Hjælp søges til 100% amatør

Spørgsmål omkring køb af nyt kamera stilles her; både for ultrakompakt, kompakt og spejlrefleks.
martin8700
Rang: Nyankommen
Kamera: Olympus E620

Hjælp søges til 100% amatør

Indlæg af martin8700 » 19 aug 2017 19:04 pm

Hej :-)

Jeg har et ældre Olympus E-620, med de medfølgende kit-linser. Dette er ikke brugt meget.
Jeg har på det seneste fundet stor interesse i, at fotografere til cykelløb, triathlon stævner osv..
Jeg havde blandt andet kameraet med til Tour de France i år.
Jeg synes til tider, måske også mine mangler evner :lol: , at kameraet ikke tager helt skarpe billeder, især når hastigheden er høj på det jeg fotografere.
Nu til den hjælp jeg søger, jeg ønsker at opgradere i håb om bedre billeder og større fornøjelse med at tage billeder :-)

Jeg har kigget på et brugt Canon 7D mark 1 til ca. 4000,- med kit linse 18-135mm, som udfra det jeg kan læse er meget velegnet til at fotografere sport. Plus hvis jeg rigtig bliver bidt af det, kan tilkøbe nye og bedre linser.

Jeg har også kigget på at opgradere mit eget udstyr, med en ny linse. jeg har kigget på denne linse:
http://www.getolympus.com/us/en/zuiko-l ... swd-1.html
Den kan jeg også finde brugt til ca 4000,-

Hvad vil i gøre, med de 4000,- Jeg vil som sagt primært bruge det til sport fotografering.

Tak - Martin

Brugeravatar
Aspirant
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon EOS 6D

Re: Hjælp søges til 100% amatør

Indlæg af Aspirant » 19 aug 2017 19:18 pm

Canon-pakken er god nok til dit behov, men om prisen er rigtig skal jeg ikke kunne sige. Min umiddelbare fornemmelse er, at den er en smule for høj...
Jeg savner Tapatalk
Ceterum censeo filum antiquum esse clausum

martin8700

Indlæg af martin8700 » 19 aug 2017 19:49 pm

Eksempel: :)

Billede

martin8700

Indlæg af martin8700 » 19 aug 2017 20:06 pm

Olympus Zuiko Digital ED 40-150mm F4.0-5.6
ISO 400 - 90mm - ƒ/4.9 - 1/1250

martin8700

Indlæg af martin8700 » 19 aug 2017 21:19 pm

Kan sagtens se, at fokus er ikke ramt rigtigt på dette billede. nok min manglende teknik :-)

Men tænker også mere på kvaliteten af billedet, baggrund, farver, skarphed, ville det ændre sig, ved at opgradere?

Mine overvejelser, om nyt kamera eller ny linse, skal også ses udfra, at jeg forhåbentlig bliver bedre jo flere billeder jeg tager og interessen stiger, hvor ville det "fornuftige" valg være og måske hvad ville jeg blive mest tilfreds med: et bedre kamera eller bedre linse??? :zconfuse

Brugeravatar
ERK
Challenger
Kamera: Nikon D850
Geografisk sted: Brædstrup egnen

Indlæg af ERK » 20 aug 2017 23:06 pm

Jeg kan ikke give dig et klart svar. Det eneste jeg kan sige er, at hvis din grundlæggende teknik ikke er i orden, så får du heller ikke skarpe billeder med et nyt og dyrt kamera.
Et Olympus fra 2009 kan også tage skarpe billeder !

Jeg vil tro, at det kamera du har, sagtens kan få en cykelrytter i focus.

Dermed ikke være sagt, at et nyere kamera ikke vil byde på nogle flere muligheder. Udviklingen er jo ikke stået stille. Men du skal kende de grundlæggende principper og have indblik i, hvordan fx kameraets focussystem er opbygget. Ellers får du ikke noget ud af det. En god grund til at "opgradere" sit udstyr er vel, når man er kommet dertil, at man er vokset fra det - altså har udviklet sin tekniske kunne så meget, at mulighederne er ved at være udtømte i det man har.

