|
|
|
|
Side 1 af 1
|
[ 15 indlæg ] |
|
| Forfatter |
besked |
|
Raundahl
|
Titel: Tasker og linser til Pentax K-X : 07 feb 2010 12:09 pm |
|
 |
| Rang: Nyankommen |
 |
Køn:  Indlæg: 3
|
|
Hej Allesammen
Jeg går for tiden og spekulerer over, hvilket kamera jeg skal købe. Jeg skal ud og have mig mit første digitale spejlrefleks. Jeg leder efter noget i prisklassen omkring de 4000-5000, og i den klasse virker det som om, Pentax K-X er det, hvor man får mest for pengene.
Men, noget jeg ikke kan finde ud af, er deres linseophæng. Hvilke linser kan man benytte med Pentax'et? Udelukkende Pentax-linser? Eller, har man også mulighed for at købe andre producenters linser og sætte på?
Noget andet, jeg også spekulerer på er, hvad man gør med en taske til kameraet. Jeg kan umiddelbart ikke finde nogle Pentax-tasker. Kan man så bare købe sådan en universel standard-taske eller skal man have noget, der passer specielt til kameraet?
Jeg håber ikke, disse er spørgsmål, der er blevet stillet tusinde gange før. Jeg forsøgte først at søge lidt, men måtte hurtigt erkende at forummets søgefunktion ikke var meget bevendt =/
~ Raundahl
|
|
| Top |
|
 |
|
MSC
|
Titel: Re: Tasker og linser til Pentax K-X : 07 feb 2010 12:19 pm |
|
 |
| Rang: ULTRA BURST MODE |
 |
Køn:  Indlæg: 307
|
Hej med dig. Sigma, Tokina, Tamron laver alle objektiver der passer på Pentaxs LINSEOPHÆNG  mvh martin
Sidst rettet af MSC 07 feb 2010 13:24 pm, rettet i alt 1 gang.
|
|
| Top |
|
 |
|
boesgaard
|
Titel: Re: Tasker og linser til Pentax K-X : 07 feb 2010 12:56 pm |
|
 |
| Rang: Aktiv |
 |
Køn:  Indlæg: 59 Geografisk sted: København Kamera: Pentax K-7
|
Du kan købe Sigma og Tamron objektiver. Men Pentax's egne objektiver er værd at kigge på og spare sammen til. Tag især et kig på deres DA Limiteds. Start fx med en DA 40mm, som er den billigste i serien. Hvis du køber sådan et, kan du nemt ende med aldrig at tage det af kameraet igen  Hvilken slags taske søger du til kameraet? Langt hen ad vejen behøver du ikke bruge en dedikeret kamerataske - kameraet kan holde til mere end du tror - og behøver ikke være pakket ind i vat. Med venlig hilsen Thomas
|
|
| Top |
|
 |
|
niklas
|
Titel: Re: Tasker og linser til Pentax K-X : 07 feb 2010 13:56 pm |
|
Køn:  Indlæg: 291 Geografisk sted: Sydsjælland Kamera: Pentax K20D
|
|
Pentax K-bajonet objektiver og, hvis du køber en adapter, M42 skruegevind objektiver kan alle bruges på moderne Pentax dSLR. Derudover kan udvalgte objektiver fra andre producenter benyttes gennem særlige adaptere.
Pentax er netop kendt for at være det fabrikat der har bedst objektiv reversibilitet af alle kamera fabrikanterne.
Blandt objektivmærker der passer til Pentax, foruden Pentax' egne selvfølgelig, kan bl.a. nævnes:
Sigma Tamron Tokina Vivitar Cosina Ricoh Zenitar Voigtlander Quantaray Meyer Kiron Seimar Soligor Apollo Tair Sears Star JC Penney Chinon Leica Carl Zeiss Auto Sunagor Hanimex Alpa Rokinon Image Kiron Kalimar Albinar Ohnar Makinon Arsat Sakar KMZ Helios Industar Volna Fujinon Porst Leitz Bower Samyang Panagor Mamiya Lzos CPC Phoenix Promaster Magnicon Kenloc Ozunon Hoya
Det er selvfølgelig ikke alle objektiver fra hver enkelt producent der kan bruges og flere af de nævnte kan bruges fordi M42 gevindet var meget udbredt før i tiden.
