Nikon D850

Post nyheder fra fotoverdenen; til annoncering samt diskussion af fotobranchens nyheder.
Brugeravatar
raj
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: a900
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Nikon D850

Indlæg af raj » 24 aug 2017 19:37 pm

Hmm, fatter ikke lige hvad det sker.

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 24 aug 2017 19:39 pm

raj skrev:
Esben Sørensen skrev:
raj skrev:Fordi dine pixels har en begrænset kapacitet til at akkumulere ladning. Det har ikke noget med digitaliseringen af signalet at gøre. Kravet til præcision der afhænger af forholdet mellem signal og støj.

Se her: noise, dynamic range and bit depth
Ok, men du ved hvad jeg mener. Det kan ikke være umuligt at øge kapaciteten så der bliver plads til større ladning. Jeg vil bare have en digital sensor der opfører sig lidt mere som analog film hvad angår håndtering af højlys. At højlysene klippes allerede efter +2 EV ift. en neutral lysmåling er det der generer mig aller mest når jeg fotograferer. Af samme grund tager jeg 90% af mine billeder ved -1 EV kompensation når jeg bruger matrix måling og jeg synes det virker ret ulogisk.

Beklager i øvrigt jeg bragte et emne op der er off topic og lad os nu ikke tage diskussionen længere i denne tråd. D850 har sikkert "highlight priority" lige som D810 og det kunne jo hjælpe mig lidt. Faktisk ligner det et fedt kamera og lovende come-back til Nikon efter (hvad jeg mener) flere års fejltagelser og køren i ring.

Mvh. Esben
Det er sikkert ikke umuligt, men helt sikkert ikke nemt. For øvrigt er der jo helt frihed til at kalibrere lysmåleren hos producenterne. Dette er afspejlet i DxOmarks measured vs manufacturer ISO. Og ellers kan man jo selv kompensere, som du har opdaget, og betale prisen med mere støj.

9ck
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon D750 + Fuji X-T1

Indlæg af 9ck » 24 aug 2017 19:57 pm

Nikon er "alive and kicking". Virkeligt spændende kamera. Bliver interessant at se om og i givet fald hvor meget man har forbedret dynamic range og high iso-performance.

I følge Wex i London leverer man fra 7. september 2017 (oplyst 5:10 i link).

https://m.youtube.com/watch?v=y0y9md98rt0
Mvh. 9ck

9ck

Indlæg af 9ck » 24 aug 2017 22:12 pm

9ck skrev:Nikon er "alive and kicking". Virkeligt spændende kamera. Bliver interessant at se om og i givet fald hvor meget man har forbedret dynamic range og high iso-performance.

Nikon har angiveligt selv udviklet BSI sensoren i D850eren og lover (mål i fht. D810) et stop bedre high iso performance samt tilsvarende eller bedre dynamic range.

https://nikonrumors.com/2017/08/24/niko ... ore-115238
Mvh. 9ck

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 24 aug 2017 22:20 pm

9ck skrev:
9ck skrev:Nikon er "alive and kicking". Virkeligt spændende kamera. Bliver interessant at se om og i givet fald hvor meget man har forbedret dynamic range og high iso-performance.

Nikon har angiveligt selv udviklet BSI sensoren i D850eren og lover (mål i fht. D810) et stop bedre high iso performance samt tilsvarende eller bedre dynamic range.

Det betyder om regel bare, at Nikon har beskrevet, hvilken sensor de gerne vil have og dernæst betalt for at få den bygget. Mig bekendt er der pt ikke andre end Sony, det kan lave en FF BSI chip?

