Vis ubesvarede emner | Vis aktive emner | Dato og tid er 21 aug 2017 13:51 pm

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel: Re: Nyt kamera, Nikon eller canon
Challenger
Brugeravatar

Køn: Mand
lennart skrev:
DetGårNok skrev:
lennart skrev:
Dollar til rådighed 4-6000.-
Pænt stort budget. Ideelt med så mange penge, når du vil lave systemskifte. Gå efter et kamera med et stærkt fokuspunkt i midten.

danske dollar

Nå. Så kommer du da ikke langt med et systemskifte, når du samtidigt fravælger brugtkøb.

Challenger
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
Kamera: Sony A6000
Aspirant skrev:
Eller hvis det gamle ikke blev brugt fordi det var for besværligt at tage med, så er et spejlløst systemkamera måske en ide? Olympus, Panasonic, Sony, Fuji, Canon.

Rang: Aktiv
Brugeravatar

Geografisk sted: Haderslev
Kamera: Canon EOS 600D
Jens G skrev:
Aspirant skrev:
Eller hvis det gamle ikke blev brugt fordi det var for besværligt at tage med, så er et spejlløst systemkamera måske en ide? Olympus, Panasonic, Sony, Fuji, Canon.

Hvad er fordelen ved det ???

Lennart

http://www.thehorndrups.dk/

Challenger
Brugeravatar

lennart skrev:
Jens G skrev:
Aspirant skrev:

De kan være noget mindre og lettere, og dermed nemmere at have med.

Brugeravatar

Geografisk sted: Haderslev
Kamera: Canon EOS 600D
Jens G skrev:
lennart skrev:
Jens G skrev:
Aspirant skrev:

Kan de det samme ???

Lennart

http://www.thehorndrups.dk/

Rang: ELITEBRUGER

Køn: Ikke angivet
lennart skrev:
Jens G skrev:
Aspirant skrev:

Færre objektiver at vælge imellem, ringere batteritid, elektronisk søger med forsinkelse istedet for et spejl, ringe AF etc. ;-)

(Elektroniske søgere bliver hele tiden bedre - og byder bl.a. også på mulighed for at se det "færdige" billede før det tages (hvis du ikke bruger flash)).

Hvis det skal kunne det samme, fylder det også ca. det samme. Olympus fylder lidt mindre fordi de bruger en mindre sensor. Det giver mere støj i billederne og mindre kontrol over dybdeskarpheden.

Challenger
Brugeravatar

lennart skrev:
Jens G skrev:
lennart skrev:
Jens G skrev:

Kan de det samme ???
Jeg har kun erfaring med Sony A6000 og A6300, og billedkvaliteten er ikke ringere end andre kameraer med APS-C størrelse sensor.

Jeg er glad for den elektroniske søger, og kan ikke forestille mig at skulle tilbage til en optisk. F.eks. zebra på udbrændt højlys, og fokuspeaking og/eller forstørrelse ved manuel fokus er de muligheder jeg oftest benytter. A6300 har også AF under forstørrelse.

Videofunktioner er ofte bedre for de spejlløse.

Batterilevetiden er generelt lavere for de spejlløse, men ikke meget dårligere end f.eks. 750D. Men det er da noget man skal være klar over, hvis man skal ud i lang tid, og tage mange billeder.

Jeg synes der er nok objektiver at vælge imellem, og hvis man ser på objektiver der er lavet til APS-C sensorer, tror jeg faktisk ikke der er den store forskel i udvalget.

Jeg gik selv fra et Sony A77 med 16-50/2.8 til Sony A6000 med 16-70/4 som dagligt kamera. Jeg mistede en blænde i lys, men fik noget mere brændvidde. Og så mistede jeg også næsten 700 gram at bære rundt på.

Geografisk sted: Næstved
Kamera: Masser af analoge og et enkelt Sony A6000
k s skrev:

>SNIP
ringe AF etc. ;-)
Snip<

Så vidt jeg husker ikke lige den konklusion camera store tv kom frem til efter sammenligning med Nikon D4 :) at de spejlløse ikke var helt på niveau med Nikons flagskib til op mod 10x prisen var vel ikke overraskende men det gør jo ikke deres autofokus ringe.

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar

Kamera: a900
Til en forholdsvis ny bruger, der ikke nødvendigvis kender til k s'es modus operandi i disse diskussioner: overvej evt at ignorere hans ubalancerede synspunkter.

