Canon RP, 485g FF kamera

Post nyheder fra fotoverdenen; til annoncering samt diskussion af fotobranchens nyheder.
Brugeravatar
Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: https://www.fujifilm.com/
Geografisk sted: http://www.naestved-ny-fotoklub.dk/

Re: Canon RP, 485g FF kamera

Indlæg af Søren N » 17 feb 2019 17:32 pm

JPFoxtrot skrev:
17 feb 2019 13:33 pm
Søren N skrev:
17 feb 2019 10:10 am
Og for nogle er selve kameramærket vigtigt.
Ja man kan helt klart have præferencer til selve mærket også, hvis man f.eks. har mere tillid til et mærke end til et andet.
Kan naturligvis være en reel begrundelse for nogle men også bare en bekvem undskyldning for en del. Uden på nogen måde at pege fingre, det forekommer over hele spektret.

Brugeravatar
Smittefar
Challenger
Kamera: Canon 6D

Indlæg af Smittefar » 17 feb 2019 20:30 pm

Mange af disse ting kan dog også lade sig gøre med et almindeligt spejlreflekskamera, hvis man bare vælger live view og bruger skærmen bag på kameraet.

Brugeravatar
Smittefar
Challenger
Kamera: Canon 6D

Indlæg af Smittefar » 17 feb 2019 20:30 pm

Mange af disse ting kan dog også lade sig gøre med et almindeligt spejlreflekskamera, hvis man bare vælger live view og bruger skærmen bag på kameraet.

Brugeravatar
Peterpan
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Canon EOS 5D M III

Indlæg af Peterpan » 17 feb 2019 21:26 pm

Kamerahuset er på trods af en stor investering dog uvæsentligt i forhold til værdien af ens objektiver, derfor skifter man ikke kameramærke sådan bare lige.
De nye spejlløse FF huse er nu kommet for at blive, så når man på et tidspunkt, af en eller anden årsag, står for et skift, er disse huse utvivlsomt vejen frem.
Selv tænker jeg om man med alle de mange nye indstillingsmuligheder, udover hvad man er vant til, egentligt får bedre billeder i kassen, jeg tvivler.
De analoge søgeres optiske billeddannelse har en høj kvalitets-værdi for mig, vil man få den samme direkte følelse gennem en digital søgers billede?
Det med den lidt lavere vægt og mindre volumen lyder interessant, men må huske at når man hænger et tungt glas på huset rykke tyngdepunktet længere frem, og du får derved et næsetungt kamera der måske vil være vanskeligere at holde i ro.
Jeg har selv et Canon 5D M 3 og ønsker nok at skifte indenfor eet års tid, det vil givetvis blive til en spejlløse fremtid, og et Canon, men så nok model R.

Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kamera: Canon 5D IV og II, Olympus E-5
Geografisk sted: Frederikshavn
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af JPFoxtrot » 18 feb 2019 10:01 am

Søren N skrev:
17 feb 2019 17:32 pm
Kan naturligvis være en reel begrundelse for nogle men også bare en bekvem undskyldning for en del.
Jeg må indrømme at jeg ikke er løbet på begrundelsen "bekvem undskyldning" når jeg har spurgt folk om deres kameramærkevalg. Hvad/hvem er det man undskylder for?

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 18 feb 2019 11:46 am

JPFoxtrot skrev:
18 feb 2019 10:01 am
Søren N skrev:
17 feb 2019 17:32 pm
Kan naturligvis være en reel begrundelse for nogle men også bare en bekvem undskyldning for en del.
Jeg må indrømme at jeg ikke er løbet på begrundelsen "bekvem undskyldning" når jeg har spurgt folk om deres kameramærkevalg. Hvad/hvem er det man undskylder for?
Delen med tillid/mistillid kan være en bekvem undskyldning.

Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af JPFoxtrot » 18 feb 2019 12:11 pm

Søren N skrev:
18 feb 2019 11:46 am
Jeg tænker da at alle vælger kameramærke udfra en vis portion tillid til mærket, ikke dermed sagt at man udviser mistillid til alle andre mærker.

Jeg ser en del faktorer som kan styrke ens tillid til et givent mærke, og derved gøre udslaget i kameramærkevalg, men det tænker du er bekvemme undskyldninger?

Brugeravatar
f/1.2
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen

Indlæg af f/1.2 » 18 feb 2019 12:27 pm

Man kunne også købe et APS-C kamera til halvdelen af hvad Canon RP koster, og oven i købet få bedre DR. 😉

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 18 feb 2019 12:47 pm

JPFoxtrot skrev:
18 feb 2019 12:11 pm
Søren N skrev:
18 feb 2019 11:46 am
Jeg tænker da at alle vælger kameramærke udfra en vis portion tillid til mærket, ikke dermed sagt at man udviser mistillid til alle andre mærker.

