Råd til køb af kamera med linse, budget omkring de 40.000

Spørgsmål omkring køb af nyt kamera stilles her; både for ultrakompakt, kompakt og spejlrefleks.
Brugeravatar
Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Re: Råd til køb af kamera med linse, budget omkring de 40.000

Indlæg af Søren N » 05 aug 2017 09:45 am

:goodpost:
Og hvorfor SKAL det være Canon? Lange brændvidder, dyr, mulighed for svagere belysning og krav om korte lukketider lyder ellers til at pege i en anden retning.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 05 aug 2017 10:27 am

fluen skrev:
ChristianSH skrev:Selvfølgelig er der en forskel.

Der er også en forskel på en gravko og en skovl, både prismæssigt og i anvendelse.
Alle kameraer kan tage billeder, desværre er prisen ikke en indikation af at jo dyre jo bedre til alt.
Canon har en eller anden åndsvag idé om at tvinge folk til at købe udstyr til opgaven, og ikke et der kan det hele.

Eksempelvis koster et Canon 1Dxii 45-50.000. Det er super godt til sport eller andre action prægede ting.
Det kan også tage portrætter og landskaber, men det kan et 5D sr gøre væsentlig bedre trods det er knap 20.000 billigere.

Hvor jeg vil hen, er at man skal kigge på hvad man hovedsageligt vil bruge kameraet til og gå udfra hvad der passer bedst til det man vil.
:goodpost:
Men jeg er nu ikke sikker på at det når ind.
Det er jo sådan det er når man køber med hjertet. Her er køb af kameraer lige så irrationelt som manges køb af bil, cykel eller B&O. Det er ikke nødvendigvis det der matcher de objektive krav bedst, måske endda langt fra men lige nøjagtigt den model/det produkt tænder en ild hos den enkelte person. Det er der bestemt ikke noget galt i det skal bare erkendes at det er hvad der foregår og så bare nyde ejerskabet.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Aspirant
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon EOS 6D

Indlæg af Aspirant » 05 aug 2017 10:55 am

Søren N skrev:Og hvorfor SKAL det være Canon? Lange brændvidder, dyr, mulighed for svagere belysning og krav om korte lukketider lyder ellers til at pege i en anden retning.
Billede
Jeg savner Tapatalk
Ceterum censeo filum antiquum esse clausum

hundige
Rang: BURST MODE
Kamera: Canon EOS 1D X mark II
Geografisk sted: 2670

Indlæg af hundige » 05 aug 2017 14:21 pm

Silas2001 skrev:Hejsa

Objektivet skal have over 300mm, men extender er ligegyldig. Og så selvfølgelig billede stabilisator.

Jeg har selv kigget på et Canon 6D Mark II med et Canon 100-400 II objektiv.

Men jeg spekulere også i om et Canon 5D Mark IV med en Tamron 150-600 mm (evt II modellen) ville være bedre anlagt?

Det skal måske lige siges at det skal bruges til dyre fotos i naturen, og derfor godt må være skarpt, men samtidig også kunne zoome langt.

Er der nogen som har et par råd til mig, ud fra det her?:-)

VH Silas
Hej Silas

De sidste 5 år har jeg taget fugle fotos, og i starten var det med 5D mark II og en 100-400 f5,6, det fungerede glimrende når der var lys nok og fuglen sad forholdsvis stille.
Jeg skiftede til 5 D mark III og en 500 mm f4 og senere til en 100-400 mark II. Igen går det rigtig godt når der er lys og fuglen sidder stille.
Så begyndte jeg at fotografere flyvende rovfugle på træk over Mandehoved, og her kunne 5D ikke følge med, meget få skarpe billeder, så jeg købte en 1D mark IV.
Så kom der flere skarpe billeder i kassen og kvaliteten blev en lille smule bedre, men menusystemet var anderledes end i 5D mark III, så begge kameraer solgt og en brugt 1D X blev købt, det har jeg aldrig fortrudt selv om det er temmelig tungt.
Jeg kompenserende lidt ved at købe en 300 mm f2.8 og sammen med en teleconverter 1.4 eller 2.0 bruger jeg næsten ikke andet. Undtagelsen er når jeg sidder i skjul så bruger jeg 500 mm f4 og stativ.

