Nikon D850

Post nyheder fra fotoverdenen; til annoncering samt diskussion af fotobranchens nyheder.
Brugeravatar
raj
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: a900
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Nikon D850

Indlæg af raj » 26 aug 2017 10:52 am

Esben Sørensen skrev:
raj skrev:Jeg mener, at der er noget i protokollen, der gør det svært for Nikon. Kan dog ikke huske, hvor jeg har læst det. Vi ved, at det ikke er et sensorproblem, så det er jo nærliggende at tænke, at der er et problem med kommunikationen til objektiverne. Alternativt er Nikons ingeniører pivringe på den front :)
Det ene udelukker naturligvis ikke det andet. Her står lidt om hvad de forskellige kontakter bruges til: https://nikonhacker.com/wiki/F-Mount.

Så vidt jeg kan forstå er der tale om kameraet fortæller hvilken retning og hvor langt fokusmotoren skal bevæge sig og hvis det er rigtigt så bør det være ligegyldigt om informationen er baseret på beregninger fra fokus sensoren eller billedsensoren.

Med andre ord hælder jeg mest til dit "alternative" forslag... :D

Mvh. Esben
Jeg tror du hælder til den forkerte side. De viste, at de godt kan finde ud af det med 1 systemet.

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 26 aug 2017 12:28 pm

raj skrev:Jeg tror du hælder til den forkerte side. De viste, at de godt kan finde ud af det med 1 systemet.
Aah, 1 systemet har da vidst ikke DPAF. Det sagt fokuserer F objektiverne, på adapter, fint på Nikon 1 systemet, så hvorfor skulle man ikke kunne overføre dette til et rigtigt F mount hus?

Se fra ca. 1:50...

Mvh. Esben

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 26 aug 2017 12:55 pm

Esben Sørensen skrev:
raj skrev:Jeg tror du hælder til den forkerte side. De viste, at de godt kan finde ud af det med 1 systemet.
Aah, 1 systemet har da vidst ikke DPAF. Det sagt fokuserer F objektiverne, på adapter, fint på Nikon 1 systemet, så hvorfor skulle man ikke kunne overføre dette til et rigtigt F mount hus?
1 systemet brugte en kombination af fase og kontrast detektion.

Dpreview:
AF-S lenses will achieve focus (using the cameras' phase-detection system, interestingly), and VR is supported using those lenses that offer it. Focus is 'single shot' only though - AF-C is not an option, and the system is noticeably less useful in poor lighting than we'd expect from one of Nikon's entry-level DSLRs

Så hvis Nikon gerne vil vedblive at være rosinen i pølseenden, så kan de da bare bruge det system :)

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 26 aug 2017 13:28 pm

raj skrev:1 systemet brugte en kombination af fase og kontrast detektion.

Dpreview:
AF-S lenses will achieve focus (using the cameras' phase-detection system, interestingly), and VR is supported using those lenses that offer it. Focus is 'single shot' only though - AF-C is not an option, and the system is noticeably less useful in poor lighting than we'd expect from one of Nikon's entry-level DSLRs

Så hvis Nikon gerne vil vedblive at være rosinen i pølseenden, så kan de da bare bruge det system :)
Tjah, men spørgsmålet var jo om det er selve F mountets skyld. Det siger dit citat intet om...

Min pointe er Nikon sagtens kan udvikle på F mount kontakterne til at have samme funktionalitet som Canons system. Prisen vil naturligvis være en endnu mere kompliceret kompatibilitetsjungle mellem huse og objektiver end Nikon i forvejen døjer med (og vil blive ved med at døje med).

Mvh. Esben

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 26 aug 2017 13:52 pm

Esben Sørensen skrev:
raj skrev:1 systemet brugte en kombination af fase og kontrast detektion.

Dpreview:

Tjah, men spørgsmålet var jo om det er selve F mountets skyld. Det siger dit citat intet om...

Min pointe er Nikon sagtens kan udvikle på F mount kontakterne til at have samme funktionalitet som Canons system. Prisen vil naturligvis være en endnu mere kompliceret kompatibilitetsjungle mellem huse og objektiver end Nikon i forvejen døjer med (og vil blive ved med at døje med).

Mvh. Esben
Har de ikke stadig mekanisk kobling af blænden? (Ikke at det er det, der nødvendigvis gør dem uegnede)

Mit bud er, at der er noget fundamentalt problematisk for Nikon, der ikke bare kan løses med en ekstra kontakt. Det er muligt jeg tager fejl, men det er yders sært, at de vælger at sakke så meget bag ud her, hvis det er nemt løst.

