2nd camera - andet system (Oly OM-D E-M5?)

Spørgsmål omkring køb af nyt kamera stilles her; både for ultrakompakt, kompakt og spejlrefleks.
Besvar
Brugeravatar
Kongsfelt
Rang: TOPBRUGER

2nd camera - andet system (Oly OM-D E-M5?)

Indlæg af Kongsfelt » 19 dec 2012 12:13 pm

Kære FS'ere - og glædelig jul :)

Jeg har på nuværende tidspunkt et Canon 5D Mark II+greb, samt et par objektiver, (28/1.8, 100/2.0, 100/2.8, 80-200/2.8) hvoraf nogle står overfor udskiftning/opgradering.

Jeg har dog i lang tid søgt efter et mere kompakt/transportabelt kamera til steder, hvor man ikke gider at slæbe den store klods med... Jeg har i lang tid kigget i retning af Sony RX100, som på mange måder virker som det perfekte lommekamera. MEN jeg vil sådan set også gerne have et "back-up" kamera til mit 5DII - og der tror jeg ikke helt det kan følge med...

Jeg er derfor hoppet over til MILC og har kigget på, hvad markedet byder på. Dvs. Sony NEX-6 (og 5/7), Fuji X-Pro1/X-E1, Panasonic G-serie, Canon M (haha...), og Olympus OM-D E-M5 - og sidstnævnte ser rigtigt interessant ud!

Jeg har selvfølgeligt også haft en kort forelskelse i Sony RX1, men...

Jeg er blevet ret hooked på Oly's nyeste. Det har en mindre sensor end flere af de andre - og er ikke nødvendigvis fysisk mindre end de andre. Men der er et stort udvalg af lækre objektiver, som jeg ikke mener at fx. Sony kan matche. Og så er det vejrforseglet - vel at mærke, når det er parret med ditto objektiver!

Jeg forestiller mig kittet og Olympus 12/2 til at starte med. Så har jeg et 2nd camera med en ret fornuftig vidvinkel og kan smide tele på mit 5DII, når jeg skal bruge begge kameraer. Og til hverdagsbrug har jeg noget lækkert til snaps - også hvis det er lortevejr.

Hvad er jeres erfaringer med at skyde "simultant" med to forskellige systemer? Er det noget rod ifht. efterbehandlingen, hvis man skal opnå nogenlunde samme "look" på billederne?

PS: Jeg er også FDFer og søger til tider et lettere og mere anonymt kamera til snaps og til at have med på weekendture mv. samt vandring, hvor vægt/størrelse kan være en faktor.

Jeg ser frem til jeres betragtninger - og gerne konkrete brugeroplevelser med nogle af de ovennævnte systemer.

Mvh.

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kamera: Canon 5D III
Geografisk sted: København K
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: 2nd camera - andet system (Oly OM-D E-M5?)

Indlæg af Hasseltoft » 19 dec 2012 12:34 pm

Jeg synes der er nogle kompakt systemer med halvformat sensorer der er lidt oversete.
Sigma der har den bedste sensor teknologi, men desværre er lidt langsomt
Ricoh der har lavet et ret smart og helt anderledes system.
Venlig hilsen Jesper

Brugeravatar
Kongsfelt

Indlæg af Kongsfelt » 19 dec 2012 13:33 pm

Hasseltoft skrev:Jeg synes der er nogle kompakt systemer med halvformat sensorer der er lidt oversete.
Sigma der har den bedste sensor teknologi, men desværre er lidt langsomt
Ricoh der har lavet et ret smart og helt anderledes system.
Venlig hilsen Jesper
Det kan du have ret i. Jeg syntes, at problemet med begge nævnte systemer er udvalget af objektiver, som er noget sparsomt. Og det er en dealbreaker.

For mig køber man sig ikke bare et kamera og "nogle objektiver" men i høj grad et system, hvor objektiverne næsten er vigtigere end huset, da husene normalt bliver udskiftet med et par års mellemrum, mens objektiverne bliver hængende...

