Canon og Nikons FF mirrorless mountstørrelse

Post nyheder fra fotoverdenen; til annoncering samt diskussion af fotobranchens nyheder.
Brugeravatar
Esben Sørensen
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Canon og Nikons FF mirrorless mountstørrelse

Indlæg af Esben Sørensen » 16 sep 2018 10:48 am

raj skrev:
16 sep 2018 08:18 am
Esben Sørensen skrev:
16 sep 2018 08:10 am
raj skrev:
15 sep 2018 22:50 pm
Nu taler jeg om DSLR kameraer.
Jeg har haft et a900 i nær ti år med en særlig skærm, FDA-FM1AM Type M , der skulle gøre det nemmere. En af de største søgere med særlig hjælp, og jeg synes, at det var meget svært
OK, men derfra og så til at skrive man ikke kan, er måske lige voldsomt nok, selvom det naturligvis er nemmere i en EVF da du kan zoome ind på fokuspunktet direkte i søgeren. ;)

Mvh. Esben
Ahh, jeg er med på, at man godt kan dreje på fokusringen. Men det er meget svært at vide, præcist hvad man fokusere på :)
Det var blot min pointe, der var vinklet lidt skarpt i spøg.
Men husk: den der kun ta’r spøg for spøg og alvor kun alvorligt, han og hun har faktisk fattet begge dele dårligt (frit efter hukommelsen) :)
Ja, godt så, men da du er belærende i 99% af dine indlæg tænkte jeg der måske var en eller anden forklaring på påstanden (læs spøgen) om det ikke er muligt. :cheers:

Mvh. Esben

Brugeravatar
raj
Kamera: a9 AF-magi
Kontakt:

Indlæg af raj » 16 sep 2018 13:48 pm

Esben Sørensen skrev:
16 sep 2018 10:48 am
raj skrev:
16 sep 2018 08:18 am
Esben Sørensen skrev:
16 sep 2018 08:10 am
raj skrev:
15 sep 2018 22:50 pm
Nu taler jeg om DSLR kameraer.
Jeg har haft et a900 i nær ti år med en særlig skærm, FDA-FM1AM Type M , der skulle gøre det nemmere. En af de største søgere med særlig hjælp, og jeg synes, at det var meget svært
OK, men derfra og så til at skrive man ikke kan, er måske lige voldsomt nok, selvom det naturligvis er nemmere i en EVF da du kan zoome ind på fokuspunktet direkte i søgeren. ;)

Mvh. Esben
Ahh, jeg er med på, at man godt kan dreje på fokusringen. Men det er meget svært at vide, præcist hvad man fokusere på :)
Det var blot min pointe, der var vinklet lidt skarpt i spøg.
Men husk: den der kun ta’r spøg for spøg og alvor kun alvorligt, han og hun har faktisk fattet begge dele dårligt (frit efter hukommelsen) :)
Ja, godt så, men da du er belærende i 99% af dine indlæg tænkte jeg der måske var en eller anden forklaring på påstanden (læs spøgen) om det ikke er muligt. :cheers:

Mvh. Esben
Hmmm, belærende har ikke den mest positive klang i denne ende. Tænker mest på betydningen beskrevet under 1a

1.
bibringe kundskaber; oplyse; undervise
1.a
korrigere en fejlagtig opfattelse hos nogen, ofte på en nedladende eller formanende måde

https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=bel%C3%A6re

Per Sørensen
Rang: BURST MODE
Rang: BURST MODE
Kamera: Canon 5D mark ll + lll

Indlæg af Per Sørensen » 16 sep 2018 14:58 pm

Peterpan skrev:
14 sep 2018 14:48 pm
Mon også andre objektiv-leverandørers EF objektiver, vil kunne bruges optimalt.
Jeg har 3 spritnye Sigma Prime, 14mm-1.8, 50mm-1.4, og 85mm-1.4.
Det ser jo ud til at stort set alle Canon's EF mount kan bruges.
Har i nogen viden om hvorvidt de her Sigma vil kunne bruges?
Jeg ved det ikke, men krydser finger for at de gør ellers bliver det en dyr fornøjelse, at skiftet til spejlløs!
Mvh
Per Sørensen c,")

Brugeravatar
Søren N
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 16 sep 2018 15:23 pm

Hvis jeg var ude efter Nikon eller canon mirrorless ville jeg vente i hvert fald en generation før køb.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kamera: Canon 5D IV og II, Olympus E-5
Geografisk sted: Frederikshavn
Kontakt:

Indlæg af JPFoxtrot » 16 sep 2018 21:10 pm

Søren N skrev:
16 sep 2018 15:23 pm
Hvis jeg var ude efter Nikon eller canon mirrorless ville jeg vente i hvert fald en generation før køb.
Hvis ellers disse udspil fra Canon eller Nikon synes at passe ens behov, hvorfor så vente en generation?

