Vis ubesvarede emner | Vis aktive emner | Dato og tid er 01 maj 2017 04:18 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: PENTAX GPS Unit O-GPS1
Rang: TOPBRUGER
Brugeravatar

Køn: Mand
Geografisk sted: Nordsjælland
Kamera: Diverse Pentax
Billede

Når man ofrer en mindre formue, sådan cirka svarende til en hæderlig prime i normalområdet, på en dedikeret fotoGPS kan man måske med rette mistænkes for at være lile lovlig meget gadget-fikseret.

Men OK, jeg har gået og talt på knapperne i meget lang tid og spenderet omtalte formue på en PENTAX HPS Unit O-GPS1 og har fået? Ja det er så det vil skal se på her.

Egenskaber kort
Priser og prissammenligninger med Nikon's GP-1 er ikke ligetil her i Europa. Jeg har f.eks. ikke kunnet finde nogen dansk pris på O-GPS1, men i USA koster O-GPS1 p.t. omkring USD 200 (B&H) til USD 205 (Amazon) medens jeg har set GP-1 til USD 195 sammesteds. I UK taler vi om GPB 200 for O-GPS1.

O-GPS1 er en lille fiks sag med plastichus; den fylder næsten ingen ting og vejer kun 61 gram inklusive batteri. Når man pakker den ud gør den dog et ganske gedigent indtryk og finishen er absolut godkendt.

Strømforsyningen udgøres af et AAA alkali/lithium/genopladeligt NiMH batteri, der skulle række til 7(alkali), respektive 12(de øvrige) timers brug ved normal temperatur. Et stort plus, at GPS'en ikke skal tære på kameraets batteri!

Kommunikationen med kameraet foregår via kontakterne i blitzskoen. Der bruges således ingen kabler, og øvrige I/O terminaler er således frit tilgængelige. Til gengæld kan man så ikke bruge den indbyggede flash til f.eks. fill-flash.

GPS'ens tidsmåling er via GPS sattelitternes tidssignaler (atomure, der viser Coordinated Universal Time, UTC), og man kan vælge eller fravælge at lade GPS'en styre kameraets ur, der stadig vil vise den korrekte zonetid i kameraets display.

O-GPS1 har selvfølgelig den traditionelle geotagging, men derudover følgende funktioner: Elektronisk kompas, Simpel Navigation og Astrotracer. Disse funktioner er omtalt i det følgende.

Geotagging
Ved koldstart bruger O-GPS1 ca. et minut til at finde de minium tre (2D data) eller 4(3D) eller flere sattellitter, den skal låse på. Som nybegynder begynbder man hurtigt at svede tran, men til sidst lyser en kontrollampe i GPS'en konstant som tegn på, at den er klar til brug, og så er det ellers bare at knipse løs.

Mange kender sikkert det med, at man på ferie sikkert regner med at kunne huske, hvor man har taget sine billeder - og så har opdaget ved hjemkomsten, at det kunne man ikke altid. Hvor var denne her rasteplads, hvor lå denne lille gletchersø, hvor fandt jeg disse planter....?

Billede

Her er geotagging svaret, og med en dedikeret kamera GPS bliver disse data direkte skrevet i EXIF data, som så kan læses, præsenteres og eksporteres af et program som f.eks. GeoSetter.

Billede

Og jeg kan med geotagging også kortlægge min rute, her f.eks. min "faste" rute, når jeg prøver nyt fotogrej af:

Billede

På dette punkt adskiller Pentax O-GPS1 sig ikke fra f.eks Nikon GP-1, men nu begynder forskellene.

Kalibrering og Elektronisk Kompas
O-GPS1 er nemlig ikke bare en GPS, men indeholder også en magnetisk sensor, som sammen med kameraets vaterpas og inklinometer og de modtagne GPS data kan bruges til at vise og registrere kompasretningen relativ til absolut geografisk nod. For at få sensorerne til at virke sammen skal man imidlertid kalibrere GPSen først ved at rotere kameraet mindst 180 grader omkring hver af dets tre akser. Jeg følte mig unægtelig lidt underlig til mode, første gang jeg skulle foretage denne manøvre på åben gade, men der kom nu ikke nogen og spurgte, om de skulle ringe efter en spændetrøje til mig......

