Canon kamera til natur- og fuglefotografering + objektiv

Spørgsmål omkring køb af nyt kamera stilles her; både for ultrakompakt, kompakt og spejlrefleks.
Odgaard
Rang: Nyankommen
Kamera: Canon powershot sx60hs

Canon kamera til natur- og fuglefotografering + objektiv

Indlæg af Odgaard » 06 feb 2017 00:05 am

Jeg vil gerne have råd og vejledning til køb af nyt kamera og objektiv. Jeg har absolut ingen teknisk snilde, så det falder mig ret svært at sætte mig ind i for og imod de forskellige...

Krav til kamera:
Det skal være Canon.
Det skal bruges fortrinsvis til fotografering af fugle og natur.
Laveste vægt er at foretrækker, da jeg har en muskelsygdom. Jeg har dog stativ, men det er jo ikke lige nemt at slæbe rundt på alle steder.
Pris max. 10.000 kr.
Jeg forestiller mig noget i retning af EOS 70d, men er der mon andre der passer bedre til mit behov?

Af objektiv tænker jeg tamron eller sigma 150-600 mm, men der jo også flere modeller at vælge imellem. Har set et tamron 150-600 mm f5-6.3 SP Di VC USD til 6490 kr, og det er jo umiddelbart billigt, men er det et godt objektiv?
Pris på objektiv max 10.000 kr.

9ck
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon D750 + Fuji X-T1

Re: Canon kamera til natur- og fuglefotografering + objektiv

Indlæg af 9ck » 06 feb 2017 19:46 pm

Odgaard skrev:Det skal være Canon.
Er der en årsag til denne begrænsning ud over at du har et Canon PS i forvejen? Tænker at du burde overveje om Nikons bedre DR (eksponeringsspillerum) kunne give dig en fordel (selvfølgeligt kun relevant hvis du efterbehandler).

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 06 feb 2017 20:19 pm

Egentlig ikke andet end at jeg altid har haft canon og er fortrolig med brugen af dem. Jeg er desværre ikke særlig teknisk minded, og har svært ved at sætte mig ind i brugen af nyt udstyr.

Jeg efterbehandler ikke ret meget. Som regel kun lidt justering af lys, farve og kontrast. Jeg bruger bare det billedbehandling der er inkludret i windows. Jeg har fået installeret GIMP, som jeg vil forsøge at sætte mig ind i.

For at se den type billeder jeg tager, og gerne vil gøre bedre, er der min blog her, som jeg håber det er ok at linke til: http://minenaturfotos.blogspot.dk/

9ck
Kamera: Nikon D750 + Fuji X-T1

Indlæg af 9ck » 06 feb 2017 20:50 pm

Der vil sikkert være en lille genkendelsen glæde ved at vælge Canon, men jeg tror ikke at du skal lade det veje for tungt i din beslutning. Har selv både et Nikon D750 og et Nikon 1 AW1 som er vidt forskellige på de fleste punkter. Sådan vil jeg tro at det også vil være tilfældet mellem et Canon PS og et 70D.

Største fordel med et større eksponeringsspillerum er at du kan hæve eksponeringen i skyggerne - dette kan være en fordel i begge den type af situationer du beskriver. Fordelen i fm. landskab er indlysende. Fordelen ved BIF er at du kan tillade dig at skyde undereksponeret (kortere lukkertid, mindre blænde eller lavere ISO) for så efterfølgende rette eksponeringen i efterbehandlingen. Dit billedarkiv indeholder også billeder hvor det kunne være intressant at have mulighed for at lege med det eksponeringsspillerummet for at fremhæve det der er i skyggerne.

Til landskab ville et Nikon D610 (FX) være min #1 anbefaling (med mindre der ikke er en økonomisk begrænsning - da det så ville være et D810 eller noget endnu "vildere"). Til BIF (som jeg i øvrigt ikke har meget erfaring med) ville jeg mene at et Nikon D7200 (DX) ville være rigtigt godt. AF i D610 er ikke det bedst NIkon kan byde på, så hvis man ønsker det bedste af begge verdener (god DR og god AF) så er et D750 også et godt bud - hovsa det er det jeg selv sider med - så det må du tage med alle de forbehold du syntes er nødvedige. Men hvis BIF er det væsentlige så ville jeg sandsynligvis vælge DX.

Nikon har for nyeligt sendt et AF-S 200-500mm f/5.6E på gaden som får rigtigt fine anmeldelser og bemærkninger med på vejen - og som nogenlunde kan holdes indenfor budget.

Når det så er sagt, så mener jeg at Canons line-up med teleobjektiver økonomisk er mere overkommelig end Nikons alternativer til ovennævnte. Alene det kunne pege på at du skal holde fast i Canon hvis planen er at investere i flere teleobjektiver. Jeg har ikke gjort en direkte sammenligning - så det må andre bidrage med.