Jeg ser en del faktorer som kan styrke ens tillid til et givent mærke, og derved gøre udslaget i kameramærkevalg, men det tænker du er bekvemme undskyldninger?
Nej jeg tænker du er ved at lægge mig ord i munden jeg ikke har sagt.
Det er en helt ærlig sag at sige det skal være Pentax, Olympus eller whatever. Det er i orden at have mundvand over en bestemt kamera model og det var egentlig bare det jeg ville kommunikere. Der hvor det bliver lidt stramt er når den slags GAS skal pakkes ind i rationaliseringer for at legimitisere købet og få bekræftet sit valg. Fuji X-T2 er langt fra det bedste på markedet men det gør hvad det skal og i mine øjne er det det fedeste digital kamera der er lavet. Andre ser det anderledes men jeg har ikke behov for at rationalisere mit valg. At man som professionel har flere og andre prioriteringer Mht for eksempel service mm. er en anden snak.

Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af JPFoxtrot » 18 feb 2019 13:09 pm

Søren N skrev:
18 feb 2019 12:47 pm
Nej jeg tænker du er ved at lægge mig ord i munden jeg ikke har sagt.
Jeg tænkte sjovt nok det samme da du lagde ud med at sætte "skråstreg mistillid" efter min udlægning. Mit argument er blot at vi vælger kamera udfra tillid til kameraet/producenten/mærket.
Søren N skrev:
18 feb 2019 12:47 pm
Det er en helt ærlig sag at sige det skal være Pentax, Olympus eller whatever. Det er i orden at have mundvand over en bestemt kamera model og det var egentlig bare det jeg ville kommunikere. Der hvor det bliver lidt stramt er når den slags GAS skal pakkes ind i rationaliseringer for at legimitisere købet og få bekræftet sit valg. Fuji X-T2 er langt fra det bedste på markedet men det gør hvad det skal og i mine øjne er det det fedeste digital kamera der er lavet. Andre ser det anderledes men jeg har ikke behov for at rationalisere mit valg. At man som professionel har flere og andre prioriteringer Mht for eksempel service mm. er en anden snak.
Jeg har svært ved at se at et rationale ved ens kameravalg er GAS. For nogen er rationalet tydeligvis f.eks. pris og ibis, men som du selv er inde på er der jo, for andre, mange andre faktorer indeover, og det har jeg bare svært ved at forbinde med at blot være bekvemme undskyldninger. I min verden er det jo det der gør at man er glad for sit kamera og synes at det er det fedeste der er lavet :)

Kenny Poulsen
Rang: BURST MODE
Rang: BURST MODE

Indlæg af Kenny Poulsen » 24 feb 2019 10:28 am

JPFoxtrot skrev:
18 feb 2019 13:09 pm
. For nogen er rationalet tydeligvis f.eks. pris og ibis, men...
Hmmm....
Det er nu en noget grov overfortolkning, alene et delbidrag.
Ser bare ikke at dette kamera bringer noget som helst som ikke allerede er derude...og som er løst i en helhed i andre kameraer med bredere funktionalitet og ind i mellem også til bedre pris.

Brugeravatar
raj
Kamera: a9 AF-magi
Kontakt:

Indlæg af raj » 24 feb 2019 14:22 pm

Peterpan skrev:
17 feb 2019 21:26 pm
Det med den lidt lavere vægt og mindre volumen lyder interessant, men må huske at når man hænger et tungt glas på huset rykke tyngdepunktet længere frem, og du får derved et næsetungt kamera der måske vil være vanskeligere at holde i ro.
Jeg holder mit kamera med venstre hånd under objektivet og ville egentlig altid anbefale andre at gøre det samme

Brugeravatar
Peterpan
Kamera: Canon EOS 5D M III

Indlæg af Peterpan » 24 feb 2019 18:00 pm

raj skrev:
24 feb 2019 14:22 pm
Peterpan skrev:
17 feb 2019 21:26 pm
Jeg holder mit kamera med venstre hånd under objektivet og ville egentlig altid anbefale andre at gøre det samme
Rigtig nok, også mig, men man udløser med højre, ved at trykke ned på et "lavvægts-punkt", som måske vil få kammeraet til at vippe.
Det er måske nok lidt teoretisk, men nu får vi se.
Er ved at sælge mit nuværende 5D M III, med et skift til EOS R.

Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af JPFoxtrot » 24 feb 2019 22:36 pm

Kenny Poulsen skrev:
24 feb 2019 10:28 am
Ser bare ikke at dette kamera bringer noget som helst som ikke allerede er derude...og som er løst i en helhed i andre kameraer med bredere funktionalitet og ind i mellem også til bedre pris.
Som jeg var inde på er tillid også en faktor.

Dette kamera bringer et fullframe, spejlløst kamera i den billige ende til markedet, og det er vel at mærke et kamera der står Canon på.

Om man vil det eller ej, så er der altså fotografer derude som frydes over at få et nyt kamera der står Canon på, og det gør de pga tillid. De har måske Canon i forvejen og derfor ved hvad de får. Måske synes de at Canons kameraer har det bedste greb? Måske synes de at knapperne sidder rigtigt. Måske har de bare tillid til Canons økosystem? Måske noget helt 4. eller 5.

Jeg ved da ved mig selv at der er mærker på markedet som jeg ikke nærer den store tillid til, og så ville det være dumt at købe det, selvom de måske tilbyder en bredere funktionalitet?

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 25 feb 2019 08:10 am

Det kunne da være mistilliden blev gjort til skamme og man blev positivt overrasket.

Besvar