Canon EOS-1D x mark lll

Post nyheder fra fotoverdenen; til annoncering samt diskussion af fotobranchens nyheder.
Besvar
Brugeravatar
Lars Nielsen
Rang: Aktiv

Canon EOS-1D x mark lll

Indlæg af Lars Nielsen » 03 nov 2019 11:36 am

Mærkeligt ingen har nævnt det. Men er der det nye flagskib fra det hæderkronede Billede-snedkeri
https://www.canon.dk/cameras/eos-1d-x-mark-iii/

Kenny Poulsen
Rang: BURST MODE

Re: Canon EOS-1D x mark lll

Indlæg af Kenny Poulsen » 14 nov 2019 09:50 am

Måske det er fordi det kun er "hensigter" indtil videre ?

Brugeravatar
Lars Nielsen

Indlæg af Lars Nielsen » 14 nov 2019 22:16 pm

Ja, det kan være årsagen og der ikke rigtig noget konkret om det nye kamera. Men det skal nok komme?

Kenny Poulsen

Indlæg af Kenny Poulsen » 15 nov 2019 11:35 am

Som de allerede har spredt "rygter" så skal det som nok komme, ja.
Det gamle er/var jo et rigtig godt kamera, men spørgsmålet er om de i virkeligheden blot er ude for at "lodde stemningen", og afhængig heraf beslutter sig for at fortsætte de mekaniske eller gå direkte til det der alligevel kommer...spejlløs.

Brugeravatar
SørenM
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Sony A7R IV + A7R III

Indlæg af SørenM » 18 nov 2019 12:57 pm

Synes jeg aner lidt nervøsitet fra Canons side? De har lanceret en stribe spændende R objektiver hvor flere er pro type glas til skyhøje priser, men de mangler et pro R hus og det ser ikke ud til at det kommer lige foreløbig.

For mit vedkommende er de mindst 3 år for sent ude. Jeg tabte interesse for dem da jeg havde mit 5D3 som ikke opfyldte mine ønsker og gad ikke længere vente på et 5D4. Og jeg har ikke tænkt mig at vende tilbage nu hvor jeg stort set har fået mit Sony drømmesetup.

Det sagt er jeg så heller ikke til store klodser med fastmonterede greb :)

Brugeravatar
Stig
Rang: Nyankommen
Kamera: Canon EOS 7D Mark II
Geografisk sted: København S
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Stig » 09 feb 2020 14:12 pm

SørenM skrev:
18 nov 2019 12:57 pm
Synes jeg aner lidt nervøsitet fra Canons side? De har lanceret en stribe spændende R objektiver hvor flere er pro type glas til skyhøje priser, men de mangler et pro R hus og det ser ikke ud til at det kommer lige foreløbig.
Hvis juli er med i "foreløbig", så jo. Ifølge rygter som efter sigende skulle komme fra flere så pålidelige kilder at det næsten er facts, så kommer der en 45megapixels Canon EOS R5 med imponerende specifikationer:
https://www.canonrumors.com/canon-eos-r ... fications/
Annoncering måske næste uge, men kameraet er altså vist først på gaden til sommer.
Der skulle i øvrigt også komme en R6 med 20 megapixels. Måske samme sensor som i 1DXIII.

Brugeravatar
SørenM
Kamera: Sony A7R IV + A7R III

Indlæg af SørenM » 20 feb 2020 17:33 pm

Rygter er aldrig facts og selv pålidelige kilder kan tage fejl :) - og givet min erfaring med Canon igennem årene er jeg temmelig sikker på at de 8K video er med nogle (pt ukendte) markante begræsninger givet den datamængde der skal rykkes af sensoren. Tror simpelthen ikke på at Canon kan lave en sensor der kan klare dette uden fx et markant crop eller måske uden AF. En anden ting er at stort set ingen har 8K skærme så den spec ligner lidt marketing hype. Men det bliver spændende at se hvad de kan diske op med.

Brugeravatar
Stig
Kamera: Canon EOS 7D Mark II
Geografisk sted: København S
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Stig » 20 feb 2020 18:40 pm

SørenM skrev:
20 feb 2020 17:33 pm
Rygter er aldrig facts og selv pålidelige kilder kan tage fejl :) - og givet min erfaring med Canon igennem årene er jeg temmelig sikker på at de 8K video er med nogle (pt ukendte) markante begræsninger givet den datamængde der skal rykkes af sensoren. Tror simpelthen ikke på at Canon kan lave en sensor der kan klare dette uden fx et markant crop eller måske uden AF. En anden ting er at stort set ingen har 8K skærme så den spec ligner lidt marketing hype. Men det bliver spændende at se hvad de kan diske op med.
Uden AF lyder sandsynligt. Det kan i hvert fald ikke være Canon's Dualpixel AF da DPAF teknisk set kræver den dobbelte datamængde læst fra sensoren. Hvis man er heldig måske kontrast baseret AF. Kan ikke forestille mig det skulle være 8K i crop, da UHD 8K minimum kræver en 39,3megapixels 3:2 sensor og 8K DCI minimum kræver en 44,7megapixels 3:2 sensor. Hvis det skulle være 8K med crop skulle sensorens opløsning være endnu højere.

1DXIII kan optage video i 5.5K/60p RAW format. Det er faktisk ikke meget forskelligt fra den datamængde der skal til for video i 8K/30p RAW. Så det er mit gæt.

Men det bedste ved at kameraet tilsyneladende vil være i stand til at optage 8K video, er nu ikke 8K video i sig selv. Men at de er i stand til at læse og flytte de store datamængder tilstrækkelig hurtigt til at det kan lade sig gøre. Det burde gavne mange andre ting ved kameraet. Jeg tænker f.eks. mindre "jello effect" (rolling shutter) ved 4K video. Måske Dualpixel AF i 4K/60p uden crop. Vil sikkert også reducere EVF-lag og forbedre AF-performance generelt.

Canon har nu officielt annonceret at et 8K kompatibelt kamera kaldet R5 er under udvikling. Dog selvfølgelig endnu uden mange tekniske detaljer da det er en tidlig "development announcement":
https://www.dpreview.com/news/802212860 ... s-shooting

Besvar