Vis ubesvarede emner | Vis aktive emner | Dato og tid er 24 jul 2017 18:35 pm

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Anmeldelse af Fujifilm X30
Rang: Nyankommen
Brugeravatar

Køn: Mand
Geografisk sted: Nordsjælland
Kamera: Fujifilm X-T1
Jeg har nu været den lykkelige ejer af en Fujifilm X30 kamera i lidt over et år. Jeg er særdeles tilfreds og bruger det på rejser men også i andre sammenhænge, når det at have et mindre og letter kamera er vigtigere end den allerbedste billedkvalitet.
Jeg havde først et RX100, men trods jeg ikke kunne beklage mig over hverken størrelse eller billedkvalitet, så er det bare ikke sjovt at skyde med. Derfor sætter jeg X30 langt højere end RX100.

De mest positive ting om X30:
- Intuitivt og med meget lidt behov for at dykke ned i menuer.
- Q-menu, når det nu skal være, som ligner den fra de øvrige X-kameraer, let og hurtig tilgang.
- Objektivet og det at zoom er manuel
- Viewfinder, som er både stor og af virkelig god kvalitet.
- Batterilevetiden, virker som om det aldrig løber tør, virkeligt rart, når man som jeg har kamera med på motorcykelrejser.
- Størrelsen og vægten. Trods det ikke kan komme i en lomme, for det ville jeg alligevel aldrig udsætte det for.
- Raw filer er faktisk ret gode, men hvorfor, som de andre Fuji kameraer, så er JPG super lige ud af kameraet. Der er masser af film simulationer i kameraet også.
- Byggekvaliteten - meget solid for et kompakt kamera.
- Vipbar skærm som er OK i solskin.
- Udseendet, her synes jeg det sølvfarvede er klart pænest.

De ting jeg synes mangler eller irriterer:
- Man skal passe lidt på med for meget lys. Dette kamera har lettere ved at brænde højlys ud end andre jeg har haft. Derfor, hvis man skyder RAW, så undereksponer for der er masser at hente i skyggerne. Ved JPG, så lev med det, hvis resten af billedet er super. Det hjælper at gå op i blændetal i meget lyse omgivelser, mindre tendens til udbrænding.
- Svært at lige række ud til en fremmed og bede dem om at tage et billede af sig selv og sin kone eller venner. Der er altid ved at falde bagover grundet de mange knapper.
- Klappen for objektivet. Ikke at den er dårlig, svær at tage af eller falder af af sig selv, mere det at den er der. Jeg har købt en solskygge med indbygget beskyttelsesfilter, som altid sidder på og uden klap. Det er bedre.
- Standard remmen er for smal og ikke så comfy.
- Ville have været rart, hvis det var vejrforsejlet, så man kunne anvende det i regnvejr også. Jeg har udsat mit for lidt regn, og det har det overlevet, men jeg ville undgå det videst muligt.

Om billederne:
Så længe der ikke er behov for at croppe for meget, så er de af meget fin opløsning og kvalitet.
Jeg kan rigtig godt lide de sort/hvide filtre, som jeg synes leverer solide resultater.

Videofunktionen er brugbar men ikke stærk. Det betyder ikke så meget for mig, for jeg fotograferer, men det er da afprøvet.

Mvh Claus

Titel: Re: Anmeldelse af Fujifilm X30
Rang: Lærling
Rang: Lærling

Køn: Ikke angivet
Jeg havde en lignende oplevelse med mit Sony RX100 m2. Det var på papiret et super kamera, men i praksis fungerede det rigtig dårligt. Knapperne var for små og kameraet var alt for glat at holde på og det var generelt en pine at indstille. Jeg havde også kig på Fujifilm X30 men synes at sensoren er for lille og som du nævner kan det nemt resultere i udbrændte billeder. Jeg håber Fujifilm bruger en større sensor i den næste model. Jeg har i stedet købt et Fujifilm X70 til at supplere mit X-T2 og er blevet super glad for det. Nu skal jeg så bare huske og tage det med :lol:

Titel: Re: Anmeldelse af Fujifilm X30
Brugeravatar

Køn: Mand
Geografisk sted: Nordsjælland
Kamera: Fujifilm X-T1
X70 var ikke en mulighed, da jeg købte mit X30. Trods X70 har en større sensor og dermed absolut bedre IQ, så passer X30 bedre ind i mit grej. Det passer lige i oppakningslisten, når jeg drager på MC-ture og har indtil nu leveret en fin fin billedekvalitet. Jeg vil helst have et kamera med, som har EVF og som har zoom. Der er i hvert fald et af de billeder jeg har her på site, som er taget med X30, så man kan tjekke billedkvaliteten ud.
/Claus

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

• TILFØJ BILLEDE - KLIK HER!

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]