Vær opmærksom på at automatiske funktioner kan være mere eller mindre begrænsede alt efter hvilket objektiv man benytter.
Autofokus er nem at forholde sig til. Det er enten / eller.
Men hvis et objektiv ikke har blændeautomatik med en A-position på blænderingen eller blændeautomatik uden blændering (altså internt i objektiv), så mister man mange af programautomatik funktionerne i kameraet med det aktuelle objektiv. Det handler om User Automatic, HyperProgram, Lukkertidsautomatik, Følsomhedsautomatik, kombineret lukkertid- og blænde automatik og i nogle få tilfælde også blændeautomatikken. Hvorvidt man også mister X-sync og Bulb er jeg lidt usikker på.
Man vil dog altid kunne benytte objektiverne i Manuel med stop-down måling. Nogle objektiver kan også benyttes i Av (blændeprioritet automatik). Det beskrives nærmere i kameraets manual.
Når et objektiv ikke har blændeautomatik lader man ganske enkelt kameraet lave en måling med blændeiris i position.
Det er lidt som at lave en dybdeskarphedsmåling på tidligere analoge SLR kameraer. På pentax K20D er der to måder at gøre det på. Det kan gøres med Grøn knap eller med dybdeskarphedsmålingen. Mon ikke det er det samme med K-x?
Spejlteleobjektiver med fast blænde fungerer som et objektiv uden blændeautomatik.
Der findes enkelte manuelle objektiver hvor det er nødvendigt at lære samspillet mellem objektiv og kamera at kende i objektivets blænde-yderområder fordi målingerne ellers bliver fejlagtige.
Det fungerer egentlig ganske fint med disse gamle objektiver, synes jeg, og er man ferm til det så er manuel fokusering ikke spor dårligere end autofokus.
Og så er der jo, blandt de ældre objektiver, enkelte hist og pist som virkelig har kult status fordi de bare tegner ufattelig skarpt eller på anden måde har særlige højere kvalitet end mainstream.
Der findes funktioner i Pentax kameraer så man kan indstille Shake Reduction (Ryste Korrektion) til de enkelte objektiver, uanset hvilke, når der ikke er elektronisk kommunikation mellem hus og objektiv.
Der findes også objektiver som passer på Pentax dSLR via andre end lige M42 adateren. man kan benytte Pentax egne mellemformat objektiver på den måde og Tamron har også en adapter der kaldes Adapt-All som giver adgang til en lang række glimrende objektiver.
Sådan findes der mange andre adaptere som udvider ens muligheder. Fælles for næsten alle adaptere er at de får objektiverne til at fungere som fuldt manuelle på Pentax kameraerne.
Til gengæld vil jeg vove den påstand at du får objektiver til Pentax kameraer i sammenlignelig kvalitet med andre kameraproducenters objektiver, eller endog bedre, til langt lavere priser.
Dog skal man ikke forvente at finde disse objektiver i fotoforretningen nede om hjørnet fra hvor man bor.
Hvis man til gengæld handler via nettet kan både DBA og Europæisk dækkende handelssider være en guldgrube hvad angår objektiver til pentax.
Når det kommer til tasker så er mulighederne mange. Der findes samletasker, sling bags, rygsække, skuldertasker, gun bags og der er ingen grund til at tro at de enkelte kamera fabrikater laver deres egne tasker bedre end de kendte taskeproducenter.
Af ganske få af de store kamera taske producenter kan nævnes Tamrac, Loewepro og Kata. Der er dog rigtig mange flere end de nævnte.