9ck

Indlæg af 9ck » 24 aug 2017 22:32 pm

raj skrev:
9ck skrev:

Det betyder om regel bare, at Nikon har beskrevet, hvilken sensor de gerne vil have og dernæst betalt for at få den bygget. Mig bekendt er der pt ikke andre end Sony, det kan lave en FF BSI chip?
Fra artiklen "Nikon confirmed that the D850's sensor is entirely their own design,..." På engelsk anvendes ordet "design" om det der beskriver et "udviklingsprojekt" - eksempelvis anvendes ordet "detail design 1 hhv. 2" til at beskrive det man i DK hhv. kalder et for- og hovedprojekt - som er principielt tegninger og beskrivelser, der kan opføres byggerier efter - så på engelsk kan "design" være rimeligt detaljeret projekt - og ikke det samme som vi i DK vil opfatte som design. Selvfølgeligt er det ikke nødvendigvis Nikon der har produceret sensoren, men når man udtaler sig som man gør så skal man have gjort mere (design) end blot have lagt en bestilling på en ny sensor hos Sony (dermed ikke sagt at det ikke er Sony der har produceret den).

PS: Kan se at set-uppet var tilsvarende med sensoren til D3X - hvor Nikon har stået for design / udvikling / projektering af sensoren og Sony "blot" har produceret den.
Mvh. 9ck

Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kamera: Canon 5D IV og II, Olympus E-5
Geografisk sted: Frederikshavn
Kontakt:

Indlæg af JPFoxtrot » 25 aug 2017 12:09 pm

ChristianSH skrev:Jeg er solgt. Heldigt at jeg er for fattig til at skifte, men Canon kunne virkelig lære noget her..
Umiddelbart lyder det lækkert, men i forhold til Canon er det da noget skidt med live view som stadig kun sætter sin lid til kontrastdetekteret autofokus. Specielt hvis det er videodelen som tiltrækker i den sammenligning du laver her.

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 25 aug 2017 13:34 pm

JPFoxtrot skrev:
ChristianSH skrev:Jeg er solgt. Heldigt at jeg er for fattig til at skifte, men Canon kunne virkelig lære noget her..
Umiddelbart lyder det lækkert, men i forhold til Canon er det da noget skidt med live view som stadig kun sætter sin lid til kontrastdetekteret autofokus. Specielt hvis det er videodelen som tiltrækker i den sammenligning du laver her.
Det skyldes sandsynligvis Nikons ekstremt forældede objektivfatning. Tror ikke at der er nogen nem måde at lave god AF i liveview med det system.
Når det er sagt, er AF vel ikke så vigtig ved video?

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 25 aug 2017 13:47 pm

raj skrev:Det skyldes sandsynligvis Nikons ekstremt forældede objektivfatning. Tror ikke at der er nogen nem måde at lave god AF i liveview med det system.
Hvorfor skulle selve fatningen give begrænsninger mht. AF i LiveView? Mine ældste AF objektiver har 5 kontakter, andre har 8 eller 10. Hvis det er mangel på muligheder for kommunikation mellem kamera og objektiv du mener kan Nikon da bare tilføje flere kontakter efter behov.

Personligt bruger jeg MF når jeg en sjælden gang imellem optager video, men det er jo netop fordi LiveView AF er for langsom og søger for meget.

Mvh. Esben
Saving money is expensive...
http://500px.com/esopix

Brugeravatar
ChristianSH
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon 6D

Indlæg af ChristianSH » 25 aug 2017 14:47 pm

JPFoxtrot skrev:
Det er sandt at Canon har det geniale DPAF. Men det er eddersprøjtenme lang tid siden at de har lavet et så (på papiret) gennemført allround kamera.

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 25 aug 2017 15:20 pm

Esben Sørensen skrev:
raj skrev:Det skyldes sandsynligvis Nikons ekstremt forældede objektivfatning. Tror ikke at der er nogen nem måde at lave god AF i liveview med det system.
Hvorfor skulle selve fatningen give begrænsninger mht. AF i LiveView? Mine ældste AF objektiver har 5 kontakter, andre har 8 eller 10. Hvis det er mangel på muligheder for kommunikation mellem kamera og objektiv du mener kan Nikon da bare tilføje flere kontakter efter behov.

Personligt bruger jeg MF når jeg en sjælden gang imellem optager video, men det er jo netop fordi LiveView AF er for langsom og søger for meget.

