Nikon D850

Post nyheder fra fotoverdenen; til annoncering samt diskussion af fotobranchens nyheder.
9ck
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon D750 + Fuji X-T1

Re: Sony sensoren i D850

Indlæg af 9ck » 29 aug 2017 20:30 pm

raj skrev:
That is unequivocally, absolutely a Sony. It has all the trademarks of a Sony design, and nothing in common with Nikon's previous designs, or Toshibas, or anyone else. Sony has a very distinct way of organising the 'lands' at the edge of the chip, to do with how they distribute power around such a large chip. Also, the packaging of the sensor is typical Sony.

Plus, Dave Echells of IR has a history of drawing such sensationalist (and wrong) conclusions about the source of Nikon sensors.

link

I shall say no more :wink:
Selvfølgelig vil den færdige sensor bære præg af hvem der har produceret den og som tidligere konkluderet giver det ikke mening at forsøge at kombinere forskellige sensor-producenters komponenter - så en sensor produceret af Sony med Sony komponenter vil ligne andre Sony sensorer produceret med Sony komponenter. Spørgsmålet er hvor grænsen går for at Nikon kan kalde det sit eget design. Udbud og indkøb af denne type af unika produkter overlader sandsynligvis en del af designopgaven til producenten - hvilket er ganske naturligt.

Lad os antage at en producent kan producere samtlige komponenter til et hus og er blevet givet visse frihedsgrader til at optimere på måden huset bliver bygget. Huset vil klart bære præg af producentens design af komponenter og måde at producere komponenter og løsningerne vil sågar bære præg af producentens måde at løse visse ting på, men producenten vil ikke have rettigheder over det samlede design såfremt dette har været overladt til et designteam (arkitekt og ingeniør). Designteamet kan så havde frembragt projektet til et eller andet stadie (mere eller mindre detaljeret) og over ladt det til producenten at forestå at designe tingene færdigt.

Der er intet odiøst i dette - men klart hvis man ikke er vandt til at bevæge sig i en verden hvor ansvar for designopgaver deles og kombineres kan det måske umiddelbart være svært at få det til at give mening.
Mvh. 9ck

fotofriberg
Rang: ELITEBRUGER

Indlæg af fotofriberg » 29 aug 2017 20:51 pm

raj skrev:
fotofriberg skrev:
raj skrev:
That is unequivocally, absolutely a Sony. It has all the trademarks of a Sony design, and nothing in common with Nikon's previous designs, or Toshibas, or anyone else. Sony has a very distinct way of organising the 'lands' at the edge of the chip, to do with how they distribute power around such a large chip. Also, the packaging of the sensor is typical Sony.

Plus, Dave Echells of IR has a history of drawing such sensationalist (and wrong) conclusions about the source of Nikon sensors.

link

Den kan såmænd godt være udmærket alligevel.
Jeg har nu hørt, at de er lidt nederen. Alt for mange pixels, alt for stort dynamisk spænd, der kræver alt for stor bitdybde, hvilket får filerne til at fylde alt for meget. Ingen har brug for mere end 8MP og 8bit, så hvorfor? Man fatter det ikke :zconfd
Uhm, holder af humor og ikke for meget selvhøjtidelighed :-)

Ekskurs - sorry.
Historien er faktisk, at min svigerfar for 32 år siden, da han så vores første datter for første gang sagde henvendt til mig:
"Hun ligner dig, men derfor kan hun nu godt blive meget sød". Den var jo meget sjov, og jeg holdt meget af ham. Og han havde skam ret i begge dele.

