Serverproblemer

Information fra Administratorer samt Moderatorer om drift, ændringer mv.
Brugeravatar
JakobFriis
BOFH
Kamera: Nikon D800E
Geografisk sted: Vestbjerg

Serverproblemer

Indlæg af JakobFriis » 05 jan 2011 20:55 pm

Det er nok næppe mange der ikke har oplevet at der er problemer med fotostart for tiden.

Problemet viser sig ved at der med jævne mellemrum ikke svares på web requests.

Lige nu tyder det på at der er noget hardware der genererer en masse IO, hvilket blokerer andre processer mod at blive processeret. Proceduren vi bruger foreløbigt er, at genstarte serveren og checke databasen.

Denne løsning er dog kun midlertidig. Når Jakob Dam kommer tilbage fra ferie vil vi lave en plan for at flytte til en anden fysisk server. Man kan faktisk også få en meget kraftigere server til samme pris nu. Nærmere detaljer for planen kommer senere - desværre må i nøjes med mine restarts når problemer opstår indtil da.

Brugeravatar
winck
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Diverse Canon
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: Serverproblemer

Indlæg af winck » 05 jan 2011 20:56 pm

Tak for info.

Knud

Brugeravatar
sveske06
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Canon EOS 500D
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af sveske06 » 05 jan 2011 21:11 pm

Tak for info.
Så længe man ved, der er lys i horisonten!!! :-)

aarosin
Kamera: Nikon D90, Nikon D300S
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af aarosin » 10 jan 2011 19:51 pm

lækkert med lidt info om hvad der sker :-) TAK!!

Brugeravatar
henry
Kamera: Nikon
Geografisk sted: Nyborg

Indlæg af henry » 10 jan 2011 21:23 pm

Har I overvejet en hosted VM løsning i stedet for en fysisk server?

Brugeravatar
Næstved
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Pentax
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Næstved » 10 jan 2011 21:25 pm

Dejligt med information.

Ole

Brugeravatar
hundeboll
Kamera: 5D-III
Kontakt:

Indlæg af hundeboll » 14 jan 2011 00:40 am

henry skrev:Har I overvejet en hosted VM løsning i stedet for en fysisk server?
Må jeg spørger hvordan en VM løsning kan være bedre end en fysisk maskine ?

Jørn

Brugeravatar
Tipman
Kamera: Canon 7D
Geografisk sted: Kolding
Kontakt:

Indlæg af Tipman » 14 jan 2011 10:42 am

VM er jo en virtuel server som kører på minimum 1 server. Fordelen er at et hostingfirma kan købe en stor server og afvikle mange virtuelle servere på den og dermed udnytte den bedre. I et større hosting firma, kan denne virtuelle server også køre på en hel "park" af fysiske servere. Hvis den ene maskine er overbelastet eller gået ned, så kan den virtuelle maskine blot afvikles på en anden. De kan også dele belastningen mellem sig. Der er mange forskellige opsætninger men fordelen er at man ikke er afhængig af kun 1 hardware.

Brugeravatar
JakobFriis
BOFH
Kamera: Nikon D800E
Geografisk sted: Vestbjerg

Serverproblemer

Indlæg af JakobFriis » 14 jan 2011 10:55 am

Det er korrekt men omvendt er man heller ikke herre over hvem man skal dele ressourcer med. Hvis et andet site bruger mange ressourcer går du ud over andre.

Husk også på prisen. Lige nu kan vi få en i7 920 med 8gb ram og 750gb disk til 49euro. Hvad koster vm hosting med samme specs ?

Brugeravatar
Tipman
Kontakt:

Indlæg af Tipman » 14 jan 2011 11:05 am

Godt ord igen Jacob, jeg skriver ikke noget om prisen, kun fordelene. Og ja, du har da ret, man ved ikke hvor mange man skal dele med og hvor meget performance man får for pengene. Det kommer jo nok an på hvor seriøs hosting firmaet er.
Der blev bare spurgt om hvad VM er, og det var egentligt bare det jeg forsøgte at svare på.
Men jeg tror du har ret og normalt kører FS jo også fint. Skulle vi ende med et par nededage, så burde verden jo heller ikke gå under (selv om nogen vil synes det og få FS abstinenser). En HW løsning er jo mere sårbar, men med en god plan B i hånden, så skulle det jo ikke være et problem. Det er naturligvis også vigtigt at der er båndbredde nok til serveren.