Har stadig 100-400 men efter jeg har købt 300 mm f2.8 er det altid den jeg bruger, når motivet hedder fugle.

PS. Der er både 1D X og 300 mm f2.8 til salg på dba til under 40000 kr. og det ville jeg ikke være bange for.
Senest rettet af hundige 05 aug 2017 14:23 pm, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 05 aug 2017 14:40 pm

DetGårNok skrev: Jeg er ikke lige med, hvilken retning peger det i?
Som jeg har forstået det fra forskellige fora skulle Nikon have en fordel mht håndtering af højere iso. Det kunne være en overvejelse værd, måske. Egentlig bare for at man ikke går med skyklapper på og brænder et anseeligt beløb af uden at have set sig godt for. Det er flere gange nævnt at skiftet fra apsc til FF reelt er et systemskifte så hvorfor låse sig fast på et mærke og to modeller hvis der findes alternativer der måske gør det bedre eller byder på muligheder der er ønskelige så Nikon og pentax var måske et kig værd når OP ikke engang vil bruge et Canon objektiv på kameraet. Det er på ingen måde fordi jeg mener at det skal være Nikon eller noget andet kun for at udfordre beslutningsgrundlaget
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 05 aug 2017 14:48 pm

Aspirant skrev:
Søren N skrev:Og hvorfor SKAL det være Canon? Lange brændvidder, dyr, mulighed for svagere belysning og krav om korte lukketider lyder ellers til at pege i en anden retning.
Billede
Og oversat til noget konstruktivt betyder det?
Jeg synes i høj grad vi skylder en person der vil brænde 40.000 af på fotogrej at forholde os kritiske, konstruktive og trække alternative løsninger frem uagtet at OP tilsyneladende har bestemt sig. Det er dårlig rådgivning bare at agere rationalisator for et valg måske truffet på forhånd.
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
Aspirant
Kamera: Canon EOS 6D

Indlæg af Aspirant » 05 aug 2017 16:02 pm

Søren N skrev:Jeg synes i høj grad vi skylder en person der vil brænde 40.000 af på fotogrej at forholde os kritiske, konstruktive og trække alternative løsninger frem uagtet at OP tilsyneladende har bestemt sig. Det er dårlig rådgivning bare at agere rationalisator for et valg måske truffet på forhånd.
Jeg bemærkede slet ikke, at du trak nogen alternative løsninger frem, og slet ikke, at du havde noget at have din mening i om at Canon sutter mere end andre mærker.
Jeg savner Tapatalk
Ceterum censeo filum antiquum esse clausum

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 05 aug 2017 17:12 pm

Aspirant skrev:
Søren N skrev:Jeg synes i høj grad vi skylder en person der vil brænde 40.000 af på fotogrej at forholde os kritiske, konstruktive og trække alternative løsninger frem uagtet at OP tilsyneladende har bestemt sig. Det er dårlig rådgivning bare at agere rationalisator for et valg måske truffet på forhånd.
Jeg bemærkede slet ikke, at du trak nogen alternative løsninger frem, og slet ikke, at du havde noget at have din mening i om at Canon sutter mere end andre mærker.
Jeg har bestemt ingen personlig mening om hvorvidt A eller B er det bedste mærke/model. Det mener jeg heller ikke er nødvendigt. Budskabet var at en bredere søgning i høj grad ville være en god idé i stedet for skyklapper. Canon kameraer kan ikke være helt umulige det er trods alt det bedst sælgende mærke af system kameraer men når man ved læsning af diverse fora incl dette står med et klart indtryk af sensorer egenskaber mht iso ydelse og at Nikon åbenbart er førende her sammenholdt med et ønske om brug af lange brændvidder til dyrefotografering som højest sandsynligt ofte kommer til at foregå under udfordrende lysforhold mener jeg bare det ikke er noget der skal tilsidesættes men kigges lidt nærmere på også selvom man måske står tilbage ved udgangspunktet.
Søren Nielsen

David Duchemin

CarstenVH
Kamera: Nikon D300
Geografisk sted: Viborg området

Indlæg af CarstenVH » 05 aug 2017 19:09 pm

Jeg tror der er behov for lidt yderligere definering af behovet.