PS
Tror også, at jeg må vente med al det moms, som jeg åbenbart skal betale :-(

Brugeravatar
raj
Kamera: a900
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af raj » 29 aug 2017 21:11 pm

9ck skrev:
raj skrev:

link

Selvfølgelig vil den færdige sensor bære præg af hvem der har produceret den og som tidligere konkluderet giver det ikke mening at forsøge at kombinere forskellige sensor-producenters komponenter - så en sensor produceret af Sony med Sony komponenter vil ligne andre Sony sensorer produceret med Sony komponenter. Spørgsmålet er hvor grænsen går for at Nikon kan kalde det sit eget design. Udbud og indkøb af denne type af unika produkter overlader sandsynligvis en del af designopgaven til producenten - hvilket er ganske naturligt.

Lad os antage at en producent kan producere samtlige komponenter til et hus og er blevet givet visse frihedsgrader til at optimere på måden huset bliver bygget. Huset vil klart bære præg af producentens design af komponenter og måde at producere komponenter og løsningerne vil sågar bære præg af producentens måde at løse visse ting på, men producenten vil ikke have rettigheder over det samlede design såfremt dette har været overladt til et designteam (arkitekt og ingeniør). Designteamet kan så havde frembragt projektet til et eller andet stadie (mere eller mindre detaljeret) og over ladt det til producenten at forestå at designe tingene færdigt.

Der er intet odiøst i dette - men klart hvis man ikke er vandt til at bevæge sig i en verden hvor ansvar for designopgaver deles og kombineres kan det måske umiddelbart være svært at få det til at give mening.
Sjovt at du føler dig kaldet til at spekulere omkring, hvad jeg er vant til.
Du kunne evt i stedet tage til efterretning, at du har fremført det den fejlagtige myte, at Nikon designede sensoren til D3X og måske derpå være en anelse mindre skråsikker. Men, bevares, du er selvfølgelig også velkommen til forsat at æde Nikons markedsføring råt. Det er helt sikkert deres hensigt.

9ck

Indlæg af 9ck » 29 aug 2017 21:27 pm

raj skrev: Sjovt at du føler dig kaldet til at spekulere omkring, hvad jeg er vant til.
Du kunne evt i stedet tage til efterretning, at du har fremført det den fejlagtige myte, at Nikon designede sensoren til D3X og måske derpå være en anelse mindre skråsikker. Men, bevares, du er selvfølgelig også velkommen til forsat at æde Nikons markedsføring råt. Det er helt sikkert deres hensigt.
Hvad skulle det til for? Glem det bare hvis der ikke kan holdes en ordentlig tone. For så vidt angår D3X har jeg taget dit ord for det.
Mvh. 9ck

9ck

Re: Nikon D850

Indlæg af 9ck » 29 aug 2017 23:36 pm

Her er hvad jeg tror at der nogenlunde er sket i fht design af sensor til D850 - så der ikke er noget der får den misopfattelse at jeg går rundt og prædiker Nikon – og herefter melder jeg pas i denne debat.

Nikon har indledningsvis analyseret sig frem til at både mht økonomi, tid og kvalitet at det vil være formålstjenelig at få Sony til at producere sensoren til D850eren. Med dette set-up kan Nikon 1) nøjes med minimal ingeniørmæssig indsats fra egen side 2) hurtigere få produceret nye sensorer ved at tage udgangspunkt i kendt viden/teknik og kendte komponenter 3) opnå rimelig sikkerhed for kvaliteten af det færdige resultat 4) reducere egen risiko.

Nikon har herefter lavet et sæt specifikationer og/eller udfaldskrav samt evt nogle basale skematiske tegninger baseret på Sonys ”platform” intet revolutionerende, men med udgangspunkt i det kendskab man har til Sonys sensor design. Det er ikke engang sikkert at alle specifikationer har været absolutte. På dette grundlag er der indgået aftale med Sony om at producere sensoren til D850eren. Sonys produktion af sensoren omfatter i høj grad design, men qua at Nikon har opstillet forudsætningerne for designet (uagtet at disse er baseret på Sonys platform) kan Nikon tillade sig at udtale sig som de gør.

