Videokamera valg?

Spørgsmål omkring køb af nyt kamera stilles her; både for ultrakompakt, kompakt og spejlrefleks.
Besvar
HojouHuman
Rang: Nyankommen
Kamera: Intet endnu

Videokamera valg?

Indlæg af HojouHuman » 16 aug 2016 10:12 am

Jeg står og skal købe et video kamera. Det primære formål er, at optage badminton kampe.

Normalt vil det være en relativt statisk opstilling - placering på en stol el.l. Der skal optages hele banen med et net, to personer flytter sig hurtigt rundt samt en bold som til tider flyver ret hurtigt. Jeg vil gerne gemme optagelserne til senere gennemgang og analyse. Der vil normalt være relativ kraftigt lys til en badminton kamp (et niveau over en indendørs fodboldkamp) men til tider lever hallerne ikke op til kravene så optagelse i 'normal' indendørs belysning skal gerne være af en fornuftig kvalitet.

Jeg er ikke så kendt på udfordringerne ved video optagelser og jeg er heller ikke klar over om ovenstående beskrivelse kræver et kamera der er god til bevægelse eller om den relativ lille del af billedet som vil ændre sig fra frame til frame udgør et problem hos de fleste kameraer.

Jeg vil helst ikke skulle ofre alt for meget, men på den anden side så vil jeg heller ikke risikere at købe noget af alt for ringe kvalitet så resultatet er ubrugeligt. Mine forventninger er, at kunne afspille kampen efterfølgende på et tv og kunne se/følge bolden. Der er ikke tale om at jeg har behov for at kunne analysere om en bold rammer linjen eller er ude. Til sammenligning/afstemning af mine forventninger, så har jeg set (andres) mobil telefon optagelser som har været OK.

Jeg er totalt ligeglad med om jeg optager i 720p eller 1080p. Alt for ofte ser jeg 1080p optagelser hvor kvaliteten er enten grynet eller sløret. Et 720p næsten skarpt billede er helt tilstrækkeligt. Jeg er dog godt klar over at mærkerne konkurerer på specs og det sikkert er svært at finde et moderne kamera der ikke (kan) optage i 1080p?

Hvad er mit budget? Jeg havde oprindeligt håbet at jeg kunne klare mig for under 1000kr og startede med at købe en (billig) GoPro klon (KitVision). Kvaliteten var dog urimelig dårlig. Der var tale om et billede der var sløret (som om der var en film over lensen - og nej det var der ikke ;)) og en grynet kvalitet som om der ikke var nok lys - testede udendørs samt indendørs en sommer dag med kraftig sol. Dertil var der en underlig mis-farve som med et interval tonede frem og tilbage. Jeg fik afleveret kameraet igen! Jeg har siden overvejet SJCAM og Xiomi Yi (tror jeg det hed) - men er begyndt at tænke at der muligvis ikke er behov for et "Action Cam"?

Jeg er villig til at smide lidt mere oveni budgettet hvis det er hvad der skal til for at få en kvalitet jeg kan leve med. Jeg er nørd nok til elske wifi remote features osv, men det er IKKE prioritet. Video billede kvalitet er top-top prioritet. P.t. overvejer jeg følgende modeller:

Sony HDR-CX240 - 1300kr (Ikke et action cam - måske er det en fordel?)
Sony HDR-AS20 - 1300kr (Lille kompakt kamera - måske betaler man for at det er lille?)
Sony HDR-AZ1 - 1300kr (Ny model - måske er kvaliteten ikke bedre - måske er det kun størrelsen de har ændret - og falder kvaliteten så?)
...
Sony HDR-AS50 - 1600kr (Ved ikke om det er en opgradering, men tror smerte grænsen ligger heromkring).

Det er alle Sony kameraer - det er ikke et krav fra mig, men har lavet lidt research og sjovt nok så er det dem jeg er nået frem til?

Har jeg urealistiske forventninger til pris/kvalitet - skal jeg skrue mine kvalitetskrav ned eller kan jeg måske købe noget endnu billigere uden at gå for meget på kompromis med kvalitet? Jeg er lige glad med udformning/størrelse på kameret, så længe kvaliteten er fornuftig.

Brugeravatar
Neo
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Canon EOS-1D Mark IV
Geografisk sted: Svenstrup, Nordjylland
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Videokamera valg?

Indlæg af Neo » 16 aug 2016 23:55 pm

Jeg ville købe et rigtigt GoPro.

