Vis ubesvarede emner | Vis aktive emner | Dato og tid er 08 sep 2010 00:41 am

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar pÃ¥ emne  [ 17 indlæg ]  GÃ¥ til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Test af telekonvertere. (Store billeder!)
Rang: ELITEBRUGER
Brugeravatar

Køn: Mand
Geografisk sted: Lige der...
Kamera: Canon 1D Mrk III, Canon 500D
Ja jeg har fået raget lidt forskellige telekonvertere til mig, og har leget lidt med at sammenligne nogle af dem. Det er Canons x2 mrk II, Sigmas x2 APO og Kenko's x1.4 Teleplus PRO 300 DG jeg har til rådighed og har teste.

Først lige lidt kort om de forskelliges opbygninger og fordele og ulemper, som ikke har noget med billedkvaliteten at gøre.
Sigma'en og Canon'en er super godt bygget, og virker til at kunne holde til rigtig meget. Kenko'en er ikke helt på samme niveau men dog heller ikke dårlig. Canon'en er vejrforseglet hvis den bliver brugt sammen med de rigtige objektiver og kamera. Canonen har faktisk også en helt speciel end cap, som er dybere end de almindelige er. Til gengæld kan Canon'en ikke bruges på så mange objektiver netop fordi vejrforseglingen kommer i vejen, og TC'eren derfor rent fysisk ikke kan monteres på mange objektiver. Sigma'en og Kenko'en kan monteres og bruges på mange objektiver og stakkes som man har lyst til. Kenko'en er dog den klare vinder her da den også kan monteres på eksempelvis min 50mm f/1.8, og det kan Sigma'en ikke. Om det er fordi at Kenko'en er en x1.4 og Sigma'en er x2 ved jeg ikke.
En anden forskel er at Canon'en og Sigma'en rapportere data'er tilbage til kameraet, hvilket Kenko'en ikke gør. Om det er en fordel eller ej er der nok delte meninger om :)

Til sammenligningen har jeg brugt Canon 70-200mm f/4L monteret på et Canon 1Ds mrk I. Der er brugt stativ og al konvertering fra RAW er lavet i ACR 5.5 med alle indstillinger helt standart. Objektiver har stået på 200mm hele tiden.
Til at sammenligne med har jeg også brugt Sigma's 400mm f/5.6 HSM Macro, for at vise hvordan en "rigtig" 400mm klarer sig.
Jeg valgte at bruge zoom objektivet fordi jeg nogle gange falder over meninger som går på at det altid er noget juks at sætte telekonvertere på zoom objektiver. Men det er jeg ikke helt enig i, og det synes jeg også at billederne her viser, da der faktisk er ganske fin kvalitet på billederne.

Hastigheden på autofokus ændre en del når der er dårligt lys og man tilføjer en telekonverter, men bruger man det i almindeligt dagslys, så har jeg ikke kunne mærke den store forskel. Og jeg har slet ikke kunne mærke forskel imellem Sigma og Canon telekonverterne. De opfører sig meget ens på dette punkt, selv om jeg faktisk havde forventet en fordel til Canon'en.
Jeg blev faktisk overrasket over hvor godt autofokus fungerede når der var almindelig belysning. Jeg har altid haft den fornemmelse af at AF ville blive meget langsommere og hunte meget, men det var bestemt ikke den oplevelse jeg havde når jeg gik rundt med udstyret.

Ud over det med hastigheden på AF, vil jeg ikke komme med min egen mening om mere. Jeg har bare lavet nogle opstillinger, taget billederne og samlet crop'erne. Så kan I selv kigge på billederne og drage jeres egne konklusioner uden at være påvirket af min mening. :)

Jeg vil starte med at laven en sammenligning af både Sigma, Canon, Kenko og uden TC. Det giver både en idé om hvor meget forskel der er på skarphed, men også hvor meget tættere man kommer på med de forskellige TC'ere.
Jeg har valgt at lave et skud hvor opsætningen er helt åben, altså med størst mulige blænde, da det er her hvor den i teorien skulle være dårligst. Sammen med det har jeg lagt billeder ind hvor der er stoppet ét helt stop ned, for at se hvor meget det ændre på sagen. Til sidst har jeg lagt en udgave ind hvor jeg har givet en lille smule sharpen (USM= Amount 45%, Radius 1.0, Threshold 0), for at give en ide om hvordan det vil se ud med en mild efterbehandling.
Så er der lidt af hvert, og så kan I selv bruge det I har lyst til. Men lad os da komme til billederne :)

