Hardware-kalibreringI bund og grund handler det om at få farverne til at være rigtige i udgangspunktet. Man kan sidde længe og nørkle med et billede i Photoshop og bagefter uploade det et sted og få at vide at det er gulligt, uden at man selv kan se fejlen. Jeg har oplevet at en kunde bad om at få korrigeret nogle billeder jeg havde leveret, hvor baggrunden skulle være hvid, men det viste sig den havde en toning som jeg ganske enkelt ikke kunne se. Man kan også sende et billede til print som man synes er perfekt balance, og så få det retur med et helt forkert udtryk og endda med en farvetoning man ikke havde regnet med - og muligvis var det ens egen skyld fordi skærmen bare viste forkert...
Svaret er kalibrering

(indtil jeg modificerer mine udtalelser)
Med denne tingest, kan man udføre en hardware-kalibrering

Man installerer softwaren, nulstiller sin skærm til fabriksstandard og lægger den over skærmen hvorefter den på magisk vis justerer skærmen, så farverne passer... (ikke helt magisk - den måler farver, gråtoner og lys hvorefter den laver en profil din computer spiser og leverer billede efter).
Nu er det ikke fordi der er stor magi i at få den til at virke umiddelbart, men installationen var faktisk en smule bøvlet. Den medfølgende CD kunne ikke få tingesten til at virke på 64-bit styresystem. Der skulle downloades en ny version fra hjemmesiden. Ikke noget programmet selv kunne afsløre... - derefter gik det nemt

Når man kører programmet der følger med, får man en fin guide til hvad der skal foregå. Man vælger hvilken type skærm man har (CRT, LCD eller projektor). Derefter bliver man bedt om at nulstille sin skærm til fabriksindstillinger. Hvordan dette præcist gøres, kommer den af en eller anden grund ikke nærmere ind på. Min skærm har fx to presets fra fabrikkens side. 5300 kelvin eller 6300 kelvin. Jeg prøvede en gang med hver og endnu en gang med min egen "visuelle" kalibrering. Yderligere prøvede jeg i øvrigt med lyset slukket og gardinet trukket for, samt efterfølgende med alt lys tændt og dagslys ind ad vinduet. Ingen tvivl om at det påvirker tingesten. Ikke så meget, men nok til at det ville være tosset ikke at gøre det ordentligt. Den vil have mørke vil den!
Alle tre kalibreringer gik fint. Den viser farver på skærmen, mens tingesten sidder midt på skærmen

Mens den arbejder på sagen, laver man en kop kaffe og drikker den, hvorefter skærmen er justeret. Den danner en profil som den læser ind og så skulle alt være fjong

Fælles for mine tre første kalibreringer var, at den vil stille skærmen langt mørkere og mere kontrastfattigt, end jeg selv har haft den stående til. Med andre ord, var der en ret stor synlig forskel fra mit udgangspunkt. Fint med mig, for den får tydeligvis mere detalje og præcision ud af min skærm. Billeder hvor jeg før havde lavet skygge over ansigter og et billede af en bogreol var markant anderledes. Jeg kunne se detaljer i skyggen og læse teksten på bøger i bogreolen, hvor jeg ikke kunne se noget før. På trods af at skærmen blev "mørkere"

- jeg må have gjort noget helt galt inden jeg gik i gang

- Min 4. og sidste kalibrering blev udført med udgangspunkt i fabriksindstillingen til 6300 kelvin på min skærm. Jeg googlede emnet og Wikipedia siger det er den gode måde at gøre det på... Wiki har altid ret, så nu fik den lov at bestemme. Indtil videre ser det ret godt ud. Jeg tager forskellen fra før, som et udtryk for at jeg har haft min skærm til at stå forkert.
Hvad kan jeg bruge det til?
/konklusionWell... ligegyldigt hvor meget du kalibrerer og gør ved, så kan du bare ikke regne med resten af verden... Du kan gøre nok så meget ud af dine billeder, og folk vil stadig sidde og brokke sig over det "ser udbrændt ud", "det har blå-stik" eller det er for mørkt... Forskellen på min egen skærm var så tilpas stor fra før til efter, at jeg tør vædde med 80 % af folkene derude har samme problem.
Det du kan gøre er, at sørge for at udgangspunktet er i orden! Chancen for at folk ser dit billede korrekt, er betydeligt større når du laver det korrekt

