Skal jeg købe nyt kamera eller bare bedre linser?

Spørgsmål omkring køb af nyt kamera stilles her; både for ultrakompakt, kompakt og spejlrefleks.
jakobdo
Rang: Nyankommen
Kamera: Canon EOS 450D

Skal jeg købe nyt kamera eller bare bedre linser?

Indlæg af jakobdo » 17 jul 2017 21:05 pm

Hej,
jeg ejer i dag et canon EOS 450D med standard kit linse, mener den er 18-55.
Min kone vil rigtig gerne kunne tage bedre billeder.
Vi snakker portræt billeder og billeder af landskaber.
Vil det være dumt og begynde og købe ny / bedre linser til 450D eller er kameraet ok.
Eller vil det give bedst mening at købe nyt kamera og dertilhørende linser?

9ck
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon D750 + Fuji X-T1

Re: Skal jeg købe nyt kamera eller bare bedre linser?

Indlæg af 9ck » 17 jul 2017 21:29 pm

Det er svært at bistå med specifik hjælp med mindre vi ved på hvilken måde du / i oplever begrænsninger med det nuværende setup. Hus og sensor har selvfølgeligt nogle år på bagen, men meget afhænger af hvad det er i savner herunder hvor stort i printer / fremviser jeres billeder.

Til portræt umiddelbart mene at et lysstærkt 50mm eller 85mm plus en flash ville kunne gøre en forskel.

Til landskab ville det evt. kunne svare sig at skifte hus, investere i objektiv, stativ og pol-filtre.

Anvender i nogen form for program til efterbehandling?

Slutteligt er det jo ikke givet at man tager gode billeder blot fordi man har det rigtige udstyr...

jakobdo

Indlæg af jakobdo » 17 jul 2017 21:34 pm

Vi er totalt amatører. Så vi laver nok primært point and shot metoden.
Så vi er nok også derude, hvor en investering på 10-20K måske at skyde gråspurve med kanoner.
Så i første omgang vil det blot være et spørgsmål om at kunne tage billeder der er lidt mere "spændende".
F.eks. den her type billeder, hvor man har et portræt, hvor personen er helt skarp og baggrunden er faded.

Og beklager jeg måske ikke anvender de korrekte foto-udtryk, men er som sagt amatør med stort A. :)

9ck
Kamera: Nikon D750 + Fuji X-T1

Indlæg af 9ck » 17 jul 2017 21:37 pm

Oplever i at i er begrænset at brændvidden (rækkevidden) på jeres 18-55mm? Taler vi om portrætter indendørs /udendørs (relevant i fht. afstand til motiv og baggrund).

PS: I vil sandsynligvis kunne komme et langt stykke af vejen ved at invistrere i en 35mm, 50mm eller 85mm f/1.8 prime (fast brændevidde / ej zoom), men i er nødt til at sætte jer ind i hvordan jeres kamera fungerer. Drop P-mode som det første.
Af ovennævnte egner 35mm sig bedst til indendørs, men hvis vi taler stricktly portræt ville jeg helt klart vælge en 50 eller 85mm til jeres type kamera (DX / crop-sensor).
Senest rettet af 9ck 17 jul 2017 21:55 pm, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
phw
Rang: ELITEBRUGER

Indlæg af phw » 17 jul 2017 21:50 pm

For at kunne tage disse protrætter i gerne vil, så kræver det et andet objektiv, for det kan I ikke med jeres nuværende.

Men når man så gerne vil have at personen er helt skarp og baggrunden uskarp, så har man et meget lille område der er skarpt, så det kræver også en del af selve kameraet og det vil et 450D nok komme for kort.

og når du har så lille et område der er skarpt, så kræver det også at AF bliver lagt rigtig. Det kræver lidt af fotografen og så er det ikke bare point og shoot. Ikke at det er raket videnskab, men skal vide hvad an gør. Og her er det vigt at man får lagt fokus på øjet og ikke næsen eller øret.

Et Canon kamera med et godt AF kunne være et brugt 7D sammen med et brugt 85mm 1,8. Det kunne vel fåes brugt for 5.000 - 6.000. Og så skal man sætte sig ind i brugen.

