Canon og Nikons FF mirrorless mountstørrelse

Post nyheder fra fotoverdenen; til annoncering samt diskussion af fotobranchens nyheder.
Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kamera: Canon 5D IV og II, Olympus E-5
Geografisk sted: Frederikshavn
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Canon og Nikons FF mirrorless mountstørrelse

Indlæg af JPFoxtrot » 18 sep 2018 10:29 am

Jeg mener at man skal se på disse udspil fra Canon og Nikon mere som deres bud på deres fremtidige spejlløse system end som et bud på kameraer der skal konkurrere med bla Sony.

For mig at se giver båden Canon og Nikon den gas med de store mounts, hvilket jeg glæder mig til at se hvad kan afføde af spændende objektiver. Set på den bane må man jo konstatere at Sony har valgt et mindre mount (og færre pins), så der vil vel nærmest uundgåeligt være noget som Canon og Nikon en gang i fremtiden kan differentiere sig på i forhold til Sony?

Går man så ud i dag og køber et Canon R eller et Nikon Z6/7, så skal det også være fordi man har tiltro til disse nyudviklede mounts, fremfor blot at kigge på kameraerne i forhold til Sony som de ser ud i forhold til hinanden lige præcis i dag :)

Brugeravatar
Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 18 sep 2018 10:53 am

JPFoxtrot skrev:
18 sep 2018 10:29 am
Jeg mener at man skal se på disse udspil fra Canon og Nikon mere som deres bud på deres fremtidige spejlløse system end som et bud på kameraer der skal konkurrere med bla Sony.

For mig at se giver båden Canon og Nikon den gas med de store mounts, hvilket jeg glæder mig til at se hvad kan afføde af spændende objektiver. Set på den bane må man jo konstatere at Sony har valgt et mindre mount (og færre pins), så der vil vel nærmest uundgåeligt være noget som Canon og Nikon en gang i fremtiden kan differentiere sig på i forhold til Sony?

Går man så ud i dag og køber et Canon R eller et Nikon Z6/7, så skal det også være fordi man har tiltro til disse nyudviklede mounts, fremfor blot at kigge på kameraerne i forhold til Sony som de ser ud i forhold til hinanden lige præcis i dag :)
Helt sikkert. Onde tunger påstår jo at FE er en eftertanke fordi man opdagede at der lige er plads til en FF sensor med de mål. Det skulle efter sigende også være en af årsagerne til at Olympus sensor baserede stabilisering virker bedre end sonys. Om det så er rigtigt ved jeg ikke.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 19 sep 2018 09:16 am

Smittefar skrev:
17 sep 2018 22:01 pm
Hvis man synes, at de features er essentielle nok til at det styrer ens kameravalg, så er det da bare at gå efter Sony. Eller tror du, det handler om, at Sony-brugerne er blevet meget glade for nogle særlige features, men de kunne godt tænke sig et rigtigt kamera?

SørenN - Ethvert kameravalg er også et fravalg (af brugbare features).

Nikon hænger vel på hvad som helst for tiden i håb om at redde livet. Angående IBIS, så har Canons strategi i meget lang tid været Lens stabilization. Jeg har svært ved at forestille mig, at man vil ændre på dette i noget, der minder om nær fremtid. EyeAF er den nye internet-craze, som man åbenbart ikke kan tage billeder uden. Er Canons dual pixel AF og STM motor ikke stadig best in class, når det kommer til AF under video? Det fravælger man jo, hvis man vælger Sony. Anyway, det ville ikke komme bag på mig, hvis EyeAF var beskyttet af en betragtelig mængde patenter.
Var lige inde og kigge specifikationer. 50mm f1, 2 og 28-70 f2 er uden stabilisering. Jeg vil helt sikkert vente på mrkII
https://www.canon.dk/lenses/canon-rf-28 ... -usm-lens/

https://www.canon.dk/lenses/canon-rf-50 ... -usm-lens/
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af JPFoxtrot » 19 sep 2018 11:35 am

Søren N skrev:
19 sep 2018 09:16 am
Var lige inde og kigge specifikationer. 50mm f1, 2 og 28-70 f2 er uden stabilisering. Jeg vil helt sikkert vente på mrkII
Fordi du tænker at mrkII bliver med IBIS eller?

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 19 sep 2018 13:20 pm

JPFoxtrot skrev:
19 sep 2018 11:35 am
Søren N skrev:
19 sep 2018 09:16 am
Fordi du tænker at mrkII bliver med IBIS eller?
Jeg har lidt svært ved at se hvad ideen med de lancerede objektiver uden IS skal være? Billedstabilisering på den ene eller anden eller begge kombineret er jo nærmest standard. men andre forklaringer er da interessante.
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af JPFoxtrot » 19 sep 2018 22:28 pm

Søren N skrev:
19 sep 2018 13:20 pm
Billedstabilisering på den ene eller anden eller begge kombineret er jo nærmest standard.
Tja.. jeg aner ikke lige om det er standard. Det er jo ikke standard Canon DSLR ihvertfald, eftersom der findes en del canon EF objektiver uden IS og der ikke finde IBIS ej heller i Canons DSLR kameraer, så hvorfor skulle det være standard i Canons mirrorless?

Jeg har IBIS i mine gamle olympus huse - men må indrømme at jeg brugte det aldrig.

Jeg har ingen objektiver med IS til mine Canon 5D´ere.

Jeg må nok sige at det ikke er noget jeg som sådan går og savner :)

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 20 sep 2018 05:42 am

Det er fordi vi gamle ikke følger med tiden ;)
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af JPFoxtrot » 20 sep 2018 07:45 am

Søren N skrev:
20 sep 2018 05:42 am
Det er fordi vi gamle ikke følger med tiden ;)
hehe ja det er sandt! :cheers:

Men det har Canon nu heller ikke tradition for at gøre :lol:

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 21 sep 2018 11:32 am

Hmmm min ynglings brændvidde :zconfd .............. Interessant. Fristende :P
Søren Nielsen

David Duchemin

Besvar