NYT i galleriet: Antal visninger

Information fra Administratorer samt Moderatorer om drift, ændringer mv.
Krs

Re: NYT i galleriet: Antal visninger

Indlæg af Krs » 08 aug 2013 19:19 pm

rip59 skrev:Igen dine antagelser og igen DIN udlægning, hvad andre føler om dit og om dat aner du ikke en pind om, så lad være med at udtal dig om det.

Rip
Selvfølgelig kan holdningsmæssige spørgsmål diskuteres. Heldigvis. Og når der nu tilstræbes en ordentlig tone, så behøver du jo ikke udøve meningscensur.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af jakobdam » 08 aug 2013 19:23 pm

Nåja, og så er jeg også pavestolt af det sql jeg har strikket sammen til den "mest populære"-siden.

Det var nyt territorie for mig; jeg skal først hive nogle værdier ud fra en tabel (antal visninger samt antal kommentarer). Derefter regner jeg på dem (1 visning = 1 point, 1 kommentar = 3 point) og så har jeg en totalværdi for hvert billede. Disse totalværdier skal jeg så sortere billederne efter.

Selve det datasæt som jeg bearbejder, er lige nu de seneste 200, og ud fra sorteringen der opstår som følge af totalværdierne, udplukkes de 100 med flest point, til visning.

Det lyder simpelt, ikke? :)

Problemet er at man skal igennem nogle krumspring for at gøre det i praksis; alene det med at lave sortering på et resultat af hvad en række indeholder af værdier, kan være en bitch. Jo, jeg kunne regne sammen og opdatere i en ny tabelrække og så bare sortere efter den - men det giver ingen mening, og ville være ENORMT tungt. Genvejen er klart at behandle at hvad man har revet ud af tabellen, i et array, som man lagrer i RAM, og så tilføjer den nye værdi til datasættet. SÅ sorterer man - og DERFRA udfører man et sql-kald på sit datasæt i RAM, som om det var en almindelig mysql-db...
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

Brugeravatar
rip59
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Geografisk sted: Skåne, Sverige

Indlæg af rip59 » 08 aug 2013 21:58 pm

Marci skrev:
rip59 skrev:
Marci skrev:
rip59 skrev:
Marci skrev:
cowgirl skrev:Jep, men der skal man lede efter det og jeg har ingen anelse om nogle af mine billeder har været Explored eller bekymret mig om det. Jeg kan se mine egne stats og er aldeles og helt ligeglad med andres. Hvis der skal til at være offentlige statistiker her er jeg færdig med at lægge billeder på. Det er I og Jakob så sikkert lige så ligeglade med og det skal ikke opfattes som en "trussel" eller noget, sådan er det bare.
Det er ikke sikkert at jeg skal, men jeg forstår ikke hvad det er du har imod det?

Hvad er dit formål med at ligge billeder op her, siden visning af antal visninger er afgørende for om du fortsat vil bruge galleriet?

Dine billeder ændre sig ikke og dem som ser dem, vil stadig se det samme.

Du skal naturligvis ikke forklare hvis du ikke vil, jeg forstår bare ikke hvorfor en så ubetydelig ting for dem som ikke ligger værdi i det, skal være afgørende for om man vil bruge galleriet.
Synes du ja, det er altså bare ikke alle der har samme syn på alt :) En kan lide rødt, en anden grønt, hvorfor, tja?

Rip
Hvis man ikke tillægger denne feature nogen værdig, er den vel ubetydelig per definition?
Og hvis man er ligeglad med hvor ens billeder rangerer, så gør denne nye feature jo praktisk talt ingen forskel.
Igen dine antagelser og igen DIN udlægning, hvad andre føler om dit og om dat aner du ikke en pind om, så lad være med at udtal dig om det.

Rip
Lad være med at udtale dig om, hvad jeg skal udtale mig om. Det er mit synspunkt, som jeg argumentere sagligt for, og det er vel ikke forbudt?
Nej det er ikke forbudt, problemet er bare at du ikke skriver om dit synspunkt, du skriver ikke "jeg synes", "ifølge min opfattelse". Nej du laver en udlægning som opfattes som værende er faktum, det til trods at du selv har stillet spørgsmål ved den første del som du sidenhen bruger til at bygge dit faktum op over.
Skriv endelig DIN egen mening, men hold dig til det. Jeg ser gerne at jeg ikke får skudt noget i skoene jeg ikke selv kan eller vil stå inde for.

