Forslag til PXO.dk søges

Information fra Administratorer samt Moderatorer om drift, ændringer mv.
Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Forslag til PXO.dk søges

Indlæg af jakobdam » 08 okt 2014 10:19 am

Hvordan kan www.PXO.dk forbedres?

Sitet fungerer, og kernen det er bygget på er en røvfuld hurtigere og bedre kodet, end FotoStarts - hvilket dels skyldes at jeg er blevet bedre til at kode, at HTML5/CSS3 har vundet ind og at jeg aflivede phpbb3 som forum, og i stedet kodede mit eget.

Men siden mangler liv, og det må vel skyldes en mangel på "noget" - men hvad er så det?

Nogen har nævnt EXIF; men jeg tvivler på at manglen på EXIF alene er skyld i den lavere brugeraktivitet.

Generelt ser vi, også her på FotoStart, en tendens til at folk bliver mindre og mindre aktive, og i stedet bruger deres tid på - sansynligvis - grupperne på Facebook. Jeg kan se på vores konkurrenter/kollegaer at det samme er gældende på deres sites, og danske foto communities generelt - vi har faktisk været heldige at folk bliver her, og fortsat bidrager, så fotostart er et livligt sted at være.

Personligt har jeg noget imod at integrere FotoStart såvelsom PXO med Facebook; eks. facebook-login, facebook-kommentarer osv. - lige nu har vi "share"- og "like"-knapperne, og de bruges knapt nok som det er nu...
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

Brugeravatar
John Nyberg
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Pentax K1 og K5 samt Olympus E-30
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Forslag til PXO.dk søges

Indlæg af John Nyberg » 08 okt 2014 12:06 pm

Kunne man (du) ikke også stille spørgsmålet: Hvordan kan fotostart.dk forbedres?

Jeg mener; det er jo trods alt her, jeg sidder lige nu ;-)
Venligst John

http://www.hdrfoto.dk
- giver dig 15% rabat ved køb af Photomatix. Brug koden "hdrfoto15"

- fotograferer med hjertet

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 08 okt 2014 12:23 pm

Jo, men der er en hel del at tage fat på - og jo mere jeg glor på kodebasen, desto mere har jeg lyst til at vælte hele lortet og starte forfra... dvs. rydde alt i galleriet (som det jo skete ved et uheld for nogle år siden da 2 diske stod af på næsten samme tid) og kode alt op på ny. Men det tager oceaner af tid - og helt så meget tid har jeg heller ikke...

Brugeravatar
JacobJ
Challenger
Kamera: Canon EOS 7D

Indlæg af JacobJ » 08 okt 2014 12:39 pm

Jakob, kunne du ikke lige genopfriske hvad forskellen på Fotostart og PXO er/bør være?
Mvh.
Jacob

Brugeravatar
SørenM
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Sony A7R3

Indlæg af SørenM » 08 okt 2014 14:52 pm

For mig er problemet med PXO lidt det samme som det er med med FS, det er noget med layout, font og farver som ikke fungere godt for mig.

Hvis jeg nu holder mig til PXO: Der er for mange informationer på hver side. Og så er jeg ikke glad for valget af farver, fx den sorte menu på PXO imod den hvide baggrund - til foto foretrækker jeg noget enkelt og meget gerne med sort baggrund + afdæmpede andre farver.

Så er der diverse animationer som jeg finder virker forstyrrende: Animationen hvor du skifter imellem billederne er jeg ikke begejstret for, hellere en blend-overgang eller fade-out/fade-in.

Ville foretrække at billed-info (i bunden af de små billeder) kun blev vist når musen var over billedet (dvs modsat som nu hvor de ses på alle billeder undtagen det musen er over).

Generelt er det uheldigt at billeder ikke vises med korrekt aspekt (fotografen havde nok ikke tænkt sig at billedet skulle auto-croppes til 1x1 format :)).

Problemet med de forstyrrende ting er at det er det først man (jeg :)) ser og en forsiden burde IMO være mere enkelt. Detaljer og statistik skal gemmes af vejen, det er fint at de er der, men mange af os lider i forvejen af "information overload" og for mig er fotosites steder som man nok typisk besøger i ens pauser/fritid for at stresse lidt ned og tage en slapper.

