Juleønske til fotostart

Forslag, fejl, mangler, kritik, ris og ros for FotoStart.dk generelt.
Besvar
Brugeravatar
eolsen
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Canon EOS 5D IV

Juleønske til fotostart

Indlæg af eolsen » 24 dec 2017 10:27 am

Hej alle FS'er.

Jeg starter denne tråd da jeg har et ønske til at gøre Fotostart endnu bedre end det er i forvejen.

Upload mulig med større filstørrelser. Jeg uploader ikke billeder her alene af den grund at komprimeringen ødelægger billederne for meget. I dag hvor serverplads ikke koster alverden burde det være muligt med højere grænse for upload. F.eks 2.500 eller 3.500 kb.

Måske har I andre nogle ønsker til FS?

Et sidste ønske er dog min juleønske til Jakob Dam for at holde liv og udvikle FS som i mine øjne er det bedste Foto site i Danmark. Tak for kampen Jakob, og god jul samt et godt nytår til dig og din familie. :photosmile:

De bedste hilsner
Erik
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Bo Bjerre
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Re: Juleønske til fotostart

Indlæg af Bo Bjerre » 24 dec 2017 13:21 pm

Jeg kunne måske ønske mig, at vi allesammen fik lov til at betale måske 50kr om året til at sikre at Erik's ønsker kan opfyldes,
Bo //

Brugeravatar
eolsen

Indlæg af eolsen » 24 dec 2017 13:50 pm

Bo Bjerre skrev:
24 dec 2017 13:21 pm
Jeg kunne måske ønske mig, at vi allesammen fik lov til at betale måske 50kr om året til at sikre at Erik's ønsker kan opfyldes,
Bo //
God idé, eller som gratis donation for ikke at skræmme nye til?
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
cowgirl
Challenger
Kamera: Olympus
Geografisk sted: Nørrebro
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af cowgirl » 24 dec 2017 14:09 pm

eolsen skrev:
24 dec 2017 13:50 pm
Der er en donationsknap i venstre side, under 'indholdsfortegnelsen' :cheers:
Hilsen Cowgirl
---------------------------
Cowgirl on flickr
---------------------------

Brugeravatar
eolsen

Indlæg af eolsen » 24 dec 2017 14:54 pm

cowgirl skrev:
24 dec 2017 14:09 pm
eolsen skrev:
24 dec 2017 13:50 pm
Der er en donationsknap i venstre side, under 'indholdsfortegnelsen' :cheers:
Det er der også, den har jeg aldrig set... :wink:
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
tømrer11
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon, analog MF

Indlæg af tømrer11 » 24 dec 2017 18:27 pm

Donation er kun mulig med paypal.
Jeg har ingen paypal konto, og ønsker det heller ikke.
Ville dog gerne kunne donere.
Mvh Hjalmar
"Forlang kvalitet, ellers er du med til at afskaffe den"

Brugeravatar
youngman
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon D810/700/300
Geografisk sted: Nha Trang

Indlæg af youngman » 26 dec 2017 07:41 am

Jeg har doneret uden PayPal - det var vist kun betalinger via PayPal, der blev nævnt i årsopgørelsen - men jeg kan se, at det er ændret :smash:

Brugeravatar
eolsen

Indlæg af eolsen » 26 dec 2017 10:42 am

Men måske lad os høre hvad Jakob Dam mener om denne udvidelse.
Som jeg læser doneringssiden, så løber det rundt med reklamer, og der er ikke brug for donering.
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
eolsen

Indlæg af eolsen » 29 dec 2017 18:03 pm

heltiorden skrev:
29 dec 2017 13:43 pm
eolsen skrev:
24 dec 2017 10:27 am
Hej alle FS'er.

Jeg starter denne tråd da jeg har et ønske til at gøre Fotostart endnu bedre end det er i forvejen.

Upload mulig med større filstørrelser. Jeg uploader ikke billeder her alene af den grund at komprimeringen ødelægger billederne for meget. I dag hvor serverplads ikke koster alverden burde det være muligt med højere grænse for upload. F.eks 2.500 eller 3.500 kb.

Måske har I andre nogle ønsker til FS?

Et sidste ønske er dog min juleønske til Jakob Dam for at holde liv og udvikle FS som i mine øjne er det bedste Foto site i Danmark. Tak for kampen Jakob, og god jul samt et godt nytår til dig og din familie. :photosmile:

De bedste hilsner
Erik
Vi har vel alle et ønske om at gøre Fotostart.dk bedre og udvikle det, men det er i virkeligheden ikke så enkelt.

At du afholder dig fra at deltage i upload af billeder, fordi du skal tilpasse dem siden, det er godt nok den tyndeste undskyldning jeg har hørt. Der findes ikke det billede der tager skade af at blive komprimeret til FS, forudsat fotografen først har størrelsestilpasset det.