Rip
"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!". Internetadfærd
UV-filter = Uden Virkning filter.
ISO, Blænde og lukkertid, Video

Marci

Indlæg af Marci » 08 aug 2013 22:10 pm

rip59 skrev:
Marci skrev:
rip59 skrev:
Marci skrev:
rip59 skrev:
Marci skrev:
cowgirl skrev:Jep, men der skal man lede efter det og jeg har ingen anelse om nogle af mine billeder har været Explored eller bekymret mig om det. Jeg kan se mine egne stats og er aldeles og helt ligeglad med andres. Hvis der skal til at være offentlige statistiker her er jeg færdig med at lægge billeder på. Det er I og Jakob så sikkert lige så ligeglade med og det skal ikke opfattes som en "trussel" eller noget, sådan er det bare.
Det er ikke sikkert at jeg skal, men jeg forstår ikke hvad det er du har imod det?

Hvad er dit formål med at ligge billeder op her, siden visning af antal visninger er afgørende for om du fortsat vil bruge galleriet?

Dine billeder ændre sig ikke og dem som ser dem, vil stadig se det samme.

Du skal naturligvis ikke forklare hvis du ikke vil, jeg forstår bare ikke hvorfor en så ubetydelig ting for dem som ikke ligger værdi i det, skal være afgørende for om man vil bruge galleriet.
Synes du ja, det er altså bare ikke alle der har samme syn på alt :) En kan lide rødt, en anden grønt, hvorfor, tja?

Rip
Hvis man ikke tillægger denne feature nogen værdig, er den vel ubetydelig per definition?
Og hvis man er ligeglad med hvor ens billeder rangerer, så gør denne nye feature jo praktisk talt ingen forskel.
Igen dine antagelser og igen DIN udlægning, hvad andre føler om dit og om dat aner du ikke en pind om, så lad være med at udtal dig om det.

Rip
Lad være med at udtale dig om, hvad jeg skal udtale mig om. Det er mit synspunkt, som jeg argumentere sagligt for, og det er vel ikke forbudt?
Nej det er ikke forbudt, problemet er bare at du ikke skriver om dit synspunkt, du skriver ikke "jeg synes", "ifølge min opfattelse". Nej du laver en udlægning som opfattes som værende er faktum, det til trods at du selv har stillet spørgsmål ved den første del som du sidenhen bruger til at bygge dit faktum op over.
Skriv endelig DIN egen mening, men hold dig til det. Jeg ser gerne at jeg ikke får skudt noget i skoene jeg ikke selv kan eller vil stå inde for.

Rip
Søde ven, nu skal jeg vel for hulan ikke indlede hvert eneste indlæg med "jeg syns" eller "efter min mening" for at det er min holdning, mening eller synspunkt?

DU opfatter det som værende skrevet som at det skulle være et faktum. Det står for din regning.

Jeg kunne også bede dig om at indlede hvert indlæg du skriver med en klar erklæring om, at det enten er som bruger eller moderator.

Hvis nogen mener at det jeg opfatter som ubetydeligt ikke er det, så er de da velkommen til at modargumentere.

Men DU skal IKKE bestemme hvad jeg skal udtale mig om. For det opfatter jeg som moderering, og hvis der skal modereres på den måde har vi pludselig en helt anden debat, end om det er godt eller skidt, om/hvis/når der kommer en feature hvor billeder kan ses efter et pointsystem.

Brugeravatar
rip59
Kamera: Nikon
Geografisk sted: Skåne, Sverige

Indlæg af rip59 » 08 aug 2013 22:31 pm

Marci skrev:Søde ven, nu skal jeg vel for hulan ikke indlede hvert eneste indlæg med "jeg syns" eller "efter min mening" for at det er min holdning, mening eller synspunkt?
Men du har åbenbart ikke noget problem med at indlede hver af dine to sætninger med "Hvis man". Hvorfor jeg gentager, skriv hvad du selv mener men hold fra at udtale dig om hvad vi andre mener. Og ja, jeg læste det som det var faktum du forsøgte postulere.