Niklas
_________________ 15-450mm og jeg kan stadig ikke nå!
|
|
| Top |
|
 |
|
henrikn
|
Titel: Re: Tasker og linser til Pentax K-X : 07 feb 2010 20:45 pm |
|
Køn:  Indlæg: 995 Geografisk sted: Galten Kamera: Pentax K20D Canon EOS 5D mk II Canon EOS-1Ds mk II
|
|
Du kan bruge alle med K-bajonet, uanset alder. Og Pentax har nogle "ældre" som er temlig gode. Et objektiv jeg kan anbefale dig er den originale 50mm/1,4. Den er super skarp.
Hvis du overvejer en K20D, brugt, har jeg måske snart min til salg ;o)
_________________ Mvh.
Henrik Nielsen
|
|
| Top |
|
 |
|
Raundahl
|
Titel: Re: Tasker og linser til Pentax K-X : 08 feb 2010 07:26 am |
|
 |
 |
|
|
Tak for svarene, allesammen. Det har givet stof til eftertanke. Specielt Niklas' afhandling, som jeg forstår ungefähr halvdelen af =)
|
|
| Top |
|
 |
|
niklas
|
Titel: Re: Tasker og linser til Pentax K-X : 08 feb 2010 12:07 pm |
|
Køn:  Indlæg: 291 Geografisk sted: Sydsjælland Kamera: Pentax K20D
|
Raundahl skrev: Tak for svarene, allesammen. Det har givet stof til eftertanke. Specielt Niklas' afhandling, som jeg forstår ungefähr halvdelen af =) Jeg forklarer såmænd gerne det du ikke helt fangede, hvis du ønsker det. Niklas
_________________ 15-450mm og jeg kan stadig ikke nå!
|
|
| Top |
|
 |
|
boesgaard
|
Titel: Re: Tasker og linser til Pentax K-X : 08 feb 2010 14:10 pm |
|
 |
 |
|
Jeg ville ikke bruge tid på at støve gamle kult-objektiver til et pentax Kx, med mindre du selvfølgelig har en særlig interesse i gamle objektiver. Hvis du blot vil ud og fotografere, så er tid og penge brugt bedst ved at købe et godt nyere objektiv til at starte med. Se denne annaonce fra dba.dk: http://www.dba.dk/objektiver-pentax-pentax/id-64552537/De tre pentax-objektiver 50-135, 16-45 og 50'eren sælges til fine priser. Særligt 16-45'eren til 1400 ser jeg som et godt bud på et objektiv til en rigtig god pris. Jeg kan se at han under en anden annonce også sælger et DA 40mm limited: http://www.dba.dk/pentax-pentax-k20d/id-64552411/Og min oprindelige anbefaling af DA Limited 40mm f2.8 til lige under 3000,- ( http://www.pricerunner.dk/pl/543-108495 ... ign-Priser) står stadig ved  Med venlig hilsen Thomas Boesgaard P.S. Jeg kender ikke sælgeren fra dba-annoncerne.
|
|
| Top |
|
 |
|
Raundahl
|
Titel: Re: Tasker og linser til Pentax K-X : 08 feb 2010 16:12 pm |
|
 |
 |
|
|
Jeg vil lige tillade mig at benytte samme tråd til et spørgsmål i en lidt anden kategori. Jeg har undersøgt mulighederne for at købe kameraet i udlandet, men dette vil ikke være gunstigt, hvis kameraet f.eks. skal sendes tilbage pga. defekt. Hvad er jeres erfaring med reparation af kamera? Er det ofte at nutidens kameraer går i stykker og skal repareres, og hvad koster det i så fald ca.? Jeg kan nemlig spare en stor bunke penge ved at købe kameraet på det amerikanske Amazon f.eks.
|
|
| Top |
|
 |
|
fotojt
|
Titel: Re: Tasker og linser til Pentax K-X : 08 feb 2010 18:30 pm |
|
Køn:  Indlæg: 380
|
|
| Top |
|
 |
|
Smukke Hugo
|
Titel: Re: Tasker og linser til Pentax K-X : 08 feb 2010 23:21 pm |
|
 |
 |
Køn:  Indlæg: 9 Kamera: Samsung Gx 10
|
|
Husk nu der kommer told og moms på, hvis du bestiller fra USA - det kan udhule besparelsen. Hvad koster det egentlig, hvis man skal købe det i en butik herhjemme?
