FS v5 kommer op i denne uge...

Information fra Administratorer samt Moderatorer om drift, ændringer mv.
Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

FS v5 kommer op i denne uge...

Indlæg af jakobdam » 03 dec 2008 17:16 pm

Efter meget (og lang tids) hårdt arbejde, kan jeg annoncere at FS v5 kommer op i denne uge, måske allerede i morgen! :)

I første omgang kommer forum'et ikke med i den nye version, hvorfor der bliver en kort overgangsperiode med forvirrende menustruktur. :)

Nå, jeg er bare glad for at det hold i nakken jeg havde, er væk nu - så kan jeg igen sidde foran en PC uden at ligne klokkeren fra Notre Dame.

Der er ændret i omkring 700 filer (her i dette tal er også nogle nye filer) - så det har været noget af en omgang.

Der vil sikkert være nogle fejl i starten, indtil mange af de nye ting prøves af.

Der vil desuden komme et nyt regelsæt; nøgenbilleder vil nu kunne uploades til alle kategorier, hvis blot man husker at afkrydse feltet "Nøgenhed".

Men en mere detaljeret liste over opdateringer følger, når den nye version kommer online - som skrevet, måske allerede i morgen, hvis ellers jeg kan få lov til at strække mig uden at samtlige nerver og muskler i min krop værker (kæft jeg føler mig gammel nu...) :)

Kenny Møller

Indlæg af Kenny Møller » 03 dec 2008 17:18 pm

Wuhuuu!

Lyder godt, da v5 især synes at integrere de forskellige funktioner bedre end i v4...

Hvornår kommer FS v6 så op :-P

HansP

Indlæg af HansP » 03 dec 2008 17:20 pm

Det lyder spændende Jakob
men få nu ikke strees.

Brugeravatar
Henrik K Kristensen
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: 5D + GX7
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af Henrik K Kristensen » 03 dec 2008 17:22 pm

Det bliver spændende at se (om jeg kan finde rundt i det nye).

Du arbejder godt (og hårdt) Jakob.

Brugeravatar
Rolando
Gammelsmølf
Kamera: Few medicin cure shaky hands - but IS does

Indlæg af Rolando » 03 dec 2008 17:29 pm

Lyder herligt - Billede
Lige et spørgsmål vedr. det med nøgenhed i alle kategorier.
Vil der stadig, som nu, være mulighed for at filtrere, så man ka' undgå at se den slags billeder ?

Mvh. Bent

Puffin

Indlæg af Puffin » 03 dec 2008 17:30 pm

Jubiii, flot arbejde! :cheers:

Puffin

Indlæg af Puffin » 03 dec 2008 17:31 pm

Jubiii, flot arbejde! :cheers:

roennow

Indlæg af roennow » 03 dec 2008 18:01 pm

Vil da håbe at det har været en stor renovation, der gør at du ikke behøver at kigge 700 filer igennem næste gang der skal laves noget. Et "stort" site som dette bør have en underliggende struktur hvor design og kode er adskilt ved hjælp af f.eks et MVC framework

Har et par kritikpunkter (Nu gider jeg ikke blive dunket i hovedet af andre FS'ere der sig at jeg skal holde min kæft og respektere JK. Det skal forstås som konstruktiv kritik)
  • Selve koden.
    • DOCTYPE mangler, så browseren skal selv gætte sig frem
    • Tables er ikke til design, men Tabulær data (Charts o.s.v.)
    • Validering Validering Validering
  • Brugervenlighed
    • Docken (Menuen) er da meget fancy men meget lidt brugervenlig. Man skal lede efter tingene de mange første gange, da teksten først bliver vist når man er på ikonet. Derudover er det irreterende i længden at ikoner forstørre sig. og Gru for den bruger der har slået javascript. Der er ikke engang et noscript tag der fortæller hvorfor menuen ligger smadret over i logoet.
Håber ikke jeg var for hård, men det var hvad jeg sådan lige kunne se hurtigt

