FS server performance - LÆS HER!

Information fra Administratorer samt Moderatorer om drift, ændringer mv.
Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

FS server performance - LÆS HER!

Indlæg af jakobdam » 19 nov 2008 15:49 pm

Jakob Friis og jeg, er p.t. ved at kigge på server performance og hvad der går galt.

Der kan være en fejl i koden et sted, men jeg har svært ved at isolere den... jeg har prøvet på skift at disable alle hovedsektioner af sitet (forum, galleri, alle deciderede sider, mobilsiden osv.) - men har ikke kunne få kaldene til at stoppe (:shock:)

Hvis I oplever at FotoStart virker ekstraordinært langsom, så fang Jakob Friis på MSN her:
http://fotostart.dk/forum/profile.php?m ... ile&u=8366

Eller, de der har min MSN, er velkomne til at fange mig på den.

På forhånd tak til alle jer dejlige brugere :)

MaxStrax

Indlæg af MaxStrax » 19 nov 2008 16:35 pm

En observation: Menuen i venstre side er heelt vildt lang tid om at blive aktiv, hvis man vil fra visse steder i forum til galleriet. Nogen gange vælger jeg at bruge history back til forsiden, eller bookmarket til samme sted. Jeg tror der er et problem i den ende af koden somehow - serveren står jo og laver noget lige der.

Håber du finder det - kender udemærket den slags problemer og de kan være en pestilens...

fotofriberg
Rang: ELITEBRUGER
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Indlæg af fotofriberg » 19 nov 2008 16:36 pm

Hos mig er der meget konsekvent uendelig lang performance, når jeg klikker på Ugens Billede. I øjeblikket ikke andre steder. Jeg anvender Firefox.

jesperhg

Indlæg af jesperhg » 19 nov 2008 16:39 pm

MaxStrax skrev:En observation: Menuen i venstre side er heelt vildt lang tid om at blive aktiv, hvis man vil fra visse steder i forum til galleriet. Nogen gange vælger jeg at bruge history back til forsiden, eller bookmarket til samme sted. Jeg tror der er et problem i den ende af koden somehow - serveren står jo og laver noget lige der.

Håber du finder det - kender udemærket den slags problemer og de kan være en pestilens...
Oplever det samme her ! og det har jeg gjort gennem lang tid... mens jeg venter kan jeg se der står Read:pagead2google eller noget i den stil, gad vide om det er Google reklamerne der forsinker menuen ?

Bruger FF 3.0.4, WINXP, 10mbit forbindelse.

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 19 nov 2008 16:42 pm

Det er helt sikkert ikke noget med reklamerne - men den staller når den skal til at loade reklamerne da sql-kaldet lige skal afvikles først... så problemet er loaklt.

Mht. menuerne, så er det javascript, og derfor virker de først når hele siden er dannet og loadet... hvilket så igen ikke kan ske før sql-forespørgslen er færdigbehandlet :(

Brugeravatar
John Sahl
Kamera: Canon EOS 5D MkIII
Geografisk sted: 4140 Borup

Indlæg af John Sahl » 19 nov 2008 16:54 pm

jakobdam skrev:Mht. menuerne, så er det javascript, og derfor virker de først når hele siden er dannet og loadet... hvilket så igen ikke kan ske før sql-forespørgslen er færdigbehandlet :(
Ja, det er ikke den mest optimale menu, jeg har i al fald bandet en del over den.

.

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 19 nov 2008 17:06 pm

Jeg tror sgu jeg har fundet fejlen....

Den lå i det nye v5-design for visning af billeder. Jeg har uploadet en fejlrettelse og genstartet mysql'en, og foreløbigt ser det godt ud... Nu må vi se :)

Brugeravatar
John Sahl

Indlæg af John Sahl » 19 nov 2008 17:08 pm

Godt gået Jakob!

.

Kenny Møller

Indlæg af Kenny Møller » 19 nov 2008 18:01 pm

Hvad betyder så sådanne beskeder her:
Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Can't connect to local MySQL server through socket '/var/run/mysqld/mysqld.sock' (2) in /var/www/fotostart/fsmysqlcon.php on line 7
Midlertidig databasefejl.
Jeg får dem f.eks. ved Ugens billede og lige før ved "ankomst" til www.fotostart.dk.

Bruger FF3 og XP

jesperhg

Indlæg af jesperhg » 19 nov 2008 18:13 pm

Serveren er fortsat ret langtsom når man vælger "se ugens billede", men det med menu'en der er langsom er markant bedre nu !

fotofriberg
Kontakt:

Indlæg af fotofriberg » 19 nov 2008 18:23 pm

Som sagt ligger fejlen med sikkerhed for mig, når jeg klikker på "Se ugens billeder" og det gør det fortsat.

Brugeravatar
JakobFriis
BOFH
Kamera: Nikon D800E
Geografisk sted: Vestbjerg

Indlæg af JakobFriis » 19 nov 2008 18:29 pm

Første problem løst. Før Jakobs rettelse lå QPS på 25.000-30.000 hvilket er overdrevet meget for dette site og denne server.
Det viste sig som Jakob skrev at være en invalid SQL query i en kodestump.

Jeg arbejder på en tuning af mysql og apache så ressourcerne bliver hurtigst muligt allokeret og tilgængelige, men det er en mere advanceret opgave. Im working on it.

Brugeravatar
John Sahl

Indlæg af John Sahl » 19 nov 2008 19:19 pm

Modsat en side jeg ikke gider nævne, men som vi alle kender, så er det skønt at se at der sker noget hos folkene bag siden her.

Keep up the good work!

.

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 19 nov 2008 19:31 pm

Jeg har lavet lidt opdateringer her til aftes, så dette forklarer de fejlmeldinger nogen har oplevet kort i perioder.

Forespørgsler (QPS) er nede på ca. 70-80 hvilket jo så nok må siges at være noget af en forbedring fra tidligere :) :D

fotofriberg
Kontakt:

Indlæg af fotofriberg » 19 nov 2008 19:36 pm

Ja, for mig er det meget tilfredsstillende allerede nu; godt gået!

Besvar