Brugeravatar
hundeboll
Kamera: 5D-III
Kontakt:

Indlæg af hundeboll » 14 jan 2011 18:56 pm

Tipman skrev:Godt ord igen Jacob, jeg skriver ikke noget om prisen, kun fordelene. Og ja, du har da ret, man ved ikke hvor mange man skal dele med og hvor meget performance man får for pengene. Det kommer jo nok an på hvor seriøs hosting firmaet er.
Der blev bare spurgt om hvad VM er, og det var egentligt bare det jeg forsøgte at svare på.
Men jeg tror du har ret og normalt kører FS jo også fint. Skulle vi ende med et par nededage, så burde verden jo heller ikke gå under (selv om nogen vil synes det og få FS abstinenser). En HW løsning er jo mere sårbar, men med en god plan B i hånden, så skulle det jo ikke være et problem. Det er naturligvis også vigtigt at der er båndbredde nok til serveren.
Hej Tipman

Jeg er helt klar over hvad VM er (jeg kører det selv på min egen maskine herhjemme), men netop fordi man dele resourcer med andre, kan oplevelsen være meget afhængigt af hvordan andre "sites" kører, og et site så tungt som FS tvivler jeg på vil kunne afvikles så godt som den gør på en VM maskine der kan betales. Det er korrekt at med en tilpas stor park kan det køre MEGET strækt, men så tror jeg prisen smutter. Køber man et webhotel til 10 kroner pr måned, så kommer man på en VM, men så risikere vi at ende som fotokritik, og det vil vi ikke. Så ham Jakob har bare at holde skidtet i luften !!! :-)

Kender du Tipman nogle gode hosting firmaer hvor man for en fornuftig pris (ikke nødvendigvis 30 kroner pr måned) får ordentlig ydelse ?

Jørn

Brugeravatar
Tipman
Kontakt:

Indlæg af Tipman » 16 jan 2011 19:04 pm

Nej, det gør jeg ikke. Jeg har selv mine hjemmesider ved one.com, de gør det ok til det jeg skal bruge, men ved også godt jeg ikke får en masse her.
Jeg kender kun VM fra mit arbejde, hvor hele vores servermiljø kører VM.

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 16 jan 2011 19:24 pm

Jeg har selv domæner hos one.com :) - de har desværre ikke nogen dedikeret løsning til mine behov (eller det havde de ikke sidst jeg spurgte) - og selv Surftowns Erhvervsløsninger er alt, alt for svage til at drive fotostart. Faktisk blev vi netop sparket ud af Surftown Erhverv fordi vi brugte for mange ressourcer, og var til gener for de andre kunder der - det skete for en del år tilbage, og resultatet blev Hetzners dedikerede løsninger som vi er på nu.

I skrivende stund har jeg fundet en bedre dedikeret serverløsning (også hos Hetzner) som jeg forventer at registrere og købe og få opsat i løbet af den kommende uge. Migrering af FS vil derpå ske hurtigst muligt derefter.

Den eneste løsning jeg lige kender som er bedre end dedikeret server, er et større setup med load balancing mellem flere servere, der opdaterer data hos hinanden. Load balancing serveren distribuerer så selv kald ud på den server der har bedst tid til at afvikle kaldet. Et sådan setup er lige en kende for dyrt og forkromet til vores behov...

Oh, by the way - jeg er hjemme igen fra Brasilien! :)
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

Brugeravatar
Tipman
Kontakt:

Indlæg af Tipman » 16 jan 2011 19:38 pm

Det er glædeligt at høre at du er hjemme og passe siden igen Jacob. Den skal jo holdes i luften på sådan en enkelt server. Ja, flere servere er jo dyre, det er klart og forståeligt.
Som jeg før skrev, så er det jo ikke den store økonomiske omsætning du eller vi andre går glip af, hvis siden er nede for en kort periode, derfor mener jeg også at daglig performance er at foretrække frem for sikkerhed.
Jeg glæder mig til se noget til det nye elitegalleri eller hvad det nu endte med i den kommende tid. Har du tænkt over det i ferien?

Brugeravatar
Jesper A. H.
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Sony A7, Sony A77 og Canon G12
Geografisk sted: Brønshøj

Serverproblemer

Indlæg af Jesper A. H. » 16 jan 2011 20:17 pm

jakobdam skrev: Oh, by the way - jeg er hjemme igen fra Brasilien! :)
Vi vil se nogen billeder :-)

Besvar