Godt begynder kamera

Spørgsmål omkring køb af nyt kamera stilles her; både for ultrakompakt, kompakt og spejlrefleks.
Besvar
MortenEmpeno
Rang: Nyankommen
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Godt begynder kamera

Indlæg af MortenEmpeno » 14 okt 2017 08:36 am

Hej med jer.

Jeg vil gerne investere i et kamera, og jeg håber at en erfaren foto haj kan hjælpe mig i den rigtige retning.
Jeg skal forsøge at blive så specifik som muligt, så jeg ikke spiller nogens tid 😊

- max pris omkring 5000
- brugervenlighed er høj prioritet
- stærkt interesseret i en fed cloud løsning, så jeg nemt og intuitivt kan uploade billeder og gemme i skyen. (Synes producenter og forhandlere beskriver de forskellige muligheder ret dårligt)
- skal primært bruges til web, så jeg tænker fx ikke at høj opløsning er et must
- vil dog også gerne fotografere mine søde unger 😏
- wifi lyder som en god ide. Men er i tvivl om man bruger det i praksis. Er det mon nemmere og hurtigere at overføre via USB, eller er det fedt, nemt og brugbart med wifi.
- vil gerne investere, så jeg ikke opdager at jeg mangler en vigtig feature, og skal investere igen om et år. Måske er der vigtige områder jeg overser, da jeg er helt nybegynder.
- kunne være sjovt med ekstra objektiv, men måske er det urealistisk ift. Min max pris, når jeg også gerne vil have en god kvalitet

Har tænkt mig at købe nyt, da jeg forestiller mig at udviklingen går så stærkt, at jeg får meget mere for pengene, når det kommer til storage, teknik, kvalitet osv. - men måske tager jeg fejl?
Får jeg mest for pengene ved at købe hos en fotohandler eller i en af de store elektronik kæder? Synes det er svært at sammenligne priser hos Pricerunner mv, da de medfølgende pakker hedder noget forskelligt og er dårligt beskrevet. Som nybegynder frygter jeg derfor at overse noget.

Sig endelig til, hvis der er mangler i min beskrivelse. Jeg vil værdsætte meget at få et eller to konkrete forslag, som jeg kan gå videre med.

På forhånd tak

Morten Empeño
Senest rettet af MortenEmpeno 14 okt 2017 11:47 am, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
Bo Bjerre
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Re: Godt begynder kamera

Indlæg af Bo Bjerre » 14 okt 2017 09:48 am

For mig lyder det, som en god telefon er en mulig løsning.
Bo //

Brugeravatar
ChristianSH
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon 6D

Indlæg af ChristianSH » 14 okt 2017 10:36 am

For mig lyder det som skjult reklame

Brugeravatar
cowgirl
Challenger
Kamera: Olympus
Geografisk sted: Nørrebro
Kontakt:

Indlæg af cowgirl » 14 okt 2017 11:40 am

:goodpost: enig, sidst var det om kviklån.
Hilsen Cowgirl
---------------------------
Cowgirl on flickr

Brugeravatar
Aspirant
Kamera: Canon EOS 6D

Indlæg af Aspirant » 14 okt 2017 11:54 am

Plejer der så ikke allerede at være links i starten af tråden?

Tror, jeg i OP's situation ville vælge et kompakt entusiastkamera med eller uden wifi (synes det er lettere at flytte et hukommelseskort direkte over i computeren). Jeg ville ikke prioritere primær cloud - der bliver for mange ting, man ikke har kontrol over. Hvis cloud er vigtig, ville jeg også tage en telefon med gode kameraanmeldelser, for eksempel iPhone 7plus.
Jeg savner Tapatalk
Ceterum censeo filum antiquum esse clausum

MortenEmpeno
Kontakt:

Indlæg af MortenEmpeno » 14 okt 2017 12:05 pm

Mange tak for svar.

Kørte forbi PhotoCare, der ud fra min forklaring anbefalede Canon 1300 D, hvor man kan få en ekstra linse med. Den ekstra linse er til portræt.

Umiddelbart lød det som et rigtig fint tilbud, og Canon har noget cloud (glemt navnet), som kameraer fra Nikon og Sony i samme prisklasse ikke har.

Sgu lidt af en jungle, men tror det bliver pakken fra Canon med ekstra portræt linse.

