Vis ubesvarede emner | Vis aktive emner | Dato og tid er 27 mar 2017 10:38 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Tokina 17mm f/3.5 RMC (ca. 1000 kr.)
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER
Brugeravatar

Køn: Mand
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Hejsa

I en anden tråd anbefaler jeg Tokina 17mm f/3.5 RMC som "fattigrøvens" vidvinkelobjektiv og i den forbindelse mener jeg det er på sin plads med en anmeldelse.

Tokina lavede dem i to forskellige udgaver, SL og RMC. Jeg har aldrig fundet ud af hvad forskellen på de to er eller hvilken af dem der kom først.

Specs:
Autofokus: Nej
Blændering: Ja
Brændvidde: 17mm
Blænde: f/3.5-16
Nærgrænse: 25 cm
Fokus stop ved uendelig: Ja
Vægt: 298g
Filtergevind: 67mm

Lidt billeder af objektivet:
BilledeBilledeBillede

Som det ses er der tale om et relativt lille objektiv og størrelsen og vægten gør jeg altid har det med i jakkelommen. Til sammenligning tror jeg ikke jeg ville få brugt Nikons store 14-24mm nært så meget, hvis jeg havde sådan et.

Skarphed:
Objektivet er nogenlunde skarpt i center fuld åben, men taber en del skarphed ud mod kanterne. Alt bliver meget bedre når man blænder lidt ned og ved f/8 er det rimeligt skarpt over alt.

Vignette:
Meget vignette fuld åben. Det bliver bedre når man blænder ned, men jeg synes aldrig det forsvinder helt.

Forvrængning:
Som ved de fleste vidvinkel objektiver er der tøndeforvrængning, men jeg synes ikke det er så slemt og for det meste ligger jeg slet ikke mærke til det. Det er meget få gange jeg har justeret for det i efterbehandling.

CA:
En del, særligt ude i kanterne. De fleste billedprogrammer kan rette dette automatisk, så det er ikke et stort minus.

Bokeh:
Der er naturligvis ikke megen bokeh ved nogen vidvinkel, men når man går tæt på og fotograferer fuldt åben kan det godt lade sig gøre. Højlys i baggrunden bliver til små cirkler/bobler og jeg synes egentlig det ser flot ud. Når man blænder ned laves der sekskanter.

Opsummering:
Jeg har haft Tokinaen siden 2011 og siden da har den altid være med i lommen. Det har været brugt flittigt på både D70s og D800 og det kommer ikke til salg! :)
Jeg mener at dette objektiv er 1000-1200 kr. værd, afhængigt af stand naturligvis. Hvis man finder et velfungerende eksemplar det til den pris eller mindre gør man et rigtigt godt køb.

Her lidt resultater. Da jeg typisk eksponerer efter højlys er der kompenseret for dette og hvidbalancen er justeret. Ellers ingen ændringer og CA har jeg ladet stå så den kan ses:

1: f/3.5, Et billede jeg har taget i stuen for at demostrere objektivets problemer med flares. På samme billede ses også bokeh cirklerne i baggrunden (man skal zoome for at se dem).
Billede

2. f/8, Nattebillede fra Bremerhaven.
Billede

3. f/8, Lystbådehavn. Synlig flare nederst til højre og tydelig CA omkring masterne i højre side af billedet.
Billede

4. f/11, Ro klubben i Vejle, her kommer objektivet til sin ret med de mange linjer. Jeg mener også billedet demonstrerer hvor skarpt det kan tegne.
Billede

5. f/8, En bro i Aalborg, endnu en skarphedsdemonstration.
Billede

6. f/11, Abstrakt, linjer igen. Skarphed, dog synlig CA i kanterne.
Billede

7. f/8, Hokemeyers hus i Sellstedt. Der er synlig CA i grenene.
Billede

8. f/3.5, Hokemeyers hus i Sellstedt. Der er synlig CA og grenene er uskarpe ift. billede 7. Læg også mærke til den ekstra vignette ift. billede 7.
Billede

Mvh. Esben

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 

• TILFØJ BILLEDE - KLIK HER!

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]