Vis ubesvarede emner | Vis aktive emner | Dato og tid er 17 aug 2017 01:23 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: DSLR til polaroplevelse og outdoor
Rang: Nyankommen

Køn: Ikke angivet
Hej Fotostart,

Jeg bliver simpelthen nødt til at ty til lidt eksperthjælp da jeg har svært ved at finde rundt i junglen i forbindelse med køb af nyt kamera.

Sagen er den at jeg skal 1 uge på hundeslædetur nord for polarcirklen og i denne forbindelse gerne vil have et kamera, der kan forsøge at fange lidt af oplevelsen. Efterfølgende vil jeg især skulle bruge det på outdoor-ture og på ski.
Jeg har tidligere haft et Canon EOS 400D, fotograferet en smule. Er altså ikke begynder, men langt fra professionel :-)

Jeg har et par filtre:
• Ca. prisleje: 6.000-8.000 inkl. objektiv.
• Natur, panorama, portræt
• Filmoptagelse

Samtidig kunne jeg rigtig godt tænke mig at kameraet er decideret smudsafvisende, så det kan klare lidt sne, sand mv.

Jeg ser helst at kameraet er nyt således at jeg er dækket godt ind mht. garanti mv. Anbefaler I måske endda blot at købe brugt?

Jeg håber, I kan hjælpe - og tak for Jeres tid, på forhånd!

Titel: Re: DSLR til polaroplevelse og outdoor
Rang: BURST MODE

Kamera: Nikon D750
Hej Bjerget!
Uanset kamera så sørg for
1) at få rigeligt med hukommelseskort med og etui til at beskytte dem.
2) at få rigeligt med batterier med (i koldt vejr holder de typisk kortere tid).
3) overvej back up enten i form af kamera der kan gemme på to kort eller seperat pc / disk hertil (bevar billederne på dine hukommelseskort således at du har dem gemt to steder).
4) at beskytte kamera mod kondens når du går fra de kolde til varme omgivelser (jeg pakker typisk mit kamera ind i en pose med klemme ind til kameraet har aklimatiseret sig)

PS: Har sendt dig en PB (personlig besked).

Sidst rettet af 9ck 30 jan 2017 21:39 pm, rettet i alt 2 gange.

Challenger
Brugeravatar

Køn: Mand
Geografisk sted: Brædstrup egnen
Kamera: Nikon D800
Jeg vil mene, at du kan få et godt kamera med et "startobjektiv" fra alle de gængse mærker til den pris. Jeg kender kun Nikon, og der kunne et forslag være D7100 / D7200 med fx 18-140 mm objektiv. Kamerahuset er vejrforseglet. Det er standardobektivet ikke - men det er ikke sart i den forstand. En tur på hundeslæde er ikke det værste. Som regel vil det jo foregå i et tørt og rent miljø. Behold kameraet i en pose, hvis det udsættes for store temperaturforandringer - det gælder også, selv om det er forseglet.
Jeg kunne selvfølgelig foreslå en masse fede objektiver, du kunne købe - men så holder dit budget ikke. Og standardpakken kan sagtens tage fine fotos. Sæt-objektivet er ikke så lysstærkt, men det er ikke noget problem på din første tur - der vil være masser af lys.
De øvrige mærker har garanteret noget, der ligner i samme prisklasse.

Mvh Erik

Hej,

Tak for Jeres svar og råd - det er helt sikkert brugbart!
Jeg lurer rigtig meget på D7200, da det virkelig virker til at være et lækkert kamera, der også kan følge med tiden :-)

Rang: ULTRA BURST MODE
Brugeravatar

Kamera: Nikon
Med hensyn til batterier er mit råd: Brug almindelige primærceller (det er batterier der ikke skal/kan lades op) de vil have deres capacitet næsten uanset temperatur.
De camera batterier du kan til D7200 få er af typen LiIon og de har de mildest talt dårligt med koldt vejr, du vil opleve at de taber energien som dug for en sommersol i det kolde vejr - og energien kommer ikke igen når de får varmen tilnage de skal lades op.
Køb en adapter hvor der kan sættes almindelige batterier AA typen og have rigeligt med af dem.
Jeg kender ikke udstyret der er med til D7200, men hvis du investerer i et batteri greb er der typisk en adapter med der kan tage 4 til 8 AA batterier.

God tur iøvrigt.

Du kunne måske spørge en af de garvede der rejser i polaregnene om råd: Morten Hilmer for eksempel - han har en hjemmeside og der kan du sikkert skrive til ham.