At du skrev det som at det er sådan vi alle tænker (Hvis man) sammen med et for mig at se postuleret faktum jeg ABSOLUT ikke er enig i, fik mig til at skrive, ikke at jeg er admin her..... Søde ven ;)

Rip
"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!". Internetadfærd
UV-filter = Uden Virkning filter.
ISO, Blænde og lukkertid, Video

Brugeravatar
John Nyberg
Kamera: Pentax K1 og K5 samt Olympus E-30
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af John Nyberg » 10 aug 2013 11:16 am

Fantastisk, at et klart spørgsmål fra Jakob nu kan føre til en debat om mine holdning og gøres til et spørgsmål om, hvordan man skal skrive. Det blev fuldkommen glemt, at Jakob havde stillet et spørgsmål - indholdet blev i stedet til "frygt ikke forandringer osv.". Men jeg frygter jo ikke forandringer, jeg besvarer sådan set bare spørgsmålet og fortæller, at jeg ikke kan finde pointet i den forandring - og så begrunder jeg det endda.

Nå, men heldigvis kan jeg se, at Jakob læste mit indlæg på trods af den efterfølgende debat.
jakobdam skrev:Man kunne måske omvendt sige:

Hvilke sites med galleri kender I, som IKKE har "antal visninger" skrevet for hvert billede?

Jeg nævner i flæng dem jeg kender, og de har alle sammen antal visninger på - phosee.dk, flickr.com, 500px.com, 1x.com, fotoblur.com, det hengangne fotokritik.dk, og det næsten hengangne fotobasen.dk.

Af modargumenterne kan jeg nok bedst følge John Nybergs pointe, der påpeger en fejl i et "populære" baseret på antal visninger:
Billeder, hvor vi ender i "slagsmål" under kommentarerne vil kunne fremstå som "populære" og det virker ikke positivt på mig.
Det er klart at folk der skaber en debat, eller endda konstruktive forespørgsler der kan ende i udstyrssnak, automatisk vil uppe billedet - både på antal visninger og antal kommentarer.
..............
Jeg mener virkelig ikke, at det er et godt argument, at andre sites har en given feature. Vi kunne jo straks trække det ud til: Så lad os begynde at skrive på engelsk, for det gør de største på markedet.

For mig at se er der en klar forskel på at jeg kan se hvor mange visninger, et af mine billede har opnået til en forside-boks med angivelse af de "populære" billeder.

Trenden, som du skriver, med at lave en trofæ-boks for billeder der opnå mange visninger og/eller kommentarer er, i mine øjne, ingen ønskværdig trend. Jeg har allerede, som du også nævner, skrevet at slagsmål under billederne automatisk vil medføre "mange point", og de nævner selv, at det samme vil en teknisk debat/dialog (eller et slagsmål).

Herudover kommer så også, at antal visninger jo ikke er ensbetydende med, at billedet godt, men nu endnu mere end tidligere, kan være udtryk for den effekt som det nye format i "thumbs" giver. Med de nye, forkerte beskæringer vil alle mine billeder f.eks. tabe en hulens masse af de overvejelser, som jeg har givet dem med på vejen - altså i thumbs'ene. Jeg bruger en del tid på at komponere og beskære mine billeder - de "point" mister jeg.

Omvendt kan jeg sagtens også tænke mig, at mange billeder åbnes fordi det nu er umuligt at se, hvad billedet egentlig indeholder/forestiller i den nye beskæring. Det er altså ikke nødvendigvis en positiv tilkendegivelse, at et billede er klikket op.

Popularitetskonkurrencer, og det er jeg sikker på, at sådan en boks på forsiden vil blive, harmonerer dårligt med det, som jeg kommer herinde for. Det trækker simpelthen sitet i en retning, som jeg ikke er begejstret for.

Ved nærmere eftertanke kan jeg oven i købet forestille mig, at jeg vil opleve denne boks fyldt med sorte felter. For jeg har deaktiveret at kunne se "nøgenhed". . . . . altså: også spild af forsideplads, hvis jeg da ikke får mulighed for at vælge indholdet af boksen selv.
Venligst John

http://www.hdrfoto.dk
- giver dig 15% rabat ved køb af Photomatix. Brug koden "hdrfoto15"

- fotograferer med hjertet

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 10 aug 2013 11:33 am

Yay, jeg troede også at mine indlæg var ved at blive overset - men John Nyberg har da læst det :mrgreen:

Nu har jeg ikke snakket om at der skal en ny forsideboks på, selvom jeg godt kan se det er nærliggende at tro. I første omgang var der blot tale om et link; helt præcist ville "KATEGORIER"-linket oven over rækken med nyeste billeder ude til højre, blive erstattet med et "MEST POPULÆRE"-link.

