SONY lancerer A9!

Post nyheder fra fotoverdenen; til annoncering samt diskussion af fotobranchens nyheder.
Brugeravatar
Jens G
Challenger
Kamera: Sony A6000
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: SONY lancerer A9!

Indlæg af Jens G » 23 apr 2017 21:14 pm

Palshøj skrev:
Jens G skrev:
Palshøj skrev:
Jens G skrev:
Palshøj skrev:...
De har et 300mm f2.8 og et 500mm f4. Hvis det er en del, så har du helt ret [WINKING FACE]
Så du mener kun det er lange teler der kan bruges med det kamera?
Nej, men hvis det er et prof sportskamera som de lancere det som, så skal der vel være de glas der bruges til f.eks. Tennis, Formel1, Fodbold etc. Men til alm brug er det da rigtigt der er der ikke det behov. Der er blot en tendens til når der kommer noget nyt, så bliver der banket på de store trommer. ;)
OK, så kan jeg da godt se at det bliver et flop, for der er jo ikke andre end dem der skal bruge de lange objektiver, der kan bruge det kameras muligheder :wink:
Der er vel ingen der siger det er et flop, eller at det ikke kan bruges, for det er da et super kamera. Jeg påpeger bare en lille mangel i line uppet, men jeg burde vide bedre end at stille spørgsmål ved Sony. Sorry my bad.
Når du skriver:
Palshøj skrev:Er det ikke lidt sølle at præsentere et prof sports kamera, men lade kunderne være afhængig af konkurenternes glas.
"Afhængig af" betyder at man ikke kan bruge det uden konkurrenternes objektiver.
Palshøj skrev:De har et 300mm f2.8 og et 500mm f4. Hvis det er en del, så har du helt ret [WINKING FACE]
Antyder at der ikke er andre objektiver end dem du nævner(som jo faktisk er A-mount)

Når du skriver noget som er faktuelt forkert, skal det selvfølgelig kommenteres med fakta. Man kunne jo risikere at nogen læste det, og troede at det var sandheden :wink:

Brugeravatar
Palshøj
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: leica Q, Oly E-410, 5D mk II/III, 60D
Geografisk sted: Nykøbing Sj

Indlæg af Palshøj » 23 apr 2017 21:27 pm

Jens G skrev:
Palshøj skrev:
Jens G skrev:
Palshøj skrev:
Jens G skrev:
Palshøj skrev:...
De har et 300mm f2.8 og et 500mm f4. Hvis det er en del, så har du helt ret [WINKING FACE]
Så du mener kun det er lange teler der kan bruges med det kamera?
Nej, men hvis det er et prof sportskamera som de lancere det som, så skal der vel være de glas der bruges til f.eks. Tennis, Formel1, Fodbold etc. Men til alm brug er det da rigtigt der er der ikke det behov. Der er blot en tendens til når der kommer noget nyt, så bliver der banket på de store trommer. ;)
OK, så kan jeg da godt se at det bliver et flop, for der er jo ikke andre end dem der skal bruge de lange objektiver, der kan bruge det kameras muligheder :wink:
Der er vel ingen der siger det er et flop, eller at det ikke kan bruges, for det er da et super kamera. Jeg påpeger bare en lille mangel i line uppet, men jeg burde vide bedre end at stille spørgsmål ved Sony. Sorry my bad.
Når du skriver:
Palshøj skrev:Er det ikke lidt sølle at præsentere et prof sports kamera, men lade kunderne være afhængig af konkurenternes glas.
"Afhængig af" betyder at man ikke kan bruge det uden konkurrenternes objektiver.
Palshøj skrev:De har et 300mm f2.8 og et 500mm f4. Hvis det er en del, så har du helt ret [WINKING FACE]
Antyder at der ikke er andre objektiver end dem du nævner(som jo faktisk er A-mount)

Når du skriver noget som er faktuelt forkert, skal det selvfølgelig kommenteres med fakta. Man kunne jo risikere at nogen læste det, og troede at det var sandheden :wink:
Så må du jo belære mig, jeg søgte på deres hjemmeside, og det var de eneste lysstærke prime lange teler jeg kunne finde, så fortæl, fortæl.

