Sony A7RIII er ankommet (samt 24-105mm og 400mm)!

Post nyheder fra fotoverdenen; til annoncering samt diskussion af fotobranchens nyheder.
Brugeravatar
raj
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: a900
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Sony A7RIII er ankommet (samt 24-105mm og 400mm)!

Indlæg af raj » 11 dec 2017 19:28 pm

Dets lillebror (a9) er heller ikke tosset. Crazy AF

Brugeravatar
Jens G
Challenger
Kamera: Sony A6000
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Jens G » 14 dec 2017 17:05 pm

raj skrev:
11 dec 2017 19:28 pm
Dets lillebror (a9) er heller ikke tosset. Crazy AF
A9 er vel ikke ligefrem en lillebror? Er de mon ikke nærmere en fætter, med anderledes egenskaber?
Jeg kan næsten regne ud at du har fået sådan en fætter?

Brugeravatar
SørenM
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Sony A7R3

Indlæg af SørenM » 03 jan 2018 14:02 pm

A9 er mht AF (særligt i lavt lys) en storebror (eller søster!). Havde jeg pengene så købte jeg det, men jeg "nøjes" fint med A7R3 som er all-round modellen.

Har lige fået FE 100-400mm ind af døren så nu er jeg dækket ind fra 12-400mm :mrgreen: :photosmile:

Brugeravatar
AlphaHvam
Rang: Lærling
Rang: Lærling
Kamera: SONY A99

Indlæg af AlphaHvam » 03 jan 2018 14:38 pm

Tillykke til Jonas, med A9´eren, og til SørenM med A7RIII! :gogo:
Et par yderst kompetente stykker værktøjer iflg. sagkundskaben og de test´s der er tilgængelige.
Rigtig god fornøjelse!

Håber i lader høre fra jer, med jeres erfaringer, og nogle af jeres billeder!

Vh Geert

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 03 jan 2018 16:55 pm

SørenM skrev:
03 jan 2018 14:02 pm
A9 er mht AF (særligt i lavt lys) en storebror (eller søster!). Havde jeg pengene så købte jeg det, men jeg "nøjes" fint med A7R3 som er all-round modellen.
jeg fandt et meget let brugt a9, som jeg kunne få til ikke så meget mere end et a7riii. Var i syv sind om fornuften, men jeg må sige, at det er det allervildeste kamera, jeg har prøvet (og det dyreste, bevares)
SørenM skrev:
03 jan 2018 14:02 pm
Har lige fået FE 100-400mm ind af døren så nu er jeg dækket ind fra 12-400mm :mrgreen: :photosmile:
jeg har et 70-400Gii, som gør det ok med LA-EA3. Når jeg en dag har fået solgt alt mit a-mount udstyr (sans 70-400), så skal jeg også have udvidet lidt på objektiv- og lysfronten (tak for input btw). Det går dog horribelt langsomt med at komme af med det :wink:

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 03 jan 2018 17:04 pm

AlphaHvam skrev:
03 jan 2018 14:38 pm
Tillykke til Jonas, med A9´eren, og til SørenM med A7RIII! :gogo:
Et par yderst kompetente stykker værktøjer iflg. sagkundskaben og de test´s der er tilgængelige.
Rigtig god fornøjelse!

Håber i lader høre fra jer, med jeres erfaringer, og nogle af jeres billeder!

Vh Geert
Fra Jim Kassons sammenligning, som jeg har linket til i en anden tråd:

The D850 AF is better for violently moving subjects such as you encounter in sports photography. For the kind of work I was doing here, the Sony system is far better. The reason is the keeper ratio.

It’s not that the D850 AF is inconsistent by DSLR standards. It is very good and isn’t far behind the D5, which has arguably the best DSLR AF systems in the world. It’s that the a7RIII CDAF tweaking takes accuracy to a whole new level. When you take a series of shots with the D850, you have to go through them and pick the sharpest ones. With the a7RIII, most of the time (assuming the camera is focusing where you want it to focus), they are all sharp. This makes editing much faster and more stress-free. Instead of constantly zooming in and out to check focus, you pick the best shots from low-magnification displays, check them briefly, and toss the rest. And you’re hardly ever choosing between two slightly out of focus shots like with the D850. When I say slightly out of focus, I’m talking about distinctions that most DSLR shooters aren’t used to making, but using the a7RIII (and the II) raises the bar for what’s in focus, and it’s hard to go back.

Min baggrund er a700, a900 og a7r. Jeg kan bare tilslutte mig Kassons betragtninger om effektiviteten af autofokus: Det er simpelthen utroligt, hvor godt det virker på a9. Jeg tager ret mange protrætter, og det har altid været svært at være sikker på at øjet er i fokus. Ikke længere. Der er så godt som 100% hit rate med a9. Ingen begrænsninger ift hvor i billedfeltet man placerer øjet. Det er befriende.

