Nyt DSLR

Spørgsmål omkring køb af nyt kamera stilles her; både for ultrakompakt, kompakt og spejlrefleks.
Besvar
tg80
Rang: Nyankommen
Kamera: canon eos 550d

Nyt DSLR

Indlæg af tg80 » 09 sep 2019 14:08 pm

Hej

Jeg vil gerne opgradere mit gamle Canon 550d, da jeg bla. gerne vil have lidt bedre opløsning, autofokus etc.

Jeg kigger mest på Canon for at kunne genbruge objektiver; har
Canon EF-S 10-22
Tamron 17-50 (som jeg regner med at udskifte til Canon 24-105 f4 IS USM)
Tamron 70-300

Jeg tager flest fotos når jeg er på ferie og så er det især landskab, natur og arkitektur. Næste tur går til Sydamerika og Antarktis.

Jeg har kigget på Canon 80d (evt. brugt). Men er blevet lidt forvirret over at have læst at fullframe objektiver (som f.eks. Canon 24-105) skulle være markant mindre skarpe på crop kameraer?

Så har overvejet om jeg i stedet skulle kigge på Canon 6d mark ii. Dog har det ikke fået de bedste anmeldelser og jeg er lidt i tvivl om jeg vil blive ked af at fokuspunkterne ikke er spredt ligeså godt ud men alle ligger i midten....

Alternativt så spørger det nye Canon 90d også. Højere opløsning og 4k video ville være fedt, men får jeg noget ud af den højere opløsning med objektiver som disse?

Alle råd modtages med glæde

Brugeravatar
phw
Rang: ELITEBRUGER

Re: Nyt DSLR

Indlæg af phw » 09 sep 2019 14:34 pm

Dit Canon 10-22 kan du ikke bruge på FF

Dit Tamron 70-300. Hvilken udgave har du?? Den med VR image stabilisering eller den helt billige. Er det den helt billige, så er den ikke særlig god.

Jeg har i mange år brugt en 24-105 på et Crop kamera og det virker fint. Men du får bedre skarphed på FF, det gør du med alle objetiverne. Du skal så også være obs på at 24 mm på crop vil være samme med billedetvinkel som et 36 mm på FF. Så du får ikke så meget vidvinkel.

tg80

Indlæg af tg80 » 09 sep 2019 15:44 pm

Hej phw

Jeg er godt klar over at 10-22 objektivet ikke vil kunne bruges på et FF. Men tror umiddelbart at wide enden af 24-105 på FF vil være nok (burde svare til hvad jeg har oplevet når jeg har brugt 15 mm på mit gamle kamera).

Mit Tamron er SP 70-300mm F/4-5.6 Di VC USD - har egentlig været ok tilfreds med den.

Hvor synlig er den ekstra skarphed (ved samme objektiv) på FF? Kan man sige nogen tommelfingerregel for hvor meget man skal zoome ind for at lægge mærke til det?

Brugeravatar
Søren N
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 09 sep 2019 17:18 pm

Med samme sensor generation synes jeg ikke forskellen er væsentlig. Det ses når man zoomer ind på billedet men ellers ikke. Jeg kunne se det ved 100% side by side men ved tilfældigt blandede og enkeltstående billeder er det ikke det man lægger mærke til.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

tg80

Indlæg af tg80 » 09 sep 2019 17:55 pm

Okay

Så med en prisforskel på ca 58% (nypris for 80d er pt 6.300 kr mod 10.000 for 6d m2 - og tilsvarende forskel ved brugt) så taler det ikke umiddelbart for at ofre det ekstra på 6d mark ii?

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 09 sep 2019 18:10 pm

Det kommer jo an på, hvad man vil.

Jeg har i mange fotograferet med et Canon crop kamera og hver gang jeg købte nyt gik der ikke mage måneder før, jeg gerne ville have bedre kvalitæt. (20D-40D-60D-6D) og så for nogle 6 år siden købte jeg et 5D III og her fik jeg endelig et kamera, hvor jeg får det jeg gerne vil.

Det har jeg så opgraderet til et 5D IV, pga den bedre AF, men ikke pga billedkvaliteten.

