Nyt objektiv ved nyt kamera ?

Spørgsmål omkring køb af nyt kamera stilles her; både for ultrakompakt, kompakt og spejlrefleks.
Besvar
Brugeravatar
Husmer
Rang: Veteran
Kamera: Nikon d500

Nyt objektiv ved nyt kamera ?

Indlæg af Husmer » 23 nov 2017 16:09 pm

Jeg overvejer at udskifte mit 8 år gamle Nikon D300s med Nikons nye flagskib indenfor DX, D500. Jeg vil bl.a. kunne få glæde af mange flere pixels, hurtigere fokusering samt en langt bedre iso-håndtering.

Jeg har 3 objektiver, hvor min 8 år gamle Nikkor 18-200 mm 3,5–5,6 VRII næsten altid sidder på kameraet. Dette objektiv giver mig den frihed jeg ønsker i det daglige; jeg skal ikke hele tiden skifte objektiv. Bortset fra, at gummiringen er lidt slap i varmt vejr, så fejler det ikke noget … men jeg er i tvivl, om jeg bør udskifte det i samme moment. Tvivlen understøttes af prisen på et nyt tilsvarende objektiv, der ligger på 5-6.000 kr. Prisen er ikke speciel høj, men hvis det ikke er nødvendigt, kan pengene jo ligeså godt bruges på noget andet.

Inden jeg træffer beslutning om det ene eller andet, så lytter jeg meget gerne til gode råd! :)

mvh Erik

Brugeravatar
ERK
Challenger
Kamera: Nikon D850
Geografisk sted: Brædstrup egnen

Re: Nyt objektiv ved nyt kamera ?

Indlæg af ERK » 23 nov 2017 18:07 pm

Det giver ikke rigtig nogen mening at skifte det gamle objektiv ud med et nyt magen til. Objektiver holder som regel i mange år - og overlever mange kamerahuse. Du kan købe en ny gummiring på Ebay fra fjernøsten. Den koster formentlig mellem 25 - 50 kr incl fragt.

Med al respekt for den alsidighed, der er i Nikkor 18-200, så skal du ikke regne med, at det er det objektiv, der får det bedste frem i et Nikon D500.

Mvh Erik

Brugeravatar
ERK
Challenger
Kamera: Nikon D850
Geografisk sted: Brædstrup egnen

Indlæg af ERK » 23 nov 2017 18:09 pm

... kan se, at jeg overdrev prisen for en gummiring - den koster under 20 kr. Jeg har selv købt en "Kineser-ring" til mit Nikkor 24-70 f/2.8. Kvaliteten er ikke synlig anderledes, end den originale.
https://www.ebay.com/itm/Zoom-Rubber-Ri ... SwIhxZaLbf
Mvh Erik

Brugeravatar
Husmer

Indlæg af Husmer » 24 nov 2017 10:32 am

Hej Erik - og tak for dit udmærkede svar, herunder tip til indkøb af gummiring! Når jeg beslutter mig, vil dit svar indgå i overvejelserne! :-)
mvh erik

Brugeravatar
xindak
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Canon eos 60d + Nikon d5200

Indlæg af xindak » 24 nov 2017 15:39 pm

Hej. Nikon d500 er et rigtigt fedt kamera, hvis du er til action/sport/wildlife , men dit Nikon 18-200mm er mere et dokumentar objektiv, temmelig godt bygget og god i en håndvending . En investering i 20 kr i en gummiring er vel overkommeligt . ( behold endelig objektivet ) . Dog vil du opleve at Nikon D500 vil have noget andet , som jeg indleder med . Byg objektiv sættet op til 2 - 3 fede objektiver , og der må gerne tænkes brugt. Nikon D500 fortjener det .mvh Xindak
Objektiver betyder meget, har forsøgt uden. Det går ikke

Brugeravatar
Husmer

Indlæg af Husmer » 25 nov 2017 10:13 am

Hej xindak - tak for dit svar og vurdering! Jeg værdsætter dit råd, som jeg lader indgå i mine overvejelser! :-)
mvh erik

Besvar