Jeg faldt også over Panasonic 25/1.4 som skulle gøre det rigtigt godt, omend den ikke er helt billig.

Brugeravatar
Næstved
Kamera: Pentax
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Næstved » 19 dec 2012 17:40 pm

Hvad med dit "gamle" mærke??

Ole

Brugeravatar
perthorup
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Olympus E-M1 II
Kontakt:

Indlæg af perthorup » 19 dec 2012 17:51 pm

Hejsa
Jeg solgte alt mit Canon udstyr incl. 1DIII/5D/24-70L/35-350L/70-200L/16-35L/Flash mmm. og købte et OM-D kamera med diverse optikker - Både faste brændvidder og zoom.

Jeg her på intet tidspunkt fortrudt mit valg. OM-D er et kamera du gider tage med i modsætning til fototasken med Canon udstyret. Det orkede jeg ikke at slæbe med.

Kan på det varmeste anbefale OM-D
MVH
Per

Brugeravatar
Knud B. Røn
Challenger

Indlæg af Knud B. Røn » 19 dec 2012 23:05 pm

Kongsfelt skrev:Kære FS'ere - og glædelig jul :)

Jeg har på nuværende tidspunkt et Canon 5D Mark II+greb, samt et par objektiver, (28/1.8, 100/2.0, 100/2.8, 80-200/2.8) hvoraf nogle står overfor udskiftning/opgradering.

Jeg har dog i lang tid søgt efter et mere kompakt/transportabelt kamera til steder, hvor man ikke gider at slæbe den store klods med... Jeg har i lang tid kigget i retning af Sony RX100, som på mange måder virker som det perfekte lommekamera. MEN jeg vil sådan set også gerne have et "back-up" kamera til mit 5DII - og der tror jeg ikke helt det kan følge med...

Jeg er derfor hoppet over til MILC og har kigget på, hvad markedet byder på. Dvs. Sony NEX-6 (og 5/7), Fuji X-Pro1/X-E1, Panasonic G-serie, Canon M (haha...), og Olympus OM-D E-M5 - og sidstnævnte ser rigtigt interessant ud!

Jeg har selvfølgeligt også haft en kort forelskelse i Sony RX1, men...

Jeg er blevet ret hooked på Oly's nyeste. Det har en mindre sensor end flere af de andre - og er ikke nødvendigvis fysisk mindre end de andre. Men der er et stort udvalg af lækre objektiver, som jeg ikke mener at fx. Sony kan matche. Og så er det vejrforseglet - vel at mærke, når det er parret med ditto objektiver!

Jeg forestiller mig kittet og Olympus 12/2 til at starte med. Så har jeg et 2nd camera med en ret fornuftig vidvinkel og kan smide tele på mit 5DII, når jeg skal bruge begge kameraer. Og til hverdagsbrug har jeg noget lækkert til snaps - også hvis det er lortevejr.

Hvad er jeres erfaringer med at skyde "simultant" med to forskellige systemer? Er det noget rod ifht. efterbehandlingen, hvis man skal opnå nogenlunde samme "look" på billederne?

PS: Jeg er også FDFer og søger til tider et lettere og mere anonymt kamera til snaps og til at have med på weekendture mv. samt vandring, hvor vægt/størrelse kan være en faktor.

Jeg ser frem til jeres betragtninger - og gerne konkrete brugeroplevelser med nogle af de ovennævnte systemer.

Mvh.
Hej Morten,

Svarer du mig ikke lige på den PB jeg har sendt dig?

Mvh
Knud

Brugeravatar
amgsoft
Kamera: Canon 500d

Indlæg af amgsoft » 19 dec 2012 23:33 pm

Jeg har om-d em5 som sekundært kamera og er rigtigt glad for den kombo. Det spiller bare. Du får et rigtigt godt kamera, som er til at have med og hvis man bruger primes på det, så får man et fantastisk god billedkvalitet. Det er klasser over crop fra Canon.