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 26 aug 2017 17:34 pm

raj skrev: Har de ikke stadig mekanisk kobling af blænden? (Ikke at det er det, der nødvendigvis gør dem uegnede)

Mit bud er, at der er noget fundamentalt problematisk for Nikon, der ikke bare kan løses med en ekstra kontakt. Det er muligt jeg tager fejl, men det er yders sært, at de vælger at sakke så meget bag ud her, hvis det er nemt løst.
de nyeste nikkor objektiver (dem hvor navnet slutter med E) har elektronisk blænde, men de virker ikke på ældre kameraer. Dette er grunden til jeg før nævnte Nikons udfordring med kompatibilitet imellem huse og objektiver. Det er rent ud sagt en jungle!

Nikkor AF-S E objektiver virker således ikke på kammerater der fra før ca. 2012.
Nikkor AF-P er ikke fuldt kompatible med kameraer fra før D610/D810
Nikkor AF har ikke autofokus på nikons entry level modeller og D7500

Entry level modellerne har på trods af manglende AF stadig lysmåling på de gamle AF modeller, lige pånær D3400 som IKKE har...

Pre-AI objektiver (1959-1979) fungerer (uden lysmåling) på alle entry level men ikke på de modeller der har blændeføler. De kan dog konverteres til AI blændering ved brug af en fil.

AI og AI-S fungerer på alle huse fra 1959, men lysmåling virker kun på de dyre modeller med blændeføler.

Helt anderledes ser det ud hos Canon. Som jeg forstår det skal der bare stå EF på kamera og objektiv og så fungerer alt nyt som gammelt 100% med alle features (ret mig hvis jeg tager fejl).

Jeg tror nikon pt. har afsat resourcer til at levere et kamera som mangfoldigheden af Pro fotografer overhovedet gider fotoafere med og så er AF i videodelen måske sat i baggrunden eller Nikon mangler simpelt hent hoveder der kan finde ud af at integrere DPAF i deres kameraer. Endeligt kan der vel også ligge et par patenter i vejen...

Mvh. Esben

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 28 aug 2017 07:00 am

9ck skrev:
raj skrev:
9ck skrev:
9ck skrev:Nikon er "alive and kicking". Virkeligt spændende kamera. Bliver interessant at se om og i givet fald hvor meget man har forbedret dynamic range og high iso-performance.

I følge Wex i London leverer man fra 7. september 2017 (oplyst 5:10 i link).

https://m.youtube.com/watch?v=y0y9md98rt0
Nikon har angiveligt selv udviklet BSI sensoren i D850eren og lover (mål i fht. D810) et stop bedre high iso performance samt tilsvarende eller bedre dynamic range.

https://nikonrumors.com/2017/08/24/niko ... ore-115238
Det betyder om regel bare, at Nikon har beskrevet, hvilken sensor de gerne vil have og dernæst betalt for at få den bygget. Mig bekendt er der pt ikke andre end Sony, det kan lave en FF BSI chip?
Fra artiklen "Nikon confirmed that the D850's sensor is entirely their own design,..." På engelsk anvendes ordet "design" om det der beskriver et "udviklingsprojekt" - eksempelvis anvendes ordet "detail design 1 hhv. 2" til at beskrive det man i DK hhv. kalder et for- og hovedprojekt - som er principielt tegninger og beskrivelser, der kan opføres byggerier efter - så på engelsk kan "design" være rimeligt detaljeret projekt - og ikke det samme som vi i DK vil opfatte som design. Selvfølgeligt er det ikke nødvendigvis Nikon der har produceret sensoren, men når man udtaler sig som man gør så skal man have gjort mere (design) end blot have lagt en bestilling på en ny sensor hos Sony (dermed ikke sagt at det ikke er Sony der har produceret den).

PS: Kan se at set-uppet var tilsvarende med sensoren til D3X - hvor Nikon har stået for design / udvikling / projektering af sensoren og Sony "blot" har produceret den.
D3X sensoren var en Sony Exmor, der også blev brugt i a900.

Mht den nye sensor: jeg ved ikke, om der er publiceret billeder af den? Som regel kan man kende en Exmor.

Her er hvad Robert Newman tænker om sagen:

The most likely state of affairs is that this is a semantic issue about what 'design' means. I have no doubt whatsoever that this sensor is, at the basic layout level 'designed' by Sony engineers using Sony IP components. If you were going to use Sony pixel designs, Sony BSI layout, Sony column ADCs, Sony imager control and sequencing, Sony data output circuitry, it makes no sense to have anyone other than Sony engineers do it, otherwise you're just introducing a needless communication and training problem for no gain. On the other hand, Nikon has in depth knowledge of how Sony sensors work - it has been using them for years and generally gets better results out of them than anyone else. So, if Nikon needs a new sensor it doesn't just have to go to Sony SS with a broad requirement. It can specify exactly how it wants the thing to work, factors like BSI, enabling four ADCs per channel, and so on. So, from that point of view, Nikon can say it 'designed' the sensor.

link til dpr

Han plejer at levere ret solide analyser ang. sensorer

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 28 aug 2017 07:50 am

Bill Claff har testet sensoren:

D850 Read Noise Measurements at PhotonsToPhotos

Sensoren bruger dual conversion gain, en teknologi patenteret af Sony (og Aptina)

I følge Claff "very D500-like"
Og vi ved jo, at D500 bruger Sony IMX321 chippen.