Brugeravatar
Søren N
Kamera: https://www.fujifilm.com/
Geografisk sted: http://www.naestved-ny-fotoklub.dk/

Indlæg af Søren N » 17 jul 2017 21:55 pm

Det ultimative mht den meget tynde dybdeskarphed du nævner er meget lysstærke objektiver (store blændeåbninger/ meget lille tal) og store formater hvilket i dag vil sige 24x36 kendt i almindelig tale som fullframe. Det kan dog godt lade sig gøre med apsc med et lysstærkt 50mm eller 85mm. Størstedelen af et godt billede er fotografens evner.

jakobdo

Indlæg af jakobdo » 17 jul 2017 22:55 pm

Evnerne kan jeg jo nok ikke købe mig til. Men tak for jeres bud. Jeg er bestemt blevet lidt klogere. ;)

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 18 jul 2017 09:08 am

jakobdo skrev:Evnerne kan jeg jo nok ikke købe mig til. Men tak for jeres bud. Jeg er bestemt blevet lidt klogere. ;)
Tjoh, bøger, kurser, workshops etc + videoer fra f.eks adorama, B&H og adobetv kan både give viden og inspiration og så er det bare at klø på.

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 18 jul 2017 14:45 pm

Ja det handler meget om lysten til at lære, gåpåmod hårdhudethed og evnen til at rejse sig igen efter kritik af "Mesterværket"

Brugeravatar
hkb
Challenger
Kamera: Olympus m4/3
Geografisk sted: Odense
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af hkb » 19 jul 2017 09:36 am

jakobdo skrev:Evnerne kan jeg jo nok ikke købe mig til. Men tak for jeres bud. Jeg er bestemt blevet lidt klogere. ;)
selvfølgelig kan i det
deltag i kurser, meetups, ture osv
find eksempler på hvad i gerne vil opnå og gå efter de teknikker, langt det meste af det kræver næsten ikke noget grej

jeres kamera er helt fint, men en 50 mm f1.8 er god og så suppler op med grej der er nødvendigt for at kunne skabe de billeder i ønsker, det supplerende grej købes først når i har mestret teknikken med billederne, på den måde kommer i langt for næsten ingen penge

jakobdo

Indlæg af jakobdo » 19 jul 2017 22:42 pm

hkb: Så du mener ikke jeg skal købe nyt, men blot købe en ny linse til nuværende kamera ?
Har ellers lige siddet og kigget på kamerahuse til 10-20K og aner ikke om det kan noget mit nuværende ikke kan. :)
Jeg må forsøge med en 50 mm f1.8 linse i første omgang.

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 20 jul 2017 07:41 am

jakobdo skrev:hkb: Så du mener ikke jeg skal købe nyt, men blot købe en ny linse til nuværende kamera ?
Har ellers lige siddet og kigget på kamerahuse til 10-20K og aner ikke om det kan noget mit nuværende ikke kan. :)
Jeg må forsøge med en 50 mm f1.8 linse i første omgang.
I langt de fleste tilfælde handler det ikke om hvad kameraet kan men om hvad personen bag kan. Kameraer til 10 20 tusind kan sikkert noget et til 5 ikke kan men der findes ikke meget i dag der ikke er rigeligt godt nok til at levere topresultater.

jakobdo

Indlæg af jakobdo » 26 jul 2017 15:21 pm

Så har jeg bestilt en Canon 50mm F/1,8 STM, så nu håber jeg det åbner en ny verden. Tak for jeres inputs indtil videre. Det er helt sikkert ikke sidste gang jeg spørger de klogere hoveder til råds.

Brugeravatar
klander
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Sony A99
Geografisk sted: Odder

Indlæg af klander » 26 jul 2017 16:08 pm

jakobdo skrev:Så har jeg bestilt en Canon 50mm F/1,8 STM, så nu håber jeg det åbner en ny verden. Tak for jeres inputs indtil videre. Det er helt sikkert ikke sidste gang jeg spørger de klogere hoveder til råds.
Søg på YouTube med portrætfoto og andre måde at tage foto og du vil lære en masse, det kræver tid at sidde sig ind i det og lære det det er ikke noget der kommer på 1 -10 dage.
Men du vil blive glad for din 50 mm havde du nu købt et kamera til 20k havde du fortrudt det, ikke fordi det er dårligt men fordi du ikke kan bruge det rigtigt "endnu"
Men se nu noget video læs nogle bøger de findes på biblioteket

På Youtube søg evt på Michael Bang han er god til nybegynder

Besvar