- fejl+fejl må nødvendigvis give "meget forkert". Hvis du arbejder i et godt miljø, vil jeg tro produktet bliver bedre "allround".
Til DTP og "rigtigt" grafisk arbejde, kan det have en aldeles enorm betydning, selvom man aldrig må efterlade det helt til sine øjne at checke farverne. Her kan man passende holde øje med sine værktøjer i Photoshop. Sørge for eventuelle logo'er er korrekte i forhold til en Pantone værdi. Sørge for at bruge info-boksen og checke at det der er hvidt, nu også rent faktisk måler 0,0,0,0 i CMYK osv osv.
Til brug for billeder, har en hardware-kaliberet skærm en stor fordel i at man kan lave "soft-proof" og få et ret godt preview af sine produkter inden man sender dem til printer eller til andre outputs.
(uddrag fra en "artikel" jeg skrev på et tidspunkt om farvestyring)
avril_hansen skrev:
Grunden til at man skulle tage at få sin skærm kalibreret er, at man vil kunne udføre det der hedder "softproof". Det er en sammentrækning af software og proofing der betyder at man kan få sin software til at simulere et output.
Prøv at klikke på View menuen i Photoshop. Her er den øverste undermenu "Proofing Setup". Herunder kan man vælge en række forskellige output muligheder. Man kan få Photoshop til at simulere en MAC skærm, PC skærm, forskellige printere og under custom kan man vælge forskellige printere, hvis man fx har installeret en Canon printer, følger der endda forskellige profiler til at proofe typer af canon papir med! (sikkert også til Epson og HP, men jeg har desværre aldrig ejet nogen af delene)
Ideen med den mulighed er, at hvis man klikker på CTRL+Y, så ændrer billedet sig for at give dig et indtryk af hvordan resultatet bliver ved et givent output man har valgt. Hvis man har en kalibreret skærm kan denne visning give et kanon præcist indtryk!
Uden hardware kalibrering giver den omtalte funktion et sjovt preview som man ikke må lægge alt for meget i. MED kalibrering som nævnt ovenfor, har man med andre ord en ret fin mulighed for at få sat perspektiv på det man sidder og laver...
Skal man købe sådan en fætter?
Well, er du simpelt hen hobbybruger der laver billeder "for sjov", så spar de penge den koster (ca 700 kr.). Udbyttet er i mine øjne ikke stort nok. Der findes millioner af billeder på nettet der er blevet fede, uden hjælp fra hardware-kalibrering. Der findes tusindvis af billeder på fotostart, der aldrig ville have været anderledes. Mit budskab her er, den giver dig altså ikke bedre billeder. Stol på dine øjne! - laaangt de fleste skærme er lavet til at give et godt billede uden fancy kalibreringsdimser (nogle skærme ER bare ringe - i så fald skal du bruge en anden skærm og ikke en kalibreringsdims

).
Hvis du laver meget grafisk arbejde, præcise produktfoto - eller mange tunge redigeringer og manipulationer i Photoshop, så synes jeg KLART det er fedt at vide skærmen kan give mig det udgangspunkt for arbejdet der er rigtigst...
Hvis du er avanceret bruger, eller muligvis endda semi-pro, så synes jeg ikke de ca 700 kroner er meget for noget der trods alt kan have en ganske stor værdi i dit workflow.
TAK TILStor tak til Poul R, der har været så rar at udlåne sin Spyder2express til denne lille anmeldelse