FotoStart v7 er ikke død :)

Information fra Administratorer samt Moderatorer om drift, ændringer mv.
Brugeravatar
Aspirant
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon EOS 6D

Re: FotoStart v7 er ikke død :)

Indlæg af Aspirant » 19 okt 2014 23:17 pm

+1 tapatalk her også - 99%
Jeg savner Tapatalk
Ceterum censeo filum antiquum esse clausum

fotosen
Rang: Bruger
Rang: Bruger
Kamera: Canon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af fotosen » 21 okt 2014 09:04 am

Hej Jacob

Med hensyn til PXO, så synes jeg du skal se på konceptet, hvordan det kan udvikles til at blive mere interessant. Når jeg ser tilbage på de hjemmesider som har inspireret mig gennem tiden er det sider som fugleognatur.dk, natur-makro.dk og nu 1x.com. Alle disse sider har et team af folk, der udemærker sig med viden omkring det der sker på sitet udover det normale. Det kunne være rart, hvis PXO kunne udvikles i den retning, så man har nogle eksperter der kan bidrage med teknisk viden og kan inspirere billedemæssigt, da vi vel alle søger inspiration når vi ser på billeder på nettet.

En anden ting, er at det selvfølgeligt er fint nok at alle kan uploade deres billeder, men jeg mener at det kunne være mere interessant, hvis ikke alle billeder kan ses på forsiden. På 1x.com har man lavet en opdeling, så kun de mest inspirerende billeder bliver vist og man så har muligheden for at uploade ens billeder til en side, hvor man kan få kritik, hvis ikke ens billeder klarer at komme på forsiden. Billedemæssigt ville det gøre PXO mere spændende og inspirerende, da jeg synes der er for mange hverdagsbilleder på PXO. Ikke at hverdagsbilleder er dårlige, men det er bare ikke der man kan hente inspiration til at blive en bedre fotograf.

En sidste ting kunne være at gøre fotokonkurrencer til en del af siden som på 1x.com, hvor man har et ugentligt tema - folk elsker konkurrencer og det kan også inspirere til at man får lavet nogle flere billeder, hvis man deltager i eks. en ugentlig konkurrence.

Mvh. Steen

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 21 okt 2014 09:37 am

fotosen -

Først, tak for feedback omkring pxo. :)
En anden ting, er at det selvfølgeligt er fint nok at alle kan uploade deres billeder, men jeg mener at det kunne være mere interessant, hvis ikke alle billeder kan ses på forsiden
Hvis flere billeder blev uploadet ville det kun være de 8 med flest points der blev vist på forsiden. Eftersom der dog sjældent er mere end 8, resulterer det i at alle bliver vist. ^_^
På 1x.com har man lavet en opdeling, så kun de mest inspirerende billeder bliver vist og man så har muligheden for at uploade ens billeder til en side, hvor man kan få kritik, hvis ikke ens billeder klarer at komme på forsiden.
Den havde jeg også overvejet på PXO, men skønnede at markedet og uploadmængden var for lille til at en sådan opdeling ville kunne lade sig gøre.

Generelt har jeg også kigget en del på både 1x og 500px - samt flickr, tumblr og mange andre fotosider.

Mht. konkurrencer; god idé - men det vil blive for stor en underskudsforretning for mig... og jeg tror ikke folk gider deltage hvis præmierne vedbliver at være mine plakater. ^_^ Så indtil videre er der planlagt flere konkurrencer, men ikke på ugentlig basis - det er for ofte...
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

fotofriberg
Rang: ELITEBRUGER

Indlæg af fotofriberg » 23 okt 2014 22:39 pm

Hej Jakob.

