Nikon D750 eller D810

Spørgsmål omkring køb af nyt kamera stilles her; både for ultrakompakt, kompakt og spejlrefleks.
Brugeravatar
Roadhouse
Rang: BURST MODE
Kamera: Sony a7 mk. 3
Geografisk sted: Bjæverskov

Nikon D750 eller D810

Indlæg af Roadhouse » 15 mar 2019 07:30 am

Hej med jer.

Jeg er kommet til lidt penge og vil nu tage springet til full-frame. Jeg er stadigvæk en lalleglad amatør som (også) stadig løber lidt i ring ift. begrebsverdnen inden for fotograferingen, men jeg hygger mig alligevel gevaldigt.

Jeg vil gerne have et af ovenstående i brugt tilstand, så jeg vil derfor spørge herinde om følgende:

- Med min status som amatør, er det ene så at foretrække for det andet? Her tænker jeg på menuer/antallet af Knapper/funktioner!

- Hvad skal jeg specielt være obs på ift. at købe brugt?

Og er der andet jeg bør fokusere på, så er jeg taknemmelig for alle råd I kaster imod mig 👍

Ha' en god weekend.

De bedste hilsner fra

Frank
"Mænd i Danmark er ikke tøffelhelte, de lever bare i et frit land hvor de kan gøre præcis som konen siger ..." - Konfutse, 479 f.Kr.

Brugeravatar
Jesper A. H.
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Sony A7, Sony A77 og Canon G12
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Nikon D750 eller D810

Indlæg af Jesper A. H. » 15 mar 2019 09:06 am

Det kommer vist meget an på hvad du har tænkt dig at bruge det til :

https://www.digitalrev.com/article/niko ... one-to-buy
Jesper A. H.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Det er for nemt at være Negativ !
Nu osse på flickr : http://www.flickr.com/photos/hollensen/
Og 500px : https://500px.com/jesperarvedlundhollensen

Brugeravatar
Bo Bjerre
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 15 mar 2019 09:43 am

D750 har en stilling på kommando hjulet, hvor du kan vælge "Auto". Det har D810 ikke.
Hvad har Du brugt før?
Bo //

Brugeravatar
Søren N
Kamera: LF:Chamonix MF:Mamiya 24X36:Nikon Digital:Fuji X-T
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 15 mar 2019 10:57 am

Sony A7III. :P
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Roadhouse

Indlæg af Roadhouse » 15 mar 2019 11:22 am

Søren N skrev:
15 mar 2019 10:57 am
Sony A7III. :P
*LOL*

Jeg har jo en del Sony objektiver qua jeg har et Nex-7 (og de er stort set ikke brugte!) så tanken har strejfet mig (jeg vil dog køre full blown FF, så alt bliver solgt). Men jeg vil gerne have et fysisk større kamera efter at have haft mit Nex-7 i 5-6 år ... hvor jeg har været meget 'udfordret' ift. håndteringen - det har bare ligget for dårligt i min hånd, og jeg har flere gange næsten fået krampe (seriøst). Og så den større skærm på D750, den indbyggede flash, levetiden på batteriet - og lidt andre småting. Og så har jeg bare også været ramt af, at jeg ikke har kunnet stille skarpt - og for at tjekke om det var mig der var galt på den, lånte jeg det til en kammerat som havde det med på en fototur, og han synes også det var svært at få indstillet.

Men jeg læste op på Sony A7III og det har nogle lækre features som jeg godt gad, men jeg har besluttet mig for at det skal være Nikon - og efter jeg lavede indlægget, at det skal være D750. Jeg havde slet ikke bidt mærke i, at D810 ikke har vippeskærm - hvilket jeg har brugt sindssygt meget på mit Nex-7 - specielt ved fotos der er taget langs jordoverfladen :-)

Men tak Søren :-)

PS. Og så var der også prisen - samt et der ikke var nogle tilgængelige på brugtmarkedet ;-)
Senest rettet af Roadhouse 15 mar 2019 11:33 am, rettet i alt 1 gang.
"Mænd i Danmark er ikke tøffelhelte, de lever bare i et frit land hvor de kan gøre præcis som konen siger ..." - Konfutse, 479 f.Kr.