Brugeravatar
ERK
Challenger
Kamera: Nikon D850
Geografisk sted: Brædstrup egnen

Indlæg af ERK » 06 feb 2017 21:05 pm

Både Nikon og Canon har flere modeller, der kan bruges til det formål, du beskriver. Jeg vil ikke pege på noget bestemt, da jeg ikke kender Canons modeller godt nok.
Men uden at tage modet fra dig - for det er der ikke nogen grund til - så bliver du nok nødt til at indse, at fuglefotografering kræver en vis teknisk indsigt, hvis resultaterne skal blive gode. Du skal bl.a have styr på, hvordan du udnytter kameraets focussystem under forskellige forhold, da det er helt centralt i forhold til at få gode fuglebilleder.

Mvh Erik

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 06 feb 2017 22:28 pm

Tak for rådene :) Jo jeg er klar over at jeg skal øve mig på det fototekniske, og jeg vil også rigtig gerne på et kursus på et tidspunkt.

Brugeravatar
Næstved
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Pentax
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Næstved » 07 feb 2017 05:52 am

Vi kan jo alle sammen med stor begejstring anbefale vort eget mærke, men nu er det jo Canon Pia spørger ind til.

Med lidt held kan du finde et 7D II til lige under 10.000 kr. Tror det vil opfylde dine krav.

Canon har også en 100-400 mm II som gør det fint.

Alternativt er der de objektiver du nævner. Har dog læst at sigmas 150-600 skal være sportsmodellen, hvis du skal benytte den til flyvende fugle.

Og så er det en god ide, at tage på tur med en mere erfaren fotograf og så suge til dig.

Ole

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kamera: Canon 5D III
Geografisk sted: København K
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Hasseltoft » 07 feb 2017 11:11 am

Hej Pia
Jeg kan se at du har et superzoom kamera nu. Det vil sige et forholdsvist kompakt kamera med en lille sensor og et helt enormt zoomområde (svarende til 13 - 853 mm, på et canon crop hus som 70D)
Så du vil gå fra et lille let kompakt kamera, med et virkeligt stort zoomområde. Men med en meget lille sensor og derfor mindre god billedkvalitet. til et kamera med en større sensor og dermed bedre billedkvalitet, men som er større, tungere og med et mindre zoomområde.

Dit eget forslag til hus Canon eos 70D synes jeg lyder meget fornuftigt. Det er i Canons entusiast serie og har meget bedre ergonomi, knap-layout og søger end de billigere modeller. Det er et crop hus, det vil sige at sensoren er halvt så stor som i full frame modellerne, hvilket gør at det hele ikke bliver så tungt.
Et brugt Canon eos 7D kunne også være en mulighed.

Hvad angår objektiv til fuglefotografering kan jeg ikke rigtig råde dig, da jeg ikke har nogen særlig erfaring med det, men det bliver hurtigt tungt, så gå ned i en fotoforretning og prøv dem. Fuglefotografering går vist også meget ud på at have et godt skjul og vide hvor man skal side.

Venlig hilsen Jesper

Brugeravatar
xindak
Kamera: Canon eos 60d + Nikon d5200

Indlæg af xindak » 07 feb 2017 14:22 pm

Hej. Så lige din hjemmeside eller blog, som du viser. Den er fin og understreger din interesse .
Lad det være sagt med det samme, man kan ikke komme tæt nok på . De fleste fugle og wildlife fotografer foretrækker enten faste prime 300mm 400mm 600mm og 800mm + der kan sættes converter på - typisk 1.4 . Primes er kostbare , men er syleskarpe . Mhs til enten Nikon eller canon, ja det er underordnet , da det eneste du skal kigge på er hvor mange skud i sekundet , det kan levere ( meget forenklet ) ikke mindre end 6 eller 7 - helst lidt højere . men 6-7 skud går udmærket , da der altid vil være et eller to, der skiller sig ud af de bedre. Med hensyn til enten Nikon eller Canon , har jeg begge systemer, mere om det senere. Fugle i flugt ( BIF ) kræver disiplin og teknik . Her bruger jeg 4 ting . 3 fodsstativ med Gimpball head og monopod med kuglehoved . Er jeg meget stationær bliver det 3 fodstativ og gimpball , da det giver komfort og sikker styring og større sikkerhed for bedre billede , men kræver øvelse og atter øvelse , men i længden det bedste og læres ret hurtigt over 3 måneder . Monopod og kuglehoved er til mere vandre ture af varierende længde, og giver den fordel, at man kan stabilisere kamera og objektiv og få en rimelig rolig gang i billedføring .
Mhs til objektiver , har jeg Sigma 150-600mm S og Nikon 200-500mm . Sigmaen er klart den tungeste - 2860 gram, men byggekvaliteten er i klasse og vejrbestandig i alle ender og kanter. Skarpheden er god , helt ud til 600mm , men vanskelig at styre , her kommer det tekniske ind , som beskrevet ovenfor. Når først det er tilegnet , bliver ejerglæden stor . Nikon 200-500mm er et fremragende glas, knapt så godt bygget som ovenstående , men vejrforseglet . Vægten er 2300 gram og kan håndholdes, men foretrækker den på monopod og kuglehoved. .
mhs til Camera , bruger jeg 2 * Canon eos 60d og Canon eos 80d , sidsnævnte til Sigma , da den har højere skudtakt og bedre dynamisk formåen og et fremragende af fokus system , et must til fugle og wildlife. Tilsvarende kan findes hos Nikon . Til min Nikon 200-500mm er det mere sparsomt, men Nikon D5200 gør det mere end hæderligt, men vil dog opgradere til minimum Nikon D7200 eller bedst D500. Men nu nærmer vi jo også en anden prisklasse , men alt hører sammen .
Så en demo model af Sigmaen til lige knap 9000 kr ( billigt ) - altså sportsmodellen til canon og hvis du så investerer i en Canon eos 70d , så er har du et mere end egnet setup til BIF .
Det var lige et indspark herfra mvh Xindak

