Olympus E-M1X

Post nyheder fra fotoverdenen; til annoncering samt diskussion af fotobranchens nyheder.
Brugeravatar
perthorup
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Olympus OMD & Pen
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Olympus E-M1X

Indlæg af perthorup » 24 jan 2019 16:04 pm

Brugeravatar
perthorup
Kontakt:

Re: Olympus E-M1X

Indlæg af perthorup » 24 jan 2019 19:50 pm

Brugeravatar
raj
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: a900
Kontakt:

Indlæg af raj » 24 jan 2019 20:47 pm

Billede

:wink:

Brugeravatar
perthorup
Kontakt:

Indlæg af perthorup » 25 jan 2019 12:14 pm

????

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 25 jan 2019 13:03 pm

Et flot produkt, der er doomed i markedet.
Troede at billeder sagde mere end 1000 ord :wink:

Brugeravatar
perthorup
Kontakt:

Indlæg af perthorup » 25 jan 2019 13:21 pm

Enhver sine lyster, og humoristiske præferencer; men kamera ser ok ud. Lidt for stort til mig - så det bliver ikke der jeg svinger dankortet. Det er ikke mere doomed end Nikons - Canons - Fujis - Lumix - Sonys forsøg på at lave mirrorless :-)

MVH
Per

Brugeravatar
Søren N
Kamera: LF:Chamonix MF:Mamiya 24X36:Nikon Digital:Fuji X-T
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 25 jan 2019 13:33 pm

perthorup skrev:
25 jan 2019 13:21 pm
Enhver sine lyster, og humoristiske præferencer; men kamera ser ok ud. Lidt for stort til mig - så det bliver ikke der jeg svinger dankortet. Det er ikke mere doomed end Nikons - Canons -EDIT- forsøg på at lave mirrorless :-)

MVH
Per
Der havde sneget sig lidt for mange ord ind der. Har rettet det for dig :lol:
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 25 jan 2019 15:30 pm

perthorup skrev:
25 jan 2019 13:21 pm
Enhver sine lyster, og humoristiske præferencer; men kamera ser ok ud. Lidt for stort til mig - så det bliver ikke der jeg svinger dankortet. Det er ikke mere doomed end Nikons - Canons - Fujis - Lumix - Sonys forsøg på at lave mirrorless :-)

MVH
Per
Det er muligt, at de kan sælge et par hundrede stykker til folk, der allerede er investeret i systemet :wink:
Man skal godt nok være meget glad for den lille sensor, hvis man skulle betale mere for dette end f.eks. et a9, der kan fås billigere.

Brugeravatar
900sl
Challenger
Kamera: Nikon D7100 og D750
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af 900sl » 26 jan 2019 23:03 pm

Måske er jeg bare ved at blive gammel og fattesvag - men:

- Hvorfor skal Canikon blandes ind i det ?

@raj: Jeg har indtryk af at mange sætter pris på den ekstra "reach" man får for sine objektiver på denne sensor størrelse. Dette giver også en vægtbesparelse.
Har man allerede investeret i et/flere objektiver til MFT (som du selv også skriver) giver det vel mening. Mon ikke Olympus allerede har lavet en business-case ?

Du må lige forklare nærmere om dit pris-argument: Goecker har prissat E-M1X (hus alene) til 24.995,00
Sony A9 er prissat til 32.995,00

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 27 jan 2019 14:35 pm

Man får ikke ekstra reach med en lille sensor, det er størrelsen af pixels, der giver “reach”.
Det er objektivets apertur, der for en given billedvinkel bestemmer størrelsen. Det er rigtigt, at man til dette system kan få objektiver med mindre apertur, men der er såmænd intet i vejen for at man kunne lave ækvivalente (i ydelse og størrelse) f/5.6 og f/8 zoom objektiver til FF systemer. Der lader dog ikke til at være den nødvendige efterspørgsel.
A9 er jo en gammel dreng og kan fås parallelimporteret for ~21000kr.