Brugeravatar
Roadhouse

Indlæg af Roadhouse » 15 mar 2019 11:24 am

Bo Bjerre skrev:
15 mar 2019 09:43 am
D750 har en stilling på kommando hjulet, hvor du kan vælge "Auto". Det har D810 ikke.
Hvad har Du brugt før?
Bo //
Hej Bo.

Jeg har et Sony Nex-7 - og efter indlægget blev oprettet, fandt jeg ud af en ting som gør at det bliver D750 - vippeskærmen. Den kan jeg ganske enkelt ikke undvære, og det har jeg slet ikke tænkt på da jeg tjekkede dem ud :-(

Tak for indsparket :-)

Mange hilsner

Frank

Brugeravatar
Roadhouse

Indlæg af Roadhouse » 15 mar 2019 11:27 am

Jesper A. H. skrev:
15 mar 2019 09:06 am
Det kommer vist meget an på hvad du har tænkt dig at bruge det til :

https://www.digitalrev.com/article/niko ... one-to-buy
Tak for det Jesper. At jeg ikke har skrevet xx vs. xx i Google irriterer mig, jeg fandt jo årsagen til at det bliver D750 nemlig vippeskærmen. Det skal der bare være, idet jeg fysisk ikke kan lægge mig ned og tage billeder langs jorden mere, ikke på grund af alderdom, men pga. gigt. Så det er et must.

Men ellers er det allround fotografering - jeg har i øjeblikket en dille der hedder kirker indvendigt, men er også tit udenfor i naturen hvor jeg går amok :-)

Tak for inputtet :-)

Hilsen fra

Frank

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 15 mar 2019 11:40 am

Så kig lige funktionaliteten i liveview på nikonen. Det fungerer jo en smule anderledes end du er vandt til på et spejlløst.
Bare for ikke at rende ind i en overraskelse.
Jeg er også ret begejstret for vippeskærmen
Kan den vippe i både høj- og lavformat på D750? Det er jeg super glad for på mine X-T'ere hvor jeg tit skyder i højformat med kameraet på jorden.
Mht greb om kameraet havde jeg også lidt en MEH oplevelse da jeg prøvede en A7II ved siden af min A6000 og mine X-T'ere har også glæde af lidt hjælp der så heldigvis kommer ganske naturligt da jeg ikke vil undvære mine L-brackets
Sådan en her eller lignende kunne hjælpe på det.
Mcoplus-A9-Vertical-Battery-Grip-Pack-Holder-for-_57.jpg
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Roadhouse

Indlæg af Roadhouse » 15 mar 2019 12:33 pm

Søren N skrev:
15 mar 2019 11:40 am
Så kig lige funktionaliteten i liveview på nikonen. Det fungerer jo en smule anderledes end du er vandt til på et spejlløst.
Bare for ikke at rende ind i en overraskelse.
Jeg er også ret begejstret for vippeskærmen
Kan den vippe i både høj- og lavformat på D750? Det er jeg super glad for på mine X-T'ere hvor jeg tit skyder i højformat med kameraet på jorden.
Mht greb om kameraet havde jeg også lidt en MEH oplevelse da jeg prøvede en A7II ved siden af min A6000 og mine X-T'ere har også glæde af lidt hjælp der så heldigvis kommer ganske naturligt da jeg ikke vil undvære mine L-brackets
Sådan en her eller lignende kunne hjælpe på det.
Mcoplus-A9-Vertical-Battery-Grip-Pack-Holder-for-_57.jpg
Tak igen - det med liveview vil jeg fluks tjekke op på - og den der l-bracket er godt nok smart! Ikke køn, men smart *LOL*

Brugeravatar
Roadhouse

Indlæg af Roadhouse » 15 mar 2019 13:46 pm

Søren N skrev:
15 mar 2019 11:40 am
PUHA Søren, du har sat mig i en slem kattepine! For det viser sig jo, at jeg kan bruge ALT jeg har liggende til mit Nex-7 på Sony A7 III - inklusive mine to spritnye originale batterier og dermed også min tre måneder gamle bc-qm1 oplader, mine objektiver ... hvis nu jeg skulle lade være med at være en idiot og så gå lidt på kompromis ift. FF (Tamron 18-200mm Objektiv F/3.5-6.3 Di III VC - Pentax 50mm f/1.4 1:1.4 SMC Takumar - Sigma 16mm f/1.4 DC DN Contemporary - Sigma 30mm f/1.4 DC DN Contemporary)! De to Sigma'er er 10 måneder gamle, og jeg vil jo miste kassen ved at sælge dem ... så jeg må i tænkebox - igen :-)

Jeg fandt kameraet til knapt 14K inklusive et 28-70mm objektiv, men desværre ikke med DK menu - og så holder jeg mig inden for budgettet på 15K!