Det er også magisk at tracke ting med AF på a9. Det er crazy at følge AF punkterne i realtime over billedet. Jeg har aldrig før prøvet et kamera, der kan det.

Elektronisk, lydløs lukker er også en overraskende vild ting. Næsten for vild, hvis man er på kontinuerlige frames. Det går meget stærkt næsten uden man opdager det :zscared2

Kenny Poulsen
Rang: Aktiv

Indlæg af Kenny Poulsen » 10 jan 2018 12:18 pm

Søren,
noget man skal vide om A7R3 ? Fif og tips efter din første tid med kameraet ? Ekstraudstyr udover objektiver ?
JKP

Brugeravatar
SørenM

Indlæg af SørenM » 10 jan 2018 18:59 pm

Nogle strøtanker efter at jeg nu nogen tid har haft A7R3.

Det er lækkert! Elsker designet, men det fungerer generelt en hel del bedre (hurtigere) end A7R2.

Har købt et hurtigt Sandisk 64 GB UHS-II memory kort (vistnok er 290/260 MB/sek). Det ser ud til at max overførsel til dette er ca 100-115 MB/sek. Så det er tilsyneladende ikke nødvendigt med et kort hurtigere end ca 120 MB/sek for max burst speed. Fra kortlæser til PC er der dog nok mere at hente mht hastighed, men stærkt går det!

Har købt et ekstra FZ-100 batteri (fandt et på tilbud til 540.- hvilket er noget under normalprisen). De 2.2x højere ydelse (ift FW-50) og fordi A7R3 bruger ca 30% mindre strøm ift A7R2 så skifter jeg stort set aldrig batteri nu. Lavde en 1½ timers timelapse med S&Q og noterede 93% tilbageværende kapacitet.

Har overvejet et greb, men trods A7R3 størrelse er det ikke et must i min verden. Dog måske hvis jeg finder at jeg bruger 100-400mm GM håndholdt ofte - så kan det være en ide. Men ikke pga batterikapacitet :) - en anden mulighed som jeg overvejer er en base plate fra Really Right Stuffs, den giver en smule mere højde (støtte for lillefinger) og beskytter bunden af kameraet. Samtidigt er den Arca Swiss kompatible.

Køb original LCD beskyttelse, det sikre at touch screen stadig virker. Men også fordi Sonys LCD'er er følsomme overfor skrammer (de bliver nemt slidt har jeg set ude på nettet).

Har forudbestilt Gary Friedmans A7R3 PDF bog. Hvis den er bare halvt så god som den jeg havde til A7R2 er det et *must*, han er genial til at gennemgå alle indstillinger og anvise gennemtænkte valg af hver enkelt indstilling.

Tænk godt over hvordan custom buttons skal sættes op, det betaler sig. Jeg bruger sjældent menuerne ved normalt brug - selvom de er bedre er der ufatteligt mange indstillinger at holde rede på. Sony mangler stadig at få helt styr på at lave en god hierakisk menuopsætning.

Jeg har også købt en (trådløs) intervaltimer da Sony har fjernet Playmemories apps fra A7R3 (sådan set OK, men de kunne godt have indbygget intervalometer som fx Canon har i deres 5D4 - øv).

Kenny Poulsen

Indlæg af Kenny Poulsen » 13 jan 2018 12:47 pm

Takker :-)

Hvor fandt du batteriet ?

Den originale lcd beskytter, den står nu til 300 kr, men til A7ii blev den leveret (!) fra Sony Store for kun 25 kr incl. fragt, så det er blevet noget pebret :-(

Omkring indstillinger, ja så gør jeg meget ud af at vælge indhold i hurtigmenuen og i øvrigt custom buttons, hvilket på min A7ii betyder at jeg meget sjældent er i menuen.
JKP

Brugeravatar
SørenM

Indlæg af SørenM » 13 jan 2018 14:10 pm

Ja, Sony er temmelig grådig generelt mht ekstraudstyr. Det virker lidt som en "går den - så går den"-holdning. Det går så fordi der endnu ikke er specielt meget 3. parts ekstraudstyr af rimelig kvalitet (bortset fra nogle objektiver Sigma, Samyang, Voigtlander m.fl).