Og nu skrev jeg jo om lange teler som en del fotografer i sports verden bruger, så er det vel ok at man stiller spørgsmålet. Eller er det helt forkert?
Canon EF 100mm f2.8L IS Macro - Canon EF 24-70mm f2.8L II - Canon EF 70-200mm f2.8L IS II - Canon EF 50mm f1.2L - Profoto
Flickr

Brugeravatar
Jens G
Challenger
Kontakt:

Indlæg af Jens G » 23 apr 2017 21:46 pm

Palshøj skrev:
Jens G skrev:
Palshøj skrev:
Når du skriver:

Så må du jo belære mig, jeg søgte på deres hjemmeside, og det var de eneste lysstærke prime lange teler jeg kunne finde, så fortæl, fortæl.

Og nu skrev jeg jo om lange teler som en del fotografer i sports verden bruger, så er det vel ok at man stiller spørgsmålet. Eller er det helt forkert?
Det kan hurtigt blive en lang diskussion.

Du lagde ud med det med afhængighed, hvortil jeg svarede at det var en mulighed.

Så kom du med den med at man selv skal have service med til restauranten, hvilket jeg ikke syntes, da der er en del FF E-mount objektiver(Jeg burde nok have bygget videre på restaurant sammenligningen, og skrevet at det kun var hvis man ville bruge det store service at man selv skulle tage med. Alt det øvrige har de på restauranten).

Herefter gik vi galt af hinanden, fordi jeg gik videre med at der findes Sony objektiver der kan bruges med kameraet, og du gik videre med at det skal være lange, lysstærke.

Og der findes ingen native lange, lysstærke objektiver til Sony e-mount. Det længste er den 100-400mm zoom der blev annonceret sammen med A9, og det kan ikke kaldes lysstærkt. Men der er mulighed for at tage Sony A-mount og Canon EF mount med på restauranten, og bruge dem :wink:

Brugeravatar
Palshøj

Indlæg af Palshøj » 23 apr 2017 22:06 pm

Jens G skrev:
Palshøj skrev:
Jens G skrev:
Palshøj skrev:
Når du skriver:

Det kan hurtigt blive en lang diskussion.

Du lagde ud med det med afhængighed, hvortil jeg svarede at det var en mulighed.

Så kom du med den med at man selv skal have service med til restauranten, hvilket jeg ikke syntes, da der er en del FF E-mount objektiver(Jeg burde nok have bygget videre på restaurant sammenligningen, og skrevet at det kun var hvis man ville bruge det store service at man selv skulle tage med. Alt det øvrige har de på restauranten).

Herefter gik vi galt af hinanden, fordi jeg gik videre med at der findes Sony objektiver der kan bruges med kameraet, og du gik videre med at det skal være lange, lysstærke.
Ja for det var jo det jeg skrev om i mit første indlæg, lange teler da det bliver brugt af mange professionel sports fotografer, som skulle være målgruppen med dette kamera.
Jens G skrev:[Og der findes ingen native lange, lysstærke objektiver til Sony e-mount. Det længste er den 100-400mm zoom der blev annonceret sammen med A9, og det kan ikke kaldes lysstærkt. Men der er mulighed for at tage Sony A-mount og Canon EF mount med på restauranten, og bruge dem :wink:
Kald mig bare gammeldags, men jeg foretrækker native objektiver til mit hus.

Men hvis man har brug for lange teler. Hvad er så faktuelt forkert i det jeg skrev? Ad #28
Senest rettet af Palshøj 23 apr 2017 22:20 pm, rettet i alt 1 gang.
Canon EF 100mm f2.8L IS Macro - Canon EF 24-70mm f2.8L II - Canon EF 70-200mm f2.8L IS II - Canon EF 50mm f1.2L - Profoto
Flickr

Brugeravatar
Jens G
Challenger
Kontakt:

Indlæg af Jens G » 23 apr 2017 22:14 pm

Palshøj skrev:
Jens G skrev:Og der findes ingen native lange, lysstærke objektiver til Sony e-mount. Det længste er den 100-400mm zoom der blev annonceret sammen med A9, og det kan ikke kaldes lysstærkt. Men der er mulighed for at tage Sony A-mount og Canon EF mount med på restauranten, og bruge dem :wink:

Men hvis man har brug for lange teler. Hvad er så faktuelt forkert i det jeg skrev?
Jeg synes det ville være mere sølle hvis der ikke var mulighed for at bruge nogen lange teler. Men du har selvfølgelig ret i at der ikke er nogen lange native Sony E-mount primes.

