GPS

Post nyheder fra fotoverdenen; til annoncering samt diskussion af fotobranchens nyheder.
Frank R
Rang: ELITEBRUGER
Geografisk sted: Nær Ribe

Re: GPS

Indlæg af Frank R » 09 maj 2017 04:04 am

Jeg har ikke prøvet det, men vil tro at et sports/hiking ur, hvor du i computer softwaren kan udskrive gps filer kan gøre det. Vil lige prøve det af.
Har et der kan stilles til modtagelse af signal hver 1, 10 eller 60 sek. ved 60 sek. Skulle der være batteri til 200 timer. Og ved vandring er 60 sek rimeligt præcist.

Brugeravatar
Bo Bjerre
Challenger
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 09 maj 2017 06:40 am

Peter, der er så vidt jeg kan se ikke nogen skærm til at vi se kortet på ??
Frank, 200 timer lyder af meget, vil du fortælle, hvad det er for en enhed?
-men når jeg har en GPS med på fjeldet er det også for at kunne fastslå præcist hvor på kortet jeg er..
Bo //

Brugeravatar
youngman
Kamera: Nikon D850/810/700/300
Geografisk sted: Nha Trang

Indlæg af youngman » 09 maj 2017 07:36 am

Bo Bjerre skrev:Peter, der er så vidt jeg kan se ikke nogen skærm til at vi se kortet på ??
-men når jeg har en GPS med på fjeldet er det også for at kunne fastslå præcist hvor på kortet jeg er..
Bo //
Nu er jeg mere bygget for komfort end for speed, saa jeg kører i bil og går i landsbyerne etc, så jeg har ikke brug for kort på turen, da jeg har gps i bilen. GPS positionerne er primært til LR, således at jeg kan finde tilbage til stederne, hvis jeg ønsker det, hvilke sker selvom det kun er for gennemkørsel. Jeg har den rutine, at printe billeder af personerne ude på landet, når jeg planlægger en tur, hvor jeg skal igennem den tidligere lokation.

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 09 maj 2017 08:36 am

Jeg har i mange år brugt en Sony GPS trækker, hvor man så efterfølgende skulle paare GPS data med billederne.

Og det gav indimellem lidt udfordringer. Især når man kom til andre tidszoner og ikke lige fik stillet uret i kameraet.

De sidste 3-4 år har jeg haft en Canon GP-E2, som sidder i flashskoen. Så hver gang jeg tager et billede, bliver GPS data automatisk gemt i RAW filen. Det er en stor fordel. Retningen, hvor billedet er taget bliver også gemt.

Man kan så også gemme GPS data i enheden, så når man kommer hjem, kan man følge sin rute i Google Earth.

I GPS enhenden sidder et alm. AA batteri og med et genopladeligt batteri, så holder det vel 10-14 timer.

Frank R

Indlæg af Frank R » 09 maj 2017 09:19 am

Bo Bjerre skrev: Frank, 200 timer lyder af meget, vil du fortælle, hvad det er for en enhed?
Bo //
Det er et Suunto Ambit3 Peak
Et ur med god batteritid, rimelig god højdemåler det er beregnet til Hiking/Multi sport.
Det holder som sagt efter manualen 200 timer ved OK præcision som er opdatering for hvert 60 Sek.
Du kan på uret følge ruter, finde tilbage :-)
har godt pejle kompas.
men havde slet ikke tænkt at det kunne bruges som gps til kamera :-)

Brugeravatar
youngman

Indlæg af youngman » 09 maj 2017 09:36 am

phw skrev:Jeg har i mange år brugt en Sony GPS trækker, hvor man så efterfølgende skulle paare GPS data med billederne.

Og det gav indimellem lidt udfordringer. Især når man kom til andre tidszoner og ikke lige fik stillet uret i kameraet.

De sidste 3-4 år har jeg haft en Canon GP-E2, som sidder i flashskoen. Så hver gang jeg tager et billede, bliver GPS data automatisk gemt i RAW filen. Det er en stor fordel. Retningen, hvor billedet er taget bliver også gemt.

Man kan så også gemme GPS data i enheden, så når man kommer hjem, kan man følge sin rute i Google Earth.