Hvis mine antagelser er korrekte mener jeg personligt at det er meget frækt af Nikon at udtale "at det er helt og aldeles deres eget design" – men sådan fungerer marketing og på det punkt er alle vist nogenlunde lige gode om det.

Muligt at mine forsøg på at nuancere hvad ”design” kan indebære er slået fejl, eller har provokeret nogen – det har ikke været intentionen.
Mvh. 9ck

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 30 aug 2017 20:27 pm

9ck skrev:
raj skrev: Sjovt at du føler dig kaldet til at spekulere omkring, hvad jeg er vant til.
Hvad skulle det til for? Glem det bare hvis der ikke kan holdes en ordentlig tone. For så vidt angår D3X har jeg taget dit ord for det.

Dette udsagn læste jeg som en kende nedladende og reagerede herefter. Beklager hvis jeg fik læst noget, der ikke var hensigten

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 30 aug 2017 20:37 pm

9ck skrev:Her er hvad jeg tror at der nogenlunde er sket i fht design af sensor til D850 - så der ikke er noget der får den misopfattelse at jeg går rundt og prædiker Nikon – og herefter melder jeg pas i denne debat.

Nikon har indledningsvis analyseret sig frem til at både mht økonomi, tid og kvalitet at det vil være formålstjenelig at få Sony til at producere sensoren til D850eren. Med dette set-up kan Nikon 1) nøjes med minimal ingeniørmæssig indsats fra egen side 2) hurtigere få produceret nye sensorer ved at tage udgangspunkt i kendt viden/teknik og kendte komponenter 3) opnå rimelig sikkerhed for kvaliteten af det færdige resultat 4) reducere egen risiko.

Nikon har herefter lavet et sæt specifikationer og/eller udfaldskrav samt evt nogle basale skematiske tegninger baseret på Sonys ”platform” intet revolutionerende, men med udgangspunkt i det kendskab man har til Sonys sensor design. Det er ikke engang sikkert at alle specifikationer har været absolutte. På dette grundlag er der indgået aftale med Sony om at producere sensoren til D850eren. Sonys produktion af sensoren omfatter i høj grad design, men qua at Nikon har opstillet forudsætningerne for designet (uagtet at disse er baseret på Sonys platform) kan Nikon tillade sig at udtale sig som de gør.

Hvis mine antagelser er korrekte mener jeg personligt at det er meget frækt af Nikon at udtale "at det er helt og aldeles deres eget design" – men sådan fungerer marketing og på det punkt er alle vist nogenlunde lige gode om det.

Muligt at mine forsøg på at nuancere hvad ”design” kan indebære er slået fejl, eller har provokeret nogen – det har ikke været intentionen.
Jeg er enig i, at det er ret frækt. Hvis man tjekker Bill Claffs data for D850 og a7rii, kan man se, at deres ydelse er stærkt beslægtede. Jeg tror Nikons "design" har bestået i at bede om en sensor, med samme grundlæggende design som a7rii. Det er der ikke noget galt i, det er trods alt verdens største R&D budget, der ligger til grund og en helt unik sensorteknologi.
Somme tider består deres "design" også i at få lidt anderledes toppings (farvefiltrene foran sensoren) og sensoren er sikkert også programmeret lidt anderledes

9ck

Indlæg af 9ck » 31 aug 2017 08:10 am

raj skrev:
9ck skrev:

Dette udsagn læste jeg som en kende nedladende og reagerede herefter. Beklager hvis jeg fik læst noget, der ikke var hensigten
Godt ord igen! Mit indlæg var ment som en bred henvendelse og ikke til dig personligt. Jeg tager til efterretning at "svar med citat" skal anvendes med omtanke. Beklager at det kunne misforstås.
Mvh. 9ck

Brugeravatar
Torben Ager
Rang: Lærling
Rang: Lærling
Kamera: Nikon D850 + D3s
Geografisk sted: Åkirkeby, bornholm
Kontakt:

Indlæg af Torben Ager » 04 sep 2017 07:34 am

Det er eddersprøjtenme lang tid siden at de har lavet et så (på papiret) gennemført allround kamera.[/quote]

ENIG - som Canon bruger savler man lidt over dette kamera..

Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kamera: Canon 5D IV og II, Olympus E-5
Geografisk sted: Frederikshavn
Kontakt:

Indlæg af JPFoxtrot » 04 sep 2017 08:29 am

Torben Ager skrev:ENIG - som Canon bruger savler man lidt over dette kamera..
Man og man :cheers: Jeg mangler åbenbart stadig at se lyset :help:

Hvad er det man synes der er så gennemført allround ved dette kamera som man kan savle over i forhold til 5D4?

Brugeravatar
ChristianSH
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon 6D

Indlæg af ChristianSH » 04 sep 2017 09:08 am

Højt antal pixel, mulighed for 9fps med greb, 4K med hele sensoren, D5's autofokus, lydløs shutter, tilt skærm, fokus bracketing, 30fps hvis man kan nøjes med 8mp.

Jeg syntes bare der er mange ting proppet i som Canon mere eller mindre har lavet før, men aldrig det hele i et kamera.

Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kamera: Canon 5D IV og II, Olympus E-5
Geografisk sted: Frederikshavn
Kontakt:

Indlæg af JPFoxtrot » 04 sep 2017 09:52 am

ChristianSH skrev:Højt antal pixel, mulighed for 9fps med greb, 4K med hele sensoren, D5's autofokus, lydløs shutter, tilt skærm, fokus bracketing, 30fps hvis man kan nøjes med 8mp.

Jeg syntes bare der er mange ting proppet i som Canon mere eller mindre har lavet før, men aldrig det hele i et kamera.
Jeg synes bare at dualpixel AF giver netop begrebet "allround" et voldsomt ryk opad i den sammenligning. Jeg bruger det en del selv, og vil sige at i forhold til de 4k over hele sensoren vil jeg hellere have den mulighed da den giver mange andre muligheder end blot ved video.

Mulighed for 2 fps mere, men med batterigreb virker heller ikke specielt allround i mine ører. Højt fps hører sport og fugle til, men batterigreb hører model og portrætter til - så i min verden krydser det lidt spøjst.

Tiltskærm finder jeg ikke specielt savnet, med muligheden for at bruge ekstern ekstern skærm (hvor dual pixel autofokus jo også kommer til sin ret iøvrigt)

8mp 30fps - det kan 5D4 altså også ;)

Fokussystemet - tja, Jeg har ikke prøvet Nikons system, men i sammenligningen skal man da også tage i mente at 5D4 også har 5 dual cross-type fokuspunkter til ekstra præcision og performance.

Bevares D850 er da et fedt kamera :cheers: Men ligefrem savle over det som gennemført allround, har jeg (stadig) lidt svært ved at se i den sammenligning. Det er jo altid give-and-take når det kommer til kameraer. Canon 5D4 er jo så lettere end D850 - hvilket vel også tæller positivt på all-round listen? Specielt hvis man rejser en del og også gerne vil have sine fotos GPS tagged - så er det da ikke specielt allround når D850 mangler GPS? :)

Brugeravatar
Søren N
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 04 sep 2017 14:14 pm

Betyder around ikke bare at det er sådan ikke supergodt til noget som helst? ;)
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
ChristianSH
Kamera: Canon 6D

Indlæg af ChristianSH » 04 sep 2017 14:41 pm

Søren N skrev:Betyder around ikke bare at det er sådan ikke supergodt til noget som helst? ;)
:mrgreen:

Joeh i ordets bogstaveligste forstand, har du som sådan sikkert ret i det. Allround er godt til det hele men ikke det bedste til en specifik ting.

Den beskrivelse passer vel egentlig meget godt, men din fortolkning er nok lidt frisk i det :p

Besvar