Mit ekstrabatteri fandt jeg på computersalg.dk, de havde eet på lager til 540.- (såvidt jeg husker) hvilket var noget billigere end alle andre steder jeg søgte (inkl Ebay/Amazon). Prisen er nu igen sat op, hvorfor ved jeg ikke men det var et originalt Sony batteri jeg fik til den pris (med hologram og det hele). En rimelig pris på NP-FZ100 har jeg lige fundet her: https://www.digitfoto.de/Kameraakkus_Ak ... 100CE.html - har dog ikke tjekket hvad forsendelsen evt koster. Ellers er der det her: https://www.scandinavianphoto.dk/produk ... i-np-fz100

Mht LCD beskyttelsen så var jeg ikke sikker på at nogen 3. parts matchede helt og samtidigt tillod touch-funktionen. Jeg vidste at Sonys egen ville virke og valgte derfor denne. Men prisen på den og de originale batterier er altså pebret - til gengæld kan jeg godt nøjes med 2-3 batterier nu hvor jeg havde tidligere til mit A7R2 altid havde en dynge med mig (selvom jeg i praksis aldrig fik brug for mere end 1-2 stk :)).

Har bestilt Really Right Stuff B9 (base plate for Sony A9/A7R3), den giver lige en anelse mere greb (til lillefingeren), beskytter bunden af kameraet og er desuden Arca Swiss kompatibel. Den er også sindssyg dyr ift hvad man reelt får, men heller ikke her er der nogen rigtige alternativer (og så har RRS generelt et ry for at være topkvalitet). Her en sammenligning imellem RRS B9 og så Sonys (for mig tåbelige) støttegreb: https://www.youtube.com/watch?v=fEoB4_l4_tQ

Brugeravatar
SørenM

Indlæg af SørenM » 13 jan 2018 15:32 pm

Er for øvrigt der nogle Sony E mount brugere (eller interesserede) omkring Støvring/Aalborg? Tænkte på at samle nogle stykker til lidt fotosnak/tur i skoven en dag :) - send mig en PB hvis det har nogen interesse.

KonnyH
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen

Indlæg af KonnyH » 23 jan 2018 11:05 am

Gode nyheder! :)

Brugeravatar
SørenM

Indlæg af SørenM » 23 jan 2018 15:18 pm

En update på FE 100-400mm: Denne fungerer super med A7R3, hvis bare der er nogenlunde med lys så er autofokus lynende hurtig. Det virker også fint med 2x TC, men hvor brugbar den kombi er til fx fodbold kan jeg ikke rigtigt vurdere (nu er jeg også ret ligeglad med sport :)). Men en flyvende musvåge på lidt afstand tror jeg ikke er noget problem selv med 2x TC monteret.

Mht beskyttelse til LCD: På tidligere A7 modeller har LCD displayet en antirefleks coating, men denne coating blev meget hurtigt slidt af hvilket gav LCD'en et rigtigt grimt udseende. Nu har Sony valgt at droppe denne coating på A9 og A7R3 hvilket har betydet at man nu kan se reflekser i LCD displayet. Det er dog ikke noget problem i mine øjne da jeg alligevel altid sætte ekstra beskyttelse på aht ridser. Dem der ikke vælger at beskytte LCD displayet kan glæde sig over at de ikke længere skal bekymre sig om at slide coatingen af :)

Gentager lige opfordring til evt at mødes til en hyggesnak omkring Sony Alpha grej :photosmile:

Brugeravatar
SørenM

Indlæg af SørenM » 27 jan 2018 15:06 pm

Update på FE 85GM:

Nogle reviewers har meldt voldsomme problemer med dette objektiv. Jeg opdagede præcis det samme med mit eksemplar: Fokusbip *imens* AF stadig var igang (hvilket resulterede i en masse uskarpe fotos), ekstrem hunting og meget laaangsomt! Grimt!

Så fandt jeg ud af at der er kommet en v02 firmware update til objektivet. Den fik jeg lige installeret i dag. Og er du vanvittig for en forskel. Nu er fokus spot on hver gang, AF er lynende hurtigt og der er nul hunting! En HELT anden oplevelse!

En påmindelse om det man læser på nettet ikke er 'sandheden', men blot aktuelle subjektive indtryk fra diverse mere eller mindre grundige personager :)

Kenny Poulsen

Indlæg af Kenny Poulsen » 29 jan 2018 11:10 am

Lyder godt med 85-eren :-)
Nye kameraer ændrer sig jo altid lidt, men det er bekymrende at meget brugbare faciliteter falder bort. Jeg savner stadig big-time GPS fra A77, og nu mangler jeg i 3-eren handheld twilight, som var en livredder i en masse situationer i mit tidligere kamera. Desuden savner jeg et par gode installerede programmer som jeg havde installeret og som var muligt på 2-eren.

Noget der må være en direkte fejl er manglen på visning af opnået fokus når man AF-er under videooptagelse. For dælen, det er en irritation når man skyder noget der konstant ændres, enduro fx.
JKP

Besvar