Kalibreringen skal ikke nødvendigvis foretages ved hver opstart, men det lokale magnetfelt varierer meget - selv inden for lille Danmarks grænser - og hvis man har haft GPSen afmonteret og/eller starter op på et nyt sted, er det klogt at kalibrere for at få den bedst mulige kompasvisning

Når vi så har denne kalibreringmanøvre vel overstået, kan man bruge kameraet som elektronisk kompas - vel at mærke med reference til sand geografisk nord. Selve kompasbilledet ser sådan her ud:

Billede

Og nu bliver det spændende, for denne retning lagres også i EXIF og med GeoSetter kan vi nu både se optage position, retning og synsvinkel (beregntet af GeoSetter ud fra sensorstørrelse og objektiv brændvidde:

Billede

Billede

Det er da lidt smart - ikke?

Og nøjagtigheden er faktisk ganske god:

Billede

Jeg stod sådan ca. midt på broen, så nøjagtigheden i positionen er her inden for 5 meter - og kompasretningen er lige i øjet.

Simpel Navigation og Destination Manager
Kender i det, at man har fundet et redested inde i en skov eller en klynge sjældne blomster på fjeldet? Hvordan finde jeg dem igen en anden dag, når der ingen vejskilte er?

Simpel navigation funktionen er måske svaret, her illustreret med følgende (for)tænkte eksempel: Hvor dælen var det nu, jeg parkerede min bil???

1. Tag et billede af din parkerede bil.
Billede

2. Gem billede+ koordinater som et navigationspunkt i kameraets hukommelse med et valgfrit navn.
Billede

3. Når du skal finde din bil igen, slår du simple navigation til og beder kameraet vise afstand og retning til bilen, fra det sted, du står nu:
Billede

Her ser vi, at jeg er 230m fra bilen som befinder sig 2 grader fra nord i lige linie. På den måde, kan man så cirkle sig ind på (i en by) eller gå i lige linie ( i naturen) mod navigationspunktet. Er det en brugbar funktion eller blot en smart gadget? Det afhænger nok af øjnenen, der ser.

Man kan i øvrigt også gemme og indlæse navigationspunkter fra kameraets SD kort. Der kan være op til tre data sæt med hver 40 navigationspunkter på et sådant kort. Resten af pladsen allokeres til billeder uanset kortets kapacitet. Og så kan man jo i øvrigt lave back-up og editere sine data på computer.

Billede

Astrotracer
Billede

Som noget helt unikt kan kameraet i sin firmware styre kamerasensorens bevægelser, så man kan følge stjernehimlens rotation uden at få stjernespor - or so the theory says. PENTAX markedsføringsfolk er nok gået for vidt, når de mere end antyder, at denne funktion kan erstatte en ækvatorial montering.

Nøjagtigheden afhænger først og frmmest af nøjagtigheden på det elektroniske kompas. Der skal derfor udøres en særlig "Precise Calibration" der foretages fuldstænig som beskrevet ovenfor, men som tager længere tid. Alligevel: Nøjagtigheden bliver nødvendigvis mindre jo højere kameraet peger over horisonten (når kameraet peger lodret op har sensoren ingen mulighed for at måle retningen af det lokale magnetfelt) og denne unøjagtighed sætter også en begrænsning på, hvor lange brændvidder man kan bruge hvor længe. Funktionen virker i øvrigt kun i Bulb-mode og med manuel fokus. Man kan lade firmwaren bestemme den maksimale eksponeringstid eller, man kan selv sætte tiden op til det beregnede maksimum.

Billede

Men det ER helt klart en særdeles intelligent udnyttelse af PENTAX billedstabiliserings teknologi, der netop er baseret på at sensoren kan bevæges både lineært og ved rotation. At der er grænser for, hvor meget sensoren kan bevæges sætter selvfølgelig ogå en grænse for, hvor lange eksponeringstider, mn kan gøre sig håb om at opnå ved en given brændvidde og en given stjerneposition. Det elendige vejr (og de lyse nætter) har ikke givet mig de store muligheder for at prøve denne funktion ordentligt af, men her er et par indledende skud, som "proof of concept":

Billede
Arcturus og omegn (ca. 45 grader over horisonten). 30 eekunders eksponering med smc Pentax-M 100mm f/2.8 objektiv.

Billede
Og endnu højere oppe ser vi yderst til højre dobbeltstjernen Alcor-Mizar, som udgør knækket i Karlsvognens vognstang (ca. 75 grader over horisonten)

Og tilsammenligning et tilsvarende sæt, taget uden Astrotracer et par dage senere (og noget tidlligere på aftenen).