På den anden side er det heller ikke 5d2/3 eller d600/800, men tæt på.

Det eneste man skal vænne sig til er, at klassisk dsr 3:2 billeder og em-5 4:3, så når du skal have printet billeder ud, så har man dem ikke i samme format.

Brugeravatar
klauseren
Kamera: Olympus OM-D E-M5 & Nikon D7000

Indlæg af klauseren » 19 dec 2012 23:39 pm

Kongsfelt skrev: Jeg faldt også over Panasonic 25/1.4 som skulle gøre det rigtigt godt, omend den ikke er helt billig.
Den har jeg faktisk lige fået i dag.

På DSLR (APS-C) var 35mm min favorit, så 25'eren på OM-D E-M5 svarer jo nogenlunde til det samme som 35mm på DSLR, og så var det vigtigt for mig at få noget f1.4 eller lavere, for at få massere bokeh, nu når m4/3 sensorerne er lidt mindre end APS-C.

Og som en anden skriver, billedformatet er 4:3 i forhold til 3:2 som fra DSLR. Det er lidt træls, men man kan jo beskære sig ud af mange ting, og måske bare noget man skal vænne sig til.

Der går små rygter om E-M5 afløseren annonceres i januar, omend det formentlig bliver en afløser til et andet Olympus m4/3 kamera der er størst sandsynlighed for, så hvis du kan vente en måneds tid med at tage beslutningen kan du da se om der sker noget på den front.
Senest rettet af klauseren 20 dec 2012 20:46 pm, rettet i alt 1 gang.
flickr
------
Olympus OM-D E-M5 & Nikon D7000

Brugeravatar
Leif Verner
Challenger
Kamera: Olympus E-M1 mk.II
Geografisk sted: Birkerød

Indlæg af Leif Verner » 20 dec 2012 01:40 am

Jeg har haft OM-D E-M5 siden april. Det kamera er stærkt vanedannende og betød, at alt mit tunge grej hurtigt røg på den Blå Avis.
Amgsoft har iøvrigt lavet en glimrende anmeldelse af den her på F/S.
I daglig brug er det med Panasonic 12-35mm 1:2.8 som er vejrforsejlet og fabelagtig skarp og i klasse med Canons 24-70mm, men altså desværre også lige så dyr som kameraet.
For salget af alt det tunge har jeg i stedet for anskaffet en række fine lystærke primes. Heriblandt Panasonic 25mm 1.1.4, Olympus 45mm 1.8 og 75mm 1:1.8 som alle er meget anbefalelsesværdige. For mig er 25 mm´eren absolut meget brugbar. Måske fordi den jo svarer til det standardobjektiv, jeg brugte i de gamle analoge dage.
Alt i alt er jeg super tilfreds med det nye tingenes tilstand.

Leif.

Brugeravatar
itjf
Kamera: Canon 550D
Geografisk sted: Ishøj

Indlæg af itjf » 20 dec 2012 08:49 am

Olympus OM-D E-M5 ser rigtigt spændende ud. Det er lige nøjagtigt sådan et kamera jeg håbede på fra Canon i stedet for den nye M-serie.

Brugeravatar
mewmew
Rang: Bruger
Rang: Bruger
Kamera: OlympusE-M5, E620, E510,E-Pl1
Geografisk sted: Ry
Kontakt:

Indlæg af mewmew » 01 jan 2013 20:00 pm

Kan også anbefale E-m5, rart at se lidt mere interesse for kameraet her hjemme.

Det er jo nok ikke uden grund, det blev kåret som Årets kamera, på entusiast sider som dpreview og dc.watch.

Video siden EOSHD ranker det 3, lige efter Panasonic GH3 og blackmagic cinema camera. Og Tom Hogan dropper Nikon D7000 som sit
"second system" til fordel for Olympus E-M5.
mmmm

Besvar