9ck
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon D750 + Fuji X-T1

Indlæg af 9ck » 28 aug 2017 19:01 pm

Det at der er anvendt Sony komponenter medfører ikke at sensoren er designet af Sony. De enkelte komponenter kan meget vel være designet og udviklet af Sony - og det giver jo meget god mening i at Nikon "designer" en sensor der er "tunet / optimeret" mod Sony-komponenter / eller direkte med udgangspunkt i Sonys komponenter, da man har et rigtigt godt kendskab til dem og har et godt samarbejde med dem.

Jeg er sikker på at nogle ville nyde at diskutere dette uendeligt, men det ændrer ikke ved at Nikon oplyser at sensoren er helt og aldeles deres eget design. Sensoren må derfor i sit design afvige fra foreliggende sensorer fra Sony i tilstrækkelig grad således at man kan udtale sig som man gør. Jeg antager at når Nikon udtaler sig som man gør at man så også har retighederne til sensoren. Således ville det forholde sig i den industri hvor jeg opererer (og her anvender vi masser af færdigproducerede komponenter) - men jeg aner ikke hvorledes sensor-industrien fungerer.

Det at anvende færdigudviklede komponenter er jo ikke nyt - vi ser det i stort set alle indutrier i dag om end i forskellig grad af færdigudviklede komponenter.

Jeg prøver ikke at fratage Sony nogen form for ære eller miskreditere dem - ej heller at forskønne Nikon på nogen måde og jeg er helt med på at Nikon selvfølgeligt presser citronen alt det de kan tillade sig i deres markedsføring.
Mvh. 9ck

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 28 aug 2017 20:16 pm

9ck skrev: og jeg er helt med på at Nikon selvfølgeligt presser citronen alt det de kan tillade sig i deres markedsføring.
Jep, ligesom de markedsførte D3X sensoren som deres egen selvom det var en Sony. Som bekendt er det sommetider en fin ide at tage markedsføring med et gran salt.
Senest rettet af raj 29 aug 2017 07:09 am, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
Bo Bjerre
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 28 aug 2017 20:40 pm

Ja, Ja, nu kommer så den første bagside, som var forventet: leveringstider...
https://nikonrumors.com/2017/08/28/niko ... -8th.aspx/

Lad dem nu levere til de første mange utålmodige kunder. Når der skal produceres mange i en fart, ved vi af erfaring, at der kan forekomme begynderfejl og sjusk...

Så kommer der nogle reviews og noget firmware opdatering. Muligvis andre "småting (husker D800, D600 og D750)

Når så foråret kommer, og vinterstormene har lagt sig, falder prisen, og så kan det være man skal anskaffe et nyt kamera...

Til den tid er brugtprisen for D800/D810 nok desværre faldet :-(

Bo //

fotofriberg

Indlæg af fotofriberg » 28 aug 2017 22:50 pm

Bo Bjerre skrev:...Når så foråret kommer, og vinterstormene har lagt sig, falder prisen, og så kan det være man skal anskaffe et nyt kamera...
...
D800 /D800E steg.

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Sony sensoren i D850

Indlæg af raj » 29 aug 2017 09:55 am

Billede

That is unequivocally, absolutely a Sony. It has all the trademarks of a Sony design, and nothing in common with Nikon's previous designs, or Toshibas, or anyone else. Sony has a very distinct way of organising the 'lands' at the edge of the chip, to do with how they distribute power around such a large chip. Also, the packaging of the sensor is typical Sony.

Plus, Dave Echells of IR has a history of drawing such sensationalist (and wrong) conclusions about the source of Nikon sensors.

link

I shall say no more :wink:

fotofriberg

Re: Sony sensoren i D850

Indlæg af fotofriberg » 29 aug 2017 12:58 pm

raj skrev:
That is unequivocally, absolutely a Sony. It has all the trademarks of a Sony design, and nothing in common with Nikon's previous designs, or Toshibas, or anyone else. Sony has a very distinct way of organising the 'lands' at the edge of the chip, to do with how they distribute power around such a large chip. Also, the packaging of the sensor is typical Sony.

Plus, Dave Echells of IR has a history of drawing such sensationalist (and wrong) conclusions about the source of Nikon sensors.

link

Den kan såmænd godt være udmærket alligevel.

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Re: Sony sensoren i D850

Indlæg af raj » 29 aug 2017 20:27 pm

fotofriberg skrev:
raj skrev:

link

Den kan såmænd godt være udmærket alligevel.
Jeg har nu hørt, at de er lidt nederen. Alt for mange pixels, alt for stort dynamisk spænd, der kræver alt for stor bitdybde, hvilket får filerne til at fylde alt for meget. Ingen har brug for mere end 8MP og 8bit, så hvorfor? Man fatter det ikke :zconfd

Besvar