Brugeravatar
Palshøj

Indlæg af Palshøj » 23 apr 2017 22:38 pm

Jens G skrev:
Palshøj skrev:
Jens G skrev:Og der findes ingen native lange, lysstærke objektiver til Sony e-mount. Det længste er den 100-400mm zoom der blev annonceret sammen med A9, og det kan ikke kaldes lysstærkt. Men der er mulighed for at tage Sony A-mount og Canon EF mount med på restauranten, og bruge dem :wink:

Men hvis man har brug for lange teler. Hvad er så faktuelt forkert i det jeg skrev?
Jeg synes det ville være mere sølle hvis der ikke var mulighed for at bruge nogen lange teler. Men du har selvfølgelig ret i at der ikke er nogen lange native Sony E-mount primes.
Ok så må man ikke håbe at nogen har læst det tideligere, og troede at det var sandheden. ;)
Flickr

Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kamera: Canon 5D IV og II, Olympus E-5
Geografisk sted: Frederikshavn
Kontakt:

Indlæg af JPFoxtrot » 23 apr 2017 22:53 pm

Jeg har stadig lidt svært ved at se det "pro" i det hus. For mig handler det om mere end blot specs - noget med let tilgængelighed af indstillinger via knapper osv.

Ja undskyld, men for mig ligner det mest bare et overpriced semi-pro, også selvom der er 693 fokuspunkter (hvor mange er iøvrigt crosstype?), og 20 fps med stor buffer.

Men det ændrer ikke ved at det er et lækkert hus :love: Med de spec skulle alle mirrorless kameraer jo være :)

Brugeravatar
Jens G
Challenger
Kontakt:

Indlæg af Jens G » 24 apr 2017 06:40 am

Palshøj skrev:
Jens G skrev:
Palshøj skrev:

Ok så må man ikke håbe at nogen har læst det tideligere, og troede at det var sandheden. ;)
Vi kan jo altid tage diskussionen igen, hvis der skulle være tvivl. :wink:

Brugeravatar
raj
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: a900
Kontakt:

Indlæg af raj » 24 apr 2017 07:31 am

JPFoxtrot skrev:Jeg har stadig lidt svært ved at se det "pro" i det hus. For mig handler det om mere end blot specs - noget med let tilgængelighed af indstillinger via knapper osv.
Tror du ikke, at a9 har let tilgængelighed af indstillinger via knapper og skærm?
JPFoxtrot skrev:Ja undskyld, men for mig ligner det mest bare et overpriced semi-pro, også selvom der er 693 fokuspunkter (hvor mange er iøvrigt crosstype?), og 20 fps med stor buffer.
Ingen grund til at undskylde. Semipro/pro er jo i sig selv helt intetsigende betegnelser, men det er jo klart at Nikon og Canons mangeårige dominans har konvergeret mod ensartede produkttyper, og mange vil nok ikke acceptere, at et såkaldt prohus ikke har indbygget vertikalt greb osv.
Jeg synes selv, at det er forfriskende på den møde at gå imod strømmen og være tro mod det modulære koncept, som Sonys spejlløse systemer netop dyrker.
Om det så slår igennem, må tiden jo vise.
Mht typer af fokuspunkter: hvorfor er det vigtigt? Er det ikke performance, der bør tælle (og det får vi jo snart at se :))
JPFoxtrot skrev:Men det ændrer ikke ved at det er et lækkert hus :love: Med de spec skulle alle mirrorless kameraer jo være :)
Jeg er overrasket over hvor hurtigt udviklingen går.

Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af JPFoxtrot » 24 apr 2017 13:04 pm

raj skrev:Jeg synes selv, at det er forfriskende på den møde at gå imod strømmen og være tro mod det modulære koncept, som Sonys spejlløse systemer netop dyrker.
Mht typer af fokuspunkter: hvorfor er det vigtigt? Er det ikke performance, der bør tælle (og det får vi jo snart at se :))
Jovist er det friskt, og du har sikkert ret i at det nok er vertikalgrebet som skylder en del af min skepsis :)

Men sådan lige set, for mig, ligner det mere bare et A7 på steroider, og at man sammenligner det med 1DX og D5 ligner umiddelbart mere et lidt søgt forsøg på at retfærdiggøre prisen, imo.