Billede
Arcturus

Billede
Alcor-Mizar

Ihærdige pixel-peepere vil sikkert kunne finde fejl og mangler, ved disse første skud (som i øvtigt er taget fra en altan med dertil hørende magnetfelt-forstyrrende jerndragere), men jeg glæder mig til at få prøvet denne funktion ordentligt af på friland med flere forskellige objektiver og brændvidder!!!

Manual
I betragtning af, at Pentax normalt laver fortræffelige kamera manualer, er O-GPS1 manualen skuffende. Den slæber vil med nød og næppe et "bestået" hjem som en "kom-godt-igang" instruktion.

F.eks. er kalibreringsprocedurerne ikke særlig fyldestgørende beskrevet. Hvordan? Hvor hurtige bevægelser. Er meget mere end 180 grader for meget? Skal enheden låse på sattelliterne inden man kalibrerer?

Ligeledes er fil- og folder struktur samt procedurer for at gemme og indlæse data slet ikke beskrevet ordentligt i manualen.

Hvordan ser jeg GPS data umidelbart efter, jeg har taget billedet? Manualen siger "Brug Play-Back mode - konsulter din kamera manual" men det er forkert. I play back-mode ser man ingen ting, førend man derfra går til kameraets interne redigeringsmode og der finder funktionen for GPS visning og lagring af GPS data.

Tydeligt nok i medfør af dette har Pentax på sin produkthjemmeside lagt yderligere, detaljerede oplysninger og vejledninger, men hvor pokker er linket til disse oplysninger?!? Manualen giver ingen fingerpeg og der er end ikke lagt en flyer med, som giver disse oplysninger. Det er der derimod med oplysninger om skiftet af ejerskabet fra Hoya til Ricoh!

Endelig mener jeg, at Pentax ville gøre sig selv en tjeneste ved at gøre betydeligt mere ud af begrænsningerne af O-GPS1 i Astrotracer mode. Der er overhovedet ingen skam i at vedkende sig begrænsninger som følger af naturlovene. Det er stadig snildt, at der er lagt en magnetsensor in i GPSen, når den kan udnyttes så smart som tilfældet er her. Men man skal passe på, ikke at skuffe folk unødigt. Jeg ER glad for min astrotracer funktion, men jeg har ingen planer om at sælge mine ækvatoriale monteringer.

Konklusion
Bortset fra ovenstående brokkerier, så har jeg altså købt en kamera GPS til den pris, sådan en nu en gang koster, og jeg har fået meget mere end blot og bar geotagging. Det elektroniske kompas, Simpel Navigation og Astrotracer er ikke kostbare add-ons, der erstatter andet special udstyr fuldt og helt. Men de er sjove og nyttige. De virker - og de er med i prisen.

Jeg fortryder ikke mit køb af PENTX GPS Unit O-GPS1.

Titel: Re: PENTAX GPS Unit O-GPS1
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted eller andet sted i byen tidligere kendt som Århus
Kamera: Nikon D90 / D60
Endnu en grund til at jeg skulle have købt Pentax i stedet for Nikon.

God gennemgang og et spændende produkt!

Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Kamera: Pentax
Lækker læsning - den med hvilken retning kameraet pegede var jeg ikke klar over. Det lyder som en rigtig fed feature. Regner med også at kaste mig over produktet på et tidspunkt.

Rang: ELITEBRUGER
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Kamera: Olympus E-30 & Pentax K-5
Meget fin anmedelse og et vældig interessant produkt, syntes jeg. Der er godt nok nogle funktioner og features som jeg kunne bruge en gang imellem. Særlig som "feriehjælp" syntes jeg, at dimsen virker helt forrygende.

http://www.hdrfoto.dk
- giver dig 15% rabat ved køb af Photomatix. Brug koden "hdrfoto15"

- fotograferer med hjertet

Brugeravatar

Geografisk sted: Skåne, Sverige
Kamera: Nikon
Fed anmeldelse :gogo:

Og sikke et produkt, fuld udnyttelse af mulighederne ser det ud til.

Rip

Brugeravatar

Tak til jer alle fordi I tog så godt imod min lille anmeldelse.