Brugeravatar
Aspirant

Indlæg af Aspirant » 14 okt 2017 12:43 pm

Canons 4-cifrede modeller er en fin start (som jeg selv har været igennem i sin tid). Man bliver ikke ruineret, hvis man ikke bliver helt bidt af det med at fotografere, og opgraderingssmerten bliver mindre, hvis man bliver det. Husk bare at hoppe mindst 2 trin, hvis du vil opgradere senere, dvs til en af de 2-cifrede eller 1-cifrede modeller. Jeg gik fra 1000D (i 2011) til 6D (i 2013), men var næsten lige så gerne fortsat på 1000D til husbehov.
Jeg savner Tapatalk

Brugeravatar
cowgirl
Challenger
Kamera: Olympus
Geografisk sted: Nørrebro
Kontakt:

Indlæg af cowgirl » 14 okt 2017 13:31 pm

Aspirant skrev:
14 okt 2017 11:54 am
Plejer der så ikke allerede at være links i starten af tråden?
Der var to links, der nu er fjernet ;)
Hilsen Cowgirl
Cowgirl on flickr

MortenEmpeno
Kontakt:

Indlæg af MortenEmpeno » 15 okt 2017 06:50 am

Tusind tak for dit svar, Aspirant :)

Din anbefaling af at springe to trin - er det fordi forskellen ved at springe et trin simpelthen er for lille i forhold til omkostningen ved dette?

Brugeravatar
klander
Kamera: Sony A99
Geografisk sted: Odder

Indlæg af klander » 15 okt 2017 08:43 am

MortenEmpeno skrev:
15 okt 2017 06:50 am

Din anbefaling af at springe to trin - er det fordi forskellen ved at springe et trin simpelthen er for lille i forhold til omkostningen ved dette?
Nu sprang han så fra et 1000D til 6D det er at springe eks 750D og 70D over og det er et voldsomt spring, alene det at gå direkte til FF koster ikke kun på kameraet men også på objektiver og de er meget dyre til FF hvis man skal have noget ud af det.
Og får du ikke gode billeder med et evt 1300D får du det heller ikke med et 6D det er personen bag kameratet der betyder noget om han/hun kan finde ud af at bruge det korrekt, at bruge et DSLR kræver at man sætter sig ind i hvad det at tage billeder vil sige/eller er.
Mvh
Kurt

Brugeravatar
Aspirant

Indlæg af Aspirant » 15 okt 2017 10:27 am

klander skrev:
15 okt 2017 08:43 am
MortenEmpeno skrev:
15 okt 2017 06:50 am

Nu sprang han så fra et 1000D til 6D det er at springe eks 750D og 70D over og det er et voldsomt spring, alene det at gå direkte til FF koster ikke kun på kameraet men også på objektiver og de er meget dyre til FF hvis man skal have noget ud af det.
Og får du ikke gode billeder med et evt 1300D får du det heller ikke med et 6D det er personen bag kameratet der betyder noget om han/hun kan finde ud af at bruge det korrekt, at bruge et DSLR kræver at man sætter sig ind i hvad det at tage billeder vil sige/eller er.
Fuldstændig enig, men derudover, ja, så mener jeg, at det bliver for dyrt i længden, hvis man kun går én klasse op ad gangen.

Jeg fik ganske rigtig ikke seks gange så gode billeder ud af at skifte fra 1000D til 6D til den seksdobbelte pris (men det fik jeg til gengæld ved at skifte fra A450 til 1000D og det var kun til dobbelt pris). Mit skift til FF var begrundet i, at jeg tager mange fotos i svagt lys, og at jeg havde lysten og økonomien til det. Men for billedkvalitetens skyld ville jeg ikke selv været gået til det noget billigere 60D blot for at få et mere lækkert kamera, og jeg havde aldrig 550D eller 600D i med i overvejelserne - det ville have været et alt for lille spring.

Et alternativ til 1300D synes jeg stadig kunne være 100D, som er en fin (og lille) pakke, men det er mest, hvis en meget lille størrelse er vigtig, og her kan objektiverne hurtigere komme til at sætte dagsordenen. Med et lille hus, skal man på forhånd fravælge de "gode" og tunge objektiver.
Jeg savner Tapatalk

Brugeravatar
Eftersidderen
Rang: Bruger
Rang: Bruger
Kamera: Canon eos 800d
Geografisk sted: Sønderborg/Højer
Kontakt:

Indlæg af Eftersidderen » 18 okt 2017 10:59 am

1300D er et rigtig fint begynderkamera - er lysten til mere kan man altid opgradere huset såvel som lidt dyrere objektiver.
Når udtryk gør indtryk

Besvar