Muligt nyt kamera

Spørgsmål omkring køb af nyt kamera stilles her; både for ultrakompakt, kompakt og spejlrefleks.
9ck
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon D750 + Fuji X-T1

Re: Muligt nyt kamera

Indlæg af 9ck » 31 aug 2017 17:29 pm

Til landskab og macro og med dit budget vil jeg anbefale et brugt Nikon D610 (6.000,-).

https://www.dba.dk/nikon-d610-fullframe ... 8012841026

Nikons D610 har en forrygende sensor. Du kan, men det giver ikke meget mening, at anvende dine DX objektiver. Der burde dog være luft i budgettet til at få dem skiftet ud.

PS: Jeg skyder ikke meget macro, så det er muligt at DX har nogle fordele her som jeg ikke er opmærksom på (pixeldensity og større DOF).
Senest rettet af 9ck 31 aug 2017 18:31 pm, rettet i alt 1 gang.
Mvh. 9ck

Brugeravatar
Bo Bjerre
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 31 aug 2017 18:24 pm

Har Du mod på FF, så har jeg et D600 med ca 0 skud på tælleren. Den har lige fået ny lukker på garantien. Ikke et støvkorn, ikke brugt udenfor huset. -Du kan godt bruge DX objektiver, men Du udnytter ikke huset fuld tud,
Bo //

Brugeravatar
Ferrari7a
Rang: Veteran
Rang: Veteran
Kamera: Nikon D5000
Geografisk sted: Odense / Danmark
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Ferrari7a » 31 aug 2017 18:27 pm

Tak for buddet, men det er først næste år hvor jeg får frigjort et beløb og en slat af det går så til et nyt kamera.

Brugeravatar
raj
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: a900
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af raj » 31 aug 2017 20:25 pm

9ck skrev:Til landskab og macro og med dit budget vil jeg anbefale et brugt Nikon D610 (6.000,-).

Nikons D610 har en forrygende sensor. Du kan, men det giver ikke meget mening, at anvende dine DX objektiver. Der burde dog være luft i budgettet til at få dem skiftet ud.

PS: Jeg skyder ikke meget macro, så det er muligt at DX har nogle fordele her som jeg ikke er opmærksom på (pixeldensity og større DOF).
Størrelsen på pixels betyder noget, men et APS-C kamera har ikke større DoF. Sagt på en anden måde: ved samme DoF er effekten af diffraktion den samme uafhængigt af formatet

Brugeravatar
Søren N
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 01 sep 2017 07:45 am

Ferrari7a skrev:
>SNIP
Jeg fotograferer ikke så meget mere, har det mest med på rejser. Tager dog en tur ud i det grønne nogle gange om året.
Jeg må sige at med denne oplysning er selv D7500 nok overkill.
Et D5500 eller lignende brugt er alt rigeligt og fullframe vil være at skyde gråspurve med kanoner.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

9ck
Kamera: Nikon D750 + Fuji X-T1

Indlæg af 9ck » 01 sep 2017 08:03 am

raj skrev:
9ck skrev:Til landskab og macro og med dit budget vil jeg anbefale et brugt Nikon D610 (6.000,-).

Størrelsen på pixels betyder noget, men et APS-C kamera har ikke større DoF. Sagt på en anden måde: ved samme DoF er effekten af diffraktion den samme uafhængigt af formatet
Min tilgang til det var mere lav-praktisk. Eksempel: 60mm f/16 på DX ville (DOF-mæssigt) svare til 90mm f/32 på FX - alt andet lige i de to situationer. Med DX ville du således have mulighed for at opnå større DOF med de kamera - objektivkombinationer der kunner være relevante for TS - men om større DOF er relevant for TS kan jeg ikke vurdere.

Et hurtigt kig på nettet om emnet efterlader mig dog med det indtryk at der er delte meninger om hvad der er mere fordelagtigt. De fleste mener det er hip som hap. Det der fremhæves som mulige fordele ved DX er arbejdsafstand og opløsning hvis man fotograferer meget små emner (mindre end DX sensoren ved 1:1).
Mvh. 9ck

Besvar