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 17 sep 2018 07:18 am

JPFoxtrot skrev:
16 sep 2018 21:10 pm
Søren N skrev:
16 sep 2018 15:23 pm
Hvis ellers disse udspil fra Canon eller Nikon synes at passe ens behov, hvorfor så vente en generation?
Behøver man heller ikke. Det var bare hvad jeg ville gøre.
Som jeg tolker det virker nikon som de mest vellykkede første generations spejlløse til dato og hvis man i forvejen er dybt investeret i nikon full frame er der da ikke noget i vejen for at tilføje et af de nye spejlløse med adapter til samlingen. Men vil man føle det som ligeværdigt eller vil ydelsen ikke helt stå mål med hvad man er vant til selvom der selvfølgelig er fordele ved EVF'en. så er der et par mangler der kan forventes at være løst i Mrk.II udgaverne (f.eks eye-AF og sensorstabilisering) så kamera for pengene er lidt mere balanceret ligesom objektiv udvalget til den tid også må være væsentligt forbedret.
Hvis man står og skal købe sit første full frame og ikke har nogle ff objektiver i forvejen er det ganske simpelt for dyrt at skulle ud og købe optik to gange.
Jo det kan gå med adapter men man vil jo gerne med tiden udnytte den kortere flangeafstand.
Hvis man er pro...... ahem
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af JPFoxtrot » 17 sep 2018 08:19 am

Søren N skrev:
17 sep 2018 07:18 am
Men vil man føle det som ligeværdigt eller vil ydelsen ikke helt stå mål med hvad man er vant til selvom der selvfølgelig er fordele ved EVF'en. så er der et par mangler der kan forventes at være løst i Mrk.II udgaverne (f.eks eye-AF og sensorstabilisering) så kamera for pengene er lidt mere balanceret ligesom objektiv udvalget til den tid også må være væsentligt forbedret.
Men det argument er jo blot en underbygning af at det altid vil kunne anbefales at vente til næste generation af et givent kamera, idet næste generation altid vil være bedre end den foregående?

Eye-AF og sensorstabilisering er jo ikke noget man (som CaNikon DSLR bruger) i forvejen har haft, og således kan det vel næppe som en direkte mangel i 1. generation spejlløs.
Søren N skrev:
Hvis man står og skal købe sit første full frame og ikke har nogle ff objektiver i forvejen er det ganske simpelt for dyrt at skulle ud og købe optik to gange.
Jo det kan gå med adapter men man vil jo gerne med tiden udnytte den kortere flangeafstand.
Disse spejlløse CaNikon kameraer er ganske rigtigt ikke rettet mod pro-segmetet. Det vil komme, og i det lys vil jeg nok sige at Canon viser vej med deres lysstærke objektiver lanceret i forbindelse med Canon EOS R. Men indtil da er det rigtigt nok lidt en limbo situation for fotografen der gerne vil starte i FF og ingen objektiver har i forvejen. Der er det mest økonomisk at vente ja - men tænker også at det er de færreste :)

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 17 sep 2018 08:39 am

JPFoxtrot skrev:
17 sep 2018 08:19 am
Søren N skrev:
Men vil man føle det som ligeværdigt eller vil ydelsen ikke helt stå mål med hvad man er vant til selvom der selvfølgelig er fordele ved EVF'en. så er der et par mangler der kan forventes at være løst i Mrk.II udgaverne (f.eks eye-AF og sensorstabilisering) så kamera for pengene er lidt mere balanceret ligesom objektiv udvalget til den tid også må være væsentligt forbedret.
Men det argument er jo blot en underbygning af at det altid vil kunne anbefales at vente til næste generation af et givent kamera, idet næste generation altid vil være bedre end den foregående?

Eye-AF og sensorstabilisering er jo ikke noget man (som CaNikon DSLR bruger) i forvejen har haft, og således kan det vel næppe som en direkte mangel i 1. generation spejlløs.
Søren N skrev:
Disse spejlløse CaNikon kameraer er ganske rigtigt ikke rettet mod pro-segmetet. Det vil komme, og i det lys vil jeg nok sige at Canon viser vej med deres lysstærke objektiver lanceret i forbindelse med Canon EOS R. Men indtil da er det rigtigt nok lidt en limbo situation for fotografen der gerne vil starte i FF og ingen objektiver har i forvejen. Der er det mest økonomisk at vente ja - men tænker også at det er de færreste :)
Njah selvom der jo er en konstant udvikling mener jeg at hoppet fra gen I til gen II vil være væsentligt.
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
Smittefar
Challenger
Kamera: Canon 6D

Indlæg af Smittefar » 17 sep 2018 08:51 am

JPFoxtrot skrev:

Nej - Jeg har kun set Sony-brugere, der var skuffede over, at disse funktioner ikke fandtes i CaNikon-kameraer. Men altså, hvis man gerne vil have et kamera med Sony-features, så ligger det jo lige for at købe et Sonykamera.