FS er også efter min mening DK´s bedste fotosite. Du efterspørger gode ideer. Jeg synes, at det er et kæmpe irritationsmoment at billeder beskæres tilfældigt og efter FS valg i thumbs på 180x180 pixel på forsiden. Overhovedet tanken om at redigere i andres billeder er grim. Jeg ved godt, at man kan klikke på billederne og derved se dem i det af fotografen valgte format. Men ingen skal noget sted ændre mine billeders format og eks ændre et 3:4 billeder til et 1:1 format. Så vidt jeg kan se, giver man ikke FS ret til at beskære billeder for at ændre i formatet, så det er nok også på kanten af noget jura selvom det er i 180x180 pixel. Jeg mener ikke, at loven angiver noget om billedstørrelser.

Rent praktisk er det også alt for tidskrævende at eftersøge de billeder, som man har lyst til kommentere på, da man reelt ikke kan bruge thumbs til noget som helst. Så et kæmpe ønske er, at få billederne vist som fortografen havde tænkt det - også på forsiden.

Det andet forslag at bibeholde Tapatalk. Jeg læser og forstår din argumentation, Jakob. Men Tapatalk er bare så meget mere overskuelig og læsevenlig. Det bedste alternativ er de gamle newsgroup. Her tænker jeg ikke specielt på indhold, men på den læsevenlige opbygning. Bruger du iøvrigt ikke allerede et indkøbt Bulletien Board system?

Brugeravatar
Smittefar
Challenger
Kamera: Canon 6D

Indlæg af Smittefar » 23 okt 2014 23:10 pm

Angående på Thumbnails, så ville det hjælpe meget, hvis man som uploader kunne vælge hvilket kvadratisk udsnit, man vil have - I dag er det vist bare det midterste, og det er ikke altid heldigt. På 500px kan man selv vælge udsnit, og det præsenterer altså billederne langt bedre.

fotofriberg

Indlæg af fotofriberg » 23 okt 2014 23:17 pm

Smittefar skrev:Angående på Thumbnails, så ville det hjælpe meget, hvis man som uploader kunne vælge hvilket kvadratisk udsnit, man vil have - I dag er det vist bare det midterste, og det er ikke altid heldigt. På 500px kan man selv vælge udsnit, og det præsenterer altså billederne langt bedre.
Hvis kan ændres til skal vælge udsnit, er det jo i hvert fald brugeres aktive beslutning og valg. Photosig.com er efter min mening det bedste forbillede mht. til layout, selvom jeg hader deres pointsystem og krav om (ligegyldige) kommentarer af en bestemt længde. Men alle verdens fotosite lider af de samme problemer omkring mængden af billedkommentarer og deres kvalitet.

Brugeravatar
Vikkelsø
Kamera: Fujifilm X-Pro2

Indlæg af Vikkelsø » 23 okt 2014 23:50 pm

Bruger aldrig tapatalk. At have en app installeret i disse tider for at se en hjemmeside i "mobil tilstand" er tåbeligt.

Med responsiv designs er det slet ikke nødvendigt :-)
Fujifilm:
XF 35mmF2 R WR
XF 10-24mmF4 R OIS

http://www.danvikkelsoe.dk

Brugeravatar
ThomasKaaeColding
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Canon EOS 5D3
Geografisk sted: Kastrup
Kontakt:

Indlæg af ThomasKaaeColding » 23 okt 2014 23:52 pm

Når man uploader billeder til et galleri på squarespace kan man definere et fokus punkt som SS på trods af beskæring pga af forskellige medier vil centrere udsnittet om... Det kunne være en persons øje i et full-shot ..Det virker ret godt :)

Cheers
[( )] Canon 5D3 + (O) Tamron 15-30 / Canon 50 STM / Tamron 70-200 G2
[8] Rolleiflex / Meopta Flexaret Va / Seagull / Ikoflex
http://www.thomascolding.com

Brugeravatar
tuxx
Geografisk sted: Syddanmark
Kontakt:

Indlæg af tuxx » 24 okt 2014 00:08 am

Vikkelsø skrev:Bruger aldrig tapatalk. At have en app installeret i disse tider for at se en hjemmeside i "mobil tilstand" er tåbeligt.
Har du prøvet Tapatalk?

Hver gang jeg besøger et forum via browseren (på mobilen altså) bliver jeg bekræftet i hvorfor jeg foretrækker Tapatalk - og det er uanset hvor optimeret til mobil dette forum end måtte være.