Det er rigtigt, at du formentlig vil blive bedre, jo flere billeder du tager. Men ikke ved bare at tage dem. Du skal være nysgerrig og undersøge, hvorfor tingene ikke blev, som du havde håbet på, og så være vedholdende.

Jeg ved ikke rigtigt, hvad det ellers er for en billedkvalitet, du regner med skulle blive bedre. Billedkvalitet er vel først og fremmest et veleksponeret og fortællende billede, hvor focus er lagt rigtigt, uden uønsket bevægelsesslør og så i øvrigt et motiv og en komposition, der gør billedet seværdigt. Og den slags billeder blev også taget før dit Olympus blev opfundet !

Mvh Erik

Brugeravatar
Finsen
Rang: ULTRA BURST MODE

Indlæg af Finsen » 21 aug 2017 01:12 am

Hej Martin
Jeg kan sagtens forstå dit dilemma, men spørgsmålet er om du udnytter det udstyr du har. Som nævnt kan kamera og glas sagtens lave skarpe billeder, men det har aldrig været kendt som action kamera, du har fjernet exif fra billedet så mit første spørgsmål vil være om du bruger continuous autofocus og hvis dette er tilfældet, hvilke release prioritet.
Dit kit-objektiv og kamera er langsom i forhold til nutidens fokussystemer og selv om du køber en 50-200 vil du ikke opleve en ret stor forbedring i fokushastighed heller ikke med swd versionen, dit hus kan ikke udnytte dette ordentlig og du vil kun opleve en svag forbedring, objektivet er forøvrigt ganske udmærket -
En anden ting du skal være opmærksom på er, at Olympus 4/3 er død og har været det de sidste 6 år det vil være fuldstændig tåbeligt at købe glas til et system der er død -
Så mit råd vil være, at du prøver at udnytte dit isenkram bedre inden du køber nyt, men lad være at kaste penge efter et dødt system.

Jeg har brugt Olympus 4/3 de sidste 15år og er en af de uheldige som blev røvrendt da Olympus blev spejlløs, det gør ikke deres isenkram dårligere, men har kostet mig en helvedes masse penge og som jeg ser det skylder de mig et hus til alt mit glas -

Der må være nogle CaNikon folk der ved hvilket hus der virker bedst til action.

mvh. Finn

https://www.dpreview.com/articles/98779 ... rds-system

martin8700

Indlæg af martin8700 » 21 aug 2017 07:55 am

Hej Igen :-)

Tak for jeres input.
Jeg har besluttet mig, at beholde mit system, selvom et nyere og måske bedre kamera, med hurtigere autofokus osv., ville være at fortrække til sport. Indrømmer, at min teknik, kunne være meget bedre, derfor ville jeg øve mig på mit gear.

Har dog fundet og købt en anden linse, stadigvæk 50-200mm ED f/2.8-3.5, dog ikke SWD
versionen, dette jeg har fundet er langt billigere. - Kom til at kaste penge efter et hus, der er dødt ;-) Men synes at behovet for lidt mere zoom, har været tilstede flere gang, når jeg har været afsted.

Har fundet ud af, at jeg ikke altid har skudt med continuous autofocus, med blev opmærksom på det, sidste gang, jeg var afsted. Release prioritet, ved jeg ikke hvad er???

Har et spørgsmål til min nye glas. som er f/2.8 - 3.5 i stedet for f/4 - 5.6 på mit nuværende glas, hvilken blændeværdi ville i skyde med, på et helt almindelig dansk dag til noget sport?

Et tænkt eksempel, jeg tager et billede med mit nuværende glas: 90mm - f/4.9, tager helt samme billede med mit nye glas. Hvad ville det gøre ved billedet, det nye glas kontra det gamle, når alle indstillinger er de samme??

