Hjælp til kamera til mor til produktbilleder!

Spørgsmål omkring køb af nyt kamera stilles her; både for ultrakompakt, kompakt og spejlrefleks.
Besvar
Vegapunk
Rang: Nyankommen

Hjælp til kamera til mor til produktbilleder!

Indlæg af Vegapunk » 09 nov 2017 14:40 pm

Hej fotoentusiaster

Vil allerede nu gerne kigge efter en julegave til min mor. Hun er meget kreativ og laver derfor mange finurlige genstande som hun gerne vil tage billeder af og lægge op på nettet, det kan være alt fra invitationskort, betonfigurer og syltetøjsglas med udsmykninger.

Har hjulpet hende så godt jeg kunne med lysboks lavet ud af et 54l akvarie, men for at det skal blive bedre nu skal der vist et nyt kamera til. Lige nu bruger hun min aflagte mobil sony z3 compact med et 20.7 MP, f/2.0, 25mm kamera. En tripod ville nok også gavne hende da jeg har min tvivl til hvor stille hun holder kameraet.

TL;DR: Søger hjælp til specifikationer på kamera jeg skal holde øje med ved køb, skal bruges til at tage billeder af genstande på nært hold i lysboks.

Max 1300kr, selvom det kan ordnes med et kamera til 500 vil jeg gerne ofre lidt mere på noget bedre kvalitet.

Har ikke brug for zoom

Skal kunne sættes til tripod

Fotos bliver lagt på nettet, ikke print.

Håber en lige vil bruge 5 minutter på at guide mig, tak! :)

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Hjælp til kamera til mor til produktbilleder!

Indlæg af jakobdam » 09 nov 2017 15:39 pm

Det er ikke mange penge, men behovet lyder omvendt heller ikke så stort.

Et godt bud er Canon IXUS-serien generelt; formodelest IXUS 177:
http://www.edbpriser.dk/digitalkamera/c ... 99668.aspx

Jeg har lagt vægt på at makrofokuseringsafstanden er brugbar til små ting såsom urskiver, frimærker, in-ear høretelefoner mv. -- eller et close-up af udsmykninger på genstande såsom vaser.

IXUS 177'erens 20 MPixels kan ikke rigtigt sammenlignes med din gamle Sony Z3'ers 20 MPixels; der er forskel på sensorer og i en mobiltelefon er der mindre plads til sensor og omkringliggende elektroniske kredsløb. Det giver en synlig forskel i billedkvalitet.

Her er lidt samle fotos fra storebror IXUS 185, der har samme sensor og et dårligere objektiv (der dog kan har flere x optisk zoom, hvilket jo så sker på bekostning af skarpheden).
http://www.photographyblog.com/reviews/ ... le_images/
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

Vegapunk

Re: Hjælp til kamera til mor til produktbilleder!

Indlæg af Vegapunk » 09 nov 2017 15:56 pm

Tak for svar Jakob.

Tænkte ikke så meget på konkrete produkter nu og her, det var mere hvad jeg skal kigge efter når nu black friday er rundt om hjørnet, er der nogle guidelines jeg skal holde mig inderfor?

Kan forstå at makrofokuseringsafstanden er vigtig da de fleste billeder nok er under 50cm.

Måske er de fleste kameraer i prisleget 1000 kr bare nogle "all-around-kameraer"?

Igen tak for svar :)

Besvar