Jeg tænker, at en god del af æren skal gå til Friedmann Schmidt, for denne anmeldelse virker nok især, fordi der, takket være has freeware, kan vises smarte kort og ikke blot en tør gennemgang af menu-punkter og tekniske specifikationer. Så hermed et link til GeoSetter:

http://www.geosetter.de/en/

Faktisk burde Pentax nok inkludere software af denne type i O-GPS1 pakken. Det mener jeg at vide, at Nikon gør med deres GP-1?

Rang: ULTRA BURST MODE

Kamera: Mange forskellige
Jeg har den og bruger den til K-5 og K-01.Et glimrende stykke værktøj. Jeg bruger ikke stjerne funktionen. Jeg har i årevis tagget fra en Columbus, en JOBO og en til jeg ikke husker hvad hedder. Det er irriterende at skulle gøre det bagefter på computeren. Derfor elsker jeg Pentax-dimsen som gøre det hele "on the fly". Den duer også med et Pentax D645, som jeg straks ville købe, havde jeg 100.000 kr til overs til fotoudstyr.
MVH
Jens
www.planfoto.dk

Brugeravatar

@planfoto: Jeg vil også mene, at man skal købe O-GPS1 for geotaggingens skyld - men derfor ka' man da godt bruge 'Astrotracer' funktionen, når man nu har den.

Billede

Jeg har hentet Geosetter (gratis) på nettet. Her kan man vælge den folder, hvor de GPS'ede billeder ligger. Geosetter viser så på et kort hvor billedet blev taget og i hvilken retning objektivet pegede. Også den højde (over havet) man var i vises i billedfilens EXIF data. Man kan også få vist fokusafstanden i Geosetter. Men det understøtter Pentax desværre ikke (Med K-5 eller K-01). Måske med K-5II ??

Og nu til mit spørgsmål: I Geosetter vises retningen en smule forkert, måske 10-15 grader forkert. Men for de samme billeder, lagt på http://www.Locr.com, vises retningen helt korrekt. Hvorfor nu det? Er der forskellige måder at kode kompasretning på? Forskellige systemer? Hvis andre har stødt på det samme problem i Geosetter hører jeg gerne om det.
MVH Jens/planfoto.dk

PS: Jeg gav kun ca. 1000 kr for min Pentax GPS !!?? Og den er ALLE pengene værd - slut med at rode med software, convertering m.v. Billedfiler få automatisk GPS data "on the fly" :-) Da jeg bruger dette i mit arbejde err det bare super.

Jeg glemte at fortælle om en god "opdagelse". Når jeg laver panoramaer med GPS'en på, gemmes GPS data også i de filer, jeg får lavet i PTGui - mit foretrukne panoramaprogram. Når jeg ser panoramaet i Geosetter, så vises billedvinklen for hele panoramafotoet - f.eks. som en 180 graders vifte. Det er cool!
Jeg har iøvrigt nnu skrevet tl Geosetters support og spurgt om det med den forkerte kompasretning. Jeg vil poste deres svar her.

MVH
Jens/planfoto.dk

Hej Igen
Jeg har ikke helt løst problemet med kompasretningen. Men jeg har fundet ud af at det handler om at kalibrere for hvert eneste fotostandpunkt. Alligevel bliver retningen forkert hver anden gang. Det er for dårligt, men skyldes sikkert, at jeg ikke får forbindelse til et stort nok antal sateliter. Fejlen kan dog nemt rettes i Geosetter, der - når man trykker på gem - gemmer den nye retning i billedfilen. Det forudsætter dog naturligvis at man selv faktisk kan fastslå den (nogenlunde) korrekte kompasretning. Jeg håber der komme en 2'er, med en bedre modtager :-)
MVH

Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen

Køn: Ikke angivet
Kamera: Pentax K-70
Efter flere uger med konstant skydække, var der endelig mulighed for at komme ud og lege med min fantastiske K-70 med O-GPS1 (fik GPS'en for et par uger siden, kameraet til jul).
Det udvider lige mulighederne i forhold til astro fotografering, billedet er 18x20 sekunder, 135mm (18-135mm kit objektiv), f5.6, ISO1600.
Gennem Deep Sky Stacker og PixInsight.
Det viser egentlig bare at man kan komme ret langt med noget der ikke nødvendigvis koster en bondegård. Hvis jeg havde vinterferie havde billedet set bedre ud :-)
Orion Tågen:
Billede

Kan kun anbefale både kamera og GPS'en.

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

• TILFØJ BILLEDE - KLIK HER!

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]