Canon og Nikons FF mirrorless mountstørrelse

Post nyheder fra fotoverdenen; til annoncering samt diskussion af fotobranchens nyheder.
Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kamera: Canon 5D IV og II, Olympus E-5
Geografisk sted: Frederikshavn
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Canon og Nikons FF mirrorless mountstørrelse

Indlæg af JPFoxtrot » 09 sep 2018 15:56 pm

Når nu Canon og Nikon har lanceret hver deres ny-udviklede FF spejlløse mounts, så springer det jo i øjnene at de begge har valgt et forholdsvis stort mount (hhv. 54mm og 55mm). I forhold til Sonys mount på 46mm synes det alligevel at være noget af et spring.

Er der nogen herinde som tør/kan komme med bud på hvad det har af fordele/ulemper med så stort et mount i forhold til et mindre? Jeg tænker i forhold til udviklingen af objektiver (f.eks. vægt, størrelse, skarphed, lys osv)

Brugeravatar
raj
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: a9 AF-magi
Kontakt:

Re: Canon og Nikons FF mirrorless mountstørrelse

Indlæg af raj » 09 sep 2018 16:55 pm

Hmm, måske de tænker at fremtidige objektiver kan have gavn af, at have det bagerste element meget tæt på sensoren? det er i givet fald nemmere med et stort hul.
Sony og andre har lanceret ret fornuftige objektiver der dækker noget i stil men 12-400mm. Deeres 12.24/4 er sublim og meget kompakt.

/J

Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af JPFoxtrot » 09 sep 2018 21:35 pm

Ingen hemmelighed at jeg håbede at du ville svare raj ;)

Hvad skulle mon tale for at have bagerste element meget tæt på sensoren?

Kenny Poulsen
Rang: BURST MODE
Rang: BURST MODE

Indlæg af Kenny Poulsen » 10 sep 2018 10:21 am

Canon antyder at de kan fremstille objektiver med mindre glas i pga. stort hul/lille afstand.
JKP

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 10 sep 2018 11:12 am

Der er større frihed til at lege med exitpupillens placering. Exitpupillen er det punkt i objektivet, hvorfra billedet projiceres mod sensoren. Det projicerede billede skal i sagens natur gå igennem mountet. En større diameter giver større designfrihed.

Mht at lægge det bagerste element tæt på sensoren: objektivet i rx1 har bagelementet meget tæt på sensoren. Det tyder på, at det i hvertfald i det tilfælde giver mening i forhold til objektivdesign. Men jeg er ikke så stærk på det felt til at forklare hvorfor.

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 10 sep 2018 22:48 pm

Man kan jo også håbe det er en fremtidssikring. Jeg tænker der måske er plads til en 44x33mm (eller måske større) sensor bag det store mount.

Mvh. Esben.

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 11 sep 2018 05:45 am

Esben Sørensen skrev:
10 sep 2018 22:48 pm
Man kan jo også håbe det er en fremtidssikring. Jeg tænker der måske er plads til en 44x33mm (eller måske større) sensor bag det store mount.

Mvh. Esben.
Muligvis. Jeg kan bare ikke se, hvorfor det er specielt meningsfuldt, at et potentielt fremtidigt MF system skulle dele mount med mindre formater?

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 11 sep 2018 07:56 am

raj skrev:
11 sep 2018 05:45 am
Esben Sørensen skrev:

Mvh. Esben.
Muligvis. Jeg kan bare ikke se, hvorfor det er specielt meningsfuldt, at et potentielt fremtidigt MF system skulle dele mount med mindre formater?
Du har måske ret, men det har jo været sådan i årevis med f.eks. FX/DX. ;)

Mvh. Esben

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 11 sep 2018 08:03 am

Esben Sørensen skrev:
11 sep 2018 07:56 am
raj skrev:
Esben Sørensen skrev:

Mvh. Esben.

Mvh. Esben
Det har det. Og det gav delvist mening pga den enorme mængde af eksisterende FF objektiver og den skyhøje pris for FF chips for år tilbage. Men faktum er jo, at FF objektiver ikke fungerer optimalt på en mindre sensor, der kræver objektiver med højere absolut skarphed for at levere de samme billeder, som et FF system er i stand til.
Og man bemærker jo for øvrigt, at Canon nu har splittet deres spejlløse systemer op efter format.

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 11 sep 2018 17:26 pm

raj skrev:
11 sep 2018 08:03 am
Esben Sørensen skrev:
11 sep 2018 07:56 am
raj skrev:
Esben Sørensen skrev:

Mvh. Esben.