Jeg synes ikke jeg har hørt noget til at Kx skulle være plaget af modeller med fejl fra fabrikken og er det ikke det skulle det da meget gerne overleve garantiperioden og lidt til. Jeg ville ikke ligge søvnløs af den grund, men det er måske fordi jeg endnu ikke har prøvet at skulle sende noget tilbage.
Et objektiv - en personlig favorit i kategorien smæk for skillingerne! - jeg ville overveje at støve op på brugtmarkedet er Pentax-A 50mm 1.7. Det er let at finde til en billig penge (ca. 500-700 kr.), lysstærkt og i det hele taget rigtig godt. Det er det objektiv, der har taget flest af mine billeder på trods af jeg har dyrere glas i tasken. Objektiver fra A-serien har ikke autofokus, men fungerer ellers 100% på de nye huse.
|
|
| Top |
|
 |
|
Næstved
|
Titel: Re: Tasker og linser til Pentax K-X : 09 feb 2010 01:44 am |
|
 |
| Rang: ULTRA BURST MODE |
 |
Køn:  Indlæg: 340 Geografisk sted: Næstved Kamera: Pentax
|
|
Hej.
Jeg er selv pentax bruger og meget tilfreds med det.
Mit kamera er 1,5 år og har slet ikke haft problemer, som krævede værksted.
Af de mange objektiver der nævnes har jeg 50-135 f 2,8 og det er et fantastisk objektiv. Men du har jo fået mange anbefalinger her :o)
Jeg "gad" ike købe det i udlandet - medmindre der virkelig er meget at spare. Hvis kunne du jo prøve at søge i england og polen - det er mange butikker som sælger via nettet og til tider læser jeg her på FS at nogle sparer meget.
Held og lykke med dit køb og du vil ikke fortryde dit valg af Pentax.
Ole
|
|
| Top |
|
 |
|
fotojt
|
Titel: Re: Tasker og linser til Pentax K-X : 09 feb 2010 07:11 am |
|
Køn:  Indlæg: 380
|
|
Jeg sidder lidt og ser priser på Pentax K7, og den kan ikke betale sig at køber i USA. Et af de billigste steder at købe det er Dustin Home, hvor jeg før har handlet uden problemer. Ellers prøv evt. at kigge på kamerashop.dk de er også billige, her kan du spare 400,- kr. iforhold til billigste Amazon.com pris. Husk når du kigger på amazon.com så skal der ligges fragt til ekspeditionsgebyr på 180.- kr. til Skat, og moms på det hele, og derefter er det ikke så billigt længere.
_________________ /Jens
www.fotojt.dk
|
|
| Top |
|
 |
|
boesgaard
|
Titel: Re: Tasker og linser til Pentax K-X : 09 feb 2010 11:07 am |
|
 |
 |
|
Med hensyn til K-7, så ville jeg vente og se om der ikke kommer en efterfølger om 4-5 måneder. Jeg tror vi kan vente store forbedringer i den næste model. K-7 er selvfølgelig slet ikke noget dårligt kamera - lige nu er det bare irriterende at Kx har en bedre sensor end K-7 (og stort sel alle andre kameraer med samme størrelse sensor)  Køb i USAkan vidst ikke betale sig, med mindre man agter at smugle kameraet ind i Danmark. B&H Photo and Video kan man se den samlede pris inkl. told/moms/forsendelse - og der er ikke noget væsentligt at spare. På objektiver derimod, er der rigtig meget at spare ved at handle hos pixmania eller Simply Electronics. /thomas
|
|
| Top |
|
 |
|
Side 1 af 1
|
[ 15 indlæg ] |
|
• TILFØJ BILLEDE - KLIK HER! •