Vis ubesvarede emner | Vis aktive emner | Dato og tid er 08 sep 2010 01:11 am

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar pÃ¥ emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Hähnel BatteryGrip HC-500D
Rang: BURST MODE
Brugeravatar

Køn: Mand
Geografisk sted: Horsens
Kamera: Canon EOS 500D
Da jeg købte mit Canon EOS 500D gik jeg fra et 20D. En af de eneste ting jeg ikke har været glad for ved skiftet er 500Ds ergonomi i forhold til den større 20Der. Jeg havde et (originalt Canon) battergreb til min 20D, men fik det sjældent brugt, da kameraet var tungt med grebet monteret og ergonomien glimrende uden - med min nye 500D var sagen en anden; ergonomien passede mig ikke og vægten er lav nok til at et batterigreb ikke ville gøre kameraet for tungt.

Jeg havde egentlig regnet med at jeg skulle anskaffe mig Canons originale greb, men efter at have haft både det det originale Canon BG-E5 og Hähnels HC-500D greb i hånden, faldt valget på HC-500D model.
Der er ingen tvivl om at BG-E5 er lækrere, men jeg synes ikke at det er prisforskellen på knap 400 kr. mere værd. Havde jeg haft et kamera i magnesium havde jeg helt sikkert valgt det originale Canon greb i magnesium, men siden det originale greb til 500D, ligesom kameraet, er i plastic, ser jeg ingen grund til at betale mere for et Canon logo.

Byggekvaliteten af Hähnel HC-500D er ganske udemærket, måske en lille smule mere "plasticagtigt" end det originale greb, men det virker ikke skrøbeligt på nogen måde.
Grebet passer perfekt på kameraet og "smelter" fint sammen med kameraets design, både hvad angår udseende og håndtering.
HC-500D "mangler" den gummibelægning som BG-E5 har, i stedet har HC-500D en tekstureret overflade, som mere eller mindre har samme effekt, skulle grebet blive vådt eller fedtet er jeg sikker på at gummiet på det originale greb giver det bedste greb, men da 500D ikke er vejrforseglet, så er det ikke noget jeg regner med/håber på at komme til at opleve i praksis.
En lille detalje som irriterer mig er at når man gemmer kameraets batteridæksel inde i den del af grebet, som går op i batteribrønden (ligesom man kan det på BG-E5), kan det afmonterede dæksel rasle frem og tilbage inde i grebet, det er ikke noget som jeg i praksis har lagt meget mærket til under brug, men det er en lille detalje som man nemt kunne have designet sig ud af fra Hähnels side.
Det er værd at bemærke at Hähnel HC-500D er konstrueret grundlæggende anderledes end Canon BG-E5. HC-500D er designet mere som det greb jeg havde til min 20D (BG-E2). Hvor man på BG-E5 monterer batterierne i en holder som trækkes ud af siden på grebet så monteres batterierne i HD-500D gennem en klap bag på grebet, begge designs virker lige godt, men Hähnels virker faktisk en smule mere robust.
I det ydre er der derimod ikke nogen nævneværdig designmæssig forskel på BG-E5 og HC-500D, på afstand vil Canon logoet være den eneste større visuelle forskel.
Der er monteret en metalplade, hvori stativgevindet er monteret, i bunden af HC-500D. En god detalje som sikrer en sikker og stabil montering. Ligeledes er der en montagering til en skulderrem nedfældet i metalpladen, hvis man skulle ønske at have sit kamera hængende i "højformat".

Den største funktionellle/håndteringsmæssige forskel på HC-500D greb og BG-E5 er at HC-500D mangler de funktionsknapper, som findes på BG-E5, det er dog en mindre gene for mig, jeg har i hvert fald endnu ikke opevet at savne dem. Udløserknappen føles meget lig den på selve kameraet, så der er ingen omstillingsproblemer der.

En anden forskel er at der med HC-500D følger en infrarød fjernudløser, men da modtageren sidder foran på grebet er dens anvendelsesmuligheder, udover selvportrætter, umiddelbart begrænsede - det er dog ikke så væsentligt for mig, jeg foretrækker at bruge kabeludsløser. Det er værd at notere at den infrarøde fjernudløser åbenbart varierer i design i forhold til de billeder man kan finde af HC-500D rundt omkring på Nettet. Den som kom med mit greb er mere buttet og ergonomisk i designet.

HC-500D passer forresten også til 1000D og 450D.

Fordele:
Billig i anskaffelse
Fungerer problemfrit
Udemærket byggekvalitet
Indbygget infrarød fjernudløser med mulighed for at vælge to kanaler
Forbedrer 500Ds ergonomi betydeligt og gør det langt mere behageligt at tage billeder i højformat
Passer designmæssigt godt til kameraet

Ulemper:
Mangler funktionsknapper
Modtageren til fjernudløseren sidder foran på kameraet, det giver ikke så meget mening
Rasler når batteridækslet opbevares i grebet

Jeg giver Hähnel HC-500D tre ud af fem stjerner.

Mvh.

Jakob

Flickr

Drikker du te?

Titel: Re: Hähnel BatteryGrip HC-500D
Rang: Veteran
Rang: Veteran
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Tak for testen
:zconfd :zconfuse

Men nu kom jeg også i tvivl, om hvilken model jeg skal vælge...
Må man spørge, hvor du endte med at handle. Jeg må hellere overveje et Hähnel greb... Tror jeg nok...

Rang: ULTRA BURST MODE
Brugeravatar

Geografisk sted: Lidt til højre, lidt til venstre og derefter lige ud!
Kamera: Canon EOS 50D & Canon S2 IS
Hähnel greb kan skaffes fra http://www.befro.dk/shop/batterigreb-299c1.html

flickr

WARNING! I cannot be held responsible for the above because my cats have apparently learned to type.

Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Jeg kan også varmt anbefale Befro.dk

Mvh.

Jakob

Flickr

Drikker du te?

Brugeravatar

Geografisk sted: Vejle
Kamera: Canon EOS 450D
hvis man ønsker funktionsknapper kan man købe Walimex batt. greb på photogadget.dk :D når jeg får løn skal jeg have sådan et til mit 450D.

- Amatørfotograf af rang !

Brugeravatar

Jeg har selv lige bestilt et hos Link-delight hvor der både er AE lock, EV +/- knapper.. Ved at man samme sted også kan købe batterigreb med timer-funktionalitet (svarer til vidst nok til Canon TC-80n3) og lcd skærm indbygget.

flickr

WARNING! I cannot be held responsible for the above because my cats have apparently learned to type.

Brugeravatar

Geografisk sted: Vejle
Kamera: Canon EOS 450D
balrog, vil du komme med et minireview når du har fået det?

- Amatørfotograf af rang !

Brugeravatar

Risom skrev:
balrog, vil du komme med et minireview når du har fået det?

Der er en i denne tråd: viewtopic.php?f=5&t=26833&p=338443#p338443 Der har skrevet om det første indtryk af batterigrebet.

flickr

Vis indlæg fra foregÃ¥ende:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar pÃ¥ emne  [ 8 indlæg ] 

• TILFØJ BILLEDE - KLIK HER!

Alle tider er UTC + 1 time