Mvh. Esben
Jeg mener, at der er noget i protokollen, der gør det svært for Nikon. Kan dog ikke huske, hvor jeg har læst det. Vi ved, at det ikke er et sensorproblem, så det er jo nærliggende at tænke, at der er et problem med kommunikationen til objektiverne. Alternativt er Nikons ingeniører pivringe på den front :)

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 25 aug 2017 19:16 pm

raj skrev:Jeg mener, at der er noget i protokollen, der gør det svært for Nikon. Kan dog ikke huske, hvor jeg har læst det. Vi ved, at det ikke er et sensorproblem, så det er jo nærliggende at tænke, at der er et problem med kommunikationen til objektiverne. Alternativt er Nikons ingeniører pivringe på den front :)
Det ene udelukker naturligvis ikke det andet. Her står lidt om hvad de forskellige kontakter bruges til: https://nikonhacker.com/wiki/F-Mount.

Så vidt jeg kan forstå er der tale om kameraet fortæller hvilken retning og hvor langt fokusmotoren skal bevæge sig og hvis det er rigtigt så bør det være ligegyldigt om informationen er baseret på beregninger fra fokus sensoren eller billedsensoren.

Med andre ord hælder jeg mest til dit "alternative" forslag... :D

Mvh. Esben

Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kamera: Canon 5D IV og II, Olympus E-5
Geografisk sted: Frederikshavn
Kontakt:

Indlæg af JPFoxtrot » 25 aug 2017 20:53 pm

raj skrev:Når det er sagt, er AF vel ikke så vigtig ved video?
Kommer nok meget an på hvilke videoprojekter man har.

For mit eget vedkommende må jeg konstatere at jeg skyder mere video nu med 5Dmrk4 end jeg gjorde med 5mrk2, og det er alene DPAF´s skyld. Men det er jo også dagligdags optagelser af ungerne eller lidt til bryllupper, fester og lign, og ikke direkte scriptede videoproduktioner.

Min søn lånte mit 5Dmrk4 til hans youtube videoer, og der er DPAF også en lifesaver, så nu hvor han er flyttet hjemmefra og skulle have sit eget kamera var det hans prioritet at få et med DPAF.

9ck

Indlæg af 9ck » 26 aug 2017 01:53 am

Nikon D850 Brochure (90 sider) og sammenligning af D850, D810 og D750

https://nikonrumors.com/2017/08/25/week ... ison.aspx/

Side 30 - Bring everything in focus for focus stacking (lægmands-forklaring / uddybning på horledes denne nye feature fungerer)
Side 62 - Simplified adjustment for more accurate focus - (det ser ikke ud ti at man kan indtaste to værdier for zooms - øv).
Side 62 - More accuracy in manual focus - Electronic rangefinder with improved precision - (vil dette have en effekt for ældre AF-D objektiver også - som f.eks 135mm DC?)
Side 83 - Electronic vibration reduction - (har ikke lige hørt dette nævnt tidligere)
Mvh. 9ck

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 26 aug 2017 07:32 am

9ck skrev:Nikon D850 Brochure (90 sider) og sammenligning af D850, D810 og D750

https://nikonrumors.com/2017/08/25/week ... ison.aspx/

Side 30 - Bring everything in focus for focus stacking (lægmands-forklaring / uddybning på horledes denne nye feature fungerer)
Side 62 - Simplified adjustment for more accurate focus - (det ser ikke ud ti at man kan indtaste to værdier for zooms - øv).
Side 62 - More accuracy in manual focus - Electronic rangefinder with improved precision - (vil dette have en effekt for ældre AF-D objektiver også - som f.eks 135mm DC?)
Side 83 - Electronic vibration reduction - (har ikke lige hørt dette nævnt tidligere)
Side 62: mon ikke der menes at fokus indikatoren er blevet bedre? (På mit D800 får jeg lige så gode resultater ved blot at kigge på billedet i søgeren. Jeg bruger ikke indikatoren da den kræver det flytter øjet fra motivet og det finder jeg ikke praktisk)
Side 83 - elektronik VR bruges også i mobiltelefoner eller kan tilføjes under redigering. Jeg synes det fungerer bedst hvis man filmer med kortere lukkertid end jeg normalt vil foretrække til video.

mvh. Esben

Besvar