For bare at imødegå det generaliserede vrøvl om AF:

Fra en artikel, der tester a7rii mod top end SLR, og konkluderer at SLR er kongen af action fotografering:

For portrait shooters, wedding, event, and newborn photographers shooting moving subjects with fast, shorter primes, the a7R II is a gem, leading to typically higher 'hit' or 'keeper' rates than DSLRs even. Eye and face tracking autofocus options can ultimately lead to a superior way of focusing that doesn't require you to keep your selected AF point over your subject, which would otherwise drastically reduce compositional freedom and creativity.

En anden dpreview artikel: Sony Alpha 7R II can match or beat DSLR low light AF performance

Fra Jim Kassons (en af de absolut bedste uafhængige testere på www) artikel om D810 vs A7r ii:

In my experience, for static subjects there is no more accurate autofocus than that of the a7RII. However, in general, the D810 AF system, which has a lot in common with the D4’s, is better at dealing with rapidly-moving subjects.

Så om AF er bedre afhænger af, hvad kameraet skal bruges til. Jeg er selvfølgelig med på, at disse kameraer er uden for budget, men spejlløse kameraer med mindre sensorer har også veludviklet AF.

Resten af k s'es indlæg er tilsvarende baseret på en blanding af uvidenhed og fordomme.

Se roligt bort fra jars selvpromovering, der alene har til formål at forsøge at styrke hans ego ved at smide om sig med ting, han engang har læst på nettet og tilsvarende pseudoteorier.

Det er tvivlsomt, om han nogensinde har prøvet at fotografere - han nøjes med teorier om det.

Virkeligheden viser sig gang på gang at afvige fra hans "teorier", der samtidig skifter afhængig af, hvilken anden internetteoretiker, han for øjeblikket er fan af. Desuden tåler han ikke kritik af sin afgud Sony og dermed heller ikke spejlløse kameraer.

Så har vi igen fået niveauet derned, hvor JAR føler sig bedst tilpas - beklager til alle, der måtte ønske en lidt mere seriøs debat.

Challenger
Brugeravatar

k s skrev:
...
beklager til alle, der måtte ønske en lidt mere seriøs debat.
Det er mig der skal beklage. Jeg burde have forudset hvad der ville ske, da jeg nævnte spejlløse som mulighed.

Det er det samme hver gang der bliver skrevet om spejlløse eller Sigma.

Brugeravatar

Kamera: a900
k s skrev:
Se roligt bort fra jars selvpromovering, der alene har til formål at forsøge at styrke hans ego ved at smide om sig med ting, han engang har læst på nettet og tilsvarende pseudoteorier.

I modsætning til dig prøver jeg sommetider at dokumentere de ting jeg siger. Dertil kan man såmænd både bruge publicerede ting og egne test. Bare fordi du ikke selv er i stand til at skelne skidt fra kanel, betyder det ikke, at andre heller ikke kan.
I dette tilfælde tror jeg mere på dpreview og ærværdige Kasson end dine idiosynkrasier

k s skrev:
Det er tvivlsomt, om han nogensinde har prøvet at fotografere - han nøjes med teorier om det.

Åbenlyst nonsens, men fint i tråd med hvad du i øvrigt skriver.

k s skrev:
Virkeligheden viser sig gang på gang at afvige fra hans "teorier", der samtidig skifter afhængig af, hvilken anden internetteoretiker, han for øjeblikket er fan af.

Og det kan du selvfølgelig nemt dokumentere med et par velvalgte citater. Ellers er det bare tomme tønders buldren.

k s skrev:
Desuden tåler han ikke kritik af sin afgud Sony og dermed heller ikke spejlløse kameraer.

Jeg tåler fint kritik tak og har ingen særlig beskyttertrang over for Sony. Men din sædvanlige trolling er lidt utålelig

I rest my case.
Jeg har bedre ting at tage mig til i den virkelige verden end at spilde tid på en person, der gør alt til personangreb, når nogen siger ham imod. Jeg demonstrerede lige konceptet, han ynder, men ærligt talt er det ødelæggende for forum.

Over and out.

Moderator
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Kamera: Canon 5D IV og II, Olympus E-5
raj skrev:
Så om AF er bedre afhænger af, hvad kameraet skal bruges til.

Som ejer af et kamera som har lidt af det bedste fra begge verdener, kan jeg kun tilslutte mig dette udsagn.

Jeg skyder nok mest landskab og mennesker (portrætter, bryllupper, konfirmationer og den slags), og jeg vil sige at jeg sagtens ville kunne klare mig hvis jeg kun havde den autofokus på sensoren som sidder i mit 5D4. Med face tracking er det endda til tider et plus i forhold til god gammeldags fasedetekteret autofokus.

Til gengæld er jeg enig i KS´s andre argumenter for at vælge et dslr system fremfor et spejlløst :)

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

• TILFØJ BILLEDE - KLIK HER!

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]