Du skriver, at det skal være til dyrefotos i naturen, men der er nok behov for at klarlægge lidt flere detaljer:

- Hvilken slags dyr
- Hvor tæt på disse kan du komme
- Under hvilke lysforhold forventer du, at skulle tage de fleste billeder
- Er dyrene i bevægelse eller stillestående (og hvis I bevægelse, hvilken form for bevægelse - løbende landdyr, flyvende fugle etc.)
- Hvor meget skal du bevæge dig rundt, når du er ude at tage billederne (= hvor meget vægt gider du/kan du slæbe på)
- Er der behov for andet ekstraudstyr, der gør det muligt at tage billederne
- Hvad skal du anvende billederne til (bøger, hjemmesider, storformatprint etc.)

Find selv på flere kriterier dit nye udstyr skal kunne opfylde. Det handler ikke kun om kameraets tekniske formåen, men hvilke effekter du ønsker at opnår, og derpå finde udstyr, der teknisk (og økonomisk) kan understøtte dit behov.

Jeg er ikke selv ekspert i "wildlife" fotografering, men jeg kan da se, at udstyrspriserne stiger kraftigt jo mere ekstreme/svære forholdende er. Så selv om 40.000 kroner er mange penge, så kan du risikere at komme til kort, og må derfor foretage nogle velovervejede til- og fravalg. Med andre ord, så kan det komme til en afvejning mellem det helt rigtige kamerahus og det helt rigtige objektiv.

Hvis du kunne detaljere dine behov, så kunne det være, at andre kunne komme med mere kvalificerede råd.

Mvh

Carsten

Silas2001
Rang: Lærling
Rang: Lærling
Kamera: Canon 1300D

Indlæg af Silas2001 » 06 aug 2017 00:26 am

CarstenVH skrev:Jeg tror der er behov for lidt yderligere definering af behovet.

Du skriver, at det skal være til dyrefotos i naturen, men der er nok behov for at klarlægge lidt flere detaljer:

- Hvilken slags dyr
- Hvor tæt på disse kan du komme
- Under hvilke lysforhold forventer du, at skulle tage de fleste billeder
- Er dyrene i bevægelse eller stillestående (og hvis I bevægelse, hvilken form for bevægelse - løbende landdyr, flyvende fugle etc.)
- Hvor meget skal du bevæge dig rundt, når du er ude at tage billederne (= hvor meget vægt gider du/kan du slæbe på)
- Er der behov for andet ekstraudstyr, der gør det muligt at tage billederne
- Hvad skal du anvende billederne til (bøger, hjemmesider, storformatprint etc.)

Find selv på flere kriterier dit nye udstyr skal kunne opfylde. Det handler ikke kun om kameraets tekniske formåen, men hvilke effekter du ønsker at opnår, og derpå finde udstyr, der teknisk (og økonomisk) kan understøtte dit behov.

Jeg er ikke selv ekspert i "wildlife" fotografering, men jeg kan da se, at udstyrspriserne stiger kraftigt jo mere ekstreme/svære forholdende er. Så selv om 40.000 kroner er mange penge, så kan du risikere at komme til kort, og må derfor foretage nogle velovervejede til- og fravalg. Med andre ord, så kan det komme til en afvejning mellem det helt rigtige kamerahus og det helt rigtige objektiv.

Hvis du kunne detaljere dine behov, så kunne det være, at andre kunne komme med mere kvalificerede råd.