I GPS enhenden sidder et alm. AA batteri og med et genopladeligt batteri, så holder det vel 10-14 timer.
det er nøjagtig saadan en jeg har haft, bortset fra at den ikke havde separat batteri. Den jeg har nu er det samme, men har ikke elektronisk kompas, men det har den nye, som jeg henviste til aller først. Jeg kan ikke finde ud af det med mobilen etc alt for besværligt imho. di-tech gps er omkring USD 125 billigere end baade Canons og Nikon GPSer eller halv pris !

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 09 maj 2017 10:23 am

Når det er extra man. arbejdsgang, så er der altid muligheder for fejl, så derfor foretrækker jeg at jeg har GPS med det samme i RAW filerne.
Istedet for at man skal lave en paaring af GPS og RAW filer.

Og ved at der sker en automatisk reg. i RAW filen under optagelse, så kan man når man se billedet på skærmen på kameraet også se GPS data på skærmen. Det kan være interanssant, når man er i bjergene, for så kan man se hvor højt man er oppe (sådanne cirka)

Frank R

Indlæg af Frank R » 09 maj 2017 13:14 pm

Prøvede lige med gpx filen fra uret i Lightroom det virker perfekt, med position og højde.
Optage retningen kan selvfølgelig ikke komme med.
Men en dejlig ting at vide hvis man er på storbytur eller i bjergene.

Brugeravatar
BjarneNybo
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Canon EOS 7D

Indlæg af BjarneNybo » 09 maj 2017 14:03 pm

Optager retning kan godt komme med - og vises i Google.
Dit kamera har jo indbygget kompas.
Optagerretning har kommet mig mange gange til gode på Møns Klint, når jeg står et sted ved et fald eller, og skyder jeg til venstre eller højre,,,,jo det hele kan lade sig gøre.
Gode fotodage bjarne

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 09 maj 2017 15:38 pm

BjarneNybo skrev:Optager retning kan godt komme med - og vises i Google.
Dit kamera har jo indbygget kompas.
Optagerretning har kommet mig mange gange til gode på Møns Klint, når jeg står et sted ved et fald eller, og skyder jeg til venstre eller højre,,,,jo det hele kan lade sig gøre.
Gode fotodage bjarne
Hvis du parer i LR med en GPX fil fra en mobil eller GPS enhed, så giver det ingen mening at have retning med, da du ikke kan være sikker på at enheden/mobilen peger i samme retning som kameraet.

Brugeravatar
BjarneNybo
Kamera: Canon EOS 7D

Indlæg af BjarneNybo » 09 maj 2017 16:23 pm

Men med et kamerahus som Canon 7D II - giver det god mening.
Gode fotodage Bjarne

Brugeravatar
Peterpan
Kamera: Canon EOS 5D M III

Indlæg af Peterpan » 10 maj 2017 14:11 pm

Bo Bjerre skrev:Peter, der er så vidt jeg kan se ikke nogen skærm til at vi se kortet på ??
Bo //
Hej Bo
Kort er der ikke i Canon's GPS, det ligge på pc'en derhjemme. Var ikke klar over at de ECO dimser Youngman omtalte havde kort i sig.
Canon's GPS har en anden smart egenskab, den fungere samtidigt med kompas, med grad oplysning i forhold til nord, også afstand til fokuspunkt, med afstandsmålingen er jeg nu ikke imponeret over, er ikke særlig stabil.
Alle data gemmes i RAW
Senest rettet af Peterpan 10 maj 2017 15:11 pm, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
youngman

Indlæg af youngman » 10 maj 2017 15:11 pm

Peterpan skrev:
Bo //
Hej Bo
Kort er der ikke i Canon's GPS, det ligge på pc'en derhjemme. Var ikke klar over at de ECO dimser Youngman omtalte havde kort i sig.
Canon's GPS har en anden smart egenskab, den fungere samtidigt med kompas, med grad oplysning i forhold til nord, også afstand til fokuspunkt, med afstandsmålingen er jeg nu ikke imponeret over er ikke særlig stabil.
Alle data gemmes i RAW
De "ECO dimser" har ikke kort indbygget. Position, altitude, electr. compass og disse oplysninger ligger I exif og kommer med over I LR, Flickr og hvad der ellers findes med kort. :gogo: afstandsmaaler til focuspoint kender jeg ikke og har aldrig hoert om tidligere, men kan forstaa, at jeg har ikke misset noget.

Besvar