Så der vil ikke være spild af plads og stor attraktion direkte fra forsiden - det ville være noget man aktivt skulle klikke sig selv ind på.
Vi kunne jo straks trække det ud til: Så lad os begynde at skrive på engelsk, for det gør de største på markedet.
Det synes jeg er en virkeligt ringe sammenligning. Come on - den der lægger jo op til et ekstremt usagligt svar, hvis debatten skal køre på et mudderniveau.

Først det saglige:
Sprogændring kræver specifikt en multilingual kundeskare, hvilket der i høj grad ikke er tale om. Derudover ville det ikke harmonere med at fotostart er et .dk-domæne, og ydermere vil det kræve at folks skriftlige engelsk er på et acceptabelt forståeligt niveau.

En feature der VISER noget nyt, KRÆVER ikke noget af brugerne; her er tale om en etisk debat omkring accept af hvad denne feature kan udbyde/medføre både positivt og negativt, men ikke et sort-på-hvidt niveau i en given disciplin; såsom engelsk.

Det usaglige svar har jeg lige konstateret sikkert går ud over det regelsæt jeg selv har sat for god tone, så fuck it - men jeg synes at seriøsiteten i din sammenligning er på -273,15 ºC, og der er ingen mening i at diskutere videre fra min side, hvis det er dét niveau der skal debatteres på.

Nu var det jo så heller ikke det eneste du skrev, og de andre ting synes jeg er saglige og mere velbegrundede. Indtil videre holder jeg som sagt igen med featuren, og sandt ud sagt har det resulteret i at jeg har påbegyndt et nyt projekt der ikke har noget at gøre med fotostart, men det kommer der mere om hvis det nogensinde skulle blive til noget. :)
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

Brugeravatar
John Nyberg
Kamera: Pentax K1 og K5 samt Olympus E-30
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af John Nyberg » 10 aug 2013 21:14 pm

Efter den svada vil jeg bestemt ikke deltage mere i denne debat.
Venligst John

http://www.hdrfoto.dk
- giver dig 15% rabat ved køb af Photomatix. Brug koden "hdrfoto15"

- fotograferer med hjertet

JesSor

Indlæg af JesSor » 08 sep 2013 15:20 pm

Ved upload skriver man et titel til sit foto. Denne vises ikke når man, via profilen, ser samme foto. Hvorfor?

Brugeravatar
bbcdk
Challenger
Kamera: Nikon D90
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Indlæg af bbcdk » 08 sep 2013 16:08 pm

Det "sjove" er, at Jakob Dam de sidste hundrede år har argumenteret hårdt for, IKKE at lave denne funktionalitet. Og nu argumenteres der hårdt for at det er et must. Sikke en kovending :-)

Bortset fra det, synes jeg det er en fin feature.
Mvh. Brian
Køb og salg af brugt fotoudstyr? Kig her: http://brugtfotoudstyr.dk Det er altså helt gratis!! :-)

JesSor

Indlæg af JesSor » 08 sep 2013 17:02 pm

En titel, er jo med til at give et foto/billede en historie, såe... Hvorfor ikke vise denne titel, når den nu er påkrævet indtastet før upload.
Well, FS må jo så bare vælges fra, og andre alternativer bruges... ?

Come on Jakob Dam!

Brugeravatar
cowgirl
Challenger
Kamera: Olympus og Canon
Geografisk sted: Nørrebro
Kontakt:

Indlæg af cowgirl » 08 sep 2013 17:04 pm

JesSor skrev:Ved upload skriver man et titel til sit foto. Denne vises ikke når man, via profilen, ser samme foto. Hvorfor?
Det gør den når du holder musen over billedet.
Hilsen Cowgirl
---------------------------
Cowgirl on flickr
Cowgirl on Instagram
---------------------------

Besvar