"Overkill" med full frame til makro ?

Spørgsmål omkring køb af nyt kamera stilles her; både for ultrakompakt, kompakt og spejlrefleks.
Besvar
hr.cowski
Rang: Nyankommen

"Overkill" med full frame til makro ?

Indlæg af hr.cowski » 17 jan 2019 23:00 pm

Kan ikke helt bestemme mig og har derfor brug for lidt input. Har i dag et ældre canon 450D med en makro efs 60 mm linse som jeg bruger til fotografering af mindre genstande. Ofte under 6 cm i længden, som regel genstande med "motiv" eller de er snoet/bukket. Bruger meget stacking af disse genstande. Er langt fra en god fotograf.
Har overvejet at købe et brugt canon 5d mark II, og en ny linse. men er som sagt i tvivl om det er mit behov for "nyt" legetøj eller jeg vil få meget mere ud af det.

vh Claus

Brugeravatar
Esben Sørensen
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: "Overkill" med full frame til makro ?

Indlæg af Esben Sørensen » 17 jan 2019 23:37 pm

Full frame vil nok give dig skarpere billeder, men sikkert øge antallet af billeder du skal stacke i takt med du skal tættere på motivet for at fylde billedrammen - forudsat, at du bruger samme blænde som du gør på dit nuværende hus.

Mvh. Esben

Brugeravatar
Søren N
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 18 jan 2019 09:39 am

Min erfaring baseret på sammenligning mellem Sony A7II og A6000 er at der er en lille forskel i detaljegrad mellem APSC og 24X36, i mine øjne ikke nok til at forfølge, slet ikke i forhold til hvad man ofte kan få ud af at opgradere sig selv mht. evner og kundskaber samt optik, lys og stabilisering (stativ, makroslæde mm.)
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 18 jan 2019 14:09 pm

Hvis du kun bruger kameraet til macro er jeg nok enig med de to andre i at du fint kan beholde dit nuværende udstyr.

Jeg kan derimod foreslå at du investerer i Helicon Remote / Focus software. Derved kan du nemt optage dine billeder til stacking idet softwaren styrer fokus i kameraet i små steps og derved får du 5-15 billeder med et skarphedsplan der er en smule forskudt i hvert enkelt billede.
Den efterfølgende sammenlægning foregår i Helicon Focus som arbejder noget hurtigere end Photoshop.

https://www.heliconsoft.com/heliconsoft ... con-focus/

Begge programmer kan pt. erhverves for knap 1400 kr
https://store.payproglobal.com/checkout ... 45K2D47HVW

/preben

hr.cowski

Indlæg af hr.cowski » 18 jan 2019 15:31 pm

Mange tak for jeres input.. De har været brugbar. jeg beholder mit udstyr og øver mig videre på det. Bruger software fra Canon til at tage foto fra PC, som stacking program bruger jeg Zerene Stacker... Photoshop programmet kan jeg finde ud af at starte op, og så rækker mine evner ikke længer :-)

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 18 jan 2019 20:53 pm

Mig bekendt har Zerena ikke den funktion der autromatisk kan tage en række billeder hvor fokus-punktet forskydes....en særdeles gavnlig og effektiv funktion !!

Det er bare at bestemme via programmet hvor det bageste fokuspunkt skal ligge og hvor det foreste fokuspunkt skal ligge og så trykke på udløseren...så Som du kan se klarer Helicon programmet det hele og hurtigere end Photoshop. ;-)

Herefter kan du bruge hvilket som helst billedredigeringsprogram til at finjustere dit billede i.

/preben

Besvar