Brugeravatar
xindak
Kamera: Canon eos 60d + Nikon d5200

Indlæg af xindak » 07 feb 2017 14:52 pm

Hej igen . her er link til galleri med Sigma 150-600mm s og galleri med Nikon 200 - 500mm .
https://www.flickr.com/search/?text=sig ... 0-%20600mm
https://www.flickr.com/groups/nikkor_20 ... 56e_ed_vr/
mvh xindak

Brugeravatar
Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: https://www.fujifilm.com/
Geografisk sted: http://www.naestved-ny-fotoklub.dk/

Indlæg af Søren N » 07 feb 2017 16:52 pm

For at illustrere brændvidde spørgsmålet. Denne solsort var kun 2-3m væk. 360mm på aps-c
Billede

es-mal
Rang: BURST MODE

Indlæg af es-mal » 07 feb 2017 17:38 pm

Tag med en erfaren fuglefotograf, det er den eneste sikre vej og de er som regel villig til gode råd. Vi kan alle komme med velmente råd men det vil altid tage udgangspunkt i os selv og det er aldrig uproblematisk på et online medie da det ikke forgår ude i feltet. Men som andre er inde på benytter man ofte lysstærke primes i str. 400 til 800mm. De er desværre ofte ikke blot afsindig dyre men også tunge så igen gå ned i til din fotoforhandler og løft og mærk på dem evt. lån/prøv udstyr inden du beslutter dig og køb gerne objektivet brugt, der er meget at spare.

Zoom som xindak nævner er dog et fint sted at starte ud, især hvis man er på et budget. Men til den form for fotografering fortrækker jeg altså primes, okay indrømmet jeg fortrækker primes til alt jeg fotografere.

Hvis man er glad for canon så er der vel ingen grund til at skifte, de laver særdeles gode og "prisvenlige" objektiver, nikon er efter min erfaring en smule dyre, Ja Nikon har bedre DR men for dig vil det nok betyde mindre, eftersom samtlige vil være en mærkbar opgradering.

hundige
Kamera: Canon EOS 1D X mark II
Geografisk sted: 2670

Indlæg af hundige » 07 feb 2017 18:25 pm

Der er kommet mange gode og rigtige råd, dog vil jeg lige tilføje mine også :P

Jeg vil råde dig til et Canon 7D mk. II som i øjeblikket fås for 10.000 kr. i Elgiganten, det er det absolut mest benyttede når jeg befinder mig på fuglelokaliteterne. Objektiver er en anden sag, men 100-400 er et meget brugt objektiv, dog ville jeg nok vælge en canon 400mm f:5,6 som er væsentlig lettere og kan fås brugt til ca. 6.000 kr. på dba.

Det er rigtigt at det sværeste er at komme tæt nok på fuglene, men nogle gange (som Sortgrå ryle og Stenvender på Reersø) så løber de bare mellem benene på en, men det er sjældent. Et skjul er det rigtige sted at opholde sig, men det er det også med en 600 mm :P

Følg med på http://www.dofbasen.dk og http://www.fugleognatur.dk (gør du jo nok allerede) så kan du se hvor de sjældne fugle er, og du kan være sikker på at der er mange fotografer til stede det første stykke tid.
Naturområderne er også et godt sted at dele viden, for utrolig mange søger disse steder.

Stenvender til venstre og Sortgrå ryle til højre.
Billede

Isabellastenpikkeren på billedet var på stranden i Gilleleje og den kunne absolut ikke forstå hvad der larmede når jeg tog billeder så den kom meget tæt på for at undersøge lyden.
Billede

PerP
Rang: Veteran
Rang: Veteran
Kamera: Canon

Indlæg af PerP » 07 feb 2017 19:54 pm

Får du udnyttet dit eget kamera rigtigt?

På diverse fuglesider har jeg set flere, som bruger superzoom kameraer med et rigtig godt resultat. Så måske kan du få bedre resultater med kameraet du har, ved at lære det bedre?

Måske du også skulle prøve, at efterbehandle dine billeder lidt mere - fx ved at tilføre noget skarphed?

Prøv at se følgende link med billeder, taget med Canon powershot sx60

https://www.flickr.com/search/?text=can ... %20sx%2060

Besvar