/JenODem

Challenger
Brugeravatar

Rolig nu. Det er rigtigt, at batterierne ikke holder så længe i frostvejr som de gør ved højere temperaturer. Men så er det heller ikke værre. Jeg har selv boet i Grønland og taget en del billeder om vinteren. Batteriet dør altså ikke bare lige. Har du et ekstra batteri, så opbevar det i en lomme tæt på kroppen. Tage evt batteriet ud af kameraet, hvis det er rigtig koldt og opbevar det samme sted, når du ikke bruger det. Men som regel er der jo solskin og dejligt vejr. Jeg gad under ingen omstændigheder at slæbe rundt på et batterigreb, der får dit udstyr til at fylde og veje unødigt. Jeg bruger ofte mit udstyr under forhold, som du beskriver. Jeg spare på vægten ved at anvende en 35 mm prime på et fullframe hus. Det rækker. På en knap 4 ugers kajaktur i det nordlige Canada uden mulighed for opladning, havde jeg i alt 4 batterier med. Det rakte også fint. Du kan evt fjerne billedvisningen på skærmen og så i øvrigt lade være med at kigge billeder hele tiden. Så spare du meget på batteriet. Mvh. Erik

Brugeravatar

Kamera: Nikon, Nikon
Påstanden om at et opladet batteri, der lægges i en fryser et par timer, skulle være afladet er IKKE sand. Efter optøning er der stadig den samme ladning som før nedfrysning.

Tesla biler bruger i stor udstrækning samme type battericeller, som sidder i en bærbar PC, og de kører hele året, også i Norge -så helt slemt kan det ikke være :-)

Jeg har aldrig haft problemer med mit D800's batterier ned til -15 grader. Jeg har dog altid et inderlommevarmt batteri at skifte med. Med skærmen slukket tager jeg om sommeren ca 1.100 billeder på en opladning, og i frost er det nede omkring 800. Og så mange billeder er det ikke tit jeg tager. Opladning af batterierne skal altid ske ved stuetemperatur.

Til prof brug har jeg en del LiIon batterier fra RRC, som specificerer -20 -> +60 grader under afladning. De har heller ikke givet problemer.

Bo //

Tak for Jeres gode svar - jeg er helt sikkert blevet klogere på, hvordan jeg skal gribe det hele an, især batteri situationen.

Jeg har været rigtig lun på Nikons D7200, men den sniger sig lynhurtigt op på 10.000 for hus og objektiv og efter batterier mv. bliver det hurtigt en lidt dyrere affære end jeg havde planlagt.
Har I nogle forslag til et andet kamera i nærheden af 6000 i stedet?
Og er det overhoved så vigtigt med det vejrbestandige?

Tak på forhånd!

Personligt er jeg klar fortaler for vejrforsegling både af hus og objektiv, især når man rejser i egne der enten er meget fugtige (som jeg gør) eller egne hvor det kan udsættes for sne. Men selv vejrforsegling er ikke nogen 100% garanti (langt fra). D7200 er et skøn kamera men det tager det meste af budgettet, med en D5500 har du råd til bedre objektiver, her kunne en vidvinkel primes være en god ide.

Men den er som sagt ikke vejrforsejlet. Men hvis dit objektiv ikke er det kan det nærmest også være ligemeget!

Evt. køb en ældre model såsom D7100, det er sjældent man vinder særligt meget ved at eje den seneste nye model, medmindre man har en ældre. Men du kan spare en hel del, der kan bruges på objektiv. Et ældre kamera med bedre objektiv vil nærmest altid tage bedre billeder end det seneste nye med kit.

Ellers enig med at pakke kamera ind, godt med kort og batterier (især i koldt klima)

Backup er et must, som de andre er inde på

Jeg tror også at jeg allerede inderst inde har besluttet mig for at det skal være weather sealed, da det bare giver mest mening til mit brug.

Lige nu er min plan at købe et D7100 hus hos Proshop til 6.000 - så er der lidt til linse.
For så vidt jeg har forstået kan linsen fint købes brugt? Hvad skal jeg gå efter her?

Eller kan det i virkeligheden bedre svare sig at købe et kit med 18-105 VR til 7700?

EDIT: Faktisk til 72000 hos Fotohuset Virum - nogen der har erfaringer med dem?

Brugeravatar

Kamera: Nikon, Nikon
Fotohuset i Virum lå der også, da jeg var ung... -Så de må jo kunne noget, side de lever endnu :-)
Prisen på 72000kr har nok fået et '0' for meget ;-)

Bo //

Det kunne godt tænke sig, at der havde sneget sig et 0 for meget med - de er selvfølgelige skarpe til prisen 7.200 i stedet :wink:

Challenger
Brugeravatar

Bjerget skrev:
Eller kan det i virkeligheden bedre svare sig at købe et kit med 18-105 VR til 7700?

EDIT: Faktisk til 72000 hos Fotohuset Virum - nogen der har erfaringer med dem?

Det vil være et fint udgangspunkt. Selvfølgelig kan du få bedre - og dyrere - objektiver, men jeg ville ikke være ked af at tage afsted med det sæt.
Mvh Erik

Tak for Jeres råd og anbefalinger - nu er jeg en ekstrem glad ejer af et D7100, som jeg glæder mig ekstremt meget til at lege med! :-)

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

• TILFØJ BILLEDE - KLIK HER!

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]