Jeg har også et forslag til en forbedring: Sænk uploadkvoten til 1 billede hver anden dag. Det vil tvinge uploaderne til at være mere selektive. Som det er nu, så er der mange der tror, at man SKAL uploade 2 billeder lige efter hinanden. En enkelt tror sågar, at han skal ligge på lur lige før midnat for at kunne lave 4-på-stribe.

God kommentar/upload-lyst og godt nytår.
Jeg ser slet ikke behovet for at begrænse ydereligere i antal upload's eller reduktion i antal kb per billede. Det vil kun gøre, at interessen for, at benytte Fotostart blot vil falde yderligere. Min pointe er, at HDD plads er så billig, så hvorfor begrænse, når det går ud over billedkvaliteten?

Jeg har talt sammen, at i løbet af en uge uploades her lidt over 50 billeder i galleriet. Det er aktiviteten for nuværende.
Dette betyder, at der rundt regnet uploades maksimalt 250 billeder per måned. Fylder de maksimalt 1.500 kb vil det betyde, at der uploades 375 Mb billeder om måneden. Dette svarer til 4.5 Gb om året.
En standard HDD har i dag minimum 2 Tb og kan derfor snildt rumme 444 års upload her på Fotostart.
Så det er ikke grundet pladsmangel begrænsningen ligger.
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
eolsen

Indlæg af eolsen » 31 dec 2017 11:40 am

En anden pudsig ting er at vil man uploade en forbedringsforslag tillades kun 870 Kb. Selvom pop-up teksten siger 1.500 kb tillades kun 870 kb. Hvordan kan man forbedre et billede der er uploadet ved maks 1.500 kb og kun må uploade forslaget til 870 kb.

Jeg ønsker derfor ligeledes at denne upload grænse alignes med de 1.500 kb.
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R/A99/A900/A57/A700/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 14 jan 2018 12:06 pm

Det er ikke så meget pga. serverpladsen vi ikke har højere uploadstørrelser; selvom man jo lige skal huske at gange pladsen med 3 pga. RAID og backup.

Jeg kan simpelthen ikke se hvordan så høje grænser som dem der nævnes (3-4 MB) vil være gavnligt for andre end de der uretmæssigt vil bruge jeres billeder. Jeg har lavet en simpel prævention så man ikke bare lige kan downloade jeres billeder hurtigt fra galleriet, men enhver IT-kyndig kan nemt omgås det. Med andre ord: I snakker om at lægge billeder op i produktionskvalitet hvilket jeg af princip er meget imod. Derfor har jeg siden FotoStarts opstart ikke engang givet jer muligheden for det.

Ang. uploadgrænsen for forbedringsforslag; den var smuttet under sidste bump i uploadstørrelse; jeg har rettet den nu her, så grænsen for forslag også er 1500 kB. :)
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

Brugeravatar
eolsen

Indlæg af eolsen » 14 jan 2018 13:10 pm

Hej Jakob.

Fair nok, det er en god og acceptabel forklaring på størrelsebegrænsningen.

At jeg havde dette ønske er fordi jeg bruger også et andet site til mine billeder (smugmug), og her er der ingen begrænsninger. Her præsenteres mine billeder meget flottere end her på FS.

Men jeg forstår godt dit argument, men ligesom på Smugmug, så synes jeg det må være op til en selv, at vurdere om man vil løbe risikoen for tyveri. Man har jo alle muligheder for selv at nedskalere eller påføre et synligt logo.

Og tak for rettelse af forbedringsforslagsgrænsen.
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R/A99/A900/A57/A700/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 15 jan 2018 09:04 am

Smugsmug er også et firma med noget større driftskapacitet - her er der kun mig og min privatøkonomi til at drive tingene. :) FS trækker stadigvæk lidt penge hjem, men de er ikke helt længere nok til at drive sitets udgifter. Det er pga. faldende brugeraktivitet/besøg samt øget antal adblockers. Det betyder dog ikke det store - der skal mere til før jeg smider håndklædet i ringen, men det gør samtidigt at jeg ikke planlægger at udvide hardwarekapaciteten i nærmeste fremtid. Det skal iøvrigt på ingen måde ses som klagen ift. økonomien, blot et argument ift. udvidelse af serverkapaciteten. :)
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

Brugeravatar
eolsen

Indlæg af eolsen » 15 jan 2018 12:37 pm

Helt ok Jakob. Man kan ikke sammenligne Smugmug med FS.
Smugmug er et betalings-site, og FS er gratis, derfor er jeg helt med på forskellen i servicen.

FS's store styrke er til gengæld forum og galleriet hvor vi kan give hinanden gode råd mm.
Med venlig hilsen
Erik

Besvar