Råd til køb af kamera med linse, budget omkring de 40.000

Spørgsmål omkring køb af nyt kamera stilles her; både for ultrakompakt, kompakt og spejlrefleks.
Brugeravatar
Lars Nielsen
Rang: Aktiv
Rang: Aktiv

Re: Råd til køb af kamera med linse, budget omkring de 40.000

Indlæg af Lars Nielsen » 06 aug 2017 07:55 am

Der er mange indlæg her, nogen fra folk med nogen erfaring og nogen uden men godt kendskab til fotografi. Jeg kan/vil ikke anbefale noget udstyr, men anbefale dig at kontakte

http://www.naturephotos.dk/NaturePhotos ... 10&menu=69
http://www.johnnysalomonsson.dk/

som er Canon mand, men med den brede erfaring han har plus at han helt sikkert har fotovenner, der bruger Canon, så er jeg sikker på, at han nok er en af dem, der kan give dig de bedste råd. ;-)

Silas2001
Rang: Lærling
Kamera: Canon 1300D

Indlæg af Silas2001 » 08 aug 2017 19:21 pm

Jeg har taget kontakt til Johnny og vil skrive til Torben snarest.

Hvis man skulle gå så vidt og anbefalde en top 3 til fuglefotografering i høj kvailitet og i høj fart, hvilke tre Canon kameraere er så bedst?

Er 7D Mark ii og 6D Mark ii bedre til denne type end 5D mark iv?

Brugeravatar
phw
Rang: ELITEBRUGER

Indlæg af phw » 08 aug 2017 21:22 pm

Det tvivler jeg på.
Da de alle bygge på samme af modul
Du skal op i 1dx som har en orocesdor kun til af.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Esben Sørensen » 08 aug 2017 21:40 pm

Silas2001 skrev:Jeg har taget kontakt til Johnny og vil skrive til Torben snarest.

Hvis man skulle gå så vidt og anbefalde en top 3 til fuglefotografering i høj kvailitet og i høj fart, hvilke tre Canon kameraere er så bedst?

Til fugle vil jeg mene 7D2 er det mest egnede af de tre modeller:
1. Længere rækkevidde pga flere pixels pr. sensorareal.
2. 10 fps (6D2 og 5D4 har hhv. 6.5 og 7).
3. Fokuspunkterne fylder mere af billedarealet (pga. den mindre sensor).

Baseret på sammenligning her: https://www.usa.canon.com/internet/port ... 0006,36186

Mvh. Esben
Saving money is expensive...
http://500px.com/esopix

Silas2001

Indlæg af Silas2001 » 08 aug 2017 22:23 pm

Esben Sørensen skrev:
Silas2001 skrev:Jeg har taget kontakt til Johnny og vil skrive til Torben snarest.

Baseret på sammenligning her: https://www.usa.canon.com/internet/port ... 0006,36186

Mvh. Esben
Nu er jeg ikke lige med, med hensyn til pixel pr. sensorareal? Jeg troede da at 5D var bedst, med de 30 mp, mod 20 mp hos 7D

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 08 aug 2017 22:55 pm

Silas2001 skrev:
Esben Sørensen skrev:

Mvh. Esben
Nu er jeg ikke lige med, med hensyn til pixel pr. sensorareal? Jeg troede da at 5D var bedst, med de 30 mp, mod 20 mp hos 7D
Fordi de 30 MP på 5D er spredt ud over en sensor der er bredere og højere ender det op med en pixeldensitet der er lavere end på 7D.

5D4: 186 px/mm
7D2: 243 px/mm

Med andre ord vil du teoretisk set få ca. 30% længere reach med 7D2 og det synes jeg tæller når man fotograferer fugle.

Mvh. Esben

Silas2001

Indlæg af Silas2001 » 08 aug 2017 23:40 pm

Esben Sørensen skrev:
Silas2001 skrev:
Esben Sørensen skrev:

Mvh. Esben
Fordi de 30 MP på 5D er spredt ud over en sensor der er bredere og højere ender det op med en pixeldensitet der er lavere end på 7D.

5D4: 186 px/mm
7D2: 243 px/mm

Med andre ord vil du teoretisk set få ca. 30% længere reach med 7D2 og det synes jeg tæller når man fotograferer fugle.

Mvh. Esben
Det vidste jeg ikke. Det vil da få mig til at kigge nærmere på 7D2 i stedet for. Vil de også sige at "stillestående" dyr også vil være skarpere med 7D2?