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk
//Andreas Hejndorf :)

hejndorf-foto.dk | flickr | YouTube-kanal

Ha' en god dag! :gogo:

HojouHuman

Indlæg af HojouHuman » 17 aug 2016 10:50 am

Jeg kan se at GoPro fåes i mange versioner. Jeg har også set nogle reviews hvor de næsten alle bruger GoPro som målestok for hvor gode andre kameraer er. Ofte kommer der udtalelser som "Et meget billigere alternativ til GoPro som næsten er på højde med".

Er det bare mig, eller lyder det ikke lidt som om, at hvis man vælger et alternativ hvor pris og kvalitet hænger sammen, så får man mere for pengene i det end når man køber et GoPro? Da man kan købe GoPro's i flere prisklasser og hvis man har et budget, så kan det vel bedst betale sig at købe for sit "max" i et alternativ istedet for et GoPro?

Jeg har også set en del video sammenligninger mellem GoPro og andre mærker - og synes ofte at GoPro versionen ser dårligere ud? Selv når anmelderen skriver at kvaliteten er marginalt bedre på GoPro.

Derudover tænker jeg, at fordelen ved et GoPro bl.a. er alle mulighederne for at spænde det fast på ting og fræse derudaf. Det er lille og kompakt og der fåes en masse addons til det. Alt det har jeg ikke brug for - men på den anden side, så hvis billede kvaliteten er i orden, så kan jeg jo være lige glad med resten...

Jeg kan se at mit budget (max 1500) rækker til følgende GoPros:

GoPro Hero - (ca. 1100)
GoPro Hero Session (ca 1450)
GoPro Hero+ (Så strækker vi den - ca 1700-1800)

Hvad er forskellen på billedekvaliteten af disse - med baggrund i at man skal lave en statisk opstilling med kamera til at optage en badminton kamp?

Brugeravatar
Bo Bjerre
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 17 aug 2016 11:17 am

Vardet ikke en mulighed at låne et kamera, og så afprøve det?
Bo //

Brugeravatar
cowgirl
Challenger
Kamera: Olympus og Canon
Geografisk sted: Nørrebro
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af cowgirl » 17 aug 2016 13:10 pm

Har du overvejet et decideret videokamera. Du kan få dem til ca. 1600. Vi har brugt dem på mit arbejde hvor de blev udlånt til studerende der skulle optage arbejdssituationer i ikke altid optimale lysforhold.

Det dyreste vil være SD-kort, hvor du helst skal have et ret stort for at have en plads til en vis længde.
Hilsen Cowgirl
---------------------------
Cowgirl on flickr
Cowgirl on Instagram
---------------------------

HojouHuman

Indlæg af HojouHuman » 18 aug 2016 15:30 pm

cowgirl skrev:Har du overvejet et decideret videokamera. Du kan få dem til ca. 1600. Vi har brugt dem på mit arbejde hvor de blev udlånt til studerende der skulle optage arbejdssituationer i ikke altid optimale lysforhold.

Det dyreste vil være SD-kort, hvor du helst skal have et ret stort for at have en plads til en vis længde.
Jo, jeg har overvejet Sony HDR CX240 som jeg skrev i indlæget, men har ingen erfaring med den eller kvaliteten.

Brugeravatar
SuneS
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Sony@99
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af SuneS » 18 aug 2016 19:12 pm

GoPro mister pusten lidt hvis det bliver lidt mørkt. Men det vil umiddelbart være ok valg. Hero 3 og frem er godt nok

HojouHuman

Indlæg af HojouHuman » 19 aug 2016 09:17 am

SuneS skrev:GoPro mister pusten lidt hvis det bliver lidt mørkt. Men det vil umiddelbart være ok valg. Hero 3 og frem er godt nok
Jeg er lidt i tvivl om hvilke versioner er/kan hvad. Umiddelbart ser Hero 4 (fra 2555) billigere ud end Hero 3 (fra 3111). Begge ligger dog udenfor mit budget... Skal man virkelig der op for at kunne optage en badminton kamp indendørs? Som sagt så har jeg set folk med mobil telefoner (godt nok dyre 2000-3000 mobiler), men der tænker jeg næppe alle pengene er brugt på kameraet i telefonen?

HojouHuman

Indlæg af HojouHuman » 19 aug 2016 09:25 am

Bo Bjerre skrev:Vardet ikke en mulighed at låne et kamera, og så afprøve det?
Bo //
Jo måske - men mangler nok lidt input til hvad jeg skal gå efter - udover at der her er mange der taler for GoPro... Har bare personligt (ved godt jeg ikke har noget at have det i!) den opfattelse at man betaler rigtigt meget "for meget" - at der findes alternativer hvor man for mere for pengene.

Dem der foreslår GoPro - er det af personlig erfaring, eller er det baseret på hype omkring det?

Besvar