Hvilket mærke er bedst?

Spørgsmål omkring køb af nyt kamera stilles her; både for ultrakompakt, kompakt og spejlrefleks.
Besvar
Fotofan1
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen

Hvilket mærke er bedst?

Indlæg af Fotofan1 » 15 sep 2017 19:57 pm

Hej
Jeg skal til at købe mit første spejlreflekskamera og er lidt i tvivl om hvad jeg skal vælge. Jeg kigger i øjeblikket her https://testmagasinet.dk/diverse/spejlr ... -test.html og var egentlig faldet lidt for denne model:Pentax K 50M 18-55MM WR Sort men jeg er meget i tvivl. Jeg har ikke taget billeder så længe og jeg er 17 år. Måske er det for meget at starte ud med.

Er der noget i kan anbefale mig?

Tusinde tak for alt input i kan give mig :wink:

Brugeravatar
eolsen
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Canon EOS 5D IV

Re: Hvilket mærke er bedst?

Indlæg af eolsen » 15 sep 2017 20:31 pm

Hej Fotofan.

Velkommen hertil og tillykke med din nye interesse for fotografi.

Jeg kan desværre ikke svare på dit spørgsmål: Hvilket mærke er bedst?
Dette fordi alle de kendte mærker har så mange forskellige kameraer, at de hver især har fordele frem for andre mærker.

Du nævner heller ikke noget om hvilket prisniveau du tænker på og da kameraer varierer fra få tusinde kroner til rigtig mange tusinde kroner så er det igen svært at svare dig.

Du linker desuden til et Pentax fra 2013, altså et gammelt kamera der vist ikke længere kan købes. Den tekniske udvikling er gået meget stærkt siden dette kamera kom på markedet.

Så i første omgang må du skrive lidt mere om prisniveau og hvad du tænker kameraet skal bruges til. Så kan vi nok give nogle bud på et fornuftigt begynder kamera. Eller et godt brugt kamera som oftest giver flere funktioner end et tilsvarende billigt begynder kamera.

mvh
Erik
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 16 sep 2017 10:16 am

Bedst er meget subjektivt idet ergonomi og opfattelse af hvad der virker logisk og lige til er forskelligt. Hvad der er langt mere afgørende er hvilket objektiv du sætter på så find en model der ligger godt i hånden, som du forstår og nemt kan blive du's med. Forskellene man finder frem til i tests er ofte små og irrelevante for begyndere. Det mest afgørende for gode billeder befinder sig bag søgeren, derefter er lyset af betydning så objektivet og til sidst kameraet.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Bo Bjerre
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 16 sep 2017 11:23 am

Søren, endnu et par gode ord fra dit tastatur.
Da jeg var ung diskuterede vi grej, senere diskuterede vi valg af film og fremkaldelse, Derefter var det beskæring og valg af motiv. Endelig gik det op for os, at lysets kvalitet og arbejdet i mørkekammeret var mindst lige så vigtigt. Den gang i midten af 1970'erne, var kameraerne dybest set ens. Udvalget af objektiver og matskiver var lidt forskelligt, men det var fotografen, der gjorde den helt store forskel :-)

Bo //

Brugeravatar
ChristianSH
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon 6D

Indlæg af ChristianSH » 16 sep 2017 12:16 pm

Søren N skrev:
16 sep 2017 10:16 am
Det mest afgørende for gode billeder befinder sig bag søgeren..
Og jeg som troede sensoren sad bag objektivet (:D).. Silly me

Brugeravatar
Bo Bjerre
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 16 sep 2017 12:20 pm

Christian, sensoren registrerer blot det, fo'grafen ser gennem søgeren :-)
Bo //

Brugeravatar
klander
Kamera: Sony A99
Geografisk sted: Odder

Indlæg af klander » 16 sep 2017 12:45 pm

Det bedste mærke er det der ligger bedst i DINE HÆNDER og med den menu du bedst kan lide ganske enkelt, om det er Sony - Canon - Nikon - Olympus eller Pentax er ligegyldigt da de ALLE tager gode billeder "hvis du kan finde ud af at bruge det"
Der er nogle mærker der har en 4-3 censor som er lidt mindre end evt Sony - Nion og Canon men de tager stadigvæk gode billeder, et godt råd lad være med at købe for dyrt ind for hvis du fortryder er de brugte dele ikke meget værd.
Mvh
Kurt

Brugeravatar
ChristianSH
Kamera: Canon 6D

Indlæg af ChristianSH » 16 sep 2017 13:40 pm

Bo

Det var også bare et forsøg på en joke omkring al den snak om teknisk fnidder der er herinde og mange andre steder. Istedet for som Søren rigtigt skriver, bruge tiden på hvad det egentlig handler om :)

Brugeravatar
zentasfar
Rang: Bruger
Rang: Bruger
Kamera: Nikon D600 D750
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af zentasfar » 25 dec 2017 15:47 pm

Hvor bor du?

Brugeravatar
eolsen
Kamera: Canon EOS 5D IV

Indlæg af eolsen » 25 dec 2017 19:08 pm

zentasfar skrev:
25 dec 2017 15:47 pm
Hvor bor du?
Jeg tror trådstarteren har opgivet igen, når han ikke kan svare i mere end 3 måneder.
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
youngman
Kamera: Nikon D810/700/300
Geografisk sted: Nha Trang

Indlæg af youngman » 26 dec 2017 07:37 am

Søren N - "så find en model der ligger godt i hånden, som du forstår og nemt kan blive du's med."
Det er utrolig svært og langsommeligt, men efter mange år har jeg fundet hende -:) -:)

Brugeravatar
Søren N
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 26 dec 2017 12:18 pm

youngman skrev:
26 dec 2017 07:37 am
Søren N - "så find en model der ligger godt i hånden, som du forstår og nemt kan blive du's med."
Det er utrolig svært og langsommeligt, men efter mange år har jeg fundet hende -:) -:)
Du MÅ være fuld af løgn!!!!!! Der findes simpelthen ikke den kvinde en mand kan forstå :zhappy
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
youngman
Kamera: Nikon D810/700/300
Geografisk sted: Nha Trang

Indlæg af youngman » 26 dec 2017 12:30 pm

Søren N skrev:
26 dec 2017 12:18 pm
youngman skrev:
26 dec 2017 07:37 am
Du MÅ være fuld af løgn!!!!!! Der findes simpelthen ikke den kvinde en mand kan forstå :zhappy
OK det er muligt, at jeg har slækket på kravene på det seneste :hyl: :zinnocent

Besvar