Mht til crosstype fokuspunkter, er det da noget jeg har været glad for i mit spring fra 5D2 til 5D4.

f/1
Rang: Lærling
Rang: Lærling

Indlæg af f/1 » 24 apr 2017 16:37 pm

Her er hvorfor jeg synes at Sony A9 er et skodkamera:

1. Det er alt for dyrt, og jeg har ikke så mange penge til at bruge på kamera.
2. Det er et andet mærke end det jeg har nu, så derfor må det være noget ubrugeligt bras.
3. Det tager ikke automatisk fantastiske billeder, jeg er nød til selv at gøre en indsats for at få noget godt ud af det.
4. Det lugter grimt.
5. 20 fps er alt for meget til kroket, og jeg gider ikke at trykke på en knap for at ændre det.
6. Det kan ikke lave kaffe, og gå med hunden.
7. Billedsensoren er for stor eller for lille.
8. Det fås kun i sort.
9. Det passer ikke til mit hipster image.
10. Rigtige mænd fotografere kun med store spejlreflekskameraer og lange teleobjektiver.

Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af JPFoxtrot » 24 apr 2017 16:50 pm

A700 skrev:- "Men sådan lige set, for mig, ligner det mere bare et A7 på steroider" . . . :zconfuse

- "at man sammenligner det med 1DX og D5 ligner umiddelbart mere et lidt søgt forsøg på at retfærdiggøre prisen, imo"

Det er lige præcis bemærkninger som disse, der gør det totalt spild af tid, at debattere dette nye foto-tekniske vidunder, med en mærkefreak der ikke kan se ud over sit eget mærke!
Har du overhovedet gidet sætte dig ind i A9´s tekniske formåen, på de mange punkter hvor det sætter nye standarder, inden du kommer med den slags forsnævrede udmeldinger?
Så kan man jo sige det samme om alt over entrance-modellerne indenfor samtlige mærker!
Du er jo vant til at forherlige dit eget mærke, men det er alligevel ynkeligt, at du ikke trods alt kan anerkende et kvantespring når du ser et!

Mvh Geert
Jeg kan sagtens se de gode kvantespring, og har da vist også nævnt flere gange at jeg ser et fedt kamera :cheers:

Som sagt er alene teknisk formåen (for mig) ikke nødvendigvis = pro kamera, og det har ikke noget med at jeg er mærkefreak at gøre.

Brugeravatar
Cavendish
Rang: Bruger
Rang: Bruger
Kamera: Canon 6D
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Cavendish » 24 apr 2017 17:41 pm

Jeg synes at det er meget forfriskende at Sony går forrest i disse år, og bryder rammerne for hvad der er teknologisk muligt. Man skal være seriøs fanboy hvis ikke man vil erkende at det her kamera er vildt. Jeg tvivler dog på at dets AF kommer i nærheden af Canons og Nikons topmodeller, men vil blive glædeligt overrasket hvis det er tilfældet.

Brugeravatar
raj
Kamera: a900
Kontakt:

Indlæg af raj » 24 apr 2017 18:46 pm

A700 skrev:
JPFoxtrot skrev:
raj skrev:Jeg synes selv, at det er forfriskende på den møde at gå imod strømmen og være tro mod det modulære koncept, som Sonys spejlløse systemer netop dyrker.
Jovist er det friskt, og du har sikkert ret i at det nok er vertikalgrebet som skylder en del af min skepsis :)

Men sådan lige set, for mig, ligner det mere bare et A7 på steroider, og at man sammenligner det med 1DX og D5 ligner umiddelbart mere et lidt søgt forsøg på at retfærdiggøre prisen, imo.

Mht til crosstype fokuspunkter, er det da noget jeg har været glad for i mit spring fra 5D2 til 5D4.

- "Men sådan lige set, for mig, ligner det mere bare et A7 på steroider" . . . :zconfuse

- "at man sammenligner det med 1DX og D5 ligner umiddelbart mere et lidt søgt forsøg på at retfærdiggøre prisen, imo"

Det er lige præcis bemærkninger som disse, der gør det totalt spild af tid, at debattere dette nye foto-tekniske vidunder, med en mærkefreak der ikke kan se ud over sit eget mærke!
Har du overhovedet gidet sætte dig ind i A9´s tekniske formåen, på de mange punkter hvor det sætter nye standarder, inden du kommer med den slags forsnævrede udmeldinger?
Så kan man jo sige det samme om alt over entrance-modellerne indenfor samtlige mærker!
Du er jo vant til at forherlige dit eget mærke, men det er alligevel ynkeligt, at du ikke trods alt kan anerkende et kvantespring når du ser et!

Mvh Geert
Hovsa, hvor kom den fra? Troede at fanboykommentarer var begrænset til en enkelt bruger her på stedet. Ingen nævnt ingen glemt, men ikke nogen synderlig brugbar diskussionsform, methinks :cheers:

Besvar