Tapatalk er bare lige den tand bedre, uden selvfølgelig at gøre det andet ubrugeligt.

Tåbeligt er måske lige groft nok mod alle dem der foretrækker en anden smag end dig? ;)

Brugeravatar
Vikkelsø
Kamera: Fujifilm X-Pro2

Indlæg af Vikkelsø » 24 okt 2014 03:05 am

Tåbeligt i den forstand der efterhånden er en app til alt, at folk foretrækker Tapatalk er ikke tåbeligt og helt op til dem selv. Jeg foretrækker dog responsiv design, som også kan overføres til et fora :-)
Fujifilm:
XF 35mmF2 R WR
XF 10-24mmF4 R OIS

http://www.danvikkelsoe.dk

Brugeravatar
klander
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Sony A99
Geografisk sted: Odder

Indlæg af klander » 24 okt 2014 05:17 am

Håber snart at Jakob får styr på denne side her til morgen tog det 49 sek at åbne billedet Langeland og det er ca kl 05:15. så det er nok ikke trafik der gør det.
Mvh
Kurt

Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kamera: Canon 5D IV og II, Olympus E-5
Geografisk sted: Frederikshavn
Kontakt:

Indlæg af JPFoxtrot » 24 okt 2014 08:57 am

dragelund skrev:Fix det med de irriterende små billeder som kommer i Tapatalk når man bruger FS egen fotoupload så bliver vi der bruger Tapatalk endnu gladere.
Det er bare ikke rigtigt noget Jakob har mulighed for at rette i. Både Tapatalk og Postimage´s billedeupload service (som er den der anvendes) er kodet af andre, og bruger deres egne servere, så det er et rimeligt lukket land.

Jeg tror dog nok at Jakob i sin tid, da han implementerede postimage´s billedeuploadservice her på siden, valgte den variant af servicen som hedder "thumbnail". Det har der muligvis været en grund til, men jeg tror at hvis han istedet valgte "Hotlink" som servicevariant i implementeringen ville uploadede billeder kunne blive gengivet her i forummet i større størrelse og dermed glæde alle Tapatalk brugerne. Det vil så have den ulempe at brugerne selv må sørge for at skalere billederne ved upload så det passer her i forummet (medmindre Jakob kan fixe det i selve visningen her på siden) :)

Brugeravatar
cowgirl
Challenger
Kamera: Olympus
Geografisk sted: Nørrebro
Kontakt:

Indlæg af cowgirl » 24 okt 2014 09:17 am

klander skrev:Håber snart at Jakob får styr på denne side her til morgen tog det 49 sek at åbne billedet Langeland og det er ca kl 05:15. så det er nok ikke trafik der gør det.
Men muligvis din forbindelse, jeg havde ikke noget problem med at åbne det lige nu ;-)
Hilsen Cowgirl
---------------------------
Cowgirl on flickr
---------------------------

Brugeravatar
klander
Kamera: Sony A99
Geografisk sted: Odder

Indlæg af klander » 24 okt 2014 09:29 am

cowgirl skrev:
klander skrev:Håber snart at Jakob får styr på denne side her til morgen tog det 49 sek at åbne billedet Langeland og det er ca kl 05:15. så det er nok ikke trafik der gør det.
Men muligvis din forbindelse, jeg havde ikke noget problem med at åbne det lige nu ;-)
Jamen det er det jo nok :D
min hastighed i morges var på 72,4 Mbit ned og 20 Mbit op og pin 18 så ja sikkert.
Og der er 4 Timer imellem :gogo:
Mvh
Kurt

Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kamera: Canon 5D IV og II, Olympus E-5
Geografisk sted: Frederikshavn
Kontakt:

Indlæg af JPFoxtrot » 24 okt 2014 20:43 pm

Omkring Tapatalk, er der jo også muligheden for at vælge Web-visning når man står i en given tråd med små billeder, og ad den vej få de enkelte billeder vist i stor størrelse.

Besvar