PUHA ... igen ;-)

Tak ... tror jeg nok *LOL*

PS. Men er nu i tvivl om batterier og oplader passer, batterierne til mit Nex kommer frem når jeg søger på 'batterier til Sony a7 III', men det er en anden type når jeg kigger på indholdet af det der følger med kameraet 🤔

Brugeravatar
Roadhouse

Indlæg af Roadhouse » 16 mar 2019 03:40 am

Jeg er overbevist efter at have brugt en hel dag på at læse tests og se YouTube videoer - det bliver et Sony A7 mk. 3.

Nu skal jeg så bare gøre op med mig selv om jeg kan leve med engelske menuer og så få et kit med et 28-70 objektiv der holder budgettet, eller jeg skal have danske menuer ... og så kun har råd til et hus som tilmed vil være næsten 2000,- dyrere 🤔

Men det bliver dette kamera.

Brugeravatar
Jesper A. H.
Kamera: Sony A7, Sony A77 og Canon G12
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Jesper A. H. » 16 mar 2019 13:00 pm

Roadhouse skrev:
16 mar 2019 03:40 am
Jeg er overbevist efter at have brugt en hel dag på at læse tests og se YouTube videoer - det bliver et Sony A7 mk. 3.

Nu skal jeg så bare gøre op med mig selv om jeg kan leve med engelske menuer og så få et kit med et 28-70 objektiv der holder budgettet, eller jeg skal have danske menuer ... og så kun har råd til et hus som tilmed vil være næsten 2000,- dyrere 🤔

Altså - 28-70 kit glas får du smidt i nakken. Jeg har så sent som i januar givet 1000,- kr for et brugt i så-god-som-ny stand...
Jesper A. H.

Det er for nemt at være Negativ !
Nu osse på flickr : http://www.flickr.com/photos/hollensen/
Og 500px : https://500px.com/jesperarvedlundhollensen

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 16 mar 2019 14:14 pm

Mht menuer har ændret mine til engelsk da langt det meste knowhow på området er på engelsk hvilket gør trouble shooting meget nemmere.
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
Roadhouse

Indlæg af Roadhouse » 16 mar 2019 16:21 pm

Jesper A. H. skrev:
16 mar 2019 13:00 pm
Roadhouse skrev:
16 mar 2019 03:40 am

Altså - 28-70 kit glas får du smidt i nakken. Jeg har så sent som i januar givet 1000,- kr for et brugt i så-god-som-ny stand...
Hej Jesper.

Du har jo helt ret! Når jeg har fokuseret så meget på et kit, så er det for at have bare et objektiv til FF fotografering - for det varer nok noget før jeg får råd til at købe et godt allround et af slagsen! Med det skrevet, så er der stadig over 3000,- til forskel ... så jeg tror sg* jeg hopper ud i de engelske menuer. Og som Søren så rigtigt skriver, så er det meste på nettet og i vejledninger mm. på engelsk - så det gør jeg :-)

Tak for inputtet - jeg vidste faktisk ikke at det var et så billigt objektiv!

Brugeravatar
Roadhouse

Indlæg af Roadhouse » 16 mar 2019 16:28 pm

Søren N skrev:
16 mar 2019 14:14 pm
Mht menuer har ændret mine til engelsk da langt det meste knowhow på området er på engelsk hvilket gør trouble shooting meget nemmere.
Jamen du har jo ret - igen *LOL* Jeg har jo adskillige gange sat menuen på mit Nex -7 tilbage til UK, da det jeg læste på nettet var på netop engelsk.

Har du et bud på et FF allround objektiv - primært til udendørs brug og hvor motiverne er naturen, huse/bygninger/køretøjer mm. i forfald! Jeg må bruge mine to Sigma'er til indendørs indtil jeg får råd til FF objektiver.

Tak igen, Søren :-)

Besvar