Mvh. Esben
Det har det. Og det gav delvist mening pga den enorme mængde af eksisterende FF objektiver og den skyhøje pris for FF chips for år tilbage. Men faktum er jo, at FF objektiver ikke fungerer optimalt på en mindre sensor, der kræver objektiver med højere absolut skarphed for at levere de samme billeder, som et FF system er i stand til.
Og man bemærker jo for øvrigt, at Canon nu har splittet deres spejlløse systemer op efter format.
Det er heller ikke sikkert det er hensigten, men med den store diameter er det i hvert fald gjort muligt.

Mvh. Esben

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 13 sep 2018 06:06 am

JPFoxtrot skrev:
09 sep 2018 15:56 pm
Når nu Canon og Nikon har lanceret hver deres ny-udviklede FF spejlløse mounts, så springer det jo i øjnene at de begge har valgt et forholdsvis stort mount (hhv. 54mm og 55mm). I forhold til Sonys mount på 46mm synes det alligevel at være noget af et spring.

Er der nogen herinde som tør/kan komme med bud på hvad det har af fordele/ulemper med så stort et mount i forhold til et mindre? Jeg tænker i forhold til udviklingen af objektiver (f.eks. vægt, størrelse, skarphed, lys osv)
Det er lige gået op for mig, at de ikke er større end Canon EF. Nikon har nok historisk følt sig begrænset af det smalle f-mount og har derfor nu lagt sig tæt op ad EF.
  • Canon EF 54 mm
    Canon EF-M 47 mm
    Nikon F 44 mm
    Nikon Z 55 mm
    Sony E 46.1 mm
    Minolta A 49.7 mm
    m4/3 38 mm
    Leica M 44 mm
    Pentax 645 61.2 mm
    Mamiya 645 62 mm
    Fujifilm G 65 mm
    Hasselblad XCD 61 mm

Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af JPFoxtrot » 13 sep 2018 20:05 pm

Det var også min umiddelbare tanke omkring Nikon da de lancerede deres store mount til spejlløs FF (relativt i forhold til det gamle mount)

9ck
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon D750 + Fuji X-T1

Indlæg af 9ck » 14 sep 2018 06:43 am

Fint skriv fra Roger Cicala, hvor han kort også er inde på fordele ved større mount.

https://www.lensrentals.com/blog/2018/0 ... y-opinion/

Man bør også notere sig at “flange distance” er en factor - og herunder min. afstanden fra bagerste linse på objektivet til sensoren. Jeg forsøgte at blive lidt klogere på dette emne i følgende tråd på DPR.

https://www.dpreview.com/forums/thread/4315233
Mvh. 9ck

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 14 sep 2018 07:50 am

Jep, og det er nok den vigtigste nyhed. En kort afstand afslapper kravene til retrofokalitet og gør vidvinkeldesign mere simpel.
En stor diameter tillader mere fleksibel positionering og størrelse af exitpupillen.

Som Jim Kasson bemærker i den tråd, fylder glasset i de nye Nikonobjektivrt langt fra fatningens diameter. Og i to ud af de tre nye objektiver stikker det bagerste element ind i fatningen og ligger dermed tættere på sensoren

Der var en gang en meget aktiv personlighed her på fs, der blev rasende, når man foreslog, at det ville være meningsløst at lave spejlløse systemer uden at korte afstanden fra fatning til sensor. Han mente, at det var vigtigere at alle gamle objektiver kunne monteres uden adapter. Det brugte vi meget tid på at skændes om 😉

Brugeravatar
Søren N
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 14 sep 2018 08:15 am

raj skrev:
14 sep 2018 07:50 am
Jep, og det er nok den vigtigste nyhed. En kort afstand afslapper kravene til retrofokalitet og gør vidvinkeldesign mere simpel.
En stor diameter tillader mere fleksibel positionering og størrelse af exitpupillen.

Som Jim Kasson bemærker i den tråd, fylder glasset i de nye Nikonobjektivrt langt fra fatningens diameter. Og i to ud af de tre nye objektiver stikker det bagerste element ind i fatningen og ligger dermed tættere på sensoren

Der var en gang en meget aktiv personlighed her på fs, der blev rasende, når man foreslog, at det ville være meningsløst at lave spejlløse systemer uden at korte afstanden fra fatning til sensor. Han mente, at det var vigtigere at alle gamle objektiver kunne monteres uden adapter. Det brugte vi meget tid på at skændes om 😉
ÅH ja, de gode gamle dage :lol: Hold da op diameteren i RZ systemet er 61mm
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Besvar