Like-knap og link på forside

Information fra Administratorer samt Moderatorer om drift, ændringer mv.
Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Like-knap og link på forside

Indlæg af jakobdam » 15 nov 2010 13:25 pm

Flg. to opdateringer er foretaget:

- Forsidelink; Linket "Udbakke" i boksen til venstre, er erstattet med "Fotolokationer", der linker ud til Google Maps' kort over fotostart-fotolokationer. Se forsiden: www.fotostart.dk

- Facebook Like-knap i galleriet under alle billeder. Man kan trykke "Like" for alle billeder i galleriet. Sat på lidt eksperimentielt. Jeg kan godt se det smarte i denne feature, omvendt kan jeg også godt se hvis det bliver måske lige vel poppet. Kan måske være det skal være noget man vælger/fravælger under upload?
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

Brugeravatar
cowgirl
Challenger
Kamera: Olympus og Canon
Geografisk sted: Nørrebro
Kontakt:

Re: Like-knap og link på forside

Indlæg af cowgirl » 15 nov 2010 13:51 pm

Den der "like-knap" forbinder den til Facebook? (Forhåbentlig ikke) Måske det burde være sådan, at den ikke kan bruges uden en kommentar?

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 15 nov 2010 13:53 pm

Like-knappen fungerer ligesom like-knapper rundt omkring på andre sider på nettet - dvs.:
- Hvis du er logget på facebook, kan du klikke like
- Hvis du ikke er logget på facebook, vil du få valget om du vil logge på

=> Når man har klikket "like", vil den tælle 1 op, og samtidigt poste på din facebook wall, at du har klikket like.

Featuren er oprettet således at gæstebesøgende også kan klikke like; dvs. p.t. er brugen af den ikke restrikseret på nogen måde... :)

Brugeravatar
cowgirl
Challenger
Kontakt:

Indlæg af cowgirl » 15 nov 2010 13:57 pm

Ok, så ville jeg ønske man kan selv bestemme om den skal være på. Jeg vil på det betstemtese frabede mig nogle af mine billeder bliver linket til på f-book (skulle jeg være så heldig at nogle kan lide mine billeder).

Brugeravatar
Anders Dalsgaard
Challenger
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Indlæg af Anders Dalsgaard » 15 nov 2010 14:00 pm

Jeg synes da det er et ganske fint tiltag...

Brugeravatar
bbcdk
Challenger
Kamera: Nikon D90
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Indlæg af bbcdk » 15 nov 2010 14:31 pm

Al ære og respekt for nyudvikling :-) Men jeg kunne godt tænke mig en prioritering, så eksisterende fejl rettes og brugbare funktioner blev lavet.

Mit bud på to ting der kunne være fedt (og som er skrevet 100 gange før).

Hvis man skriver 3 kommentarer til et billede, får man også 3 mails når billedets ejer selv kommenterer.

Automatisk oprydning i køb/salg.

Just my 2 cents ;-)

Brugeravatar
PeterBN
Challenger
Kamera: Canon 5D
Geografisk sted: København

Indlæg af PeterBN » 15 nov 2010 14:36 pm

Jeg synes, at ideen er fin. Men kunne man ikke lave en intern fotostart-like funktion. I stedet for at den skal linke væk fra siden?

I øvrigt synes jeg, at man skal passe på/være opmærksom på, at like-funktionen ikke overtager kommentarernes rolle.

Brugeravatar
Cyprianus
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon (F, F2, F3, F4, F5, F6 m.m. fl.)
Geografisk sted: Sydfyn

Indlæg af Cyprianus » 15 nov 2010 14:50 pm

Så længe der ikke er et alternativ til "I like", bliver der IMHO tale om en tom gestus, men det passer nok fint i tidens mange overfladiske holdninger ...

Brugeravatar
klauseren
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Olympus OM-D E-M5 & Nikon D7000

Indlæg af klauseren » 15 nov 2010 15:38 pm

Jeg kan næsten ikke se at "like" knappen skulle tage noget væk fra galleriet. Dem der vil levere en kommentar gør det jo alligevel, og dem der ikke vil, trykker måske "like" i stedet for.

Man skal også huske på at en "like" på Facebook giver mulighed for lidt flere visninger - og trafik til FS og måske flere brugere. Hvor en "godt billede"-kommentar ikke rigtig bidrager med noget, medmindre ens selvværd hænger sammen med den slags kommentarer :D

Jeg ser ikke noget problem i at et thumbnail af billedet bliver vist på Facebook (den viser jo ikke den fulde størrelse), og ens billede (her på FS) får trafik fra Facebook. Der findes ret mange andre sites der indekserer, cacher, scraper osv alt indholdet på nettet i forvejen... med mindre gode hensigter end Facebook brugerne.

