Overvejer følgende linser, hvilket Nikon DSLR matcher?

Spørgsmål omkring køb af nyt kamera stilles her; både for ultrakompakt, kompakt og spejlrefleks.
jorgen

Overvejer følgende linser, hvilket Nikon DSLR matcher?

Indlæg af jorgen » 12 feb 2011 14:37 pm

Jeg har netop mistet ALT mit fotoudstyr og skal have noget nyt / andet i stedet. Vil nok helst have Nikon DSLR igen. Jeg er amatør, men har fotograferet en del år og en del forskellige motiver; gerne mennesker, by-skaber, et land-skab i ny og næ og til tider dyr i naturen. Har overvejet følgende objektiver / objektiv-kombinationer og vil gerne have input til, hvad der kunne være et godt kamera at kombinere med (og gerne kommentarer til scenarierne nedenfor). Tænker at mens linserne gerne må være i den lidt dyre ende, behøver huset ikke være det (evt. brugt). Nå, men til linserne:

Scenarie 1: Nikon AF-S DX VR 18-200mm f/3.5-5.6G ED VR, ca. 5.500 kr.
Scenarie 2: Sigma 24-70mm f/2,8 EX DG Macro, ca. 4.200 kr. kombineret med Nikon AF-S VR 70-300mm f/4,5-5,6 IF ED, ca. 4.200 kr.
Scenarie 3: Nikon AF-S DX 18-105mm 3.5-5.6 VR, ca. 2.250 kombineret med Nikon AF-S VR 70-300mm f/4,5-5,6 IF ED, ca. 4.200 kr.

vh, Jørgen

Brugeravatar
xmas
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon FX, sɐɹǝɯɐɔ puɐ sǝsuǝl
Geografisk sted: Klarup, Nordjylland

Re: Overvejer følgende linser, hvilket Nikon DSLR matcher?

Indlæg af xmas » 12 feb 2011 14:58 pm

Jeg tager for givet, at du mener objektiver, idet linser er de glaselementer, der sidder i objektivet (eller dem, som bageren sælger).
Du har næste selv givet svaret iforb. med din opstilling, idet du bl.a. har angivet objektiver i DX-segmentet. D.v.s. kameraer med cropfaktor.
Hvilket du skal vælge (fra D3000 til D300) må bero på såvel størrelsen på din pengepung og dine hænder.
I stedet for Sigma objektivet, ville jeg nok anbefale et Nikon 16-85mm, idet Sigma´en har en kedelig tendens til Flare i modlys. Endvidere får du ved en kombo af et 16-85 + evt. et 70-300 såvel lidt mere vidvinkel og en hele del tele. Nikon´s 16-85´er har endvidere ord for at være det skarpeste i deres DX, zoom-segment.
Hvis du mangler noget lysstærkt til indendørs foto, er et Nikon 50mm f/1.4 el. 1.8 en god og billig løsning.
Med fotohilsen
xmas

Det sete afhænger af øjnene, der ser - og af glasset, vi kigger igennem.

jorgen

Indlæg af jorgen » 12 feb 2011 15:15 pm

Hej xmas. Det er ikke min store indsigt der gør at jeg har angivet DX; det er i hvert fald ikke fordi jeg bevidst går efter et kamera med crop-factor - det er egtl min indtryk at de fleste nyere Nikon er FX. Vil det være et problem at bruge et DX-objektiv (eller en af bagerens linser :wink: ) på et FX-hus, dvs. begrænser jeg mig i valget af hus ved at købe DX-optik?

/ jørgen

Brugeravatar
xmas
Kamera: Nikon FX, sɐɹǝɯɐɔ puɐ sǝsuǝl
Geografisk sted: Klarup, Nordjylland

Indlæg af xmas » 12 feb 2011 15:36 pm

FX husene ("Fullframe"; D700 og D3), der er professionelt orienteret, stiller store krav til dine objektiver, idet fejl og mangler bliver mere tydelige.
Du vil kun have begrænset gavn af et DX objektiv på et FX hus, idet du kun får ca. ½ opløsning, da det kun er den mindre billedcirkel, som DX-objektiverne tegner, der kommer med på sensoren.
Billede
Sammenfattet er det cirka sådan her: Du kan sagtens bruge et FX-objektiv på et DX-hus; men kun med begrænset held et DX-objektiv på et FX-hus.
Det kan endvidere være en rigtig god ide at bruge et FX-objektiv på et DX hus, idet den kant-uskarphed, der plager mange objektiver, ikke kan ses på billederne fra et DX-hus, idet den ikke er med på billedet jf. billedet ovenfor.
Ved fotografering af "Wild Life" (herunder fugle) kan det være en fordel af have et kamera med crop-faktor (DX hus), idet f.eks. et 70-300mm "pludseligt" bliver til et 105-450mm.
Et kamera som f.eks. det D300, som jeg gav min søn sammen med netop et 16-85mm + et 70-300mm og et 50mm f/1.4 er en bragende god kombination.
Om du vil have video el. ej i dit kamera er endvidere også en af de ting, du skal tænke over. Personligt vil jeg gerne holde skidt for sig og snot for sig.
Hvilket kamera (og objektiver) havde du før??
Med fotohilsen
xmas

Det sete afhænger af øjnene, der ser - og af glasset, vi kigger igennem.