Nogle småting: Der er et eller andet med layout som ikke ser godt ud i Firefox, fx er den grønne søgeknap i menuen lidt "forsænket" ifht indtastningfeltet. Under "Redigér profil" er der lidt inkonsistens med font (størrelsen). Og så har du skruet noget op for fontstørrelsen ind i mellem (måske for at fylde siden ud :))?

En mulighed for at vælge imellem flere farvetemaer ville være fedt.

Brugeravatar
ThomasKaaeColding
Kamera: Canon EOS 5D3
Geografisk sted: Kastrup
Kontakt:

Indlæg af ThomasKaaeColding » 08 okt 2014 15:12 pm

Jeg startede med både at følge med i FS og Phosee.... men droppede Phosee pga interface, design og tilslutning.

FS dækker mine behov... så PXO er for mig overflødigt og skrabet.

Jeg tror også det handler lidt om kritisk masse.... hvis der nu VAR ligeså mange indlæg og brugere som FS så kunne jeg overveje det ... så spørgsmålet er om du konkurrerer med dig selv.

Fancy animationer, 1x1 crop og rammer er efter min smag møg irriterende både på FS og PXO - men overall virker PXO som et lidt mere poleret og moderne sted bare uden samme tilslutning - og jeg kan godt forstå hvorfor du ikke vil/kan reformere FS i samme grad.

Mit bud er .... flyt alle posts, brugere og gallerier etc over i PXO med de udvidelser og simplificeringer det måtte kræve - slagt FS og pas på med de lidt for fancy effekter - specielt dem der vedrører brugernes bidrag/billeder - og du har en vinder :)

De to knapper / links jeg benytter 99% af tiden på FS er "Køb/Salg" og "Forum nyeste" ned i bunden af skærmen.... DE er i mine øjne livsnødvendige for FS og kunne være for PXO.

Det var indtil videre mine 50 øre :D
[( )] Canon 5D3 + (O) Tamron 15-30 / Canon 50 STM / Tamron 70-200 G2
[8] Rolleiflex / Meopta Flexaret Va / Seagull / Ikoflex
http://www.thomascolding.com

Brugeravatar
SørenM
Kamera: Sony A7R3

Indlæg af SørenM » 08 okt 2014 16:02 pm

Glemte lige: Nogle seriøse gode søge-funktioner så man kan søge forum posts, kommentarer m.v. - med filterring på bruger, dato, kategori (for forum også område)!

Brugeravatar
Lars Holte
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Pentax - digitalt og film
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Lars Holte » 08 okt 2014 16:29 pm

Det dårligste ved Fotostart.dk er navnet - i hvert fald hvis man ikke er nybegynder. Som erfaren vil man jo helst være kommet længere end START.
Det bedste ved Fotostart.dk er at det virker og relativt aktivt.

Et stort problem ved PXO.dk er nok at behovet for lige det forum ikke rigtig er tilstede.
Sprudlende liv er vigtigere end et sprudlende layout.

Jeg kan i hvert fald godt klare mig uden pointgivning og pointsamling.

Bare mine 2 cents
Mvh.
Lars

holtelars på Flickr
"Ser på negativer som noget positivt"

Brugeravatar
Don_K
Kamera: Nikon D800
Geografisk sted: Kirke Såby
Kontakt:

Indlæg af Don_K » 08 okt 2014 17:09 pm

Jeg synes egentlig at designet på PXO er okay - bedre end på Fotostart. Dermed ikke sagt, at det ikke kan gøres bedre. Et stort problem synes jeg dog er, at det ikke er originalt. Det er bare endnu et sted, man kan lægge sine billeder op, og brugerne er som oftest også de samme - det sidste kan man selvfølgelig ikke undgå, men det stiller måske spørgsmålet; "hvorfor skal jeg uploade mine billeder her, når jeg også har gjort det på Fotostart?" - forskellen er for lille. Og hvis muligheden for at stemme på billeder var der på Fotostart, så var der i bund og grund ingen forskel til PXO - det er jo i bund og grund den eneste forskel der er.

En anden ting jeg synes der mangler, er originalitet. PXO fungerer jo i grove træk på samme måde som 500px - bare i en dansk udgave, og er der behov for det? Jeg tror man skal finde på et koncept der er mere originalt, og som giver folk en grund til at benytte det, fremfor både Fotostart og Danske Fotografer på facebook. Min holdning er egentlig at DK er for lille til to store fotoforums (der samtidig skal konkurrere med facebook). Hellere nøjes med ét der så til gengæld sparker anus på originalitet, design, brugervenlighed og community.