I den første opsætning her er der ikke blevet brugt flash lys. Der er brugt det lys der var til stede, ISO 200, stativ, mirror lock, og selvudløser.
Først et billede af hvordan hele billedet ser ud, og hvor coppet ligger:
Billede

Og crop:
Billede

Herefter er der lavet en opsætning med flash lys. Der er brugt en flash med softboks. ISO 100 og så er lyset blevet justeret efter blænden. Jeg har her valgt at dele det lidt anderledes op, og blænde et stop yderlig ned for at få effekten af det med også. For at bevare overskueligheden nogenlunde har jo så valgt at undlade at tage billeder med hvor Kenko'en eller 200mm uden TC er blevet brugt. Til gengæld har jeg taget billeder med fra mit Sigma 400mm f/5.6, så man kan sammenligne de 400mm opnået med TC med 400 "rigtige" mm. Jeg er godt klar over at det ikke er optimalt da det er et helt andet objektiv, men det er bare for at give en idé om det.

Vi starter igen med et billede af hele opsætningen:
Billede

Så tager vi crop fra midten hvor ved blænde f/11 og f/16:
Billede

Ved blænde f/8 og sammenlignet med et 400mm objektiv:
Billede

Nu rykker vi så ud i et hjørne hvor uskarphed og CA begynder at blive mere tydelig:
Billede

Billede

Her er alle Canon indstillingerne sat op imod hinanden:
Billede

Her er alle Sigma indstillingerne sat op imod hinanden:
Billede

Og til sidst har vi en sammenligning af hvor meget vignette de forskellige TC'er tilføjer billedet. Igen, helt åben for at få det "dårligste" billede muligt:
Billede

Ja det var så hvad jeg havde fået taget af billeder. Hvis andre har noget lignende med andre TC'ere så sæt det endelig ind, så vi kan sammenligne.
Ellers håber jeg at det er noget I kan bruge, hvis I skulle gå og overveje at købe en TC :)

:cheers:

Mit andet galleri.

Titel: Re: Test af telekonvertere. (Store billeder!)
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordsjælland og Københavnsområdet.
Kamera: Et kamera - hvad er det?
Super lille anmeldelse. Man kan vist nok ikke sige at 200mm+x2 converter er så skarp som 400mm, men det er ikke langt fra. Udfra de billeder du viser, synes jeg at sigmaen er skarpest.

"You know what they say: arguing on the internet is like running the special olympics. Even if you win you're still retarded"

Brugeravatar

Geografisk sted: Vanløse
Kamera: Olympus E-520
Lækker testserie. Stor ros herfra.

(overvejer om jeg skulle efterkøre testen med et par ældre/gamle OM-telekonvertere, som jeg har. Nemlig en 2x og en 3x)

Helt enig med Lars i, at Sigma'en herfra ser ud til at vinde (hvilket jeg i udgangspunktet ikke havde regnet med).

www.hdrfoto.dk

- skyder med hjertet

Rang: TOPBRUGER
Brugeravatar

Geografisk sted: Vojens
Kamera: Nikon
Hej Wega

Super godt arbejde.. hatten af for det.. stor ros.....
mvh
Torben

Brugeravatar

Geografisk sted: Sorø
Kamera: Nikon D80
Lige en lille kommentar til Kenko.