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 10 sep 2019 08:30 am

DP
Senest rettet af Søren N 10 sep 2019 12:04 pm, rettet i alt 1 gang.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 10 sep 2019 08:31 am

Som PHW skriver " det kommer an på hvad man vil"
For mig at se kommer billedkvalitet i form af resolution/detaljegrad meget langt nede på listen over hvad der gør et godt billede
Er du typen der bare må zoome helt ind og se alle detaljer eller beskærer dine billeder voldsomt er det selvfølgelig af betydning men mht beskæring giver det mere at lære komposition og få arbejdet med billederne frem for at gøre det hjemme foran computeren.

Jeg ser heller ingen sammenhæng mellem kameravalg/sensorstørrelse og billedkvalitet idet lys, komposition og fortælling er langt vigtigere end det tekniske så dit øje for billedmæssigt indhold, hvordan sceneriet foran dig oversættes til 2 dimensioner og din kreativitet har langt større betydning for det endelige resultat end kassen mellem objektivet og øjet.

Jeg synes ham her siger det meget godt.
https://www.youtube.com/watch?v=PHYidejT3KY
Søren Nielsen

David Duchemin

PerGew
Kamera: Canon EOS 600D

Indlæg af PerGew » 10 sep 2019 10:43 am

Jeg undrer mig over at du taler om 80d og 90d.

Det er da ikke FF, eller har jeg misforstået noget?
Skal man ikke op i 6d eller hvad?

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 11 sep 2019 20:36 pm

Søren N skrev:
10 sep 2019 08:31 am
For mig at se kommer billedkvalitet i form af resolution/detaljegrad meget langt nede på listen over hvad der gør et godt billede
Er du typen der bare må zoome helt ind og se alle detaljer eller beskærer dine billeder voldsomt er det selvfølgelig af betydning men mht beskæring giver det mere at lære komposition og få arbejdet med billederne frem for at gøre det hjemme foran computeren.

Jeg ser heller ingen sammenhæng mellem kameravalg/sensorstørrelse og billedkvalitet idet lys, komposition og fortælling er langt vigtigere end det tekniske så dit øje for billedmæssigt indhold, hvordan sceneriet foran dig oversættes til 2 dimensioner og din kreativitet har langt større betydning for det endelige resultat end kassen mellem objektivet og øjet.

Men nogle gange kan det være spørgsmålet om du kan tage billedet du gerne vil eller ej.

Jeg kan kun sige at især i dårlig belysning oplever jeg at jeg kan tage det billede jeg gerne vil og so jeg ikke har kunne med mit gamle kamera.

Et dyrer kameraa ud over sensor, så er der også mange andre ting der er bedre og opdateret. AF hastighed, AF nøjagtighed.

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 12 sep 2019 08:11 am

phw skrev:
11 sep 2019 20:36 pm
Søren N skrev:
10 sep 2019 08:31 am

Men nogle gange kan det være spørgsmålet om du kan tage billedet du gerne vil eller ej.

Jeg kan kun sige at især i dårlig belysning oplever jeg at jeg kan tage det billede jeg gerne vil og so jeg ikke har kunne med mit gamle kamera.

Et dyrer kameraa ud over sensor, så er der også mange andre ting der er bedre og opdateret. AF hastighed, AF nøjagtighed.
Hvis du konstant bevæger dig i ekstremområderne mht DR, ISO støj og SR er det slf relevant men forskellen er altså ikke ret stor og jeg har endnu ikke oplevet at kameraet var den begrænsende faktor men ok jeg er også kun en glad amatør og ikke en ret god "fotograf"
der jeg vil hen er altså at der lægges alt for stor vægt på kamera i forhold til hvor lidt det egentligt betyder for det færdige billede. De største faktorer er det der er foran og især den bløde masse der befinder sig lige bag søgeren.
Det er muliigt X-T3 har mere støj ved ISO12500 end EOS R til gengæld er kontrast og farver langt bedre ligesom støjen er mere behagelig at se på. Ja det er så i mine øjne :wink: :lol:
Søren Nielsen

David Duchemin

Besvar