Mvh

Carsten
- De dyr som jeg vil fotografere er en blanding af det hele. Med det så mener jeg: Bukke, Elge, Fugle (både i træer og i luften), ræve, hare samt mindre dyr som firben.
- Alt efter hvilket dyr det er, så er det forskelligt. Jeg har før kunne komme ind på en buk, og så 4-5 meter fra den (med vinden mod mig selvfølgelig), så bukke kræver ikke noget specielt med linsen. Men når vi kommer over til det lidt sværere som elge i Sverige, så vil det være rart med en linse som kunne zoome tæt nok ind på den (30-40 meter). Ligeledes med fugle, nærmere specifikt ørne, har jeg også et mål om at fotografere en dag, ligeledes her, vil en linse med lang zoom, være at foretrække.
- De lysforhold som jeg regner med, er primært dagslys, med det så mener jeg også solopgang og solnedgang. Udover det, så vil jeg også tage billeder i skovområder hvor bladende godt kan være tætte, og derved give en smule mørke.
- Det er forskelligt med bevægelse, landdyrende som elge fx, vil ikke være i bevægelse, men fugle vil være det. Jeg eksperimentere en del med at tage billeder som er på vej til at lette/lande, men med det kamera jeg har nu (og linse), så har det ikke lykkedes mig at få et skarpt billede. Det er nok ikke kameraets skyld, men nærmere lukketider med mere.
- Vægten ser jeg ikke som noget problem. Lige for tiden går jeg ca. 2-3 kilometer med kamera, men jeg ser ikke vægten spille nogen rolle.
- Med hensyn til andet ekstra udstyr, så regner jeg ikke med det. De primære ting er et nyt objektiv og kamera. Der er noget "små" udstyr som ekstra batteri og kort, men ellers ikke.
- Billederne skal anvendes til hjemmeside, som jeg har en plan om på et tidspunkt.

Udover det, så med hensyn til Canon-Nikon, så er det både personligt og også praktisk at jeg det skal være Canon. Det personlige er at jeg er vant til et Canon og ikke vil skifte over til et andet mærke. Det praktiske er at jeg gerne vil kunne benytte en evt. Canon linse på mit 1300D kamera, og omvendt.

Brugeravatar
eolsen
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Canon EOS 5D IV

Indlæg af eolsen » 06 aug 2017 06:07 am

Jeg kan godt forstå, hvis du bliver forvirret af at læse indlæggene her. Typisk ved disse indlæg er, at skriveren fortæller alt det gode ved netop det mærke som vedkommende selv har. Måske for at retfærdiggøre over for sig selv, at de har taget det rette valg.

Men du har valgt Canon ud fra, at det kender du, og du har et 1300D som kan benytte samme objektiver. Dette valg er derfor meget fornuftigt. Så hold fast ved det.

Du skriver, at billederne skal anvendes til en hjemmeside. Dette betyder reelt, at stort set samtlige kameraer på markedet kan anvendes. Lige fra forholdsvis billigere APS-C kameraer til det dyreste FF. Der er ingen grund til at gå på full-frame for dette behov. APS-C kameraer er ganske fornuftige til dette også. 7D er ganske udemærket alternativ. Skal du på FF, så 6D eller 5D.
5D mark IV er på min ønskeliste, men mit 7D er ikke udtjent til mit behov selv efter 40.000 skud. Jeg tvivler selv på at et 5D giver mig meget mere, når mine billeder primært vises på hjemmeside og på IPad.

Jeg kan ikke råde dig til objektiv, da jeg aldrig skyder over 200 mm med de motiver jeg dyrker.
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
youngman
Kamera: Nikon D810/700/300
Geografisk sted: Nha Trang

Indlæg af youngman » 06 aug 2017 06:38 am

Der er mange indlæg her, nogen fra folk med nogen erfaring og nogen uden men godt kendskab til fotografi. Jeg kan/vil ikke anbefale noget udstyr, men anbefale dig at kontakte

https://www.fugleognatur.dk/gallery.asp ... af&ID=8402
https://www.facebook.com/torben.andersen.39

som godt nok er Nikon mand, men med den brede erfaring han har plus at han helt sikkert har fotovenner, der bruger Canon, saa er jeg sikker på, at han nok er en af dem, der kan give dig de bedste råd.

Besvar