Vis ubesvarede emner | Vis aktive emner | Dato og tid er 24 jul 2017 18:41 pm

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel: Re: Lightroom, HVORFOR?
Challenger
Brugeravatar

Køn: Mand
Geografisk sted: København K
Kamera: Canon 5D III
Det bedste sted at lære Lightroom er på Adobe tv og det er gratis.
https://helpx.adobe.com/lightroom.html

Venlig hilsen Jesper

Challenger
Brugeravatar

Køn: Kvinde
Geografisk sted: Nørrebro
Kamera: Olympus
Jeg lærer bedre ved at læse og prøve og kan anbefale et af hæfterne fra www.Libris.dk

---------------------------

Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen

Køn: Ikke angivet
Kamera: Nikon D700 / 85f1.8 28f2.8 70-210f4
Jeg er helt nyi LR, men umiddelbart fornemmer jeg at det er godt til sortering og grov-justering af store mængder foto's

Men måske kan I hjælpe mig med at forstå arbejds-flowet bedre:

1) man importerer en mappe til LR
2) og gemmer det i et "catalog" hvor de redigerede LR billeder ligger. Disse kan dog KUN tilgås fra LR.
3) De redigerede billeder exporteres til disken igen (f.eks. under det oprindelige directory)

Hvad sker der så når jeg flytter mappen med billederne fra min computer til hardisken hvor jeg lagrer billederne. Mister jeg så mit nye "LR-catalog" fordi den mister linket til mappen?

Gør jeg det hele forkert - hvordan gør I?

Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER
Brugeravatar

Køn: Mand
FotoBo skrev:
Jeg er helt nyi LR, men umiddelbart fornemmer jeg at det er godt til sortering og grov-justering af store mængder foto's

Men måske kan I hjælpe mig med at forstå arbejds-flowet bedre:

1) man importerer en mappe til LR
2) og gemmer det i et "catalog" hvor de redigerede LR billeder ligger. Disse kan dog KUN tilgås fra LR.
3) De redigerede billeder exporteres til disken igen (f.eks. under det oprindelige directory)

Hvad sker der så når jeg flytter mappen med billederne fra min computer til hardisken hvor jeg lagrer billederne. Mister jeg så mit nye "LR-catalog" fordi den mister linket til mappen?

Gør jeg det hele forkert - hvordan gør I?

Det er ikke kun grov justering, men også fin justering. 95-98 af mine billeder bliver lavet færsigt i LR og kommer aldrig over i andre programmer.

1. Du importerer dine billeder i LR og så er LR arkivet for dine billeder for altid.
2. Alle ændringer gemmes i LR's catalogue, som er en database over ændringer til billedet, så flytter du billedet uden for LR eller ændre billedet uden for LR, så går der kludder i det.
3. Jeg exporter ikke mine billeder, de ligger bare i LR. Hvis jeg vil printe et billede, så sker det fra LR. Vil jeg oploade billeder til Flickr, min hjemmeside, Facebook, så sker dette direkte via LR. Hvis folk vil have en kopi af billedet, så exporteret billedet til en midlertidig folder og slettes efterfølgende.
4. Du kan sætte LR op til at gemme ændringerne i en Adobe SIDECAR fil, som kan læses af Photoshop, så dine ændringer af RAW filen fra LR vil blive genkendt, når du åbner RAW filen i Photoshop.

Jeg har en stor disk (6 Tb), hvor alle mine billeder ligger på. Denne disk har jeg selvfølgelig backup af (lokalt og i skyen).
Hvis du vil flytte billeder til en ektern disk gøres dette via LR, for så har LR styr på hvor billedet er placeret og vil du tilgå billedet senere og redigerer det, skal du bare sætte disken til.

Jeg sidder også og arbejder på en bærbar med en mindre disk. Når billederne skal flyttes fra dine pc over på pc med den store disk, sker dette via Export as Catalogue og Import from another Catalogue.

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

• TILFØJ BILLEDE - KLIK HER!

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]