De har faktisk lige i dag annonceret en ny serie telekonvertere, der som eneste forskel skulle sende EXIF-data videre til huset. Som du er inde på, er det en tvivlsom fordel, idet netop det at de ikke sender exifdata videre, betyder at kameraet ikke ved der sidder en konverter på, og AF derfor i nogle tilfælde vil virke alligevel (med de begrænsninger der nu er med det mindre lys).

http://www.dpreview.com/news/1001/10012 ... ertors.asp

http://piil.org/
http://soroefotoklub.dk
http://www.flickr.com/photos/rpiil/

Brugeravatar

Tak for det, er glad for det er noget I synes om :)

Pastorius: Ja så er det muligt at de gamle ligepludselig kommer til at holde deres værdi rigtig godt, for jeg kender en del som vil være meget ked af hvis den sender data tilbage til kameraet.
Jeg gad godt Kenko prøvede at lave en x1.7 til Canon, ligesom Nikon har gjort. Det tror jeg er et rigtig godt kompromis, selv om jeg dog er blevet lidt mere positivt indstillet overfor x2 TC'ere efter at have testet dem god igennem :)

Mit andet galleri.

Brugeravatar

Kamera: Olympus PEN
En af de mest grundige og seriøse anmeldelser jeg har set her på FS.

Enig i at Sigmaén kommer bedst ud.

Sidst rettet af Lahnet 26 jan 2010 09:32 am, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar

Køn: Ikke angivet
Kamera: Canon - Leica
Fin og grundig test der giver en god vejledning af hvad man kan forvente af de forskellige mærker TC

Min egen erfaring med Kenko TC 2.0 var at kvaliteten var noget svingende, alt afhængig af hvilket objektiv den blev benyttet på

Brugeravatar

-Takker Wega, nok det mest interessante indlæg på FS-forum i meget lang tid, vi må have mere af den her slags....!!!

Bjarke

-Guds folk er hverken Jøderne, de Kristne eller Muslimerne, det er simpelthen de Stille og Søde af Alle Slags og sådan er dét, du véd det er sandt så lev det og sig det videre når du kan....!!!

Brugeravatar

Geografisk sted: England
Kamera: Canon EOS 7D / 5D
Fin test! Tak wega. :-)

Brugeravatar

Mange tak for den positive feedback :) Det varme da helt sikkert og motiverer til at lave flere tests :gogo:

Bare ærgerlig at jeg stadig ikke selv har fundet ud af hvilken en TC jeg vil beholde :mrgreen: Men tror jeg venter med at afgøre det til jeg for mit Sigma 120-300mm tilbage fra Japan.

Mit andet galleri.

Brugeravatar

-Er det mig eller er Sigmas 2x ikke ret ligesågod som canons....?

-Ved du om der er blokdiagrammer af Sigmaen nogen steder....?

Hvad er din konklusion og ved du hvad folk siger siger sådan generelt derude på nettet, er blevet lidt hooked....

Bjarke

-Guds folk er hverken Jøderne, de Kristne eller Muslimerne, det er simpelthen de Stille og Søde af Alle Slags og sådan er dét, du véd det er sandt så lev det og sig det videre når du kan....!!!

Brugeravatar

Bjarke skrev:
-Er det mig eller er Sigmas 2x ikke ret ligesågod som canons....?

-Ved du om der er blokdiagrammer af Sigmaen nogen steder....?

Hvad er din konklusion og ved du hvad folk siger siger sådan generelt derude på nettet, er blevet lidt hooked....

Bjarke

Hej Bjarke.

Jeg har med vilje ikke lavet nogen konklusion, for det synes jeg folk selv skal gøre ud fra billederne i stedet for at høre på hvad andre folk mener. :)

Mit andet galleri.

Rang: Lærling

Kamera: Canon 500d
Hej Wega

Er det ikke noget med, at du også skyder lidt motorsportsbilleder? Har du prøvet converterne i dette sammenhæng?

Jeg har været ude at skyde med mit 70-200 f4, men synes i mange situationer, at jeg manglede zoom.

Kamera: Canon 500d
Hej Wega

Er det ikke noget med, at du også skyder lidt motorsportsbilleder? Har du prøvet converterne i dette sammenhæng?

Jeg har været ude at skyde med mit 70-200 f4, men synes i mange situationer, at jeg manglede zoom.

Vis indlæg fra foregÃ¥ende:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar pÃ¥ emne  [ 17 indlæg ]  GÃ¥ til side 1, 2  Næste

• TILFØJ BILLEDE - KLIK HER!

Alle tider er UTC + 1 time