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 09 aug 2017 07:23 am

Nej, 7d2 er et crop kamera.
Du får skarpere billeder på ff, dvs. 1dx, 5d og 6d.

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 09 aug 2017 07:32 am

phw skrev:Nej, 7d2 er et crop kamera.
Du får skarpere billeder på ff, dvs. 1dx, 5d og 6d.

Ja, hvis man kan fylde billedrammen ud. Det kan man ikke altid (især ikke når det er fugle man fotograferer).

Mvh. Esben

Anders Nielsen
Rang: BURST MODE
Rang: BURST MODE

Indlæg af Anders Nielsen » 09 aug 2017 10:57 am

Jeg synes det er uklart, hvad det præcis er, du føler begrænsende ved dit nuværende udstyr - det er betydeligt lettere at give råd, hvis det er klart om det er fokushastighed, brændvidde eller noget helt tredje der er den største begrænsning.

Da jeg var i din situation for nogle år siden valgte jeg at fokusere på opgradering af objektiv frem for kamerahus, og set i bakspejlet var det et fornuftigt valg, men det kommer selvfølgelig an på hvad der begrænser dig. Mit råd vil derfor umiddelbart være, at du bør fokusere langt mere på hvilket objektiv, der vil egne sig til det, du ønsker at fotografere og derefter ser, hvilket kamerahus der kan blive plads til i budgettet.

Jeg vil i øvrigt opfordre til også at prøve at spørge inde på Naturephotos.dk - der er en del fuglefotografer, der vil kunne rådgive ud fra egne erfaringer.

Mvh. Anders

Brugeravatar
ERK
Challenger
Kamera: Nikon D850
Geografisk sted: Brædstrup egnen

Indlæg af ERK » 10 aug 2017 09:29 am

Du fokusere meget på kameraer - og skal så også lige have et objektiv. Det er ikke den rigtige rækkefølge. Jeg fotograferer dyr og fugle. Et kamerahus udskiftes en gang imellem, men objektiverne beholder man. Tro mig - det er ikke huset, der gør den store forskel på billedkvaliteten. Heller ikke, om det er 20 eller 36 mp.
Hvis du vil tage fuglefotos med fullframe, så glem objektiver under 500 mm. Skal du have sådan en fætter i en kvalitet, der matcher et pro eller semipro kamerahus, så er dut budget ved at være udfordret - også selv om du køber brugt.

Et passende objektiv til full-frame vil være væsentlig dyrere, end til Aps-C, simpelthen fordi du skal bruge et væsentlig større objektiv, hvis du skal udbnytte den store sensor. Hvis du køber et for kort objektiv til full-frame, så kommer du alligevel til at beskære dine billeder, for at få motivet til at fylde tilstrækkeligt - og så ville du have været bedre tjent med et Aps-C hus.

De fleste bliver forbløffede over, hvor tæt man skal på motivet med full frame og fx 500 mm. Selv relativt store dyr som råvildt, skal ind på en afstand af under 30 meter, hvis de skal fylde billedet ordentligt ud.

Du nævner selv, at du stiller nogle krav til autofocussystemet på dit kommende kamerahus. Det er også et vigtigt element i wildlife-fotografering. Men det nytter ikke, at have et superhurtigt hus, hvis objektivets AF ikke matcher det. En stor del, at autofocus performance, ligger i objektivet.
Det er efter min bedste overbevisning en dårlig prioritering, at ofre et pro-hus til 25-30.000 kr og så købe 5 - 600 mm brændvidde for den sidste del af budgettet.

Og så er antallet af focuspunkter vel ikke et mål i sig selv. Det fortæller ikke noget om, hvor godt systemet virker. Det er nok mindst lige så interessant, hvordan punkterne er fordelt i søgeren, så man får en god dækning.

Mvh. Erik

Brugeravatar
Aspirant
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon EOS 6D

Indlæg af Aspirant » 10 aug 2017 16:27 pm

ERK skrev: Hvis du vil tage fuglefotos med fullframe, så glem objektiver under 500 mm. Skal du have sådan en fætter i en kvalitet, der matcher et pro eller semipro kamerahus, så er dut budget ved at være udfordret - også selv om du køber brugt.

