EOS R

Post nyheder fra fotoverdenen; til annoncering samt diskussion af fotobranchens nyheder.
Besvar
Brugeravatar
Peterpan
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Canon EOS 5D M III

EOS R

Indlæg af Peterpan » 14 apr 2019 16:43 pm

Jeg har skiftet mit gamle 5D M3 ud med et EOS R, og er på mange måder meget imponeret.
Billedkvaliteten virker meget overbevisende og det er jo det væsentligste.
Selve betjeningen er også på mange måder god, men man mærker tydeligt at det er et ganske nyt hus i forhold til de velkendte funktioner på de gamle spejlrefleks huse. Specielt er M-df bjælken er nærmest umulig at betjene med tommelfingeren, den er ergonomisk helt forkert placeret, og det gør det bla. meget vanskelig at ændre på f.eks ISO værdier under optagelse gennem søgeren.
Man har en klar fornemmelse at designet primært er med fokus på anvendelse af skærmen og ikke søgeren.
Godt nok er modellen vægtmæssig lettere en de gamle spejl kammeraer, men med bare et halvtungt objektiv, kan man ikke holde kammeraet i ro med een hånd, mens man med den anden hånd skal justerer indstillinger på en skærm, det er fuldstændig umuligt, og derfor benytte jeg altid søgeren, bortset fra når kammeraet er på stativ, der kommer skærmen til sin ret.
En ting det ikke er lykkedes mig at finde i søgeren er muligheden for ændring belysningen med kompensering, det er kun muligt på skærmen, og så skal man jo afbryde søgerfunktionen, justere på skærmen, og så atter se gennem søgeren om situationen er den samme, og typisk er det så forpasset.
Er der nogen der kan oplyse mig om muligheden for lys kompensation er muligt gennem søgeren, for - det kan jo bare være mig der ikke kan finde indstillingen til denne mulighed?
/ Peter Pan

Brugeravatar
phw
Rang: ELITEBRUGER

Re: EOS R

Indlæg af phw » 14 apr 2019 19:32 pm

Er det ikke bare på hjulet bagpå lige som på de andre Canon kameraer???

Brugeravatar
Søren N
Kamera: LF:Chamonix MF:Mamiya 24X36:Nikon Digital:Fuji X-T
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 14 apr 2019 19:33 pm

Mener du hvor lyst billedet står i EVFen?
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Peterpan

Indlæg af Peterpan » 14 apr 2019 20:29 pm

phw skrev:
14 apr 2019 19:32 pm
Er det ikke bare på hjulet bagpå lige som på de andre Canon kameraer???
Desværre nej, hjulet har ikke helt de samme funktionsområder som tidligere og fungere på en lidt anden måde. Man kan tildele / vælge mange af de samme indstillinger som på spejl kammeraer, men jeg kan ikke se det muligt for dette.
/ Peter Pan

Brugeravatar
Peterpan

Indlæg af Peterpan » 14 apr 2019 20:44 pm

Søren N skrev:
14 apr 2019 19:33 pm
Mener du hvor lyst billedet står i EVFen?
Det er Eksponerings-kompensation, hvor man kan lysne eller mørkne eksponeringen.
MEN har lige fundet hvordan, det er faktisk en trykfejl i manualen, der vises et forkert hjul, som skal benyttes.
Så undskyld ulejligheden alle mand.
Træls med den slags.
/ Peter Pan

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 15 apr 2019 17:04 pm

slettet

kedward
Rang: Nyankommen
Kamera: DSLR 2.30

Indlæg af kedward » 17 apr 2019 07:28 am

Do you mean your pick result not bright??

alihadi
Kamera: DSLR 2.30

Indlæg af alihadi » 02 maj 2019 14:32 pm

hy! am new any one help me about this?
Check ICC or Crickt World cup 2019 ✓ Schedule ✓ Live Cricket Score ✓ Ball-by-Ball Commentary ✓ Results only on criciDAD

Besvar