Tror ikke Olympus regner med tjene noget særligt på dette kamera. De har tabt 41% af deres markedsandel i de senere år, og mig bekendt er der ikke nogle leverandører tilbage af sensorer i denne størrelse, og Olympus lader ikke til at ville betale for en custom chip.
Det ser altså lidt ensomt ud for Olympus.

Brugeravatar
finnmad
Rang: Lærling
Rang: Lærling
Kamera: olympus omd-em1, sony a7r2, sony rx100
Geografisk sted: københavn s

Indlæg af finnmad » 30 jan 2019 13:46 pm

Hej raj.
For nogle år siden, havde vi her på siden den hierostratisk berømte 'k s', der virkelig kunne bashe 'den lille sensor'. Du er næsten lige så god.

Her på siden kan man finde indlæg helt tilbage fra 2011, hvor der afsiges diverse dødsdomme over 4/3-systemet. Ingen ville ønske mere end undertegnede, at Olympus ville komme med et full-frame kamera, for de kan virkelig gøre kameraerne sjove at arbejde med, men at firmaet ligefrem sender nye modeller på markedet for 'sjov' - eller af idealisme - som du synes at antyde, er nok lige blåøjet nok.

Mvh Finn

Kenny Poulsen
Rang: BURST MODE
Rang: BURST MODE

Indlæg af Kenny Poulsen » 30 jan 2019 16:58 pm

Ro på !
Der er INGEN der kan sammenlignes med ham den tidligere...
JKP

Brugeravatar
cowgirl
Challenger
Kamera: Olympus og Canon
Geografisk sted: Nørrebro
Kontakt:

Indlæg af cowgirl » 30 jan 2019 19:26 pm

Et måske mere nuanceret syn på den nye Oly:

Hilsen Cowgirl
---------------------------
Cowgirl on flickr
Cowgirl on Instagram
---------------------------

Brugeravatar
perthorup
Kontakt:

Indlæg af perthorup » 30 jan 2019 19:42 pm

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 30 jan 2019 20:35 pm

finnmad skrev:
30 jan 2019 13:46 pm
Hej raj.
For nogle år siden, havde vi her på siden den hierostratisk berømte 'k s', der virkelig kunne bashe 'den lille sensor'. Du er næsten lige så god.
Ohhh, skæbnens ironi, at du valgte at bruge din niende besked herinde på godt ti år til at ligestille mig med k s :zhappydrool

finnmad skrev:
30 jan 2019 13:46 pm
Her på siden kan man finde indlæg helt tilbage fra 2011, hvor der afsiges diverse dødsdomme over 4/3-systemet. Ingen ville ønske mere end undertegnede, at Olympus ville komme med et full-frame kamera, for de kan virkelig gøre kameraerne sjove at arbejde med, men at firmaet ligefrem sender nye modeller på markedet for 'sjov' - eller af idealisme - som du synes at antyde, er nok lige blåøjet nok.

Mvh Finn
Og man bemærker, at jeg ikke har udtalt mig om 4/3 systemet som sådan (for øvrigt er 4/3 OT i en tråd om m4/3). Jeg synes ikke, at man får meget for pengene med dette bestemte kamera. Det har jeg formastet mig til at give udtryk for med lidt venskabelig drilleri. Utroligt så sart nogle er omkring deres yndlingsbrand.
Olympus har det uden tvivl svært og taber markedsandele. Desuden lader der ikke at være 4/3 sensorer som hyldevare længere. Med andre ord, er volumenet for lille til, at det kan betale sig at føre en 4/3 chip som standard. Det synes jeg nok må give anledning til lidt bekymring. Også set i lyset af, at Olympus er alene tilbage som eksklusiv 4/3 sensorbaseret kameraproducent.

Jeg er med på, at de laver lækre ting. jeg har igennem årene brugt millioner af kroner på Olympus gear i professionel sammenhæng, og så sent som for et par uger siden fike jeg leveret et 1" sensor Olympus kamera til godt 60000kr. Med tilhørende software og PC røg vi på den gode side af 100K :zscared2

Besvar