Et passende objektiv til full-frame vil være væsentlig dyrere, end til Aps-C, simpelthen fordi du skal bruge et væsentlig større objektiv, hvis du skal udbnytte den store sensor. Hvis du køber et for kort objektiv til full-frame, så kommer du alligevel til at beskære dine billeder, for at få motivet til at fylde tilstrækkeligt - og så ville du have været bedre tjent med et Aps-C hus.
:goodpost: :goodpost: :goodpost:

FF præsterer kun bedre end APS-C, hvis man fylder sensoren helt ud, og det er sjældent muligt, når man vil fotografere vilde dyr i naturen.
Jeg savner Tapatalk
Ceterum censeo filum antiquum esse clausum

Silas2001

Indlæg af Silas2001 » 10 aug 2017 17:07 pm

Anders Nielsen skrev:Jeg synes det er uklart, hvad det præcis er, du føler begrænsende ved dit nuværende udstyr - det er betydeligt lettere at give råd, hvis det er klart om det er fokushastighed, brændvidde eller noget helt tredje der er den største begrænsning.

Da jeg var i din situation for nogle år siden valgte jeg at fokusere på opgradering af objektiv frem for kamerahus, og set i bakspejlet var det et fornuftigt valg, men det kommer selvfølgelig an på hvad der begrænser dig. Mit råd vil derfor umiddelbart være, at du bør fokusere langt mere på hvilket objektiv, der vil egne sig til det, du ønsker at fotografere og derefter ser, hvilket kamerahus der kan blive plads til i budgettet.

Jeg vil i øvrigt opfordre til også at prøve at spørge inde på Naturephotos.dk - der er en del fuglefotografer, der vil kunne rådgive ud fra egne erfaringer.

Mvh. Anders
Begrænsningen ved mit nuværende er primært fokus hastighed og fps. Især fps er en mangel lige i øjeblikket. Ligeledes med mit Tamron 75-300, der kunne 100 mm mere godt gøre godt for mig.

Jeg er igang inde på Naturephotos.dk hvor der er også er flere erfaringer som gør godt for mig:-)

Silas2001

Indlæg af Silas2001 » 10 aug 2017 17:13 pm

ERK skrev:Du fokusere meget på kameraer - og skal så også lige have et objektiv. Det er ikke den rigtige rækkefølge. Jeg fotograferer dyr og fugle. Et kamerahus udskiftes en gang imellem, men objektiverne beholder man. Tro mig - det er ikke huset, der gør den store forskel på billedkvaliteten. Heller ikke, om det er 20 eller 36 mp.
Hvis du vil tage fuglefotos med fullframe, så glem objektiver under 500 mm. Skal du have sådan en fætter i en kvalitet, der matcher et pro eller semipro kamerahus, så er dut budget ved at være udfordret - også selv om du køber brugt.

De fleste bliver forbløffede over, hvor tæt man skal på motivet med full frame og fx 500 mm. Selv relativt store dyr som råvildt, skal ind på en afstand af under 30 meter, hvis de skal fylde billedet ordentligt ud.

Du nævner selv, at du stiller nogle krav til autofocussystemet på dit kommende kamerahus. Det er også et vigtigt element i wildlife-fotografering. Men det nytter ikke, at have et superhurtigt hus, hvis objektivets AF ikke matcher det. En stor del, at autofocus performance, ligger i objektivet.
Det er efter min bedste overbevisning en dårlig prioritering, at ofre et pro-hus til 25-30.000 kr og så købe 5 - 600 mm brændvidde for den sidste del af budgettet.

Og så er antallet af focuspunkter vel ikke et mål i sig selv. Det fortæller ikke noget om, hvor godt systemet virker. Det er nok mindst lige så interessant, hvordan punkterne er fordelt i søgeren, så man får en god dækning.

Mvh. Erik
Jeg må sige at jeg har taget fejl i vurderingen af kamera, og vil fokusere på objektivet i stedet for. Jeg er næsten helt besluttet på at det bliver et 7D Mark ii og så med en Canon 100-400 ii som objektiv. SD kort med høj hastighed koster også lidt, og så gør det heller ikke noget at der er lidt til overs:-)
Med hensyn til focus punkterne så ved jeg godt at det ikke er den største faktor, men jeg har selv oplevet at det har været en mangel et par gange.

Tak for råd, til dig omkring ff og aps-c og også til jer andre, jeg er glad for at jeg ikke køber et Canon 5D Mark iv om jeg ellers tænkte på i starten:-)
Jeg vil undersøge markedet lidt omkring nyt og brugt, og så bliver kameraet og objektiv nok købt hjem til den første.

Besvar