Brugeravatar
nesral
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon D300
Geografisk sted: Odense

Indlæg af nesral » 03 dec 2008 23:11 pm

Glæder mig til at bruge den nye version ;-)

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 04 dec 2008 01:15 am

Epigraf >
Helt sikkert ikke før 2009 :D Mere kan vist ikke siges... :)

Rolando >>
Filteret for "Erotik" gælder fremover både for kategorien "Erotik" som helhed, men også alle billeder tag'et med "Nøgenhed". :)

roennow >>>

- Model View Controller dækker jo over noget af et vidt begreb. Som det er nu, minder strukturen nok 90% om ægte MVC-struktur, men når der skal kodes nye funktioner på i et sådan omfang som der er sket her, dvs. ALLE sektioner af FotoStart er faktisk berørt - så bliver det til mange filer. :)

- DOCTYPE-deklarationen fejler i crossbrowser til det jeg har kodet. Jeg har ganske enkelt ikke tålmodighed til at kode efter W3C for bagefter at skulle udredde hvad der går galt, og kode exceptions efter det.

- Angående tables vs. divs; jeg har i v5 brugt DIVs mere ekstensivt, og som jeg havde forudset giver det en fandens til hovedpine, fordi browserne tolker DIVs forskelligt på en række punkter, der sjovt nok alle blev relevante i kodningen for v5. Dermed er meget fikset i tabeller for at sikre bedst mulig browserkompatibilitet. Tingene skrider ganske enkelt ikke så voldsomt med tables som ved divs.

- Validering kan man ikke bruge til en hat efter min mening, andet end at få lov til at klistre et fint W3C-logo på sin hjemmeside. Så længe browserne ikke følger fælles standard på samme måde, ser jeg ingen logik i at kode strict. Jeg validerer i de gængse browsere - dvs. IE, FF, Opera, Safari. Ser tingene ens ud, er det en succes - og så er jeg ligeglad med om det går igennem validering. Omvendt; hvis din side validerer, hvad kan du så bruge det til, hvis IE fucker op i renderingen af siden (hvilket den jo ret ofte gør)?

Tro mig, jeg har virkeligt prøvet - og denne gang startede jeg v5 ud som w3c-projekt. Jeg nåede til kombinationen af index-filen og forsiden, hvor alt det validerede kode resulterede i at IE 6 og 7 gav to forskellige, men lige forkerte, resultater. Eftersom majoriteten stadigvæk bruger denne browsertype, ser jeg ingen grund til at holde stædigt fast i hvad nogen kalder standarder og validering.

Brugeravatar
Rolando
Gammelsmølf
Kamera: Few medicin cure shaky hands - but IS does

Indlæg af Rolando » 04 dec 2008 05:20 am

Billede

I øvrigt Billede
Din forklaring vedr. w3c, er et fint eksempel på, at "ingen er fuldkommen". :D
Heller ikke w3c. :wink:

/Bent

Brugeravatar
Pastorius
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 04 dec 2008 08:40 am

Flot arbejde Jakob - jeg glæder mig også!

Mht. W3C, så fejler den jo ikke noget isoleret set, Der er gjort mange gode tanker omkring standarden, men implementering rundt omkring lader en del tilbage at ønske. Det tiltaler min (manglende) ordenssans rigtig meget at kode som roennow foreslår, men jeg kan sagtens forstå at man vælger at gøre noget andet - specielt når man som enkeltperson står overfor sådan en opgave.

Har forøvrigt lige erfaret at IE8 ikke kan vise mit ellers (har ikke checket) valide galleri - fx http://piil.org/photo/diverse/diverse/

Brugeravatar
ThomasMN
Kamera: Canon EOS 30D
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af ThomasMN » 04 dec 2008 10:03 am

Så er V5 på banen kan jeg se. Fino

tariliex

Indlæg af tariliex » 04 dec 2008 10:28 am

Ja det ser sq godt ud :)

Brugeravatar