Brugeravatar
cowgirl
Challenger
Kontakt:

Indlæg af cowgirl » 15 nov 2010 15:55 pm

Jeg er ligeglad med flere visninger (i forvejen ved vi jo heldigvis ikke hvor mange der er) og det er ikke brugerne på FB jeg har noget imod - stort set - det er bagmændene og deres etik eller mangel på samme.

Brugeravatar
klauseren
Kamera: Olympus OM-D E-M5 & Nikon D7000

Indlæg af klauseren » 15 nov 2010 16:07 pm

cowgirl, hvis det er facebook bagmændene du mener, så forstår jeg dig godt - og har det faktisk på samme måde :) Men nu er det kun et thumbnail der vises på FB, så det er nok begrænset hvad de får ud af det.

Plus, indholdet ligger allerede frit tilgængeligt. Så hvis jeg kopierede et link og indsætter på FB, vil det komme til at se sådan her ud:

http://postimage.org/image/2dhtg9udg/

- og det er jo svært at forhindre folk i at dele links på den måde. Måske kan FS implementere noget der enten blokerer Facebook eller sørger for at den ikke kan/må tage thumbnails, hvis FB så samtidig respekterer den slags (ala "nofollow" og "noindex"). Forestiller mig dog ikke at FS har interesse i at gøre det, lige pt. hvertfald.

Brugeravatar
cowgirl
Challenger
Kontakt:

Indlæg af cowgirl » 15 nov 2010 16:18 pm

Jeg ved godt man ikke kan forhindre folk i at linke, jeg går bare ind for at det skal være svært og at man selv kan bestemme om man vil have den "like"-knap under sine billeder, lige som man kan bestemme om man vil være med i Ugens Billede konkurrencen.

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 15 nov 2010 17:05 pm

OPDATERING

- LIKE-knappen kan man nu fravælge; enten under upload, eller ved redigering i sit billede. Som standard er valgmuligheden slået til "Ja tak". Folk der ikke ønsker knappen, kan derfor redigere deres billeder nu, og vælge nej, hvorefter knappen ikke vil blive vist.

- E-mail fejlen er forhåbentligt løst! Fejlen var en group by sætning der fattede hat, og ikke var implementeret alle steder (straffen for ikke at function-basere den del af sitet, fordi jeg oprindeligt var lidt doven og kun troede funktionaliteten skulle bruges ét sted; her menes emailafsendelsen). For de mere tekniske: Kaldet til den fil som afsender email'en sker flere steder. Et af stederne stod group by sætningen korrekt, og det var det sted jeg fejlsøgte - med det resultat at jeg ikke kunne genskabe fejlen, men ved direkte kald til filen blev group by udført korrekt. I praksis kom der dog dubletter; hvilket skete fordi denne praksis benyttede et andet kald som jeg endnu ikke havde rettet. Nu har jeg erstattet alt med DISTINCT-sætninger der iøvrigt også burde fungere noget hurtigere end GROUP BY, og det er rettet alle 3 steder. En dag burde jeg nok omstrukturere til functions og så bare kalde lortet de 3 steder, således at jeg kun skal ændre ét sted hvis der skulle være mere bøvl. Det var der ikke lige tid og overskud til her i dag.

:mrgreen:

Brugeravatar
fladmose
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Olympus E-520
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af fladmose » 15 nov 2010 17:08 pm

cowgirl skrev:Jeg er ligeglad med flere visninger (i forvejen ved vi jo heldigvis ikke hvor mange der er) og det er ikke brugerne på FB jeg har noget imod - stort set - det er bagmændene og deres etik eller mangel på samme.
Husk på et billedet IKKE kommer på på selve Facebook's serveres.
Det er udelukkende et link til dit billede som ligger PÅ FOTOSTART.

Så du mister på ingen måde rettighederne :)

Fedt med Like-knapen!

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 15 nov 2010 17:11 pm

fladmose >
Jeg tror det at cowgirl mener, er at hun ikke vil være med til at blive forbundet med netværkstjenesten, idet det på en måde er ækvivalent med at støtte deres vilkår - også selvom det ikke direkte berører hendes billeder.

Valgfrihed er jo generelt af det gode, så derfor er den som sagt implementeret så man kan fravælge den nu :)

Besvar