En idé kunne være at kigge Michael Bang over skulderen. På Fresk er der (som oftest) gode indlæg fra diverse bloggere - både tutorials, anmeldelser m.v., og de er præsenteret "lækkert". Her på FS er de at finde i forummet, og det er bare ikke særlig lækkert, og nogle gange er de af tvivlsom karakter. Find en gruppe af faste bloggere der ved hvad de taler om, og få dem til at skrive artikler. Som oftest vil de gøre det gratis, for det er godt for SEO - det har jeg blandt andet selv gjort. Lav evt. også interviews med fede danske fotografer, der kan inspirere folk her på siden, og give noget indblik i hvordan de har gjort.

En anden idé kunne være at give noget mere plads til videoproduktioner. Der er flere og flere (dog stadig ikke mange), der bruger deres DSLR til video (inkl. mig selv), og igen er de placeret i forummet her på FS. Hvorfor ikke give dem en plads sammen med billederne? Det er et ret overset medie synes jeg. For ikke at nedbryde dine servere, så kan de jo bare indlejres (fra YouTube, Vimeo etc.).

Så kort sagt - nedlæg en af dine sider, og få så det ene op i eliten.

Brugeravatar
Billedglad
*** Midlertidigt udvist ***

Indlæg af Billedglad » 08 okt 2014 20:52 pm

Don_K skrev:PXO fungerer jo i grove træk på samme måde som 500px - bare i en dansk udgave, og er der behov for det? Ja, i høj grad, DonK

En idé kunne være at kigge Michael Bang over skulderen. Åhhh nej, vi kan fint klare os uden Hr. Bang, DonK

Brugeravatar
Don_K
Kamera: Nikon D800
Geografisk sted: Kirke Såby
Kontakt:

Indlæg af Don_K » 08 okt 2014 21:03 pm

Kære Billedglad,

Begrundelser for dine kommentarer ville medvirke positivt til debatten :-).

Brugeravatar
Smittefar
Challenger
Kamera: Canon 6D

Indlæg af Smittefar » 08 okt 2014 23:20 pm

Jeg tror meget af det er sagt.

Da du introducerede PXO kunne jeg virkelig ikke se, hvad jeg skulle med det - Det kan jeg stadig ikke. Som det er nævnt, så opfylder fotostart de fleste af mine behov - hvis jeg vil videre end fotostart hopper jeg direkte til 500px.

Det eneste der trækker fra PXO er, at mange af de fotografer, jeg tidligere holdt af på FS tilsyneladende er hoppet over på PXO.

Jeg magter ikke at være virtuelt tilstede på flere platforme. Det stopper jo aldrig: Fotostart, PXO, Google+, Facebook, 500px, 1x, instagram, twitter, Behance, flickr, etc. etc. Man må vælge sine platforme - og jeg kan overhovedet ikke se, hvor jeg skulle vælge PXO som den ene.

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 09 okt 2014 11:17 am

Et par svar herfra:

FotoStart vs. PXO

FotoStart er et mere all-round sted; især for begyndere. Der er ingen konkurrence-elementer, og alt er steamlinet på at man skal forsøge at forbedre sig som fotograf; deraf muligheden i galleriet for at uploade forbedringsforslag.

PXO er en dansk pendant til 500px; derfor stemmer og points generelt, men ingen mulighed for forbedringsforslag.

Mine tanker om at konsolidere de to ting, har der oftest været for stor modvilje til; de følere jeg gennem tiden har stukket ud her på FotoStart, for at trække nogle af PXOs aspekter indover det, har bestemt ikke været populære.

Der er nogle rigtigt gode pointer gennem indlæggene her - så jeg vil gå i tænkeboks for hvad der videre skal ske. ^_^ Og følger naturligvis fortsat denne tråd for yderligere indlæg. :D

Brugeravatar
Billedglad
*** Midlertidigt udvist ***

Indlæg af Billedglad » 09 okt 2014 11:21 am

Har du spurgt brugerne på PXO om deres mening?

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 09 okt 2014 11:29 am

Billedglad - Nope, med ca. 30 visninger per. indlæg om ugen, tænker jeg ikke det vil give et meningsfuldt billede... der er ikke nok der er aktive på sitet, og forum'et er faktisk mindre aktivt end galleriet. Det er omvendt her på FotoStart (eller faktisk er det nærmest 1:1 mellem forum og galleri her på FS).

Besvar