DBF
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon D5100
Geografisk sted: Odense

Indlæg af DBF » 12 feb 2011 16:04 pm

jorgen skrev: Scenarie 1: Nikon AF-S DX VR 18-200mm f/3.5-5.6G ED VR, ca. 5.500 kr.
Scenarie 2: Sigma 24-70mm f/2,8 EX DG Macro, ca. 4.200 kr. kombineret med Nikon AF-S VR 70-300mm f/4,5-5,6 IF ED, ca. 4.200 kr.
Scenarie 3: Nikon AF-S DX 18-105mm 3.5-5.6 VR, ca. 2.250 kombineret med Nikon AF-S VR 70-300mm f/4,5-5,6 IF ED, ca. 4.200 kr.
vh, Jørgen
I nr 2 ligner det Sigma versionen uden HSM og så skal der være motor i huset - altså D80/D90/D7000/D300

jorgen

Indlæg af jorgen » 12 feb 2011 16:19 pm

Jeg er ikke specielt interesseret i video..
Havde tidligere D70 med Sigma 18-125DX og 70-300 APO..
Jeg har luret lidt på et D90, men det er næsten lige så dyrt som det nye D7000. Hvad er der ved D90, som gør det holder så høj pris?
Interessant pointe omkring evt behov for AF-motor i huset - hvad er egtl at foretrække motor i hus eller objektiv?
Giver det overhovedet mening at betale for optisk stabilisering / vibration reduction på de korte linser indtil ca. 70 mm?

/ jørgen
Senest rettet af jorgen 12 feb 2011 16:53 pm, rettet i alt 1 gang.

DBF
Kamera: Nikon D5100
Geografisk sted: Odense

Indlæg af DBF » 12 feb 2011 16:34 pm

jorgen skrev:Interessant pointe omkring evt behov for AF-motor i huset - hvad er egtl at foretrække motor i hus eller objektiv?
Helst en af delene hvis man vil bruge autofocus :) - men motor i huset giver jo mulighed for ældre objektiver da Nikon ikke altid har haft motor i objektivet. De nye i objektivet er ofte lydløse og hurtigere ...
Jeg kan se kamerahuset har et D90 til 4500 og D7000 til 7700 hvilket bestemt ikke ligner samme pris i mine øjne.

Brugeravatar
Mads3
Rang: Bruger
Rang: Bruger
Kamera: Canon EOS 5D
Geografisk sted: København

Indlæg af Mads3 » 12 feb 2011 20:44 pm

xmas skrev:(...) I stedet for Sigma objektivet, ville jeg nok anbefale et Nikon 16-85mm, idet Sigma´en har en kedelig tendens til Flare i modlys. Endvidere får du ved en kombo af et 16-85 + evt. et 70-300 såvel lidt mere vidvinkel og en hele del tele. Nikon´s 16-85 har endvidere ord for at være det skarpeste i deres DX, zoom-segment. (..)
Nu har jeg ikke selv Nikon, men har dog lidt svært ved at tro det... Skarpere end fx deres 17-55mm 2.8???

Brugeravatar
ERK
Challenger
Kamera: Nikon D850
Geografisk sted: Brædstrup egnen

Indlæg af ERK » 12 feb 2011 23:31 pm

Du foreslår selv en Nikkor 18-200. Jeg har sådan en og har anskaffet den til rejsebrug. Til det er den fin, fordi den giver en stor fleksibilitet uden at dit fotogrej skal have en hel kuffert for sig selv. Men man må ikke tro, at den til dagligt brug kan gøre det ud for flere objektiver med mindre zoomområde eller evt. fast brændvidde. Hvis du ikke skiller dig meget ud fra gennemsnittet, så vil jeg sige, at basis er en zoom, der dækker et område på omtrentligt 18-50 mm. Skal du have andet, så vil jeg anbefale dig, at du virkelig har gjort op, hvad dit behov går ud på, inden du lukker op for tegnebogen. Kvaliteten af de forskellige objektiver kan du læse dig til på fx "Photozone" , "Lenstips" og lignende sider.
God jagt. Mvh Erik

Lindhardt

Indlæg af Lindhardt » 12 feb 2011 23:56 pm

xmas skrev:Jeg tager for givet, at du mener objektiver, idet linser er de glaselementer, der sidder i objektivet (eller dem, som bageren sælger).
Det er lige korrekt at kalde det en linse, objektiv, glas eller på engelsk Lens.

