heller ikke kigget :D ) og mangel på plads i min fototaske.

http://www.flickr.com/photos/sdjdk

Rang: ULTRA BURST MODE
Brugeravatar

Køn: Ikke angivet
Kamera: Samsung GX-20 = Pentax ;-)
Jeg har to Helios 44K-4 (pentax-fatning) og et 44M-2 (m42). Det er et dejligt objektiv. 44-4 gør sig væsentligt bedre end 44-2 (nok noget med coatingen). Godt arbejde med at anmelde disse gamle perler.

Brugeravatar

Kamera: Olympus PEN
Total ynglings objektiv :-)

Brugeravatar

Tak for reaktionerne. Jeg synes selv, at det er lækkert at læse brugeranmeldelser af de gamle objektiver og gør det derfor gerne.

karandash: Jeg har bemærket, at 2'eren ikke altid er den, der får de fineste karakterer i anmeldelserne. Jeg vil nok også (med tiden) få fingre i en 3'er og en 4'er.

Henrik: Det er et lækkert objektiv - og det er ret træfsikkert, synes jeg. Det er lettere at skyde med end fx mit Revue og fokusringen er en vanesag, selvom den har voldt mig problemer ;-)

Glemte lige denne bemærkning: Og så er jeg bare helt vild med objektivets navn. Jeg mener:

"Hov, vi har sgu da ikke noget navn til vores objektiv"
- "Okay, hvad er brændvidden og maks. blænden?"
"Brændvidden er 58mm og maks. blænden er 2"
- "Jamen så er den sag da krystalklar. Vi kalder det for 44-2"

:zhappy

www.hdrfoto.dk

- skyder med hjertet

Brugeravatar

Smider lige en bemærkning til anmeldelsen ind:

Jeg har på nettet læst, at bokeh'en er lidt særlig for dette objektiv - og har derfor lige været en hurtig tur på altanen i sollyset med en lille samling af objektiver og noget baggrund. Her er skud over hele blænderækken (altså det af den, som 44-2'eren håndterer i hakkene) - jeg kan godt se, at jeg har overbelyst fra blænde 8 og nedad, håber illustrationen er okay alligevel:

F/2
Billede

F/2,8
Billede

B/4
Billede

B/5,6
Billede

B/8
Billede

B/11
Billede

[b]B/16[b]
Billede

www.hdrfoto.dk

- skyder med hjertet

Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Kamera: Nikon D90
Synes at både skarphed og bokeh er rigtig god ved f/2.8.
Dejligt at læse dine anmeldelser, John.

Brugeravatar

Det glæder mig, at de kan bruges.

www.hdrfoto.dk

- skyder med hjertet

Vis indlæg fra foregÃ¥ende:  Sortér efter