Hmmm, er ren amatør :-)

Brugeravatar
ERK
Challenger

Indlæg af ERK » 21 aug 2017 13:28 pm

martin8700 skrev:Hej Igen :-)

Et tænkt eksempel, jeg tager et billede med mit nuværende glas: 90mm - f/4.9, tager helt samme billede med mit nye glas. Hvad ville det gøre ved billedet, det nye glas kontra det gamle, når alle indstillinger er de samme??

Hmmm, er ren amatør :-)
Der vil sandsynligvis ikke være nogen særlig forskel.

Du kan ikke få anbefalet nogen bestemt blænde indstilling. Men dit spørgsmål bekræfter meget godt det jeg har skrevet i mit tidligere indlæg: Du skal have styr på det grundlæggende, inden du kaster penge efter nyt udstyr.
Blænden har betydning for, hvor meget lys der lukkes gennem objektivet. Dette kan også reguleres af lukkertiden. Hvis blænden gøres halvt så stor, skal lukkertiden være dobbelt så lang - så er det den samme lysmængde, der kommer ind. Men valget af blænde bruges i lige så høj grad til at bestemme, hvordan hele dit billedet tager sig ud. Det er med den, at du arbejder med dybdeskarpheden i dine billeder. Stor blændeåbning = lille dybdeskarphed og omvendt.

Mvh Erik

Brugeravatar
eolsen
Kamera: Canon EOS 5D IV

Indlæg af eolsen » 21 aug 2017 13:46 pm

Da jeg i sin tid lærte om fotografering med spejlreflekskamera, lærte jeg, at man skulle betragte blænden som den man justerer dybdeskarpheden med. Min lærer kaldte den endda for dybdeskarphedsregulatoren.

Ideen med dette er, at man skal vurdere hvilken dybdeskarphed man vil have i billedet, og dermed sætte blænden efter dette ønske. Tid og ISO kan så bruges til at opnå en fornuftig eksponering.

Når jeg kigger på dine billeder med cykelrytterne, så tænker jeg nok at de forreste cyklister skal være i fokus, men over en lang afstand. Derfor skal blændetallet op fra dine f4.0 til måske 7-9 stykker.
Du må så kompensere for det mørke regnvejr med en højere ISO, feks 600 og en lavere lukkehastighed, feks 1/400s.

mvh
Erik
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Ullum
Rang: Veteran
Rang: Veteran
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Ullum » 21 aug 2017 19:13 pm

eolsen skrev:Da jeg i sin tid lærte om fotografering med spejlreflekskamera, lærte jeg, at man skulle betragte blænden som den man justerer dybdeskarpheden med. Min lærer kaldte den endda for dybdeskarphedsregulatoren.

Ideen med dette er, at man skal vurdere hvilken dybdeskarphed man vil have i billedet, og dermed sætte blænden efter dette ønske. Tid og ISO kan så bruges til at opnå en fornuftig eksponering.

mvh
Erik
:goodpost:
Mvh

Ullum

Brugeravatar
ERK
Challenger

Indlæg af ERK » 21 aug 2017 21:00 pm

Ullum skrev:
eolsen skrev:Da jeg i sin tid lærte om fotografering med spejlreflekskamera, lærte jeg, at man skulle betragte blænden som den man justerer dybdeskarpheden med. Min lærer kaldte den endda for dybdeskarphedsregulatoren.

mvh
Erik
:goodpost:
Det er rigtigt. Man skal bare være klar over, at man ikke altid kan vælge fra alle hylder.
Når jeg fotograferer fugle eller dyr, vil jeg gerne have en hurtig lukkertid for at undgå rystede eller bevægelsesslørede optagelser. Jeg vil også gerne have en forholdsvis lille blænde, da skarphedsdybden med lange teleobjektiver i forvejen er lille. Og jeg vil helst have en lav iso, så billederne bliver så detaljerede som muligt.
Problemet er bare, at når jeg sidder med 500 mm´eren og råbukken endelig dukker op i skumringen, så hedder det iso 2000, blænde 4 og 1/125sek.

Mvh Erik

Besvar