Og ja... linser kan man købe hos bageren, og man kan købe linser til sit kamera.

Brugeravatar
Freelance
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Geografisk sted: København N

Indlæg af Freelance » 13 feb 2011 11:06 am

Hejsa

Kig på en kombo der hedder Nikkor 17-55 f/2,8 og 70-3++ VR Så har du super glas (kig efter dem brugt)

Med det budget du har ville jeg slet ikke overveje FF. Du skal op i et D700 og dyre glas for at det bliver optimalt. Jeg ville lige nu se efter D3100 eller D7000 alt efter ønsker og budget.

Mvh
Rasmus

k s
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER

Indlæg af k s » 13 feb 2011 23:01 pm

Lindhardt skrev:
xmas skrev:Jeg tager for givet, at du mener objektiver, idet linser er de glaselementer, der sidder i objektivet (eller dem, som bageren sælger).
Det er lige korrekt at kalde det en linse, objektiv, glas eller på engelsk Lens.

Og ja... linser kan man købe hos bageren, og man kan købe linser til sit kamera.
Øhh-nej!

Et objektiv hedder - et "objektiv" på dansk. Man kan da godt forsøge sig med slang eller dårlige oversættelser/"undersættelser" - men det bliver ikke "korrekt" af den grund.

Linser er de glaselementer, der er indeni objektivet (og ordet dækker så også over en hel del andet irrelevant).

Sorry for :offtopic:

Lindhardt

Indlæg af Lindhardt » 13 feb 2011 23:09 pm

k s skrev:
Lindhardt skrev:

Øhh-nej!

Et objektiv hedder - et "objektiv" på dansk. Man kan da godt forsøge sig med slang eller dårlige oversættelser/"undersættelser" - men det bliver ikke "korrekt" af den grund.

Linser er de glaselementer, der er indeni objektivet (og ordet dækker så også over en hel del andet irrelevant).

Tja... det er din mening... men rigtig mange kalder det linse selv inden for prof brancen. Da jeg startede i 70' med at købe linser hed det ikke andet. Der var der ikke nogle der bruge ordet objektiv. Min fotohandler kaldte det altid en linse. Så ordet er alment brugt og er anerkendt i det almindelige sprog. At det måske er mere korrekt at bruge ordet objektiv er en helt anden sag, men det gør ikke ordet linse forkert.

Kongsfelt

Indlæg af Kongsfelt » 13 feb 2011 23:43 pm

Lindhardt skrev:
k s skrev:
Lindhardt skrev:

Øhh-nej!

Tja... det er din mening... men rigtig mange kalder det linse selv inden for prof brancen. Da jeg startede i 70' med at købe linser hed det ikke andet. Der var der ikke nogle der bruge ordet objektiv. Min fotohandler kaldte det altid en linse. Så ordet er alment brugt og er anerkendt i det almindelige sprog. At det måske er mere korrekt at bruge ordet objektiv er en helt anden sag, men det gør ikke ordet linse forkert.
Så er det jo heller ikke ret heldigt formuleret af dig, når du selv skriver "Det er lige korrekt at kalde det en linse, objektiv, glas eller på engelsk Lens."
Bagefter trækker du så efterfølgende i lang og åbner muligheden for, at betegnelsen objektiv måske alligevel ER mere korrekt? Kan du blive enig med dig selv? Desuden er det naturligt at sproget udvikler sig. Det man sagde i 70'erne - og mente var korrekt dengang - er det ikke nødvendigvis i dag.

Undskyld for :zdunk :offtopic:

Lindhardt

Indlæg af Lindhardt » 13 feb 2011 23:54 pm

Kongsfelt skrev:
Lindhardt skrev:
k s skrev:
Lindhardt skrev:

Øhh-nej!

Så er det jo heller ikke ret heldigt formuleret af dig, når du selv skriver "Det er lige korrekt at kalde det en linse, objektiv, glas eller på engelsk Lens."
Bagefter trækker du så efterfølgende i lang og åbner muligheden for, at betegnelsen objektiv måske alligevel ER mere korrekt? Kan du blive enig med dig selv? Desuden er det naturligt at sproget udvikler sig. Det man sagde i 70'erne - og mente var korrekt dengang - er det ikke nødvendigvis i dag.

Undskyld for :zdunk :offtopic:
Tja... du er god til offtopic...

Det er ikke forkert at bruge ordet LINSE om et objektiv. Og som skrevet har ordet linse været brugt i mange årtier af fotofolket. Så at irettesætte trådstarter i at han ikke kan bruge ordet linse, er helt forkert.

Besvar