Brugeravatar
raj
Kamera: a9 AF-magi
Kontakt:

Indlæg af raj » 17 sep 2018 08:59 am

Smittefar skrev:
17 sep 2018 08:51 am
JPFoxtrot skrev:

Nej - Jeg har kun set Sony-brugere, der var skuffede over, at disse funktioner ikke fandtes i CaNikon-kameraer. Men altså, hvis man gerne vil have et kamera med Sony-features, så ligger det jo lige for at købe et Sonykamera.
Nikon har kopieret Sonys quick navi og IBIS, så det går den rigtige vej :wink:

P.s.: jeg er ikke skuffet over hverken Canon eller Nikon. Men jeg er overrasket over, at man udelader en så brugbar feature.
Senest rettet af raj 17 sep 2018 12:33 pm, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 17 sep 2018 09:09 am

Smittefar skrev:
JPFoxtrot skrev:

:zconfd
Nok fordi de ved hvad det giver ;)
Man kan da sagtens sige at fordi canon og nikon brugere ikke er bedre vant er der ingen grund til at give dem muligheden men hvorfor? Hvorfor skal et valg på Nikon eller canon være et fravalg af brugbare features?
Senest rettet af Søren N 17 sep 2018 09:18 am, rettet i alt 2 gange.
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af JPFoxtrot » 17 sep 2018 09:17 am

Smittefar skrev:
så ligger det jo lige for at købe et Sonykamera.
Nja.. Det vil selvfølgelig kræve at man rent faktisk har tiltro til, og kan se sig selv med, et Sony kamera. Vil man hellere have et CaNikon må man jo vente..

Brugeravatar
Smittefar
Challenger
Kamera: Canon 6D

Indlæg af Smittefar » 17 sep 2018 22:01 pm

Hvis man synes, at de features er essentielle nok til at det styrer ens kameravalg, så er det da bare at gå efter Sony. Eller tror du, det handler om, at Sony-brugerne er blevet meget glade for nogle særlige features, men de kunne godt tænke sig et rigtigt kamera?

SørenN - Ethvert kameravalg er også et fravalg (af brugbare features).

Nikon hænger vel på hvad som helst for tiden i håb om at redde livet. Angående IBIS, så har Canons strategi i meget lang tid været Lens stabilization. Jeg har svært ved at forestille mig, at man vil ændre på dette i noget, der minder om nær fremtid. EyeAF er den nye internet-craze, som man åbenbart ikke kan tage billeder uden. Er Canons dual pixel AF og STM motor ikke stadig best in class, når det kommer til AF under video? Det fravælger man jo, hvis man vælger Sony. Anyway, det ville ikke komme bag på mig, hvis EyeAF var beskyttet af en betragtelig mængde patenter.

Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af JPFoxtrot » 18 sep 2018 07:40 am

Smittefar skrev:
17 sep 2018 22:01 pm
Eller tror du, det handler om, at Sony-brugerne er blevet meget glade for nogle særlige features, men de kunne godt tænke sig et rigtigt kamera?
hehe.. sjovt at du nævner det, for man kan godt noglegange forledes til at tro at det er sådan det hænger sammen :lol:

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 18 sep 2018 09:29 am

Nu er det tilfældigvis sådan at Sony er referencen på markedet pt. Canon og især Nikon er kommet med et par gode bud i segmentet men de er altså ikke færdigtudviklede. Nikon stille med et kamera hvor interfacetpå nogle områder er Sonys overlegent og det er super at se dem trække det i den retning
Canon har nye spændende inovative detaljer i deres men fælles for bege er at der er mangler de før nævnte var bare eksempler.
Nikons face detect er ikke fejlfri, deres lockon AF- tracking og burst rate er også behæftet med "MEN......" Det er nok fint for langt de fleste....mig selv inkluderet, jeg vil bare slå koldt vand i blodet og se hvilken retning de tager med GenII hvis det var mig der skulle skille mig af med så mange penge. Sonys første var jo langt fra perfekt og forskellen mellen Gen I og II synes jeg var langt større end mellem II og III. De er nu hvor al tvivl om seriøsiten må være manet i jorden

"Er Canons dual pixel AF og STM motor ikke stadig best in class, når det kommer til AF under video?"
Jo sikkert meeen 1,7X crop....?
Søren Nielsen

David Duchemin

Besvar